ro
door robel May 17, 2011 om 13:26
Garantie & verzekeringen

Woekerpolis ASR Utrecht

Geachte, bij ASR (Fortis) heb ik een (woeker) lijfrentepolis die recent is afgelopen. Om tot uitkering te komen vragen zij mij om de officiële polis. Ik ben huiverig om deze te verstrekken, dan heb ik alleen nog maar een kopie. Ik wil wel kopieën maken. Moeten zij een kopie accepteren ?

Ik hoor het graag van u.

Met vriendelijke groet,

Rob Bakker

6598 16 Rapporteer

gijsvogel
door gijsvogel - May 18, 2011 om 02:07
230 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het eigenlijk wel een goede vraag, ik snap de huivering.

er is al een soortgelijke vraag gesteld in het verleden hier.
Maar dat biedt ook geen echte oplossing voor uw huivering.

Misschien is aangetekend met ontvangstbevestiging in dit geval voldoende, al toont dat niet aan wat u precies verzendt.

koekeloer
door koekeloer - May 18, 2011 om 12:30
562 Antwoorden / 18 Vragen

normaal gesproken volstaat een bewijs van inleven zijn en een kopie van paspoort. Als echter in je polisvoorwaarden staat dat de originele polis ingeleverd moet worden heb je geen keus (of inleveren bij een eventuele tussenpersoon ? )

al
door aloysia - May 18, 2011 om 12:36
11 Antwoorden / 1 Vragen

in Uw plaats zou ik nooit een originele polis opsturen.Ik doe dat nooit. Men moet genoegen nemen met een kopie. ASR heeft Zelf al een origineel, want ik neem aan dat U destijds hiervoor getekend heeft in duplo. Dus ze moeten niet moeilijk doen, want ook over de afwikkeling zult U, neem ik aan, de nodige bevestigingen ontvangen. Dus bewijzen van alles zijn er genoeg. En als U toch besluit het origineel te sturen, dan per aangetekende post met een vraag om bevestiging van ontvangst van ASR. Het excuus "niet ontvangen" ligt nl heel erg voor de hand, zeker bij dit soort "woeker" bedrijven. En uiteraard de nodige kopieën maken. Succes.

a3
door a3hm - May 18, 2011 om 12:45
5 Antwoorden / 0 Vragen

De TNT heeft de dienst "aantekenen met ontvangstbevestiging" niet meer in haar pakket. Wel kun je nagaan of je aangetekende brief is afgeleverd op hun site tracktrace.nl Op deze site zou je ook de handtekening voor ontvangst moeten kunnen zien, maar dat werkt niet. Om de handtekening alsnog te krijgen moet je een formulier opvragen bij TNT en dit ingevuld aan hen toesturen.... Desgevraagd geeft de TNT aan dat deze verandering is bedoeld om "de producten voor de klant eenvoudiger te maken".....
Laatst werd mij ook gevraagd mijn originele polis (Nationaal Spaarfonds - Delta Lloyd) op te sturen, heb het eerst met een kopie (met verklarende brief erbij) geprobeerd, maar men ging niet akkoord; ik zou mijn geld pas krijgen mét de originele polis.....

traporgel
door traporgel - May 18, 2011 om 13:18
191 Antwoorden / 4 Vragen

Brieven zijn gewoon aantekend met bericht van ontvangst te verzenden. Op http://www.tntpost.nl/voorthuis/klantenservice/onefield.aspx?ofq=aangetekende+brief staan de tarieven.

a3
door a3hm - May 18, 2011 om 13:34
5 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Traporgel,
Dat je het tarief kunt vinden klopt, maar de "handtekening retour" krijg je niet meer zoals voorheen thuisgestuurd. Daarvoor moet je nu echt naar de "tracktrace" pagina van TNT, en zoals ik hierboven al schreef, die site werkt niet goed. (je kunt er niet scrollen, schuifbalkjes ontbreken, en het veld "handtekening tonen" ontbreekt....

al
door aloysia - May 18, 2011 om 14:25
11 Antwoorden / 1 Vragen

@a3hm. in mijn antwoord bedoel ik bevestiging van ontvangst van ASR "ZELF". !dus niet alleen van TNT post. en bovendien met een deadline van 5 dagen. Ik ken ze, die oplichters, dus het is zaak om kort maar krachtig te reageren. Dit soort woekeraars doet alles om onder verantwoordelijkheden uit te komen. ASR niet alleen, zo zijn er honderden.Erg genoeg. Door dit "soort" zijn honderdduizenden mensen in financiële problemen gekomen en daar moet heel snel een eind aan komen. In ieder geval stuur ik nooit een origineel document terug en dat was ook de vraag van Robel. voor dit document is, zoals gezegd, getekend en dus eigendom. Met mijn originele handtekening gaat niemand aan de haal.!
groet.

jv
door jvank - May 18, 2011 om 14:35
1 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb al 2 keer een (woeker)polis van ASR uitbetaald gekregen en daarbij gewoon de gevraagde originele polissen opgestuurd, een 2 jaar geleden de andere vrij recent geen problemen mee gehad!
Ik had wel kopieen gemaakt.
Succes!

mo
door mowocos - May 18, 2011 om 15:08
19 Antwoorden / 0 Vragen

Een polis is een rechtsgeldig document dat tevens als soort van `waardechegue` fungeert.
Bij uitkering (bedrag ineens / afkoop / omzetting od iets dergelijks) dient de polis `ter verzilvering` te worden aangeboden, waarna de uitbetaling (of afkoop, of omzetting, etc.) kan plaatsvinden.
Stamt allemaal nog uit de oertijd. Vroeger had je dan ook nog met de hand geschreven polissen die als ´waardepapier´ werden gezien en nu nog dus.

Waardepapieren en dergelijke kun je gewoon per aangetekend (desgewenst met aangegeven waarde) opsturen of anders persoonlijk even afgeven met ontvangstbevestiging.

mo
door mowocos - May 18, 2011 om 15:11
19 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=a3hm schreef op woensdag 18 mei 2011, 12:45]De TNT heeft de dienst "aantekenen met ontvangstbevestiging" niet meer in haar pakket. Wel kun je nagaan of je aangetekende brief is afgeleverd op hun site tracktrace.nl Op deze site zou je ook de handtekening voor ontvangst moeten kunnen zien, maar dat werkt niet. Om de handtekening alsnog te krijgen moet je een formulier opvragen bij TNT en dit ingevuld aan hen toesturen.... Desgevraagd geeft de TNT aan dat deze verandering is bedoeld om "de producten voor de klant eenvoudiger te maken".....
Laatst werd mij ook gevraagd mijn originele polis (Nationaal Spaarfonds - Delta Lloyd) op te sturen, heb het eerst met een kopie (met verklarende brief erbij) geprobeerd, maar men ging niet akkoord; ik zou mijn geld pas krijgen mét de originele polis.....

TNT heeft nog steeds deze dienst (aangetekend met ontvangstbevestiging) in haar pakket zitten. Zowel voor brieven als voor pakketten. Tevens is verzekering mogelijk.

mo
door mowocos - May 18, 2011 om 15:16
19 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=aloysia schreef op woensdag 18 mei 2011, 12:36]in Uw plaats zou ik nooit een originele polis opsturen.Ik doe dat nooit. Men moet genoegen nemen met een kopie. ASR heeft Zelf al een origineel, want ik neem aan dat U destijds hiervoor getekend heeft in duplo. Dus ze moeten niet moeilijk doen, want ook over de afwikkeling zult U, neem ik aan, de nodige bevestigingen ontvangen. Dus bewijzen van alles zijn er genoeg. En als U toch besluit het origineel te sturen, dan per aangetekende post met een vraag om bevestiging van ontvangst van ASR. Het excuus "niet ontvangen" ligt nl heel erg voor de hand, zeker bij dit soort "woeker" bedrijven. En uiteraard de nodige kopieën maken. Succes.

Dit is wel heel erg negatief. natuurlijk kan er bij een multinational iets verkkerd gaan of in de (interne) post kwijt raken.
Als alternatief voor het inleveren kan ik nog bedenken dat een `ondertekend vrijwaringsbewijs` ook een uitkomst kan zijn.
Je tekend dan voor het feit dat de originele polis tot uitkering komt en dat het papieren bewijsstuk daarvoor (de polis) niet meer rechtsgeldig is.
Anders zou je namelijk in principe dubbel kunnen incasseren, want je hebt de originele polis nog steeds !. (Dan moet je overigens wel van hele goede huizen komen, maar dat is vers 2)

ja
door jank - May 18, 2011 om 16:43
168 Antwoorden / 8 Vragen

Ja, het staat domweg in de voorwaarde. Bent u het niet eens met de voorwaarden, prima, stuur dan niets op.
Opsturen kan via de tussenpersoon. U laat door de tussenpersoon op papier zetten, dat u de officiele polis hebt afgegeven. Dat is uw afgiftebewijs.

ra
door raspy - May 18, 2011 om 19:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik werk zelf bij een verzekeringsmaatschappij. (weliswaar bij een andere, maar dat moet niet uitmaken). wij adviseren onze klanten in ieder geval een kopie in te sturen met een verklaring van vrijwaring. Wij begrijpen de huivering naar aanleiding van de woekerpolisaffaire en daar hebben we alle begrip voor. Als wij een polis kunnen afronden met een kopie en verklaring van vrijwaring dan kan ASR dat ook.

a3
door a3hm - May 18, 2011 om 19:59
5 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk dank voor uw reactie. U heeft een vraag over de afschaffing van de dienst "aangetekend met handtekening retour". Graag informeer ik u hierover.

Deze dienst heeft TNT afgeschaft, omdat TNT de producten eenvoudiger wilde maken voor de klant. De handtekening is tegenwoordig zichtbaar op het internet via onze website. Mocht u op een of andere manier deze handtekening niet kunnen opvragen, kunt u altijd contact met ons opnemen. De handtekening wordt u dan toegezonden.

Ik ga ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Indien u naar aanleiding van onze reactie nog vragen heeft, dan kunt u gebruik maken van ons reactieformulier.

Met vriendelijke groet,

Anna- Marijke de Haan-Huys
Klantenservice TNT Post Pakketservice

el
door elephant15 - May 18, 2011 om 21:55
1 Antwoorden / 0 Vragen

polis opsturen hoeft niet, ik heb precies hetzelfde gehad bij Fortis ASR, ik heb alleen op hun formulier de verklaring van vrijwaring getekend,
ik heb zelfs geen kopie van de polis op hoeven te sturen, en alles was binnen no time geregeld!

ab
door abg - May 19, 2011 om 11:38
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ervaring: Mijn polis van ASR is ook tot uitkering gekomen. In januari alle benodigde papieren opgestuurd, incl. originele polis. In april bleek dat de papieren niet waren aangekomen. Originele polis is dus kwijt. Hierna weer alles opgestuurd, en dan met een kopie polis (die had ik nog wel). Het geld is vorige week gestort. Dus een kopie van de polis was, in mijn geval, voldoende......