es
door esthervd32 May 4, 2010 om 13:02
Geldzaken & recht

Aansprakelijkheid betaalde garderobe?

Alleen die avond, ten tijde van een kerstfeest, was er betaalde garderobe. ik had een nummer gekregen en toen ik die weer wilde inwisselen voor mijn jas, was mijn jas onvindbaar.
De huisregels m.b.t aansprakelijkheid van verlies van eigendommen hing in het zicht, alleen ben ik in de veronderstelling dat die regels niet gelden bij een verplicht, betaalde garderobe.

wie weet raad?

Met een originele aankoopbon en begeleidende brief kreeg ik bij de bedrijfsleider geen vergoeding, ook niet via zijn inboedelverzekeringsmaatschappij.

Sta ik in mijn recht?

10691 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 4, 2010 om 13:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, bij een betaalde garderobe is de eigenaar/exploitant van de garderobe aansprakelijk voor het verlies van de jas.

Vladja

ve
door verwijderd - May 4, 2010 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een aangetekende brief met ontvangstbewijs waarin je de zaak aansprakelijk stelt voor het verlies van de jas. Zal even verder zoeken of ik het wetsartikel kan vinden, wat je daarvoor kunt gebruiken.

Vladja

ve
door verwijderd - May 4, 2010 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier is de wetgeving:

Burgerlijk wetboek nr. 7 - Bijzondere overeenkomsten

Titel 9. Bewaarneming

Artikel 600

Bewaarneming is de overeenkomst waarbij de ene partij, de bewaarnemer, zich tegenover de andere partij, de bewaargever, verbindt, een zaak die de bewaargever hem toevertrouwt of zal toevertrouwen, te bewaren en terug te geven.

Artikel 601 gaat over de beloning die bewaargever aan de bewaarneming moet betalen. Aan de voorwaarde is voldaan, het is een betaalde garderobe.

Artikel 602

De bewaarnemer moet bij de bewaring de zorg van een goed bewaarder in acht nemen.

Artikel 605

4. De bewaarnemer is gehouden de zaak terug te geven in de staat waarin hij haar heeft ontvangen.

Artikel 606

Indien twee of meer personen te zamen een zaak in bewaring hebben genomen, zijn zij hoofdelijk verbonden tot teruggave daarvan en tot vergoeding van de schade die het gevolg is van een tekortschieten in de nakoming van die verplichting, tenzij de tekortkoming aan geen van hen kan worden toegerekend.
--------------------------
Als één persoon de zaak in bewaring heeft genomen, is die aansprakelijk en als het er meer zijn, dan zijn die per persoon aansprakelijk voor de volle mep.

Vladja

ve
door verwijderd - May 4, 2010 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

esthervd32

Aansprakelijkheid garderobe

Juridische informatie:

Kantonrechter Rotterdam, 6 december 1996, Prg 1997, 4776: Een dure jas wordt in de garderobe van Tropicana in bewaring gegeven tegen vergoeding van ƒ1. Boven de garderobe staat vermeld het bekende zinnetje: De directie stelt zich niet aansprakelijk voor diefstal en/of het zoekraken van kledingstukken e.d. Die exoneratie (exclusie) vond geen genade in de ogen van de kantonrechter: In een bewaakte garderobe dienen afgegeven kledingstukken te worden bewaard en teruggegeven. De bewaker moet maatregelen nemen tegen diefstal en verlies. Kan hij een kledingstuk niet teruggeven dan is hij aansprakelijk voor de schade. Een voorwaarde die deze aansprakelijkheid uitsluit is niet geldig.

Als je dus niet betaald hebt voor het inbewaring geven van een jas, dan kun je de eigenaar van de zaak niet aansprakelijk stellen. Als je dus wél betaald hebt, dan kun je eigenaar wél aansprakelijk stellen, ook al staat er ergens in de zaak een bordje met de regel daarop de:

De directie stelt zich niet aansprakelijk voor diefstal en/of het zoekraken van kledingstukken e.d..

Voor de inhoud van de jastzakken is de eigenaar van de zaak sowieso NOOIT aansprakelijk.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 00:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Esther,

Je hebt recht op schadevergoeding. Doch je moet wel een afschrijving plegen op de waarde van de jas.
Het vergoeden van schade houdt niet in dat je er beter van mag worden. Dus de dagwaarde van de jas claimen. Dat moet lukken.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 08:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Esther,

Als je dagwaarde claimt, zoals hardwareman aanbeveelt, dan loop je het risico dat daarop wordt afgeschreven (door de verzekeringsmaatschappij) en dan houd je helemaal weinig over. Altijd de nieuwwaarde claimen en daarna het eens worden over de afschrijving. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de aanschafwaarde en kwaliteit van het kledingstuk.

Vladja

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 09:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Ester:

Je stuurt met je claim als bewijs wat de jas gekost heeft een kopie van de aankoopbon mee. Daar staat de nieuwwaarde op.
Je kunt beter zelf de dagwaarde aangeven, omdat jij weet hoe je jas er aan toe was, b.v. alleen bij af en toe uitgaan gedragen, z.g.a.n.
De verzekering zegt toch: mode artikel, slechts 1 seizoen te dragen. Dus een half jaar oud: geen vergoeding.

De zaaleigenaar zal eerder uit eigen zak willen vergoeden wanneer het bedrag lager is. Verzekering geeft hem meer "gedoe".
Wanneer de zaaleigenaar "de kont tegen de krib gooit" en het er op aan laat komen omdat hij geen nieuwe jas wil vergoeden, dan kom je bij een rechter in je claim redelijker over met de dagwaarde. Meer zal deze toch niet toekennen.

H.