kw
door kweettniet Jun 4, 2009 om 20:13
Garantie & verzekeringen

Schade na auto-inbraak

De auto van mijn vriendin is vanochtend, op de parkeerplaats van haar werk, opengebroken. Een junk wilde de autoradio meenemen, maar werd door collega's van mijn vriendin op heterdaad betrapt. De politie, die al snel arriveerde, arresteerde de junk. Mijn vriendin heeft 's middags aangifte gedaan. Er is niks weg, maar het portier is flink beschadigd. Mijn vriendin is enkel WA verzekerd. Betekent dit dat zij de schade zelf op moet hoesten? De politie opperde de mogelijkheid de schade via de rechter op de junk te verhalen, maar vermeldde daarbij al wel dat je 'van een kale kip' uiteraard niet kunt plukken.

669 7 Rapporteer

Lsk520
door Lsk520 - Jun 4, 2009 om 20:23
827 Antwoorden / 2 Vragen

Check de polisvoorwaarden. Is ze verzekerd tegen auto-inbraak dan heeft ze geluk. Staat dat er niet in dan heeft ze pech en dient ze de kosten zelf te betalen. De politie heeft gelijk, een klae kip plukken is zinloos, naar de rechter stappen dus ook....

poltol
door poltol - Jun 4, 2009 om 20:35
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Meld de schade "gewoon" bij de verzekering of tussenpersoon. Vaak wordt dit soort schade toch uitbetaald. Hou er wel rekening mee dat tegenwoordig, vrijwel altijd, de schade werkelijk verholpen moet worden. Dus eerst maar eens bellen naar de verzekering of tussenpersoon.

Succes, poltol

vladja
door vladja - Jun 4, 2009 om 20:37
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik bedoel: door zich te voegen in het strafproces.

Komt er een veroordeling van de junk, dan kan de rechter in dezelfde veroordeling ook veroordelen tot betaling van de schade. Dan heb je in ieder geval iets in handen. Innen is een ander probleem.

Vladja

vladja
door vladja - Jun 4, 2009 om 21:16
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Poltol,

Waar je niet voor verzekerd bent en dus ook niet voor betaald, wordt absoluut niet vergoed door de verzekeringsmaatschappij. De verzekeringsmaatschappijen zijn geen liefdadige instellingen, die ergens een zal geld hebben, waarmee ze zaken gaan betalen, die niet verzekerd zijn. Geen lootje gekocht en toch de hoofdprijs in ontvangst nemen?????? Happy dreams.

Vladja

kw
door kweettniet - Jun 4, 2009 om 21:35
10 Antwoorden / 8 Vragen

Dank voor de antwoorden. We zullen voor de zekerheid contact opnemen met de tussenpersoon, maar de kans dat deze uitkeert schat ik inderdaad op vrijwel nul procent. Het voegen in het strafproces lijkt me een bruikbare tip, hoewel ik een beetje bang ben dat een zaak als deze wat gemakkelijk geseponeerd wordt. Verder staat er in de politiemap die mijn vriendin mee kreeg dat het Bureau Schadebemiddeling Brabant ( http://www.politie.nl/Brabant-Zuid-Oost/Afdelingen/Executieve_Ondersteuning/bureauschadebemiddeling.asp ) mogelijk probeert tot een schaderegeling te komen. Maar daar kan zij zich als slachtoffer niet zelf aanmelden.

De schade moet wel snel verholpen worden. Het slot is uit de deur. De kosten kan ik niet inschatten, maar ik denk dat ze deze zelf moet dragen en dan maar hopen dat er nog iets terugkomt.

vladja
door vladja - Jun 4, 2009 om 21:53
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als het portier dermate beschadigd is, dat het vervangen moet worden, dan kan er gedacht worden aan een sloopportier. Bij het spuiten van onderdelen kan het uitspuiten achterwege gelaten worden etc. Daarmee kan de schade beperkt worden voor de portemonnee. Het is afhankelijk van wat er hersteld moet worden en zijn er mogelijkheden om dit op een goedkopere manier te doen.

Vladja

vladja
door vladja - Jun 4, 2009 om 22:02
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Omdat uw vriendin enkel WA verzekerd is (schade aan derde) is de invraak aan haar auto niet verzekerd. Het aanspannen van een civiele procedure om de schade op de junk te verhalen is zinloos en kost alleen maar meer geld.

Wat uw vriendin wel kan doen is via de aangifte tegen de junk zich voegen in de strafzaak tegen de junk. Daarbij kan zij een claim indienen voor de schade aan haar auto. Ze moet dus een handmatige schadebegroting laten maken bij een garage. Check van tevoren of de garage voor dit rapport geld wil hebben. Een officieel opgemaakt schaderapport kost namelijk geld. Er zijn garagebedrijven, die swel handmatig het een en ander op papier willen zetten wat niets kost. Laat er dan wel een duidelijke stempel van het schadeherstelbedrdijf opzetten als het niet op officieel papier van de garage is. Ze moet met een goed bewijs van het schadebedrag komen. Dit kan maar tot een bepaald bedrag, ik dacht tot € 5.000,--, maar de inbraakschade zal wel minder dan dat zijn.

Ze moet natuurlijk niet zeggen dat ze daarmee de schade op een jun k wil gaan verhalen, maar dat ze wil weten hoeveel het kost.

Daar zich te voegen - via het procesverbaal van aangifte - kan ze kosteloos meeliften als er een strafrechtelijk proces komt tegen de junk. Als ze de zaak als hopeloos seponeren, heeft ze pech gehad.

Dan blijft de mogelijkheid over om eventueel op een andere manier te repareren. Wat is er beschadigd? Moeten er onderdelen vervangen worden?

Vladja