hammond
door hammond Mar 17, 2008 om 13:51
Geldzaken & recht

Bedrag van overschrijving vermist.

Ik heb op Marktplaats iets gekocht en de verkoper heeft mij zijn gironummer gegeven. Nu 7dagen later is het bedrag nog steeds niet op zijn girorekening bijgeschreven. Ik dacht eerst dat ik opgelicht was (ik zou niet de eerste zijn) maar de verkoper is erg meewerkend en heeft zelfs zijn giroafschrift gemaild. Ik heb opheldering aan de Postbank gevraagd, maar zij geven geen enkele info over hun klanten en terecht. Maar hoe kom ik er nu achter of ik niet toch genaaid word want mijn bank heeft het echt overgemaakt.

R.

1199 19 Rapporteer

harrie
door harrie - Mar 17, 2008 om 14:05
765 Antwoorden / 36 Vragen

Controleer of het gironummer en naam op uw afschrift overeenkomt met nummer en NAAM van de verkoper.

Banken werken op rekeningnummer en u kunt op naam controleren.

Komt dit overeen ga naar uw eigen bank en vraag om opheldering.

Groetjes Harrie

harrie
door harrie - Mar 17, 2008 om 14:06
765 Antwoorden / 36 Vragen

moet zijn komt dit NIET overeen.

sorry

kiran
door kiran - Mar 17, 2008 om 14:22
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo hammond

"de verkoper is erg meewerkend en heeft zelfs zijn giroafschrift gemaild"

Of hij heeft het gironummer van een kennis, vriend/vriendin doorgegeven .... kan ie makkelijk zijn eigen afschrift doormailen en zeggen dat ie nog niets ontvangen heeft. Al aan gedacht?

Zal afwachten worden. Hoop voor u dat dit nog in orde komt.

Succes, groet, Kiran

hammond
door hammond - Mar 17, 2008 om 14:27
122 Antwoorden / 15 Vragen

Bedankt voor de snelle reactie Harrie. Heb ik allemaal gecontroleerd en klopt perfect. Mijn bank heeft het bedrag opzeker overgemaakt en ik vind het uiterst vreemd allemaal. Ik doe vrij veel zaken met internetbankieren en het gaat meestal prima. Alleen is vreemd dat de verkoper zegt geen tijd te hebben om een telefoontje naar de Postbank te maken, om het nu eens precies uit te zoeken wat er gebeurt is. Hij is de enige die zulke info kan aanvragen.

tr
door trappist - Mar 17, 2008 om 14:34
240 Antwoorden / 0 Vragen

een giroafschrift mailen heeft geen enkele zin; de gegevens daarop zijn met programma's die ieder op zijn PC heeft gemakkelijk te manipuleren, niet dat ik de verkoper daarvan wil beschuldigen, maar alleen een origineel kan dienen als bewijs.

hammond
door hammond - Mar 17, 2008 om 14:34
122 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb dat giroafschrift uitvoerig bestudeert en kan niets onregelmatig vinden. Naam en nummer kloppen exact met de info die de verkoper aan mij opgegeven heeft. Alleen is ook vreemd dat hij op 14-03 een afschrift van 12-03 aan mij toont. Misschien staat het wel op de afschriften van 13-03 of later.

Het blijkt wel, dat als je iemand wil oplichten, dit een fluitje van een cent is en de hier gewoon aan meewerken.

me
door melkmeisje - Mar 17, 2008 om 15:09
20 Antwoorden / 0 Vragen

hallo

heb je er al aangedacht om het bedrag te laten storneren bij je bank

hier staat wel een tijdlimiet voor

ga naar je bank en vraag er naar

je kunt ook nog een oficiele aangifte doen op verdenking

heb heel vaak op marktplaats gewerkt nooit een probleem gehad

veel succes

hammond
door hammond - Mar 17, 2008 om 15:16
122 Antwoorden / 15 Vragen

Storneren kan alleen bij autom. afschrijvingen, niet bij overboekingen waar ik zelf opdracht voor gegeven heb.

harrie
door harrie - Mar 17, 2008 om 15:29
765 Antwoorden / 36 Vragen

Storneren kan dus niet bij een overschrijving, wel bij automatische incasso.

Geen telefoon gegevens op dat adres?

 Overigens een internet overschrijving van bank naar giro is meestal in de loop van volgende dag. Afschrift van de 12e verzonden op de 14e kan verdacht zijn. Heeft deze verkoper meer advertenties op Marktplaats staan? In dat geval ga naar zo'n advertentie en klik op klacht. Als je dat bij alle adv. van deze verkoper doe worden ze (meestal) verwijderd.

Succes, Harrie

hammond
door hammond - Mar 17, 2008 om 15:37
122 Antwoorden / 15 Vragen

Hij heeft meerdere advertenties op Marktplaats staan maar zonder telefoongegevens. Het laten verwijderen is het probleem niet. Ik wil gewoon m'n geld terug en nu zeker, want ik heb een mailtje van hem gehad dat hij een hoger bod heeft gehad, wat ik betwijfel want de advertentie stond er al bijna een maand. Deze verkoper wordt steeds verdachter in mijn ogen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 17, 2008 om 15:56
16885 Antwoorden / 202 Vragen

hammond?? De verkoper werkt erg mee en heeft zelfs zijn giroafschrift aan u gemaild?? Wel giroafschrift? Hoe dan ook niet een afschrift waarmee de ontvangst van het bedrag wordt bevestigd. Nu is het wel zo dat de postbank niet de snelste is en het soms een dag of drie duurt eer een overschrijving is bijgeboekt.

Echter: u kunt bewijzen dat u heeft betaald! Dus naleving vorderen van de overeenkomst en als dat niet gebeurt: aangifte doen. Zie

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/265.html tekortkomen in naleven van een overeenkomst

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html   tekortkomen in naleven van overeenkomst geldelijke consequentie

hammond
door hammond - Mar 17, 2008 om 16:02
122 Antwoorden / 15 Vragen

Bedankt Gerrit, hier heb ik wat aan. Mijn bank wil bevestigen dat het bedrag opzeker overgemaakt is op zijn giro. Maar of aangifte helpt om mijn geld terug te krijgen. Je zou met deze bewijzen Postbank moeten kunnen dwingen om het bedrag terug te storten, maar zoals de meeste financiele instanties zijn ze niet vies van crimineel verkregen geld.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 17, 2008 om 16:06
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, dat doet de postbank niet. En in dit geval nog terecht ook. Uw verkoper is degene die u moet aanspreken.

ma
door maxdamage - Mar 28, 2008 om 15:34
60 Antwoorden / 0 Vragen

Nu is het wel zo dat de postbank niet de snelste is en het soms een dag of drie duurt eer een overschrijving is bijgeboekt.

Dit slaat natuurlijk weer nergens op. Waarschijnlijk behoort gerrit bij de oudere generatie, want dit is al jaren niet meer het geval.

Postbank moeten kunnen dwingen om het bedrag terug te storten, maar zoals de meeste financiele instanties zijn ze niet vies van crimineel verkregen geld.

Echter: u kunt bewijzen dat u heeft betaald! Dus naleving vorderen van de overeenkomst en als dat niet gebeurt: aangifte doen.

Wie zegt dat de Postbank het bedrag heeft ontvangen?? Je kunt er wel allerlei wetteksten bij gaan halen, maar dat heeft vooralsnog geen zin….

Als je een bedrag overmaakt van een bankrekening naar de girorekening zit er altijd nog een stap tussen…Deze stap heet Equens. Je moet het zo zien…het bedrag gaat van de bankrekening naar equens om vervolgens bij de giro terecht te komen. Normaal gesproken gaat dit goed, maar het is mogelijk dat er een betaling blijft hangen. Resultaat is dat jij het wel van je bankrekening ziet gaan, maar de ontvangende partij heeft niks ontvangen. In dit geval moet er een betalingsonderzoek gedaan worden. Deze kan alleen gedaan worden door de bank die het overmaakt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 29, 2008 om 11:55
16885 Antwoorden / 202 Vragen

hoho? Wel even goed de vraag lezen maxdamage en daar is af te leiedne dat de bank het geld opzeker heeft overgemaakt en de postbank het dus heeft ontvangen. Bovendien is de postbank bij lange na niet zo soepel als u denkt. Ik bezit inmiddels een dossiermap vol bewijs.

hammond
door hammond - Apr 2, 2008 om 13:01
122 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb een betalingsonderzoek aangevraagd bij mijn bank en dit is toegewezen. Ik krijg overeen paar dagen de uitkomst van dit onderzoek en zal het hier plaatsen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 3, 2008 om 14:20
16885 Antwoorden / 202 Vragen

ik blijf benieuwd.

ma
door maxdamage - Apr 3, 2008 om 21:52
60 Antwoorden / 0 Vragen

hoho? Wel even goed de vraag lezen maxdamage en daar is af te leiedne dat de bank het geld opzeker heeft overgemaakt en de postbank het dus heeft ontvangen.

hoho...pas na het betalingsonderzoek is pas na te gaan of de postbank het dus heeft ontvangen,....ondanks het feit dat het is afgeschreven van de bankrekening wil het niet zeggen dat de andere bank het heeft ontvangen...zoals ik in mijn vorige bericht ook al zei....

Bovendien is de postbank bij lange na niet zo soepel als u denkt. Ik bezit inmiddels een dossiermap vol bewijs.

Waar komt deze opmerking vandaan….ten eerste zeg ik dit niet en ten tweede zou ik niet weet wat je er überhaupt mee bedoelt…

 Ik bezit inmiddels een dossiermap vol bewijs.

bewijs van wat????

hammond
door hammond - Apr 8, 2008 om 18:50
122 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb uitsluitsel van het betalingsonderzoek gehad. Het bedrag is gewoon op de rekening van de verkoper gestort. De bewering van dit persoon dat het geld nooit ontvangen is blijkt dus een keiharde leugen. Hoe krijg ik nu mijn geld terug ?? Waarschijnlijk nooit.