bu
door bubbles44 Jul 8, 2011 om 22:12
Geldzaken & recht

8 maanden ná verlaten huurwoning een rekening

Ruim 4 jaar geleden heb ik noodgedwongen een gemeubileerde woning betrokken, dat vol stond met meubels die al door meerdere huurders werden gebruikt.
Bij het verlaten van deze woning is de eigenares samen met mij door het huis gelopen en heeft alles nagekeken. Alles was volgens haar in orde, mondeling.
Nu, 8 maanden ná mijn vertrek krijg ik een rekening van de eigenaar van zo'n 600 euro voor van alles en nog wat dat niet deugde.
Ik vraag me af in hoeverre dit wettelijk en juridisch gezien mogelijk is.
Kán dit nog zó lang ná vertrek en goedkeuring van één van de eigenaars??

3203 22 Rapporteer

stacey
door stacey - Jul 8, 2011 om 23:48
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Nee, dat kan niet.
Als er destijds iets niet in orde was geweest had huisbaas dat aan moeten geven bij 1e controle zodat je gelegenheid had het nog zelf te herstellen en bij de eindinspectie is het dan accoord en klaar of is het niet accoord dan moet huisbaas dat gelijk aangeven en dan gebeurt herstel door huisbaas en krijg jij de rekening gepresenteerd maar dan weet je dat die eraan komt........
Dit hoort ook allemaal vast gelegd te worden dan.

En die 8 maanden stond het zeker leeg omdat huisbaas even ging verbouwen en dat nu door jouw wil laten bekostigen zeker ..........?

Laat die huisjesmelker maar ergens anders gaan melken........

Je kunt nog even langs gaan of mailen naar Het Juridisch Loket , wellicht kunnen ze je even helpen brief of iets op te stellen om aan je ex huisbaas op te sturen.

nb
door nbw - Jul 9, 2011 om 02:04
521 Antwoorden / 24 Vragen

Vertel wat meer. Is er een huurcontract? Was het enkel mondeling met wederzijds goedvinden? Was/is de verhuurder particulier? Is het iets wat stacey schetst?

Je wilt niet weten wat na 8 maanden juridich nog mogelijk is. Ergo leg uit en wees eerlijk. Pas dan is een advies zinvol.

bu
door bubbles44 - Jul 9, 2011 om 08:39
16 Antwoorden / 10 Vragen

Dank jullie voor je reactie.
Er was géén huurcontract.
Elke maand is contant de huur betaald waar ik wél een bewijs van heb gekregen.
Ik heb daar gewoond onder het mom van: inwonen!!
Ik had wél m'n eigen appartementje, gemeubileerd met oud en gebruikte meubelen.
Ik kan meer gaan uitleggen,ook wat er nu gaande is, maar ben bang dat deze an en/of bekenden dit lezen en herkennen.

bu
door bubbles44 - Aug 27, 2011 om 08:44
16 Antwoorden / 10 Vragen

Er was geen schriftelijk huurcontract.
Er is vooraf geen inspectie geweest.
Ik woonde daar onder het mom van 'inwonen'.
Het adres is er officieel helemaal niet, al heb ik me wél op dat adres ingeschreven bij de gemeente.
De eigenaar heeft inmiddels 4 x bedreigd, stalkt ook.
Ik heb er een zaak van gemaakt en ben nu bezig allerlei bewijzen te verzamelen.
De verhuurder is particulier.
Oude meubelen zijn inmiddels door de eigenaar weggedaan, dus geen bewijs.
Al met al kost het me handenvol geld, dat we op de eigenaar willen verhalen.
Ik heb melding van de bedreigingen gedaan bij de politie en van de laatste wil ik aangifte gaan doen.
Het kost me slapeloze nachten en ben bang dat hij daadwerkelijk zijn bedreigingen doorzet.
Wat gebeurt er als blijkt,dat de eigenaar alles moet gaan betalen????
Wat hij doet is moedwillig gedaan, pure flessentrekkerij en dát is strafbaar volgens mij.
Volgens de advocaat sta ik heel sterk,maar die eigenaar.........ben er bang voor, het is ook een bekende van de politie.
Hij heeft totaal geen bewijzen dat het appartement niet in goede staat verkeerde,behalve een paar getuigen tw: een zeer bevriend stel en 2 alcoholisten........tsja, het blijft afwachten hoe het loopt....

tdehond
door tdehond - Aug 27, 2011 om 09:01
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Jammer dat niet schriftelijk bevestigd is dat alles in orde was bij het verlaten van de woning.

U betaalde contant. Mogelijk is hier geen belasting aangifte over gedaan. Dus als dit niet in der minne geschikt wordt zou u ook wat kunnen betekenen t.a.v. de huiseigenaar.

Met welk bewijsmateriaal komt huiseigenaar van wat er nu niet zou deugen?

bu
door bubbles44 - Aug 27, 2011 om 09:04
16 Antwoorden / 10 Vragen

Alleen de getuigen heeft hij.
Hij zei dat hij foto's had, maar die kunnen op elk tijdstip genomen zijn.
Bepaalde meubels zijn al naar de stort,dus geen bewijs.
Ik heb wél bewijzen dat ik wel degelijk huur betaald heb.

tdehond
door tdehond - Aug 27, 2011 om 09:54
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Vraag schriftelijk aangetekend om rapport van erkend schade expert.

Ik acht het overigens erg onwaarschijnlijk dat eiser foto's gemaakt heeft van alle meubelen voordat u het pand betrok.

Is er een rapport opgemaakt door een schade expert voordat de meubels verwijderd zijn door eiser?

Ik ben bang dat eiser u probeert te plukken.

Dreig niet in brief met maatregelen uwerzijds - mocht hier geen oplossing komen - richting belastingdienst, maar houdt het geschil strict beperkt tot bewijslast t.a.v. de schade door eiser te overleggen aan u.

mahadma
door mahadma - Aug 27, 2011 om 09:55
11566 Antwoorden / 51 Vragen

Hij zei dat hij foto's had, maar die kunnen op elk tijdstip genomen zijn.

Op digitale foto's zijn heel veel technische en data/tijd gegevens te vinden.
Dus laat die originele foto's maar eens komen van de verhuurder.
Ik dacht dat dit Meta gegevens waren, (excuses als ik mij vergis).
Als de foto's bewerkt zijn, zijn deze verlorengegaan.

bu
door bubbles44 - Aug 27, 2011 om 10:18
16 Antwoorden / 10 Vragen

Dat hij geld wil lostrekken staat voor ons als een paal boven water.
Dat is allemaal moedwillig gebeurd en is flessentrekkerij, strafbaar dus.
Wij gaan echt alle bewijzen verzamelen en vragen idd naar een schade-expert, dat hoogstwaarschijnlijk niet gemaakt is.
De wet zegt ook dat je een appartement zomoet achterlaten alsje het betrokken hebt. Als er geen bewijzen/contract zijn, gaan ze er volgens de wet vanuit, dat het idd zo achtergelaten is als toen het betrokken werd.
De eiser zóu foto's gemaakt hebben bij het verlaten van het appartement.In de laatste papieren van de rechtbank staat daar echter niets over vermeld.
Het betreft ook meubelen die 3e hands waren.
Sorry, ik weet niet wat Metagegevens zijn.
Detail is: er is door mij gewoond onder het mom van inwonend' op een huisnummer dat niet bekend is bij de gemeente, er is gewoon een A achter gezet,
Nee dreigen doen we vooralsnog niet hoor, we hebben het eerst veel te druk met de bewijzen.
Bedankt overigens voor jullie reacties/hulp.

vladja
door vladja - Aug 27, 2011 om 10:27
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De eiser zóu foto's gemaakt hebben bij het verlaten van het appartement.In de laatste papieren van de rechtbank staat daar echter niets over vermeld.

Papieren van de rechtbank? Wat voor papieren zijn dat?

Vladja

bu
door bubbles44 - Aug 27, 2011 om 10:36
16 Antwoorden / 10 Vragen

De eiser moest een verweer inleveren/bewijzen van de rechtbank en had tot voor kort gelegenheid te reageren.
Nu is het aan ons de bewijzen door te geven.Ook daar hebben we even de tijd voor.
Het zijn echter papieren van de woordvoerder van de eiser, een uit het ambt ontzette advocaat.

vladja
door vladja - Aug 27, 2011 om 10:57
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De eiser heeft je gedagvaard (dagvaarding bezorgd door een deurwaarder) en daarin stond wanneer je voor welke rechtbank op welke datum etc. moest verschijnen? Heb je de dagvaarding zelf )of familielid e.d) zelf in ontvangst genomen of vond je de dagvaarding in de brievenbus?

Vladja

bu
door bubbles44 - Aug 27, 2011 om 14:07
16 Antwoorden / 10 Vragen

Nee, de eiser is gedagvaard door ons, omdat hij een rekening niet wilde betalen.Hij kon daar op reageren en nu zijn wij aan de beurt om voor bewijzen te zorgen.
Kijk, ik kan niet té uitgebreid alles vertellen....wil welhoor...want je weet nooit wie het allemaal leest.
Ik heb iets geleverd, hij heeft niet betaald en daarom is hij gedagvaard.Hij is boos en komt ineens,9 maanden na het verlaten van het appartement, met een nota van meubels die stuk zouden zijn.Dat is het verhaal.
Dat een dagvaarding aangetekend verstuurd moet worden is volgens mij verplicht.

bosbess
door bosbess - Aug 27, 2011 om 14:25
354 Antwoorden / 40 Vragen

Bubbles, je kunt je beter bij je advocaat en bij de politie houden. Het is goed dat je die hebt ingeschakeld en hier kan niemand iets voor je doen. Sterkte ermee en succes.

vladja
door vladja - Aug 27, 2011 om 15:14
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=bosbess schreef op zaterdag 27 aug 2011, 14:25]Bubbles, je kunt je beter bij je advocaat en bij de politie houden. Het is goed dat je die hebt ingeschakeld en hier kan niemand iets voor je doen. Sterkte ermee en succes..

Zo, dat is nogal aanmatigend om even voor alle forumleden te beslissen dat die niets kunnen doen.

Komt dat voort uit je (quote) "jarenlange juridische hulpverlening" (unquote) zoals je zegt te doen in de vraag over een nalatenschap (http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/nalatenschap-4/cpagina/0/?vHash=c749c73j#707512)?

Vladja

vladja
door vladja - Aug 27, 2011 om 15:17
8293 Antwoorden / 27 Vragen

bubbles,

Heb je nog steeds een advocaat of heb je alleen een gesprek gehad met een advocaat om te kijken wat de mogelijkheden waren?

Vladja

bu
door bubbles44 - Aug 27, 2011 om 15:56
16 Antwoorden / 10 Vragen

We hebben nog steeds een advocaat en de kosten lopen aardig op kan ik je zeggen.
Bosbess, ik vraag advies en niet van dit soort lege opmerkingen!
Het klinkt een beetje alsof jij enorm gefrustreerd bent in iets.

vladja
door vladja - Aug 27, 2011 om 16:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

bubbles,

De 1e ronde zit erop. In de eerste ronde behoor je alle stukken "op tafel te leggen". Zo ook door de tegenpartij ter onderbouwing van zijn claim. In de tweede ronde behoort er alleen gereageerd te worden op wat de tegenpartij ingebracht heeft.

Dus als tegenpartij geen foto's, onafhankelijk schaderapport etc. mee heeft gestuurd, dan heeft hij z'n kans laten lopen. In de tweede ronde moet de reactie zodanig zijn, dat je niet de tegenpartij nog vraagt om meer stukken, want dan mag hij aan dat verzoek voldoen en dus alsnog die stukken toevoegen.

Jij mag wel stukken toevoegen om de tegeneis te "bestrijden", want die zie je dan voor de eerste keer. Maar die heb je niet, als ik het goed heb gelezen.

Het is wel handig om zo snel mogelijk te antwoorden om de zaak vlot afgehandeld te krijgen. Dat maakt ook een betere indruk bij de rechter, dan om te wachten tot het laatste moment. Jij bent degene, die als eerste is gaan eisen, dus van jou wordt verwacht dat je druk op de ketel houdt.

Voor de rest moet je het aan je advocaat overlaten. Ik neem dat die in jouw eis heeft meegenomen om tegenpartij bij veroordeling ook te veroordelen tot de kosten. Daar zit slechts een klein deel in van de werkelijke advocatenkosten, maar het is niet anders

Vladja

bu
door bubbles44 - Aug 27, 2011 om 17:20
16 Antwoorden / 10 Vragen

Ja de eerste ronde zit erop. De tegenpartij heeft stukken ingediend en wij moeten het tegendeel bewijzen.
Er is idd geen schaderapport en er zijn....volgens ons...geen foto's.
Hij heeft alleen getuigen, een zeer goed bevriend stel, die het appartement eerder bewoond hebben met dezelfde meubelen en 2 alcoholisten. De ene is psychisch niet in orde en de ander is een enorme meeloper, we kennen ze allemaal.

Nee we zullen zeker niet vragen om meer stukken, wij zullen sterk voor de dag moeten komen en dat doen we!

We hebben die stukken nog niet, maar we zijn er druk mee bezig.
Kijk, het gaat hém om meubilair wat stuk is. Hij heeft dat inmiddels afgevoerd naar de stort.
Óns gaat het om een bedrag dat door hem niet betaald is vanwege aankoop uit ons bedrijf.Híj komt met een tegennota van het appartement, direct na plaatsen van de spullen die wij hem verkocht hebben. Dit is voorbedachte rade geweest.

We zullen zsm alle stukken indienen bij de advocaat en zij zal dit sturen naar de rechtbank. Uitstel willen we niet meer.
Door onze stukken aan te levren zetten we zéker druk op de ketel. Immers, ik woonde IN, maar dan in een prive-appartementje die niet bij de gemeente bekend is. Ook mijn huisnummer was hetzelfde als de eiser,alleen aangevuld met een A, dat adres bestaat helemaal niet.
Via de politie willen we schriftelijk hebben dat er meldingen zijn gedaan van bedreiging. Tegen de laatste bedreiging doen we waarschijnlijk aangifte, dit was té erg! We zijn er bang van geworden. Wát, als hij de zaak dik verliest, wat doet hij dan? Hij staat bij de politie zeer bekend.

Ja de tegenpartij wordt ook gemaand in de kosten die wij hebben gemaakt bij de advocaat. We houden er wel rekening mee dat we een deel zelf moeten betalen, het zij zo.
In het begin ging het om een luttel bedrag wat behoorlijk opgelopen is.

Vladja, ik had het nog niet geschreven,maar heel hartelijk bedankt voor het 'luisteren' en adviseren.

vladja
door vladja - Aug 27, 2011 om 17:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Stel aan de advocaat voor om zijn getuigen te laten oproepen voor het gerecht, zodat zij daar nogmaals onder ede moeten verklaren. Een verklaring op papier zetten is makkelijk, maar om voor de rechter onder ede te getuigen is een ander verhaal. Tenslotte is er geen fotobewijs geleverd (ook niet om vragen dus). Een deel van het meubilair is reeds vernietigd, dus er zijn alleen nog ooggetuigen.

Zou me niet verbazen als er dan getuigen afhaken, wat de eerder ingediende verklaringen in een vreemd daglicht stellen.

Vladja

vladja
door vladja - Aug 27, 2011 om 17:36
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De tegenpartij slechts recht op vergoeding van de dagwaarde (vervangingswaarde in dezelfde staat) en dat kan bij tweedehands meubilair nooit veel zijn. Hij heeft geen recht op nieuw spul.

Ga desnoods naar een kringloopwinkel en fotografeer wat gelijkend meubilair met prijskaartje, dat daar aanhangt.

Vladja

vladja
door vladja - Aug 27, 2011 om 17:48
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Rechters en advocaten hebben geen idee wat tweedehands meubelen kosten. Die kopen alles nieuw. In Noord-Holland weet ik nog wel een goede kringloopwinkel voor je, want daar zit ook nog een behoorlijk prijspeil-verschil tussen de ene of de andere.

Vladja