ro
door rosenthal Nov 18, 2012 om 10:45
Geldzaken & recht

Bedelbrieven

Mijn vrouw ontving van het Diabetes Fonds een bedelbrief. Zij heeft totaal niets met dit fonds en heeft er ook nooit iets mee te maken heeft.
Wij waren dan ook zeer onaangenaam verrast zo'n brief te ontvangen.
Bij navraag hoe zij aan naam en adresgegevens kwamen vertelde zij dat ze bij een of ander bedrijf adres voor eenmalige verzending huren.
Mag het Diabetes Fonds dit doen adresgegevens opvragen of huren om brieven te versturen?
Wat kan ik doen om mij te vrijwaren om zulke brieven te ontvangen?
Naar mijn mening is dit Spam die via Post.nl wordt verzonden.

3626 16 Rapporteer

ro
door ron530 - Nov 18, 2012 om 11:39
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Hoe is de aanhef, aan de bewoners van en dan de adres/woonplaats gegevens of echt ter naam gesteld. Direct mailing bedrijven werken met postcodes en huisnummers ter naam gestelde post doen ze niet. Als uw vrouw met naam en toenaam benaderd is dan is ze bekend bij dit fonds.

tenormin
door tenormin - Nov 18, 2012 om 12:03
16844 Antwoorden / 108 Vragen

Het is inderdaad storend dat u ongevraagd een brief ontvangt van het Diabetes Fonds met verzoek om uw hulp. Ik denk dat Uw vrouw toch, per ongeluk, op een site is geweest waar gegevens verstrekt zijn. Nee, ze mogen niet zomaar een op naam gestelde brief versturen. Jammer dat u de brief als "bedelen" ervaart; denk echter wel dat, was u zelf diabetic u de brief met andere ogen had gezien. Maar los daarvan, er komt nog steeds veel post van allerlei andere Hulporganisaties bij de meesten van ons binnen. Dus of u gooit het weg of doet er wel wat mee. Ik zal het Diabetes Fonds hierover benaderen. Met vr.groet.

ui
door uiver - Nov 18, 2012 om 12:43
43 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 18 nov 2012, 12:03]Ik denk dat Uw vrouw toch, per ongeluk, op een site is geweest waar gegevens verstrekt zijn.

Zou je denken?

Wat betekent dit dan?

[quote]Bij navraag hoe zij aan naam en adresgegevens kwamen vertelde zij dat ze bij een of ander bedrijf adres voor eenmalige verzending huren.[/qoute]

Zouden ze zelf niet eens meer weten hoe ze aan die gegevens komen? Het kan toch niet zo zijn dat jij niet goed leest en maar weer wat zit te beppen?

Hoezo zouden ze niet een op naam gestelde brief mogen sturen? Welke wet overtreden ze dan?

gompy2
door gompy2 - Nov 18, 2012 om 12:43
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Als je je naar mijn mening terecht boos maakt over dit soort ongevraagde rotzooi kun je dat stoppen.
Klik op onderstaande link ->
Hoe zorg ik ervoor dat ik geen geadresseerde reclame meer ontvang?

en er wordt je uitgelegd wat je moet doen, ennuh trek je niet teveel aan van dat domme gezever van een tenormin, daar wordt een normaal mens helemaal niet goed van...

hutch
door hutch - Nov 18, 2012 om 14:53
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Een alternatief is, om een pakketje terug te sturen.

Zoek van desbetreffend bedrijf het antwoordnummer op, maak vervolgens een pakketje van oud papier met een gewicht van bijv. tussen de 1 en de 2 kg en stuur deze naar dat bedrijf. Doe er een brief bij dat u niet gediend bent van dit soort (wan)praktijken en dat u elke keer, als u weer wat ontvangt van dat bedrijf, u een 'bedankje' terug stuurt.

Dit kost u geen geld en u zadelt dat bedrijf op met extra kosten.

Lees ' ' ook eens.
Antwoordnummer zoeken? Klik ' '.

Ben benieuwd wie dit het langste volhoudt.

Gr. Hutch

ro
door rosenthal - Nov 18, 2012 om 15:01
53 Antwoorden / 6 Vragen

Ik wil graag iedereen bedanken voor het antwoord.
Graag wil ik het volgende duidelijk maken.
Mijn vrouw komt nooit op internet en weet ook niet hoe zij met computers moet omgaan.
Mijn vrouw is na ons huwelijk haar eigen meisjesnaam blijven gebruiken.
Ik zelf zit altijd op mijn eigen naam op het internet.

Bij navraag aan het Diabetes Fonds vertelde zij dat mijn vrouw onder haar eigen meisjesnaam een enquette zou hebben ingevuld en dat het Diabetes Fonds bij een of ander bedrijf namen met adresgegevens huurt voor eenmalige verzending van brieven, cq. bedelbrieven.
Het Diabetes Fonds wilde niet zeggen, of wisten niet bij welk bedrijf zij adressen met naam huren of kopen.

Daar ik alles onder eigen naam op internet doe en niet op de meisjesnaam van mijn vrouw vind ik alles erg vreemd en ongewenst dat derden zo maar adressen kunnen kopen of huren voor eigen acties.
Of dit nu voor goede doelen of commerciële doelen zijn maakt mij niet uit, ik wil dit niet en is naar mijn mening ook in strijd met de privacywet

tenormin
door tenormin - Nov 18, 2012 om 15:16
16844 Antwoorden / 108 Vragen

@hutch, je "antwoordnummer zoeken? Klik HIER": Staat in rood wel geschreven: IS STRAFBAAR.
Moet je dan geen naam en adres bij sturen, als je jouw advies opvolgt, m.a.w. schiet je er op DIE manier niet veel mee op om er af te komen.

dc
door dcz - Nov 18, 2012 om 15:33
439 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=uiver schreef op zondag 18 nov 2012, 12:43][quote=tenormin schreef op zondag 18 nov 2012, 12:03]Ik denk dat Uw vrouw toch, per ongeluk, op een site is geweest waar gegevens verstrekt zijn.

Zou je denken?

Wat betekent dit dan?

[quote]Bij navraag hoe zij aan naam en adresgegevens kwamen vertelde zij dat ze bij een of ander bedrijf adres voor eenmalige verzending huren.[/qoute]

Zouden ze zelf niet eens meer weten hoe ze aan die gegevens komen? Het kan toch niet zo zijn dat jij niet goed leest en maar weer wat zit te beppen?

Hoezo zouden ze niet een op naam gestelde brief mogen sturen? Welke wet overtreden ze dan?

tenormin is een ster in het impulsief reageren op topics zonder deze inhoudelijk en begrijpend te lezen....

vergeef het haar maar.....

Cookies
door Cookies - Nov 18, 2012 om 16:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=gompy2 schreef op zondag 18 nov 2012, 12:43]nnuh trek je niet teveel aan van dat domme gezever van een tenormin, daar wordt een normaal mens helemaal niet goed van...

Het halve forum wordt er niet goed van.

hutch
door hutch - Nov 18, 2012 om 17:39
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 18 nov 2012, 15:16]@hutch, je "antwoordnummer zoeken? Klik HIER": Staat in rood wel geschreven: IS STRAFBAAR. Moet je dan geen naam en adres bij sturen, als je jouw advies opvolgt, m.a.w. schiet je er op DIE manier niet veel mee op om er af te komen.
Wat is 'strafbaar'??

En uiteraard moet men in de bijgevoegde brief in ieder geval (of beter: alleen) het adres noteren.

diumenge
door diumenge - Nov 18, 2012 om 18:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=hutch schreef op zondag 18 nov 2012, 14:53]...
Dit kost u geen geld en u zadelt dat bedrijf op met extra kosten.
...
Gr. HutchLees dit als: "Dit kost u geen geld en u zadelt dat goede doel op met extra kosten."

Er zijn ergere dingen in de wereld dan een brief van een goed doel krijgen, niemand verplicht u om ook daadwerkelijk een donatie te doen.

trend spray
door trend spray - Nov 18, 2012 om 19:49
217 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=rosenthal schreef op zondag 18 nov 2012, 10:45]Mag het Diabetes Fonds dit doen adresgegevens opvragen of huren om brieven te versturen?
Wat kan ik doen om mij te vrijwaren om zulke brieven te ontvangen?
Naar mijn mening is dit Spam die via Post.nl wordt verzonden.
Vraag het CBP klik hier of het Fonds dit mag doen.
Vraag de postbezorger of hij er een sticker met "geweigerd" op wil plakken.
En spam is volgens mij ongewenste reklame.

jo
door jorisw - Nov 18, 2012 om 19:54
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waar sommige mensen zich al niet druk over kunnen maken....

dearagain
door dearagain - Nov 18, 2012 om 20:28
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*bestaat er niet zo iets als een postfilter? in de trant van schrijf-me-niet

*het advies van collega hutch pas ik zelf ook toe (met naam en toenaam) en dat helpt echt!

macwouter
door macwouter - Nov 18, 2012 om 21:18
825 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=uiver schreef op zondag 18 nov 2012, 12:43][quote=tenormin schreef op zondag 18 nov 2012, 12:03]Ik denk dat Uw vrouw toch, per ongeluk, op een site is geweest waar gegevens verstrekt zijn.

Zou je denken?

Wat betekent dit dan?

[quote]Bij navraag hoe zij aan naam en adresgegevens kwamen vertelde zij dat ze bij een of ander bedrijf adres voor eenmalige verzending huren.[/qoute]

Zouden ze zelf niet eens meer weten hoe ze aan die gegevens komen? Het kan toch niet zo zijn dat jij niet goed leest en maar weer wat zit te beppen?

Hoezo zouden ze niet een op naam gestelde brief mogen sturen? Welke wet overtreden ze dan?.

UIVER ? of is het WINTERMAN

ui
door uiver - Nov 18, 2012 om 21:39
43 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dcz schreef op zondag 18 nov 2012, 15:33]

tenormin is een ster in het impulsief reageren op topics zonder deze inhoudelijk en begrijpend te lezen....

vergeef het haar maar.....

Het bevreemd mij ten zeerste dat dit allemaal maar kan.

Als je de uitzendingen bekijkt dan wordt dit forum aangeprezen als een plek waar je binnen 15 minuten deskundig advies krijgt. Waar bazeren ze dat dan op? Niets ten nadele van de mensen die wel goed advies geven, maar de eerste en meeste reacties komen van een stelletje eenzame bejaarden die hier alleen zitten om gezellig te beppen. De vragen lezen doen ze amper en begrijpen doen ze het al helemaal niet.
Het is toch ronduit belachelijk dat dit getolereerd wordt.