sandrie
door sandrie Jan 20, 2014 om 13:25
Geldzaken & recht

Autorijinstructeur onbekwaam

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een vriendin van mijn dochter heeft vandaag haar rijbewijs gehaald, echter dat ging niet zo makkelijk.
Zij heeft eerst 75 uur rijles gehad van een instructeur die door de rijschool ontslagen is, omdat hij niet goed les gaf, dat is tegen haar gezegd. Daarom kreeg zij toen een andere instructeur toegewezen. Zij heeft dus bij dezelfde rijschool, maar met de andere instructeur, nog 20 lessen gevolgd en is dus nu voor haar rijexamen geslaagd.
Zij heeft aan de rijschool gevraagd om een compensatie voor al die lesuren die ze heeft betaald, voor rijlessen bij de incompetente instructeur. De rijschool heeft die instructeur niet voor niets ontslagen, zij hebben zelf ook aangegeven dat hij niet goed les gaf en dat dat de reden was waarom ze hem ontslagen hadden, dus in mijn ogen wel zo redelijk als ze voor al die uren wat compenseren. Maar de rijschool geeft niet thuis en willen haar dus niet tegemoet komen. Heeft zij geen recht om in ieder geval een deel van het lesgeld terug te krijgen en zo ja, hoe moet ze dat dan aanpakken?
Misschien denk je, 'waarom is ze niet gewoon zelf weggegaan bij die instructeur?' maar de vriendin van mijn dochter dacht dat ze heel erg dom en slecht was met autorijden omdat ze eigenlijk niks leerde en ze wel heel veel lessen nodig had. Maar toen bleek dus dat het niet aan haar lag maar aan de instructeur.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groetjes, Sandra

839 9 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jan 20, 2014 om 13:32
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zou beginnen met een brief waarin u een schadevergoeding vraagt voor de lessen van de incapabele rijinstructeur. Alle 75 uur lijken me niet redelijk, want hij heeft haar heus wel wat bijgebracht, maar een deel is redelijk. Dateer brief en verzoek om een schriftelijke reactie. Heeft de rijschool een mail adres, dan tevens via mail.

Dan maar eens zien waar de rijschool mee komt. Ben sowieso benieuwd of ze het verhaal van die onbekwame rijinstructeur in stand houden. Ze hebben het wel gezegd, maar zetten ze ook zo zwart op wit?

Lees voor u = de vriendin.

mahadma
door mahadma - Jan 20, 2014 om 13:39
11571 Antwoorden / 51 Vragen

U zult moeten zorgen voor een onomstotelijk bewijs dat alleen de instructeur incompentent was, En dat de cursist wel beter was als door de instructeur beweert, en als het effe kan niet alleen van de vriendin van uw dochter. En dan eens een goed conclaaf met de rijschool aangaan.

Niets te nadele van de geslaagde, maar er zijn mensen die meer lessen nodig hebben als de ander. Een tante van mij heeft 40 x examen gedaan, maar mijn lesuren inclusief examen was nog geen 20 uur, dit bedoel ik uitsluitend als voorbeeld.

Is de rijschool ergens bij aangesloten?

zoekster
door zoekster - Jan 20, 2014 om 14:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 20 jan 2014, 13:39]U zult moeten zorgen voor een onomstotelijk bewijs dat alleen de instructeur incompentent was
Nee, dat hoeft niet, als de rijschool aangeeft dat de instructeur incompetent was is dat genoeg. Zij heeft dan niet de dienst gekregen waarvoor zij heeft betaald.

despuiter
door despuiter - Jan 20, 2014 om 14:37
107 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 20 jan 2014, 14:13][quote=mahadma schreef op maandag 20 jan 2014, 13:39]U zult moeten zorgen voor een onomstotelijk bewijs dat alleen de instructeur incompentent was
Nee, dat hoeft niet, als de rijschool aangeeft dat de instructeur incompetent was is dat genoeg. Zij heeft dan niet de dienst gekregen waarvoor zij heeft betaald.

Zie dat maar zwart op wit te krijgen.

zoekster
door zoekster - Jan 20, 2014 om 14:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=despuiter schreef op maandag 20 jan 2014, 14:37][quote=zoekster schreef op maandag 20 jan 2014, 14:13][quote=mahadma schreef op maandag 20 jan 2014, 13:39]U zult moeten zorgen voor een onomstotelijk bewijs dat alleen de instructeur incompentent was
Nee, dat hoeft niet, als de rijschool aangeeft dat de instructeur incompetent was is dat genoeg. Zij heeft dan niet de dienst gekregen waarvoor zij heeft betaald.

Zie dat maar zwart op wit te krijgen.
Dat lijkt mij ook het grootste probleem.

De beste manier om dit aan te pakken is dan in de brief/mail te vermelden wanneer, datum en dag, dat door de rijschool is toegegeven en door wie. Of dit telefonisch was of bij een balie. Dat om die reden een andere instructeur is aangewezen om de lessen over te nemen en dat die andere instructeur volgens de rijschool om zijn slechte prestaties is ontslagen.

Dan maar afwachten waar ze mee komen...

mahadma
door mahadma - Jan 20, 2014 om 14:52
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Los van alles blijft de vraag open in welke mate (en niet vervelend bedoeld) de cursist lessen van een goede instructeur t.o.v. een minder goede nodig heeft?

sandrie
door sandrie - Jan 20, 2014 om 14:55
28 Antwoorden / 6 Vragen

@ Mahadma, ik denk dat het idd een goed plan is om nog andere leerlingen te vinden die van dezelfde instructeur les hebben gehad en dezelfde slechte ervaring hadden met hem en dan gezamenlijk naar de rijschool te stappen.

Ik snap dat het moeilijk is te bewijzen dat ze met een degelijke instructeur veel eerder haar rijbewijs had kunnen halen, dat is eigenlijk ook niet te bewijzen, maar als de rijschool zelf gezegd hebben dat ze hem ontslagen hebben juist omdat hij niet goed les kon geven....

Ik laat hier sowieso nog even weten of ze een deel van haar betaalde lessen terug krijgt of niet.

Bedankt alvast voor jullie antwoorden.

door 520sqn - Jan 20, 2014 om 15:10
25 Antwoorden / 0 Vragen

Een verklaring van de rijschool dat de instructeur niet geschikt was krijgt u nooit. Dat zou namelijk inhouden dat de gevraagde compensatie door de rijschool betaald moet worden en dat gaan ze natuurlijk nooit doen....

pi
door pieterwolters - Jan 20, 2014 om 15:57
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 20 jan 2014, 14:13][quote=mahadma schreef op maandag 20 jan 2014, 13:39]U zult moeten zorgen voor een onomstotelijk bewijs dat alleen de instructeur incompentent was
Nee, dat hoeft niet, als de rijschool aangeeft dat de instructeur incompetent was is dat genoeg. Zij heeft dan niet de dienst gekregen waarvoor zij heeft betaald.

Ik geloof nooit dat het bedrijf dit zo tegen een klant zou zeggen (zou erg onprofessioneel zijn). Het is waarschijnlijker dat een collega van die ontslagen instructeur dat heeft laten vallen. Daar kan je niks aan ontlenen.