ma
door manus59 Jan 7, 2014 om 19:31
Geldzaken & recht

Aanhoren van muziek en herrie waar ik last van heb in mijn woning

Ik woon ongeveer 20 jaar in een 55 plus huurflat van de woningbouwvereniging en die flat ligt aan een plein waar eenmaal in de week markt is en voor de rest was het altijd parkeerterrein. Niks mis mee.....maar er ging rondom het plein gesloopt worden en nieuwbouw gepleegd. Het plein werd afgesloten als parkeerterrein en ligt sinds jaar en dag doelloos, op de jaarlijkse kermis en ijsbaan na en nog wat activiteiten. Bij die activiteiten hoort tegenwoordig "muziek" en gegil en geschreeuw en een hoop herrie. In de zomer kunnen we niet meer rustig op het balkon zitten lezen en zelfs in de huiskamer kan je elkaar haast niet verstaan. Er wordt gezegd door de gemeente dat het geluid binnen de normen blijft. Nou, voor ons niet. En nu is het plan opgevat om het plein op te knappen en er moeten meer activiteiten gaan plaats vinden, uiteraard gepaard gaande met wat ik hier boven schreef.
Mijn vraag is: Moet ik nu mijn woongenot, wat het eerst zeer zeker is geweest, nu laten bederven omdat ik verplicht ben om die "herrie" aan te horen?
Ik zou nu het liefst gaan verhuizen naar een flat die achter ons ligt en waar het geluid niet te horen is, maar door de inkomensgrens van tegenwoordig kom ik niet in aanmerking om daar een woning te huren. Ik zit bruto net boven de grens, en kopen gaat ook niet op mijn leeftijd, want daar heb ik het geld niet voor. Ik voel me gevangene die verplicht is te blijven wonen waar ik nu eigenlijk weg wil vanwege de steeds meer toenemende activiteiten, waar wij niet om geven en waar ook geen sprake van was toen wij in de flat gingen wonen. Ik wordt er shaggerijnig van en in mijn hoofd ontstaat chaos en ik slik al veel antidepressivia. Kan de gemeente ons dit aandoen? Ik kan bij mij thuis toch ook de muziek of wat dan ook niet zo hard zetten dat de buren er last van hebben?
Wat kunnen we doen, want dit houden we niet vol!!

2850 12 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 7, 2014 om 19:48
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Wellicht dat massaal klagen helpt. Maak een petitie met alle handtekeningen van de bewoners, ga naar de verhuurder en stel dat u allen een verminderd woongenot heeft. Breng ze persoonlijk met een delegatie.

Natuurlijk woon je wel in NL, dus je zal in redelijkheid een bepaald omgevings geluid moeten accepteren. Daarnaast bent u kennelijk wat ouder en wordt omgevingsgeluid sneller "vervelend". Daar is helaas niets aan te doen vrees ik.

komsja
door komsja - Jan 7, 2014 om 20:08
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@manus59
Als ik uw verhaal goed heb gelezen dan is de overlast er voor u alleen tijdens de aktiviteiten die op het over het algemeen braakliggende terrein worden gehouden,mag toch aannemen dat die aktiviteiten niet dag in dag uit en elk weekend plaats vinden kan me wel voorstellen dat als u in de zomer op het balkon zit daar enige last van ondervind,maar er zijn wel ergere dingen te bedenken.
Ik woon ook in een flat en m,n flat grenst aan een zeer drukke weg waar dag in dag uit veel verkeer is.
Maar het is nou eenmaal zo en ik hoor het natuurlijk wel maar heb er geen last meer van door me er gewoon bij neer te leggen dat het zo is en er weinig aan te doen is.Als u opzich een fijne woning heeft waar u het naar de zin heeft dan zou ik het gewoon proberen te accepteren en het van de positieve kant te bekijken want er is dan wel wat te zien en te beleven.
Zo niet dan zou ik als ik u was bijvoorbeeld handtekeningen te verzamelen van mede bewoners die het met u eens zijn.

tenormin
door tenormin - Jan 7, 2014 om 21:38
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dag Manus59, ja, geluidsoverlast is heel storend, ben ik helemaal met je eens. En wat mahadja schrijft is natuurlijk een optie: met medebewoners een petitie aanbieden. Maar heel eerlijk gezegd denk ik niet dat dit voor de Gemeente iets zal uithalen; dat ze de plannen met het plein zullen veranderen. Ik kan helaas niet schrijven "probeer er mee te leven" omdat u al antidepressiva slikt (wat er ook niet toe bijdraagt) want het is een bekend gegeven dat, als je er uiteindelijk je schouders over op kunt halen, de ergernis ook minder word. En een verhuizing (die financieel ook niet mogelijk is): ga daar niet over 'dromen' want dan word je nog chagrijniger dan je je nu voelt. Kon ik maar een vleugje optimisme naar je toe sturen om je uit die cirkel te trekken.

Cookies
door Cookies - Jan 7, 2014 om 22:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Er wordt gezegd door de gemeente dat het geluid binnen de normen blijft.........

Dan lijkt een klacht indienen ook zinloos. Je kunt het ook omdraaien: 20 jaar heb je wat lawaai betreft mazzel gehad.

sw
door swat1500 - Jan 8, 2014 om 01:07
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Als er een evenement gaat plaats vinden zal de gemeente daarvoor een vergunning moeten verstrekken met daarin opgenomen de toegestane geluidsnormen.
Voordat de gemeente die vergunning verstrekt moet zij belanghebbenden in de gelegenheid stellen daartegen bezwaar te maken.
Hou dus de gemeente publicaties goed in de gaten en maak (met zoveel mogelijk medebewoners) bezwaar als de gemeente weer een geluidsoverlast producerende activiteit wil toelaten.
Uw enige "wapen" tegen de gemeente is gebruik maken van de rechten die u heeft om dit soort besluiten aan te vechten.
Maak alleen niet overal bezwaar tegen zodat de Gemeente de mogelijkheid behoudt om minder overlast gevende evenementen te organiseren.

gerardk
door gerardk - Jan 8, 2014 om 12:52
175 Antwoorden / 8 Vragen

misschien is het mogelijk om alsnog te verhuizen nu de huurgrens van 34.000 naar 43.000 euro gaat of ander een Bd(a) metertje kopen voor een paar tientjes - even zoeken met google bijvoorbeeld bij Conrad naar decibelmeter - en als het geluid gemeten op je balkon boven de grens komt de politie bellen, dat heeft bij ons ook geholpen.

defries
door defries - Jan 8, 2014 om 13:29
69 Antwoorden / 0 Vragen

In aanvulling op 'swat1500': misschien ook even kennisnemen van het bestemmingsplan. Is er een wijziging van het bestemmingsplan nodig voor de nieuwe activiteiten? Dan is daar de gelegenheid om collectief bezwaar te maken. En inderdaad de gemeentelijke publicaties in de gaten houden.

ma
door manwijf - Jan 9, 2014 om 11:18
574 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt ook de afdeling vergunningen van de gemeente bellen. Zorg dat u beslagen ten ijs komt. Schrijf alle punten die voor u belangrijk zijn daarom op.

Vraag naar die afdeling en dan naar degene die de vergunning daadwerkelijk verstrekt en in het verleden ook verstrekt heeft. Dus niet iemand die toevallig op die afdeling werkt. Vergeet om te beginnen ook niet om die naam direct te noteren. Bij vervolgcommunicatie weet u in ieder geval nog bij wie u moet zijn.

Leg haar de situatie uit. Zeg ook dat u zich bijna niet kunt voorstellen dat u de enige bent die klaagt. Dat is ook altijd zo, al willen ze dat liever niet communiceren. De gemeente is niet al te communicatief, maar een ding is zeker: ook zij zijn gebonden aan de APV. Blijf beleefd, maar ga er stevig in! Neem geen genoegen met Haarlemmer dijkies! Schrijf desnoods een brief aan de burgemeester.

Zeg haar gerust dat u zo ver bent dat u er wel om wilt verhuizen, maar uw appartement waarschijnlijk in waarde gedaald zal zijn, omdat de locatie danig veranderd. Daar is de gemeente debet aan.

Het je ergeren aan constant gegil en geschreeuw heeft niets te maken met "gezeur". Ik erger me ook kapot aan, dat kinderen tegenwoordig ongebreideld en op luide toon zeer hinderlijk aanwezig zijn zonder dat ook maar een correctie plaatsvindt. Als een stel randdebielen schreeuwen ze de hele boel bij elkaar. Je kunt bijna nergens meer rustig koffiedrinken of er komt weer een moeder binnen met een stelletje k-koters, die zich niet kunnen gedragen. U bent echt niet de enige die er gek van wordt. Het is bv ook niet voor niets, dat er tegenwoordig zelfs kindvrije vakanties aangeboden worden!

Succes gewenst!

Cookies
door Cookies - Jan 9, 2014 om 11:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=manwijf schreef op donderdag 9 jan 2014, 11:18]
Zeg haar gerust dat u zo ver bent dat u er wel om wilt verhuizen, maar uw appartement waarschijnlijk in waarde gedaald zal zijn, omdat de locatie danig veranderd. Daar is de gemeente debet aan.

Waardedaling zal topicstarter een worst wezen: hij huurt de flat!

ma
door manwijf - Jan 9, 2014 om 12:03
574 Antwoorden / 1 Vragen

Met oprechte excuses!

tenormin
door tenormin - Jan 9, 2014 om 12:37
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote]Waardedaling zal topicstarter een worst wezen: hij huurt de flat!

Misschien huurverlaging? ;-)

ma
door manus59 - Mar 11, 2014 om 19:28
61 Antwoorden / 35 Vragen

Bedankt allemaal voor uw reacties.