kl
door klusman Jul 27, 2023 om 11:53
Garantie & verzekeringen

Welke garantie is geldend?

In december 2022 heb ik een artikel gekocht met garantie. M.i.v. 1 juli 2023 zijn de garantiebepalingen gewijzigd. Welke garantie geldt nu voor dit produkt? De huidige of de vorige.

2443 7 Rapporteer
marita5
door marita5 - Jul 27, 2023 om 12:05
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Klusman ,

Eerste jaar bewijslast bij de verkoper

Is het product binnen 1 jaar na aankoop kapot gegaan? Dan ligt de bewijslast bij de verkoper. Dat betekent dat de verkoper het product moet repareren of vervangen. Alleen als hij kan bewijzen dat het kapot is door uw schuld hoeft hij geen oplossing te regelen. Gaat een product binnen 1 jaar kapot? Dan gaat de wet er dus vanuit dat het product niet goed is. En daar is de verkoper verantwoordelijk voor.

Let op

Kocht u een product voor 27 april 2022? Dan moet de verkoper de eerste 6 maanden bewijzen dat dit uw schuld is. Na 6 maanden moet u het bewijzen.

Na 1 jaar bewijslast bij u

Gaat het product na 1 jaar of langer erna kapot? Dan draagt u zelf de bewijslast. Dat betekent dat u zelf moet bewijzen dat het product niet door uw schuld kapot ging. Alleen als u dat kan bewijzen moet de verkoper het oplossen. Kunt u dat niet bewijzen? Dan moet u de reparatie zelf betalen en hebt u geen recht op een nieuw product.

JMA2
door JMA2 Jul 28, 2023 om 00:12
120 Antwoorden / 2 Vragen

@narita5. Ik waardeer uw bijdragen eigenlijk altijd maar deze keer plaatst u veel maat geeft geen antwoord op de vraag. De garantie zoals bij aankoop afgesproken geldt.

ne
door neodutchio - Jul 27, 2023 om 13:38
5165 Antwoorden / 12 Vragen

De garantiebepalingen gelden die bij aankoop zijn afgesproken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 27, 2023 om 18:59
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Dat klinkt logisch ,maar wat als de nieuwe garantiebepalingen beter zijn?

Met andere woorden : heeft u voor ons een link waar dat staat?

ne
door neodutchio Jul 27, 2023 om 20:06
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Wat als de nieuwe garantiebepalingen slechter zijn? Of werkt het alleen maar 1 kant op? En wat als de prijs op een later moment goedkoper word, mag je dan ook het prijsverschil ophalen? En bijbetalen als het duurder word?

Er is een overeenkomst waarin alle voorwaarden zijn opgenomen. Simpeler is het niet te maken, ook niet voor een Geboren Amsterdammer.

sw
door swat1500 - Jul 27, 2023 om 19:21
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Ik sluit.mij bij Neodutchie aan. Dat gezegd hebbende zijn er fabrikanten die zoveel vertrouwen hebben in hun produkt dat zij gunstiger nieuwe garantiebepalingen ook van toepassing verklaren op eerder verkochte producten.

Ook kan het voorkomen dat eerder garantiebepalingen in strijd waren met de Wet en dat de fabrikant is opgedragen met terug werkende kracht de juiste garantiebepalingen toe te passen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 27, 2023 om 23:04
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Klusman,

Om wat voor artikel gaat het?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 28, 2023 om 00:17
2094 Antwoorden / Vragen

Om te beginnen hebt u op iedere aankoop in Nederland wettelijke garantie en daar is inderdaad iets aan gewijzigd maar via de wet, niet via een bepaling dus wellicht kunt u iets beter toelichten wat u precies bedoelt, wettelijke garantie of bovenwettelijke garantie?

kl
door klusman - Jul 28, 2023 om 09:58
91 Antwoorden / 9 Vragen

Bedankt voor de antwoorden. Zelf was ik ook van mening dat de garantievoorwaarden bij aankoop gelden.
Die voorwaarden die had waren beter dan de wettelijke maar die zijn nu slechter geworden (voldoen wel aan de wettelijke) maar in mijn geval zijn ze slechter dan de vorige.

Voor mij is deze vraag beantwoord. Bedankt

mo
door mof - Jul 28, 2023 om 12:47
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Die die u bij uw koop heeftontvangen. Daarop is uw koopovereenkomst gebaseerd.