Welke garantie is geldend?
In december 2022 heb ik een artikel gekocht met garantie. M.i.v. 1 juli 2023 zijn de garantiebepalingen gewijzigd. Welke garantie geldt nu voor dit produkt? De huidige of de vorige.
Hallo Klusman ,
Eerste jaar bewijslast bij de verkoper
Is het product binnen 1 jaar na aankoop kapot gegaan? Dan ligt de bewijslast bij de verkoper. Dat betekent dat de verkoper het product moet repareren of vervangen. Alleen als hij kan bewijzen dat het kapot is door uw schuld hoeft hij geen oplossing te regelen. Gaat een product binnen 1 jaar kapot? Dan gaat de wet er dus vanuit dat het product niet goed is. En daar is de verkoper verantwoordelijk voor.
Kocht u een product voor 27 april 2022? Dan moet de verkoper de eerste 6 maanden bewijzen dat dit uw schuld is. Na 6 maanden moet u het bewijzen.
Na 1 jaar bewijslast bij u
Gaat het product na 1 jaar of langer erna kapot? Dan draagt u zelf de bewijslast. Dat betekent dat u zelf moet bewijzen dat het product niet door uw schuld kapot ging. Alleen als u dat kan bewijzen moet de verkoper het oplossen. Kunt u dat niet bewijzen? Dan moet u de reparatie zelf betalen en hebt u geen recht op een nieuw product.
Kreeg u verkopersgarantie of fabrieksgarantie bij uw aankoop? Dan krijgt u soms ook na 1 jaar nog zonder bewijs een gratis reparatie of vervanging.
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
@narita5. Ik waardeer uw bijdragen eigenlijk altijd maar deze keer plaatst u veel maat geeft geen antwoord op de vraag. De garantie zoals bij aankoop afgesproken geldt.
De garantiebepalingen gelden die bij aankoop zijn afgesproken.
Geachte Neodutchio,
Dat klinkt logisch ,maar wat als de nieuwe garantiebepalingen beter zijn?
Met andere woorden : heeft u voor ons een link waar dat staat?
Wat als de nieuwe garantiebepalingen slechter zijn? Of werkt het alleen maar 1 kant op? En wat als de prijs op een later moment goedkoper word, mag je dan ook het prijsverschil ophalen? En bijbetalen als het duurder word?
Er is een overeenkomst waarin alle voorwaarden zijn opgenomen. Simpeler is het niet te maken, ook niet voor een Geboren Amsterdammer.
Ik sluit.mij bij Neodutchie aan. Dat gezegd hebbende zijn er fabrikanten die zoveel vertrouwen hebben in hun produkt dat zij gunstiger nieuwe garantiebepalingen ook van toepassing verklaren op eerder verkochte producten.
Ook kan het voorkomen dat eerder garantiebepalingen in strijd waren met de Wet en dat de fabrikant is opgedragen met terug werkende kracht de juiste garantiebepalingen toe te passen.
Om te beginnen hebt u op iedere aankoop in Nederland wettelijke garantie en daar is inderdaad iets aan gewijzigd maar via de wet, niet via een bepaling dus wellicht kunt u iets beter toelichten wat u precies bedoelt, wettelijke garantie of bovenwettelijke garantie?
Bedankt voor de antwoorden. Zelf was ik ook van mening dat de garantievoorwaarden bij aankoop gelden.
Die voorwaarden die had waren beter dan de wettelijke maar die zijn nu slechter geworden (voldoen wel aan de wettelijke) maar in mijn geval zijn ze slechter dan de vorige.
Voor mij is deze vraag beantwoord. Bedankt
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Sns 2008 afschrift
Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden
En we gaan er echt ge
...
Lees meer
Schoenen niet ontvangen van zalando
wij hebben 2 paar schoenen besteld bij zalando en er is een open zak met 1 paar bezorgd door de ptt die voor aan de deur was neergezet en voor dat de deur openging was de postbode al weg zonder dat er is getekent voor ontvangst Lees meer
Aanmaning
Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123)
Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was.
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer