jo
door johannes1 Mar 12, 2012 om 20:26
Garantie & verzekeringen

Wie betaalt rekening coma-zuipers

WIE BETAALT KOSTEN tgv COMA-ZUIPEN ?
men heeft er weer een nieuwe 'tak van sport ' bij, het zg coma-zuipen.
op zich is iedereen natuurlijk vrij om met zijn lichaam te doen wat hij/zij wil, MAAR ....moet dat ook de consequenties er zelf van aanvaarden.
deze mensen schijnen enerzijds over tamelijk veel geld te [kunnen] beschikken, zodat ze het zich kunnen permitteren om heel veel te drinken [denk maar eens aan wat 'n pilsje kost én er zit ook nog bijna niets meer in 'n glas ! dus ze moeten er wel veel achter over slaan ]; anderzijds ook in nuchtere toestand toch nog niet die rijpheid hebben om verstandig te kunnen omgaan met hun geld én gezondheid.
de vraag is bovendien :
moet de gemeenschap opdraaien voor de kosten die dit onverantwoord gedrag met zich mee brengt ?
óf is het niet meer dan logisch dat de zuiper ook de financiële consequenties van zijn gedrag ervaart en de rekening gepresenteerd krijgt ?
de minister meent vooralsnog ] van niet; zij wil U en ik nog steeds hier voor op laten draiien.
mijn poll zou dan ook luiden :
wilt U dat de onnodige kosten die de coma-zuiper veroorzaakt veroorzaakt op de verzekerden wordt afgewenteld ? ja / neen .
geef Uw mening, zodat de minister ook naar de stem des volks kan luisteren. merci.

2499 37 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Mar 12, 2012 om 21:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik ben het volledig met de Minister en haar beweegredenen eens. Dit moet gewoon vanuit het basispakket vergoed blijven worden.

naitsoezn
door naitsoezn - Mar 12, 2012 om 21:23
842 Antwoorden / 1 Vragen

Klinkt op zich wel logisch hoor, dat als je moedwillig jezelf in coma zuipt, dat je dan de rekening moet betalen, maar hoe zie je dit in de praktijk voor je? Wordt bij een ziekenhuisbezoek dan elk glaasje alcohol meegewogen bij de beslissing of je de ziekenhuisopname aan jezelf te danken hebt? En hoe bepaal je of uiteindelijk de alcohol de oorzaak van de 'coma' was en niet een toevallige 'andere' oorzaak? Laat het nou maar gewoon lekker in het basispakket zitten....

mastag
door mastag - Mar 12, 2012 om 21:33
955 Antwoorden / 19 Vragen

Zal altijd een discussie blijven.
Rokers met longaandoeningen zou je dan ook zelf de kosten moeten laten ophoesten (leuke woordspeling)
Of dikke mensen laten betalen tot ze een ons wegen als ze wat mankeren.
Ondanks een beetje twist zeg ik in het basispakket houden.

Mastag

valerius-2
door valerius-2 - Mar 12, 2012 om 23:50
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als je op dit soort gevallen zelf moet betalen wat is dan de volgen eerste hulp zelf te betalen? Dn kan je op de duur de verzekering wel stoppen. Er is namelijk een verpliching om verzekerd te zijn. Dan moet je aftrek de premie krijgen als je dus zelf kosten verorzaakt. Zoals van je fiets vallen, moet je maar eerst leren fietsen zo kan ik er wel tientallen op noemen.

only-me
door only-me - Mar 13, 2012 om 00:44
46 Antwoorden / 16 Vragen

Ik zie dit 'zuip-gedrag' van de jeugd onder de vrienden van mijn kinderen. Mijn eigen kinderen hebben niets met 'stappen en drinken', maar sommige van hun vrienden die hier over de vloer komen, maken zich regelmatig schuldig aan overmatig drankgebruik. Ik het het hier over jongeren in de leeftijd van 16 t/m 19 jaar oud.

Menigeen hiervan begint - samen met vrienden - bij iemand 'thuis' in te drinken. Sommigen doen dit om de kosten in de kroeg te drukken, anderen voor de 'gezelligheid'. Vervolgens gaan de jongeren naar een gelegenheid waar alcohol geschonken wordt. Deze gelegenheid heeft de verplichting om zijn klanten te behoeden voor dronkenschap.

Ondanks dat het gezonde verstand van de jongere de boventoon moet voeren, denk ik dat er naar meer factoren moet worden gekeken die leiden tot aan de coma-toestand. Misschien moeten zij gezamenlijk de rekening delen ?

fe
door festinger - Mar 13, 2012 om 03:14
410 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=only-me schreef op dinsdag 13 mrt 2012, 00:44]Ik zie dit 'zuip-gedrag' van de jeugd onder de vrienden van mijn kinderen. Mijn eigen kinderen hebben niets met 'stappen en drinken', maar sommige van hun vrienden die hier over de vloer komen, maken zich regelmatig schuldig aan overmatig drankgebruik. Ik het het hier over jongeren in de leeftijd van 16 t/m 19 jaar oud.

Menigeen hiervan begint - samen met vrienden - bij iemand 'thuis' in te drinken. Sommigen doen dit om de kosten in de kroeg te drukken, anderen voor de 'gezelligheid'. Vervolgens gaan de jongeren naar een gelegenheid waar alcohol geschonken wordt. Deze gelegenheid heeft de verplichting om zijn klanten te behoeden voor dronkenschap.

Ondanks dat het gezonde verstand van de jongere de boventoon moet voeren, denk ik dat er naar meer factoren moet worden gekeken die leiden tot aan de coma-toestand. Misschien moeten zij gezamenlijk de rekening delen ?

Vind dit een rare bijdrage,opdat je ervanuit gaat dat je eigen kroost dit niet doet. Kan je vertellen dat 99,9% van de ouders van de opgenomen zuipers dit niet wist bij de 1stehulp. En ja bij mij gebeurt het niet.Altijd bij een ander en die moet dan maar gestraft . Of je bouwt een totale vesting rondom je kroost en geeft zelf het voorbeeld of je geeft ze vrijheid de wereld te ontdekken. Beide is geen optie.
Heb zelf kinderen en je kunt als ouder weinig beinvloeden anders waarschuwen en uitleggen en betrokken zijn.

eva369
door eva369 - Mar 13, 2012 om 07:50
308 Antwoorden / 2 Vragen

het moeilijke is dat wanneer iemand dit zelf moet betalen, dan ook iemand die teveel eet en daardoor suikerziekte krijgt, en iemand die voetbalt en daarbij gewond raakt. zo kan je door gaan.

de motormuis
door de motormuis - Mar 13, 2012 om 08:36
598 Antwoorden / 13 Vragen

Zoals only-me al aangeeft gaan ze eerst thuis flink aan de drank.Meestal flessen met goedkopere dranken met hoog alcoholpertentage.Dit om kosten te sparen want in de kroeg is het te duur.Dus ze gaan meestal al goed bezopen naar de kroeg.Daar nog wat doorzuipen eventueel in combinatie met nog wat pilletjes en het is gebeurt.En dan treft de kroegbaas meestal geen blaam, want daar hebben ze niet zo veel meer op.Maar bewijzen dat ze dit bewust doen zal alleen maar mogelijk zijn als de anderen van de groep dit willen bekennen.

zwemmer
door zwemmer - Mar 13, 2012 om 08:52
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Die kinderen zijn al het kind van de rekening en hebben geen verantwoordelijkheidsgevoel voor zichzelf mogen leren ontwikkelen. Als het zelf betalen dat als doel heeft is dat een nobel streven, maar ik denk niet dat dit gewenste effekt met het zelf betalen bereikt wordt. Daarvoor is het al te laat.

Zwemmer

eh
door ehzdhz - Mar 13, 2012 om 10:02
98 Antwoorden / 1 Vragen

Als een meisje anorexia krijgt door de mode/meidenbladen dan kost dan tonnen. En wat kost het niet als meiden gered moeten worden uit de handen van een loverboy? Pesten op het werk kost miljarden. Waarom doen we daar niet eerst iets aan?

jo
door jorisw - Mar 13, 2012 om 10:34
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Prima dat iemand zou moeten betalen voor de kosten die het gevolg zijn van hun eigen gedrag. Maar wees dan wel consequent en laat ook deze mensen zelf betalen: longkankerpatienten die hun hele leven gerookt hebben, mensen die versleten knieen hebben door overgewicht als gevolg van teveel vreten, diabetes als gevolg van teveel vreten, mensen met sportblessures, voetgangers die door rood lopen en geschept worden, etc.etc.

Het is wel duidelijk denk ik dat dit niet realistisch en wenselijk is. Om die reden moet je ook coma-zuipers de kosten niet laten betalen. Wat je wel kunt doen is een boete heffen voor openbare dronkenschap of alcoholgebruik door minderjarigen.

eh
door ehzdhz - Mar 13, 2012 om 10:45
98 Antwoorden / 1 Vragen

Men heeft gewoon weer een pispaal gevonden.
Laat men eerst maar iets doen aan mobbing (pesten op het werk) dat kost de maatschappij miljarden.

tdehond
door tdehond - Mar 13, 2012 om 13:27
4744 Antwoorden / 9 Vragen

De ziekte kosten verzekeraar.

ti
door timfelix - Mar 15, 2012 om 15:19
270 Antwoorden / 13 Vragen

Dat "comazuipen" een tak van sport is geworden is je reinste onzin en een mediapraatje. Mensen die in coma raken van alcohol hadden dat natuurlijk niet voor ogen. Wat het eerder is is een bepaalde groepsdruk, de grootste willen hebben of gewoon bezopen willen zijn. Je kan niet ontkennen dat de mensen hier op dit forum ook wel eens veel te veel gezopen hadden in hun jeugd. Overigens zie ik hier ook reacties over pillen, maar elke debiel weet dat je met alcohol gewoon geen pillen moet slikken en dat wordt dan over het algemeen genomen nooit gedaan.

Zoals altijd, hij die zonder zonde is werpe de eerste steen.

jo
door jorisw - Mar 15, 2012 om 15:46
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ehzdhz schreef op dinsdag 13 mrt 2012, 10:45]Men heeft gewoon weer een pispaal gevonden.
Laat men eerst maar iets doen aan mobbing (pesten op het werk) dat kost de maatschappij miljarden.

Miljarden lijkt me een beetje overdreven...

hi
door hipppo - Mar 15, 2012 om 16:46
303 Antwoorden / 2 Vragen

Wie door overmatig zuipen, wat bewust en dus expres gebeurt, in coma geraakt en in het ziekenhuis belandt krijgt de kosten vergoed via de verzekering. Wie bewust en dus expres spullen van een ander vernielt kan daarentegen geen beroep doen op de W.A.verzekering. In het licht van het laatste is het dus wel merkwaardig dat de ziektekostenverzekering wel uitkeert voor bewust en expres schade toebrengen aan het eigen lijf.

Cookies
door Cookies - Mar 15, 2012 om 17:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@hipppo: je kunt geen appels met peren vergelijken.

pavake
door pavake - Mar 15, 2012 om 18:08
17 Antwoorden / 0 Vragen

Dan zal er altijd nog eerst aangetoond dienen te worden dat de coma ontstaan is door overmatig drankgebruik. Stel, ik heb een aantal drankjes op, maar in het laatste drankje heeft iemand "iets" gedaan, waardoor ik in coma raak, ligt het dan aan de drank of aan wat er in mijn drankje is gedaan (denk aan de GHB verhalen).

Dito met enkele andere voorbeelden: kanker kan meerdere oorzaken hebben. Dat je van roken kanker kunt krijgen is bekend, maar dat wil niet per definitie zeggen dat longkanker veroorzaakt wordt door roken.

Versleten knieën door overgewicht is ook zo'n voorbeeld. Stel ik heb 40 jaar gevolleybald, en nadat ik gestopt ben met sporten aangekomen. Komen mijn versleten knieën door mijn vermeende overgewicht, of zou het een na-effect zijn van 40 jaar volley?

Wat ik jammer genoeg mis in dit soort discussies: hoe kunnen jongeren op die leeftijd al aan flessen sterke drank komen? Wordt de wetgeving niet nageleefd of gecontroleerd, of zijn er "foute" vrienden in het spel?

loreleigil
door loreleigil - Mar 15, 2012 om 18:13
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=pavake schreef op donderdag 15 mrt 2012, 18:08]Dan zal er altijd nog eerst aangetoond dienen te worden dat de coma ontstaan is door overmatig drankgebruik. Stel, ik heb een aantal drankjes op, maar in het laatste drankje heeft iemand "iets" gedaan, waardoor ik in coma raak, ligt het dan aan de drank of aan wat er in mijn drankje is gedaan (denk aan de GHB verhalen). Lijkt mij dat er bij overmatig drankgebruik een bloedtest wordt gedaan, waarbij vaak ook naar drugs wordt gekeken. Dit kan belangrijk zijn voor de behandeling. En GHB komt dan naar voren in een drugstest.

ti
door timfelix - Mar 15, 2012 om 18:34
270 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=pavake schreef op donderdag 15 mrt 2012, 18:08]

Wat ik jammer genoeg mis in dit soort discussies: hoe kunnen jongeren op die leeftijd al aan flessen sterke drank komen? Wordt de wetgeving niet nageleefd of gecontroleerd, of zijn er "foute" vrienden in het spel?

Dat zijn vooral de avondwinkels die steeds meer opkomen, veelal uitgebaat door buitenlandse mensen die omzet belangrijker vinden dan de wetgeving. Ook in veel plaatselijke kroegjes vinden ze de minimumleeftijden minder belangrijk dan omzet. Op mijn 14e kon ik in de meeste kroegen al zonder problemen bier en wijn bestellen en tegen de tijd dat ik 16 was, was de sterke drank ook al geen probleem meer. Maar goed, ik deed dan ook niet aan het "comazuipen", ik dronk wel eens te veel, maar dat doet iedereen wel eens.

Tegenwoordig is het wel strenger gecontroleerd, maar "onder de toonbank" staan er nog altijd flessen die je als 14-jarige wel meekrijgt.

eh
door ehzdhz - Mar 15, 2012 om 19:08
98 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jorisw schreef op donderdag 15 mrt 2012, 15:46]

Miljarden lijkt me een beetje overdreven...

Een onschuldig grapje op zijn tijd is best lachen, maar kan al snel uit de hand lopen. Uiteindelijk lopen de pesterijen vaak uit op verzuim en worden gepeste werknemers dikwijls depressief. Dit 'grapje' kost de samenleving jaarlijks zo'n vier miljard euro.

Volkskrant.nl

naitsoezn
door naitsoezn - Mar 15, 2012 om 19:11
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=loreleigil schreef op donderdag 15 mrt 2012, 18:13][quote=pavake schreef op donderdag 15 mrt 2012, 18:08]Dan zal er altijd nog eerst aangetoond dienen te worden dat de coma ontstaan is door overmatig drankgebruik. Stel, ik heb een aantal drankjes op, maar in het laatste drankje heeft iemand "iets" gedaan, waardoor ik in coma raak, ligt het dan aan de drank of aan wat er in mijn drankje is gedaan (denk aan de GHB verhalen). Lijkt mij dat er bij overmatig drankgebruik een bloedtest wordt gedaan, waarbij vaak ook naar drugs wordt gekeken. Dit kan belangrijk zijn voor de behandeling. En GHB komt dan naar voren in een drugstest.

Er zijn meer oorzaken van drugs of alcohol om in coma te raken. Bewijs maar eens dat alcohol de enige (of belangrijkste) oorzaak is.

Alcohol + coma is niet altijd gelijk aan coma-zuipen.

hi
door hipppo - Mar 15, 2012 om 21:45
303 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 15 mrt 2012, 17:04]@hipppo: je kunt geen appels met peren vergelijken.

Mis, carola.83!
Je kan wel degelijk appels met peren vergelijken, sterker nog, dat is zelfs aan te bevelen, want dan zie je de verschillen en overeenkomsten.
Wat niet mag is appels en peren gelijk stellen aan elkaar.
De overeenkomst is dus: schade toebrengen, bewust dus expres.
Het verschil: de ene verzekering keert uit, de andere niet.

alk
door alk - Mar 16, 2012 om 09:59
86 Antwoorden / 9 Vragen

Ik vind dat de rekening bij de coma zuiper moet liggen. Alle vergelijkingen met sport risico's en de risico's van roken, overgewicht en te vet eten gaan mank.
Dit zijn namelijk RISICO'S.
Een coma zuiper neemt geen risico maar zuipt bewust zoveel dat hij zeker kan weten dat hij dezelfde avond nog in het ziekenhuis beland.
Ik vergelijk het met jackass taverelen. Als ik met mijn been op de rand van een trottoit ga liggen en ik laat iemand op mijn been springen weet ik zeker dat hij zal breken. Moet de gemeenschap dat dan ook betalen?

jo
door jorisw - Mar 16, 2012 om 10:07
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=alk schreef op vrijdag 16 mrt 2012, 09:59]Ik vind dat de rekening bij de coma zuiper moet liggen. Alle vergelijkingen met sport risico's en de risico's van roken, overgewicht en te vet eten gaan mank.
Dit zijn namelijk RISICO'S.
Een coma zuiper neemt geen risico maar zuipt bewust zoveel dat hij zeker kan weten dat hij dezelfde avond nog in het ziekenhuis beland.
Ik vergelijk het met jackass taverelen. Als ik met mijn been op de rand van een trottoit ga liggen en ik laat iemand op mijn been springen weet ik zeker dat hij zal breken. Moet de gemeenschap dat dan ook betalen?

Onzin. Er is geen enkele coma-zuiper die in het begin van de avond denkt van "Ik ga me vanavond eens lekker in coma zuipen.". In coma raken is net zo goed een risico als buiten de piste gaan skieen en daarna nooit meer wakker worden...

pe
door petrov_1 - Mar 18, 2012 om 14:41
42 Antwoorden / 0 Vragen

En ook de behandeling van die Junken , zelf ophoesten , je had geld voor drugs dan ook voor de behandeling!

Ja, linkse hap, spring maar uit je vel.

Cookies
door Cookies - Mar 18, 2012 om 15:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=petrov schreef op zondag 18 mrt 2012, 14:41]En ook de behandeling van die Junken , zelf ophoesten , je had geld voor drugs dan ook voor de behandeling!

En alle 75 plussers moeten ook hun eigen zorgkosten maar zelf betalen. Tenslotte is het hun eigen schuld dat ze zo oud geworden zijn.

stacey
door stacey - Mar 18, 2012 om 15:26
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Straks nog meer (coma) zuipers erbij omdat de GGZ patienten geen behandeling meer zelf kunnen financiëren, borrel erin voor weinig en ben je problemen ook weer ff vergeten.........

Zwangerschapskosten en Kraamzorg ook maar lekker zelf betalen, je kiest toch zelf voor het Risico van Kosten door nemen van een kind...........
En die bejaarden ja, moet je maar geen 100 willen worden, veel te duur...
Afkappen bij pensioenleeftijd wellicht een idee

Waarom hele zorgstelsel niet gewoon afschaffen en iedereen zelf de dokter maar betalen als hij er eens komt, eigen schuld of niet.............zijn we er toch uit ;-)

Wat een Onzin Discussie...........

Zeker waar het, zoals hier kinderen betreft die totaal geen serieus benul hebben van gevolgen en schade zowel lichamelijk als financieel......

hi
door hipppo - Mar 19, 2012 om 10:37
303 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=stacey schreef op zondag 18 mrt 2012, 15:26]
Wat een Onzin Discussie...........

Zeker waar het, zoals hier kinderen betreft die totaal geen serieus benul hebben van gevolgen en schade zowel lichamelijk als financieel......

Vroeger had je ouders die nog de moeite namen hun kinderen e.e.a. bij te brengen op allerlei gebied, bijv. over drank en de (bij)werkingen daarvan.
Tegenwoordig maak je mee dat ouders het heel normaal vinden dat dochterlief van 14 een fles apfelkorn of andere speciaal op de jongere medemens gerichte alcoholica meeneemt als ze een weekendje met de sportclub op stap gaat, want ze doen het toch zelf ook!
Dus niet helemaal een onzin-discussie. Wel mag wat mij betreft het onderwerp van discussie wat uitgebreid worden, bijv. met de vraag bij wie de verantwoordelijkheid ligt.

eh
door ehzdhz - Mar 19, 2012 om 10:45
98 Antwoorden / 1 Vragen

Het is ook niet helemaal een onzindiscussie, alleen zet ik mijn vraagtekens bij de motivatie van de mensen die dit weer op agenda willen zetten. Het gaat om relatief weinig mensen en een klein schadebedrag gemeten op de totale zorgkosten.
Waarom niet eerst iets doen aan slechte arbeidsomstandigheden en ongewenst gedrag op de werkvloer als je daarmee miljarden kan besparen?

stacey
door stacey - Mar 19, 2012 om 11:30
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=hipppo schreef op maandag 19 mrt 2012, 10:37]Vroeger had je ouders die nog de moeite namen hun kinderen e.e.a. bij te brengen op allerlei gebied, bijv. over drank en de (bij)werkingen daarvan.

Je kunt kinderen dat soort dingen niet helemaal doen beseffen, daartoe blijken hun hersenen nog niet in staat --De prefrontale hersenschors is bij pubers nog vollop aan het rijpen. En dat heeft een hoop effect. Dit gedeelte van de hersenen is namelijk verantwoordelijk voor een hoop belangrijke vaardigheden, zoals: oordelen, beheersen, plannen en consequenties overzien--Info

En er wordt nu een hoop drukte gemaakt over dit `verschijnsel ` maar het is bepaald niet nieuw,
alleen de manier waarop hulpdiensten nu handelen wel.
Vroerger werd je thuis gedropt met de mededeling aan je ouders om je om de 2 uur wakker te maken.............
nu droppen ze je bij het ziekenhuis.....

Maar zoals gezegd hierboven, dit is bepaald niet de grootste kosten post in de zorg.

hi
door hipppo - Mar 19, 2012 om 12:03
303 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=stacey schreef op maandag 19 mrt 2012, 11:30][quote
Je kunt kinderen dat soort dingen niet helemaal doen beseffen, daartoe blijken hun hersenen nog niet in staat --De prefrontale hersenschors is bij pubers nog vollop aan het rijpen. En dat heeft een hoop effect. Dit gedeelte van de hersenen is namelijk verantwoordelijk voor een hoop belangrijke vaardigheden, zoals: oordelen, beheersen, plannen en consequenties overzien--Info

.
En bovenstaand citaat geeft dus precies de reden aan waarom het zo belangrijk is dat ouders en andere gezagsdragers hun verantwoordelijkheid nemen. Dat velen dat niet meer doen, of in onvoldoende mate, is wellicht te wijten aan hun nog steeds niet geheel tot ontwikkeling gekomen prefrontale hersenschors....?

Cookies
door Cookies - Mar 19, 2012 om 12:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=hipppo schreef op maandag 19 mrt 2012, 12:03]
Dat velen dat niet meer doen, of in onvoldoende mate, is wellicht te wijten aan hun nog steeds niet geheel tot ontwikkeling gekomen prefrontale hersenschors....?

Dat schijnt idd meestal voor te komen bij het mannelijk geslacht.;-)

ti
door timfelix - Mar 19, 2012 om 13:41
270 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=stacey schreef op maandag 19 mrt 2012, 11:30][quote=hipppo schreef op maandag 19 mrt 2012, 10:37]Vroeger had je ouders die nog de moeite namen hun kinderen e.e.a. bij te brengen op allerlei gebied, bijv. over drank en de (bij)werkingen daarvan.

Je kunt kinderen dat soort dingen niet helemaal doen beseffen, daartoe blijken hun hersenen nog niet in staat --De prefrontale hersenschors is bij pubers nog vollop aan het rijpen. En dat heeft een hoop effect. Dit gedeelte van de hersenen is namelijk verantwoordelijk voor een hoop belangrijke vaardigheden, zoals: oordelen, beheersen, plannen en consequenties overzien--Info

Maar zoals gezegd hierboven, dit is bepaald niet de grootste kosten post in de zorg.

Gewoon weer onderdeel van de vertrutting dit. Iedere "puber" snapt dat je van een fles wodka bezopen wordt, maar dat is nou juist de bedoeling. Het is echt niet zo dat de prefrontale schors totaal niet werkt, je kan iets minder goed risico's inschatten, maar zeggen dat die pubers er niets aan kunnen doen gaat mij te ver.

Wat is er gebeurd met een goede opvoeding, zoals ik die heb gehad, waarbij je werd geleerd om je verantwoordelijkheid te nemen en te dragen.

stacey
door stacey - Mar 19, 2012 om 14:19
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=timfelix schreef op maandag 19 mrt 2012, 13:41] Het is echt niet zo dat de prefrontale schors totaal niet werkt, je kan iets minder goed risico's inschatten, maar zeggen dat die pubers er niets aan kunnen doen gaat mij te ver. --

Wat is er gebeurd met een goede opvoeding, zoals ik die heb gehad, waarbij je werd geleerd om je verantwoordelijkheid te nemen en te dragen.

Zeg niet dat pubers er helemaal niets aan zouden kunnen doen maar dat pubers (roekeloze) pubers zijn.....
en in deze tijden moet en kan er meer en gaat het sneller en heftiger dan destijds.
Dus ook niet helemaal met enkel ontwikkeling of opvoeding te maken, het zijn nu andere tijden.
Ik heb ook een goede opvoeding gehad maar ik heb me als rebelse puber ook wel eens een stuk in m`n kraag gezopen, ontdekken en experimeteren en leren is normaal voor die leeftijd, enige verschil met toen is dat er nu van allerlei (voor kids gepromote !) mixdrankjes ed bestaan, wij dronken een biertje en geen sterke dranken,
die vieze borrels waren voor opa en de zoete mixen voor oma ;-)

Maar om te zeggen dat ze dan maar voor de zorgkosten op moeten draaien als het een keer fout loopt gaat mij te ver, maar dat geldt ook voor rokers, alcoholisten, drugsverslaafden en overgewicht.............we hebben een sociaal stelsel en wat ik niet nodig heb betaal ik mee voor jou en andersom, niets mis mee,
we zijn ( nog ? ) niet allemaal braaf, slim en gezond...........

tdehond
door tdehond - Mar 19, 2012 om 14:24
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Het is jammer dat het beetje functionerend hersenweefsel op die leeftijd vernietigd wordt door een overmaat aan alcohol.

[ "
Gewoon weer onderdeel van de vertrutting dit. Iedere "puber" snapt dat je van een fles wodka bezopen wordt, maar dat is nou juist de bedoeling. Het is echt niet zo dat de prefrontale schors totaal niet werkt, je kan iets minder goed risico's inschatten, maar zeggen dat die pubers er niets aan kunnen doen gaat mij te ver. "

stacey
door stacey - Mar 19, 2012 om 14:44
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Maar opvallend is wel dat het in bepaalde regio`s veel voorkomend is, weinig vertier, hoge werkeloosheid ?
Misschien moeten ze eens wat geld steken in ander vermaak en betere toekomst perspectieven voor die jongeren daar..........
dan hoeven ze niet in een schuur te gaan zitten met drank om hun ellende te verzuipen........