He
door Hendrika Johanna Mar 12, 2023 om 09:20
Geldzaken & recht

Annulering order na overlijden.

Wij hadden een sta op stoel besteld voor onze moeder op 13 februari jl. Bij annulering van de order ben je 50% verschuldigd. Het is een op maat gemaakte stoel die echter precies dezelfde maten had als de stoel waarmee gedemonstreerd was. Er zat tegenwoordig een levertijd op van 6 tot 16 weken. Nu is onze moeder plotseling komen te overlijden en heb ik gelijk de order geannuleerd. Ik zou worden teruggebeld omdat de telefoniste dit nog niet eerder had gehoord. Ik heb zelf maar weer teruggebeld want ik hoorde niets meer. Ik moest 50% betalen want de stoel stond al op het punt geleverd te worden en dat na nog geen 3 weken. Is dit normaal? Je hebt het toch over een bedrag van € 2.200,00.

7861 9 Rapporteer

sira
door sira - Mar 12, 2023 om 09:27
2350 Antwoorden / 24 Vragen
tenormin
door tenormin Mar 12, 2023 om 12:32
16838 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, ik dacht al: die vraag is kortgeleden gesteld. Waarschijnlijk heeft de TS antwoorden vinkje niet aangeklikt.

sira
door sira Mar 12, 2023 om 17:55
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Dat denk ik ook.
Het verhaal is nu ook iets anders. In het 1e topic had de moeder de stoel gekocht en nu hebben zij de stoel voor moeder gekocht.

getty
door getty - Mar 12, 2023 om 09:48
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Waarom de vraag opnieuw stellen?

ro
door ronny530 - Mar 12, 2023 om 09:56
2787 Antwoorden / 41 Vragen

Als de andere antwoorden niet bevredigend waren dan zal mijn antwoord dat zeker niet zijn omdat u de stoel voor uw moeder heeft gekocht en dat maakt dat u de koper bent. Heel triest dat uw moeder plotseling kwam te overlijden maar dat maakt nog niet dat u als zijnde koper de koop ongedaan kunt maken omdat u de stoel ook voor andere doeleinden kunt gebruiken of de aankoop tegen de kosten die er voor staan kunt annuleren.

1paul
door 1paul - Mar 12, 2023 om 11:16
3162 Antwoorden / 0 Vragen

wie heeft er besteld, uw moeder zelf of u?

denk dat dit nog verschil uit kan maken!

wat staat er bijvoorbeeld in de voorwaarden hierover, is de stoel besteld via een website of is men thuis "op komen meten"???

misschien heeft u hier nog iets aan.
https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/aankopen/koop-ongedaan-maken/#:~:text=Volgens%20de%20wet%20heeft%20u,'herroepingsformulier'%20van%20de%20verkoper.

geen voorwaarden ontvangen of vind u de annuleringskosten onredelijk hoog!

https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-vernietiging-algemene-voorwaarden/

misschien kan de belbus nog iets voor u betekenen trouwens!

1paul
door 1paul - Mar 12, 2023 om 11:31
3162 Antwoorden / 0 Vragen

als aanvulling, de order gaat in principe over op de erfgenaam(en) als onderdeel van de erfenis!

sw
door swat1500 - Mar 12, 2023 om 14:42
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Alle nodige antwoorden zijn feitelijk reeds gegeven. Of overlijden de koop breekt is afhankelijk van wat daarover in de aankoop voorwaarden staat opgenomen. Geen ontbindende voorwaarde bij overlijden dan kunt u niet kostenloos annuleren.
Ook is van belang als er wel een ontbindende voorwaarde zou zijn, wie er is overleden. Als dat een ander dan de feitelijke koper dan is ontbinding ook niet mogelijk.

Kennelijk dient een staop stoel op de individuele gebruiker afgestemd en afgesteld te worden. Dat maakt het een maatproduct waardoor niet kostenloos geannuleerd kan worden.
Het enkele feit dat een demonstratie stoel dezelfde afmetingen heeft maakt dit niet anders.

U kunt hoogstens een coulance verzoek doen. Besef dat coulance een gunst is en geen recht.

marita5
door marita5 - Mar 12, 2023 om 14:47
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Hendrika Johanna ,

Gecondoleerd met het overlijden van uw moeder .

De voorwaarden :

ARTIKEL 4: HERROEPINGSRECHT KOOP BUITEN DE VERKOOPRUIMTES VAN MEUBELZORG

1. Bij de aankoop van producten buiten de verkoopruimtes van Meubelzorg, heeft de Consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze bedenktijd gaat in op de dag na ontvangst van het product door de Consument of een vooraf door de Consument aangewezen en aan Meubelzorg bekend gemaakte vertegenwoordiger.

2.Tijdens de bedenktijd zal de Consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. De Consument zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en indien redelijkerwijs mogelijk in de originele staat en verpakking aan Meubel zorg retourneren conform de door Meubelzorg verstrekte instructies.

3. Indien de Consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening.

4. Indien de Consument reeds een bedrag betaald heeft, zal Meubelzorg dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na de terugzending of herroeping terugbetalen.

5. Het herroepingsrecht is uitgesloten voor producten die door Meubelzorg tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de Consument en die duidelijk persoonlijk van aard zijn. Voor producten die voor de Consument op maat zijn gemaakt geldt derhalve geen herroepingsrecht.

6. De Consument kan gebruikmaken van het modelformulier herroeping of zelf een brief sturen naar Meubelzorg B.V., W.M. Dudokweg 32, 1703 DB Heerhugowaard of e-mailen naar info@meubelzorg.nl

7. Indien de Wederpartij een geplaatste order geheel annuleert, dan zal de Wederpartij 50% van het totale orderbedrag aan Meubelzorg verschuldigd zijn.

In het geval de Wederpartij de geplaatste order gedeeltelijk annuleert, dan zullen de daarvoor bestelde of gereedgemaakte zaken, vermeerderd met de eventuele aan- afvoer- en afleveringskosten daarvan en de voor de uitvoering van de overeenkomst gereserveerde arbeidstijd, integraal aan de Wederpartij in rekening worden gebracht.

8. Indien de Wederpartij een geplaatste order geheel of gedeeltelijk annuleert zoals vermeld in lid 7 van dit artikel, dan dient de Wederpartij dit schriftelijk aan Meubelzorg kenbaar te maken door per post een brief te sturen naar: Meubelzorg B.V., W.M. Dudokweg 32, 1703 DB Heerhugowaard .

sinypots
door sinypots - Mar 13, 2023 om 13:17
55 Antwoorden / 1 Vragen

Allereerst gecondoleerd.
Dit bedrijf maakt wel een hele slechte reclame.
Wanneer je als bedrijf geen begrip hebt voor deze situatie, zou ik er nooit weer komen.
Misschien kunt u deze 2e hands verkopen?
Misschien KASSA inschakelen.

mo
door mof - Mar 13, 2023 om 14:17
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Helaas staat de verloper in zijn/haar recht. Immers er zijn kosten gemaakt. Dat de maten dezelfde waren als de demostoel zegt weinig. De stoelen worden op maat gemaakt wil niet zeggen dat eerst de demostoel wirdt gemaakt en daarna wordt aangepast. Ook de demostoel is een op maat gemaakte stoel.