Kl
door Kletskop Apr 22, 2017 om 12:13
Geldzaken & recht

Belastingteruggave en PW (bijstand)

Mijn moeder is momenteel toeslagpartner voor de AOW van mijn vader, aangezien zij de AOW-leeftijd zelf pas over een jaar bereikt en momenteel geen andere inkomsten heeft. Op haar eigen naam dus formeel 0 euro inkomen. Zij ontvangt om die reden middels de jaarlijkse belastingteruggave met terugwerkende kracht de heffingskorting minstverdienende partner (in de volksmond ook wel aanrechtsubsidie genoemd).

Nu is het zo dat mijn ouders uit elkaar gaan en mijn moeder een woning aangeboden heeft gekregen. Dat betekent dus ook dat zij per die datum dat zij zal verhuizen geen toeslagpartner meer is voor de AOW van mijn vader en voor het resterende jaar nog een bijstandsuitkering zal moeten aanvragen totdat zij de AOW-leeftijd zelf bereikt (of nog ergens op korte termijn aan de slag kan maar die kans acht ik niet groot in haar geval).

Aangezien mijn moeder voor de verhuis- en inrichtingskosten (verf, vloer, tweedehands meubels, e.d.) geen buffer heeft, heeft zij de belastingteruggave hard nodig om deze kosten deels te kunnen dekken.
Alleen zijn wij bang dat wanneer zij op korte termijn bijstand moet gaan aanvragen, deze belastingteruggave zal worden gezien als inkomen en zal worden gekort op de uitkering waardoor er dus weer niets overblijft om de verhuizing te kunnen bekostigen.

Ik heb wat research gedaan op internet en onder andere een oud topic hier gevonden waarin duidelijk werd dat een belastingteruggave (heffingskorting)  in principe als inkomen wordt beschouwd, maar dat dit dan wel betrekking moet hebben op een periode waarin ook bijstand werd genoten. In het geval van mijn moeder heeft de teruggave echter enkel betrekking op een voorliggende periode waarin dus géén recht op bijstand bestond en zou de teruggave dus moeten worden aangemerkt als vermogen en niet als inkomen wat impliceert dat het niet mag worden gekort op de bijstandsuitkering. Met dat bedrag zal het vermogen van mijn moeder namelijk nog ruim onder de toegestane grens blijven.

Een link naar dat topic: https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/inkomstenbelasting-opgeven

Alleen is dat nog allemaal gebaseerd op de oude WWB en we weten dat die wet inmiddels is vervangen door de PW.
Kan iemand mij vertellen wat de PW hierover zegt en of er dus verschillen zijn in de wijze waarop de teruggave in het geval van mijn moeder zal worden bekeken?

8611 13 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 22, 2017 om 12:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen
fa
door familyman - Apr 22, 2017 om 12:26
888 Antwoorden / 1 Vragen

Uw moeder heeft (uitgaande van huwelijk in gemeenschap van goederen) recht op de helft van wat ze samen hebben opgebouwd, dàt gaat dus ook wat opleveren, of in goederen of in geld. Daarvan kan zij de verhuizing/inrichting regelen. (Voorbeeld: het saldo van de spaarrekening/bankrekening door 2 gedeeld zal moeten worden, net zoals de opgebouwde pensioenen, eventuele schulden krijgt uw moeder ook voor 50% mee)

Cookies
door Cookies - Apr 22, 2017 om 12:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je moeder gaat toch niet met lege handen vertrekken? En zij heeft ook recht op partneralimentatie (aannemende dat zij 'tig' jaar getrouwd zijn geweest). Dat wordt dan in mindering gebracht op de bijstand. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/bijstand-verhalen-ex-partner

Haar belastingteruggave wordt niet verrekend met de bijstand.

Kl
door Kletskop - Apr 22, 2017 om 14:19
8 Antwoorden / 4 Vragen

Mijn moeder is nooit getrouwd geweest en ook is er geen sprake van geregistreerd partnerschap met huwelijkse voorwaarden of gemeenschap van goederen. Er was enkel sprake van samenwonen. Van alimentatie is dus geen sprake.

Cookies
door Cookies Apr 22, 2017 om 14:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Over dat laatste zinnetje zal de bijstand heel anders denken. Hij heeft haar toch al die jaren ook onderhouden? Wel, mag hij dat van de bijstand na haar vertrek ook gaan doen. Bovendien is je moeder blijkbaar ook fiscaal partner geweest, anders had zij geen recht op die 'aanrechtsubsidie'.

Kl
door Kletskop Apr 22, 2017 om 14:48
8 Antwoorden / 4 Vragen

Dat lijkt me toch niet. Ten eerste heeft mijn moeder voorheen altijd meer inkomen gehad dan mijn vader, aangezien hij ziek werd en op grond daarvan werd afgekeurd op het moment dat hij niet in loondienst was, maar zelfstandig ambulante handel deed en op dat moment niet verzekerd was tegen arbeidsongeschiktheid. Daarna was hij afhankelijk van mijn moeders inkomen, tot het moment dat zij haar werk kwijt raakte en ze beiden in de bijstand terecht kwamen. En daarna werd dat bij het bereiken van de AOW-leeftijd van mijn vader een AOW pensioen met volledige toeslag voor mijn moeder als toeslagpartner zolang zij zelf geen inkomsten heeft en de AOW-leeftijd zelf nog niet bereikt heeft (vader is nog net van 1949 en valt dus nog onder de oude regeling).

Verder geven alle instanties (waaronder de gemeente zelf) aan dat mijn moeder nadat ze verhuisd is wel degelijk recht moet hebben op een bijstandsuitkering totdat zij de AOW-leeftijd bereikt of nog werk met voldoende eigen inkomsten vindt.

Cookies
door Cookies Apr 22, 2017 om 14:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Oh, even vergeten: ook nog gezamenlijk 1 of meerdere kinderen. Je moeder zal ongetwijfeld recht hebben op bijstand, maar zoveel mogelijk daarvan zal worden geclaimd bij je vader als je moeder het zelf niet regelt. Googel maar eens op 'verhaalsbijstand sociale dienst' of 'bijstand en onderhoudsplicht'.

Kl
door Kletskop Apr 22, 2017 om 15:15
8 Antwoorden / 4 Vragen

Een gemeente heeft dat recht enkel in geval van alimentatieplicht. Aangezien mijn vader en moeder nooit getrouwd zijn geweest of geregistreerd partnerschap zijn aangegaan, is mijn vader t.o.v. haar niet alimentatieplichtig.

Wat betreft kinderalimentatie geldt er alleen een plicht indien de kinderen de leeftijd van 21 jaar nog niet hebben bereikt en er dus nog een gezamelijke onderhoudsplicht van kracht is. Ik ben het enige kind en de leeftijd van 21 jaar al ver gepasseerd. Ook daar is dus geen sprake van. Nu er geen sprake is van enige alimentatieplicht zou bijstandsverhaal door de gemeente bij de ex-partner ongegrond zijn.

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2017 om 16:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou ja, er wordt niet voor niets gezegd, dat vrouwen hun zaakjes een beetje beter zouden moeten regelen.

Dus u wilt zeggen dat zij vertrekt met lege handen? Ook nooit aangemeld geweest bij het pensioenfonds van uw vader?

Maar goed afgezien daarvan vind ik het wonderlijk dat uw moeder wel als fiscaal partner van uw vader wordt aangemerkt bij de belastingdienst. Maar misschien valt zij onder een uitzonderingsregel. Doet er verder niet toe.

Zodra uw moeder vertrekt, stopt, of moet gestopt worden, de uitbetaling van de heffingskorting, want dan is er sowieso geen fiscaal partner meer.

Cookies
door Cookies Apr 22, 2017 om 16:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik begreep dat de vraag betrekking had op wat moeder de voorbije maanden op haar rekening gestort had gekregen. Maar misschien heb jij wel gelijk en denkt moeder na verhuizing daar ook nog recht op te hebben. Dat zou toch wel erg naïef zijn.

getty
door getty Apr 22, 2017 om 16:22
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Of ze krijgen het in 1 x met de jaarlijkse aangifte terug. Wat er dus binnenkort aan zit te komen.

tijger1
door tijger1 Apr 22, 2017 om 16:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83. Ik verbaas me regelmatig over wat mensen denken.
De voorbije maanden zijn er vijf, dus ca. € 1.000. Of misschien vroegen ze het wel achteraf en komt er straks ca. € 2.000.

Kl
door Kletskop Apr 22, 2017 om 16:28
8 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, het gaat om een bedrag dat nog uitbetaald moet gaan worden middels een teruggave in de periode dat er recht is op bijstand, terwijl de teruggave betrekking heeft op het afgelopen jaar, een periode waarin géén bijstand werd genoten dus.

Ik citeer uit een ouder topic: "Alle goedbedoelde adviezen ten spijt. Het lijkt zinnig om eerst eens te kijken wat de wet WWB er zelf over vermeldt.

Bijstandsgerechtigden die een belastingteruggave krijgen: Het teruggekregen belastinggeld moet worden toegerekend aan de periode, waarin de betreffende inkomsten werden ontvangen. Op grond van artikel 32 lid 1 onderdeel b WWB moet de teruggave worden gezien als inkomen, voor zover zij betrekking heeft over een periode waarover bijstand is verleend.

Aangezien het hier een belastingteruggave betreft over een periode waarin nog geen bijstand werd genoten, zal de teruggave niet worden verrekend met de ontvangen bijstand. Conclusie: de teruggave melden bij de gemeente is mogelijk, maar is niet noodzakelijk. Lees hier voor de wettekst en lees hier wat de cliëntenraad erover zegt. (onder belastingteruggave of belastingheffing achteraf)"

Bovenstaande had echter betrekking op de wet WWB. Mijn vraag is alleen hoe dit in de vervangende Participatiewet geregeld is...

tijger1
door tijger1 Apr 22, 2017 om 16:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hier lees ik weer dat heffingskortingen wel gekort worden, beetje naar beneden scrollen.

https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitkeringen_%26_sociale_zekerheid/bijstandswet/artikelen/839/andere-inkomsten-in-combinatie-met-een-bijstandsuitkering.htm

Uw linken werken niet.

Kl
door Kletskop Apr 22, 2017 om 16:39
8 Antwoorden / 4 Vragen

Juist, het gaat enkel over het afgelopen jaar en niet de periode waarin mijn moeder straks bijstand gaat ontvangen. Dan is mijn moeder immers ook geen minstverdienende partner meer en vervalt die heffingskorting dus sowieso. De vraag gaat alleen over de teruggave over het afgelopen jaar waarin zij geen bijstand genoot terwijl de teruggave (achteraf) zal plaatsvinden binnenkort in een periode waarin er wellicht wél bijstandsrecht is.
In de WWB stond dus dat een belastingteruggave moest worden aangemerkt als inkomen wanneer deze betrekking had op een periode waarin bijstand werd genoten. Dat is in mijn moeders geval dus niet aan de orde en dus zou het als vermogen moeten worden beschouwd.

Maar nu wil ik enkel graag weten wat de huidige Partcipatiewet hierover zegt en of hierin dingen veranderd zijn, deze wet vervangt immers de toenmalige WWB. Dat de links niet werken komt overigens doordat dit een citaat is uit het eerder genoemde topic uit 2015.

tijger1
door tijger1 Apr 22, 2017 om 17:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat de links niet werken, komt omdat u niet goed gelinkt hebt.

Maar het gaat dus zegge en schrijven over maximaal ca.€ 2.000.

Kl
door Kletskop Apr 22, 2017 om 17:46
8 Antwoorden / 4 Vragen

Het bedrag van de teruggave is circa € 1350.

panter22
door panter22 - Apr 22, 2017 om 17:22
6599 Antwoorden / Vragen

Je ouders kregen alleen AOW met een toeslag. Die heffingskorting lieten ze 1 keer per jaar uitbetalen op je moeders inkomen en ze leefden dus onder bijstandsniveau
Die heffingskorting kreeg zij op haar inkomen. Haar inkomen was 0.
https://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/index.jsp

Die heffingskorting vervalt nu, want ze krijgt bijstand. Je moeder kiest er voor om zonder huisraad te verhuizen en ze heeft geen spaargeld. Is dat nou wel verstandig? Een huisraad bouw je zomaar niet op.
Mogelijk komt zij in aanmerking voor bijzondere bijstand voor de verhuiskosten en inrichting, maar als je van alles afziet dan waarschijnlijk niet. De teruggave van de heffingskorting kan dan mogelijk wel verrekend worden met bijzondere bijstand.

Kl
door Kletskop Apr 22, 2017 om 18:06
8 Antwoorden / 4 Vragen

Zoals u het schrijft klopt het idd. Het volledige inkomen (AOW met toeslag) komt binnen op enkel de naam van mijn vader, mijn moeder had in 2016 ook daadwerkelijk € 0,00 inkomen volgens de belastingdienst en een heffingskorting mag niet als inkomen worden beschouwd (belastingtechnisch gezien). Wij waren in de veronderstelling dat de heffingskorting ook voor de helft mijn vader toekomt, maar de consulent van de Kredietbank die wij gesproken hebben geeft aan dat deze niet mag worden beschouwd als gezamenlijk middel. Mijn moeder mag de toeslag dus zelf houden wanneer zij dit wenst (staat immers ook enkel op haar naam).

Nu worden de verhalen allemaal wat tegenstrijdig.

Voor bijzondere bijstand is al een aanvraag gedaan, afd sociale zaken van de gemeente geeft echter aan dat in hun beleid de kredietbank de voorliggende voorziening is en de gemeente enkel naar de aanvraag kan kijken indien de Kredietbank er niets mee kan. Mijn moeder kreeg bij de Kredietbank echter nul op het rekest juist vanwege het officieel ontbreken van enig inkomen op haar naam en werd met de afwijzing dus teruggestuurd naar de gemeente. Deze gemeente zegt op haar beurt wederom niet bereid te zijn bijzondere bijstand te verlenen en zegt dat er maar voor gespaard had moeten worden (iets wat gelet op de persoonlijke omstandigheden in dit geval onmogelijk was). Door de gemeente werd mijn moeder vervolgens doorverwezen naar Maatschappelijk werk welke op haar beurt weer heel verbaasd reageerde en tevens aangaf dit nog niet eerder te hebben meegemaakt dat een gemeente iemand zo laat zitten. Bijzondere bijstand is immers niet eens altijd een gift ("om niet") maar kan ook op andere manieren worden verstrekt als geldlening (borgtocht) bijv. of in natura.

panter22
door panter22 Apr 22, 2017 om 18:26
6599 Antwoorden / Vragen

Heeft de gemeente een beschikking genomen waartegen bezwaar kan worden gemaakt?
Maak dan bezwaar als je het er niet mee eens bent, Desnoods bezwaar onder aanvulling van gronden. En via de Digd. Let op: te laat is te laat.
Kun je achter de achter de beleidregels voor bijzondere bijstand van je gemeente komen?
Dan kun je de voorwaarden voor bijzondere bijstand lezen.
Ze zijn gepubliceerd in het Gemeenteblad.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/zoeken/gemeenteblad

Kl
door Kletskop Apr 22, 2017 om 18:39
8 Antwoorden / 4 Vragen

Dit is helaas allemaal telefonisch gegaan omdat het eigenlijk allemaal op korte termijn moest worden geregeld en dus hebben we niets zwart op wit staan. De woningbouwvereniging wil namelijk aankomende week al weten of mijn moeder de woning accepteert en dan moet het contract dus al getekend worden.
Mijn ouders hebben al overleg gevoerd of het eventueel een mogelijkheid kan zijn dat nu mijn moeder geen voorschot of lening krijgt mijn vader de vaste lasten voor de huidige woning voor een maand niet betaalt, zodat de eerste huur van de nieuwe woning van mijn moeder alvast betaald kan worden en voor wat verf zodat er al wat geklust kan worden. Mijn moeder zou dan de achterstand die mijn vader daardoor oploopt weer verrekenen zodra zij haar bijstandsuitkering (of voorschotten daarvan zolang de aanvraag nog in behandeling is) de maand(en) erna. Vandaar dat ze hun hoop ook gevestigd hebben op het mogen houden van de heffingskorting 2016 die mijn moeder binnenkort uitbetaald zal krijgen. Ik vind dit persoonlijk geen prettige en passende oplossing, maar goed. Eens kijken wat maatschappelijk werk eventueel nog voor mogelijkheden weet,

panter22
door panter22 Apr 22, 2017 om 18:41
6599 Antwoorden / Vragen

Mogelijk gaat het hierom: (van een willekeurige gemeente)
De kosten van duurzame gebruiksgoederen/inrichtingskosten behoren tot de incidenteel voorkomende algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan. Deze kunnen worden voldaan uit een inkomen ter hoogte van de toepasselijke uitkering algemene bijstand door middel van reservering dan wel gespreide betaling achteraf. Dit betekent dat er in beginsel geen bijstandsverlening mogelijk is voor deze kosten. Indien de betreffende kosten voorzienbaar waren, versterkt dit het argument dat belanghebbende wordt geacht hiervoor te reserveren.

Alleen indien er sprake is van bijzondere omstandigheden in het individuele geval kan er van deze regel worden afgeweken. In dat geval wordt bijzondere bijstand verleend, ook als dit bijstand betekent in aanvulling op een voorliggende voorziening. Het feit dat belanghebbende wegens schulden niet heeft kunnen reserveren is op zich nog geen bijzondere omstandigheid.

De volgende omstandigheden kunnen mogelijk wel als bijzonder worden aangemerkt:

  • Het langdurig aangewezen zijn op een inkomen op bijstandsniveau maakt het reserveren voor de aanschaf/vervanging van duurzame gebruiksgoederen nagenoeg onmogelijk. Indien belanghebbende al 3 jaar is aangewezen op een inkomen tot 110% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm wordt verondersteld dat dit inkomen geen mogelijkheid meer biedt om te reserveren.

  • http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/historie/Leudal/9848/9848_1.html

panter22
door panter22 Apr 22, 2017 om 18:50
6599 Antwoorden / Vragen

Zet de mondelinge afspraken over de lening van je vader op papier met handtekeningen en datum, Het veiligst is waarschijnlijk nadat zij uit elkaar zijn.Heb je bewijs dat het geen extra inkomsten zijn maar een lening die terugbetaald moet worden. Zet de termijnen er bij . bijvoorbeeld elke maand €25. Daar moet je moeder zich ook aan houden. Zorg voor bewijsstukken ook van betaling.

Voor de gemeente voeren je vader en moeder een gezamenlijke huishouding ook al hebben zij geen samenlevingscontract.

Kl
door Kletskop Apr 22, 2017 om 18:57
8 Antwoorden / 4 Vragen

Dat lijkt me wellicht grond om bezwaar te kunnen maken indien de betreffende gemeente in dit geval vergelijkbare beleidsregels voert. Probleem is alleen dat daarvoor de bijstandsuitkering en bijzondere bijstand al definitief aangevraagd dient te worden, terwijl dit pas kan wanneer mijn moeder zeker weet dat ze de woning neemt en de ingangsdatum van het huurcontract weet. Zij weet juist weer niet zeker of ze deze woning wel kán accepteren doordat deze dingen nog niet duidelijk zijn.

Daarbij is er in het geval van mijn moeder ook nog eens sprake van een (mogelijke) verhuizing buiten de gemeente waar mijn ouders momenteel wonen. Daardoor wijst de mogelijke nieuwe gemeente contant naar de huidige gemeente terwijl die op zijn beurt weer aangeeft dat dit een zaak is voor de nieuwe gemeente, met uitzondering van verhuiskosten die gemaakt moeten worden voor enkel vervoer (huur en borg busje) en eventueel benzine. Op internet lees ik dat dit ook zo zou moeten zijn.

Bezwaar maken gaat vrees ik enkel wanneer er schriftelijk een aanvraag wordt gedaan en er zoals u zegt door de nieuwe gemeente beschikking wordt genomen waartegen bezwaar kan worden gemaakt. Bedankt voor de overige tips trouwens, zijn goede punten.

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2017 om 19:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een hoop gedoe om € 1.350. Geef of leen uw moeder dat desnoods. Dan ziet u tzt vanzelf wel wat de bijstand doet.

Kl
door Kletskop - Apr 22, 2017 om 19:52
8 Antwoorden / 4 Vragen

Kijk en dat is nu echt een ondoordachte reactie zonder iemands persoonlijke situatie te kennen.
Indien ik dat had kunnen missen was dat uiteraard een optie geweest waar ik zelf ook wel aan had kunnen denken.
Feiten zijn momenteel nu eenmaal anders.

Ik stel de vraag juist om de reden om er op voorhand achter te kunnen komen wat de wet hierover zegt, niet om achteraf maar te zien wat de gemeente ervan vindt zoals u makkelijk zegt..

Voor u is € 1350 euro misschien niet veel, voor een ander is dat gekeken naar zijn of haar persoonlijke omstandigheden misschien een bedrag dat essentieel kan zijn voor levensonderhoud of een ingrijpende verandering waaronder een verhuizing. Laat eenieder dat aub voor zichzelf uitmaken..

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2017 om 23:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat er helemaal niet om of € 1.350 veel of weinig is. Uw ouders gaan uit elkaar, blijkbaar is daar geen cent te makken, maar kan uw moeder, tot mijn grote verwondering wel zomaar een huurwoning krijgen. Die huur moet vooruit betaald worden. Dat is dus nodig. Verf en zo, is niet per se nodig.

Als het dan zo dringend noodzakelijk is dat uw moeder vertrekt, en u kunt haar die huur niet voorschieten, zou ik persoonlijk dat bedrag lenen, om haar dat voor te schieten.

Of de S D nou straks die heffingskorting ja dan nee verrekend. En voordat die bijstand geregeld is, en niet te vergeten de huurtoeslag en de zorgtoeslag, is zij, of bent u wel een paar maandjes verder.

aurora1
door aurora1 - Apr 22, 2017 om 23:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u niet tevreden bent met de reacties hier, kunt u altijd nog naar het Juridisch Loket, een rechtswinkel in uw gemeente, of, zoals al is gezegd, bij de Belastingdienst informeren.

ha
door halex - Apr 23, 2017 om 00:33
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Alles lezende lijkt het me gewoon niet verstandig dat uw moeder de gezamenlijke woning nu verlaat voordat er goede afspraken gemaakt zijn over de financiële afwikkeling. Er is geen sprake van enige vorm van contractueel samenwonen. Wel heeft uw moeder altijd het hoogste inkomen gehad, dus ook de meeste zaken in het huishouden aangeschaft. Nu er niets is vastgelegd, heeft zij recht op alle spullen die zij betaald heeft (cd van mij, cd van jou). Het lijkt er eerder op dat uw vader met lege handen komt te staan, dan uw moeder.
De bijstand is een vangnet. Daar komt uw moeder pas terecht als alle andere opties zijn uitgesloten. Maar vooralsnog lijkt het mij dat uw moeder nog een (behoorlijke) vordering op uw vader heeft. Probeer eerst dat te regelen.

tijger1
door tijger1 Apr 23, 2017 om 08:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als moeder slechts € 1.350 heffingskorting uitbetaald krijgt over een heel jaar, betekent dat dat vader slechts een heel gering inkomen heeft.

ha
door halex Apr 23, 2017 om 12:20
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ja nu, maar dat zegt niets over bezittingen (auto, inboedel, etc.). TS stelt dat moeder het geld nodig heeft o.a. voor huisraad, maar dat huisraad is er wel. Alleen is de kwestie wie mag dat houden.

Kl
door Kletskop Apr 24, 2017 om 01:06
8 Antwoorden / 4 Vragen

Het wordt nog wat ingewikkelder als ik vertel dat er ook nog sprake is van enkele achterstanden in vaste lasten (o.a. ziektenkosten nadat ouders beiden het volledige eigen risico hebben moeten aanspreken) en dat twee jaar geleden al een keer schuldhulp aan de orde is geweest nadat er zaken waren fout gelopen met huursubsidie die teveel werd uitbetaald. Toen bleek namelijk dat het gezamelijke inkomen niet goed was aangepast toen ik zelf een tijd bij mijn ouders inwoonde. Die schuld is toen afgelost en het deel dat bij de belastingdienst nog resteert is een soort van bevroren totdat het inkomen weer hoger zal gaan worden. En ja, ik weet uit eigen ervaring in het verleden dat als er eenmaal een achterstand is met een klein inkomen dit ook niet makkelijk ingelopen is. Deze schuld staat in ieder geval op mijn vaders naam.

Qua bezittingen zijn er een aantal zaken die mijn ouders gezamelijk hebben aangeschaft, maar idd ook zaken die mijn moeder heeft aangeschaft en wat zaken die mijn vader heeft aangeschaft. Daarnaast staan er ook een aantal zaken die ik heb aangeschaft in de woning (wasmachine, combimagnetron, helft mee betaald aan led-tv en nog enkele zaken). Dat was omdat ik er destijds ook tijdelijk woonde en in feite heb ik deze zaken niet als cadeau gegeven maar meer in bruikleen gegeven voor onbepaalde tijd, aangezien ik in veel zaken al voorzien was toen ik weer op mezelf ging wonen. Verder niets formeel laten vastleggen wat nu exact van wie is. Daar zijn wij nooit heel moeilijk in geweest en ik verwacht niet dat dit enorme spanningen gaat opleveren, al weet ik wel zeker dat bepaalde zaken (bed, wasmachine, e.d.) wel opnieuw gekocht zullen moeten worden.

tijger1
door tijger1 - Apr 23, 2017 om 08:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw moeder zou dus om te beginnen wel vast de heffingskorting van de afgelopen maanden kunnen aanvragen.

Topantwoord

fi
door fisbel - Apr 24, 2017 om 01:23
851 Antwoorden / 3 Vragen

De uitbetaling van de algemene heffingskorting stopt zodra uw moeder een bijstandsinkomen gaat krijgen. Verkregen uitbetalingen in de periode voordat er een bijstandsinkomen was worden niet verrekend.
Lees 6.1. van de Participatiewet: definitie middelen, inkomen, vermogen. Lees hier

Kl
door Kletskop Apr 24, 2017 om 01:41
8 Antwoorden / 4 Vragen

Dus als ik het goed lees ook in het geval de betaling van de algemene heffingskorting pas achteraf middels de jaarlijkse belastingteruggave plaatsvindt, dus in de periode dat er wél recht op bijstand is, maar zelf betrekking heeft op een periode die daarvoor lag dan wordt dit niet gezien als inkomen maar als vermogen?
Bedankt voor de informatie. Dat is wat ik graag wilde weten.