di
door dirk23 Dec 24, 2013 om 09:20
Geldzaken & recht

Besparing op gas door rolgordijn

Ik heb sinds kort een rolgordijn gepaatst van 2.10x 180. IN de ochtend geeft mijn thermometer nu 18.5 ipv 18.0 graden aan. Ik zet mijn thermostaat altijd op 19 graden.
Mijn woonkamer is 4x7m. Per jaar gebruik ik 500 kubieke meter gas. Hoeveel bespaar ik dan per jaar door het rolgordijn?

4719 24 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Dec 24, 2013 om 09:30
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Helaas kunt u dat met dit gegeven niet bereken. De buitentemperatuur is vrij hoog voor de tijd van het jaar. Dit feit is al een grotere besparing dan uw rolgordijn. Waarschijnlijk zult u een besparing kunnen realiseren van ca. 8%.

sl
door slobberbone - Dec 24, 2013 om 09:34
508 Antwoorden / 2 Vragen

Zal waarschijnlijk nihil zijn temperaturen zijn nu hoger. En vergeet niet op tijd rolgordijn open te zetten voor de gratis zonnewarmte :)

Ik heb wel goede ervaringen met zware velours gordijnen die besparen echt :)

500 M3 is een echt net verbruik !!!

di
door dirk23 - Dec 24, 2013 om 10:20
249 Antwoorden / 137 Vragen

Het feit dat ik elke dag een halve graad minder hoeft te stoken naar de 19 graden moet toch wel een besparing opleveren. ook al was het buiten -10 en binnen 5.5 graden ipv 5 graden. Die halve graad besparing blijft bestaan.

Ik vind 19 of 19.5 graden behaaglijk. vroeger was dat 23 graden. Ik heb mijn tarief zien gaan van 80 naar 50 euro per maand.

di
door dirk23 - Dec 24, 2013 om 10:23
249 Antwoorden / 137 Vragen

Als ik 8 procent kan besparen met mijn verduisterende rolgordijn dan vind ik dat een prachtig resultaat. Maar ik wil alsnog zien hoe deze berekening gemaakt wordt.

di
door dirk23 - Dec 24, 2013 om 10:25
249 Antwoorden / 137 Vragen

het duurt 40 minuten voordat de temp van 18.5 naar 19 graden gaat. Morgen zal ik hier vertellen wat de gasmeter aangeeft aan het begin en aan het einde van die 40 minuten.

jantje7
door jantje7 - Dec 24, 2013 om 10:28
1459 Antwoorden / 23 Vragen

[quote=dirk23 schreef op dinsdag 24 dec 2013, 10:23]Als ik 8 procent kan besparen met mijn verduisterende rolgordijn dan vind ik dat een prachtig resultaat. Maar ik wil alsnog zien hoe deze berekening gemaakt wordt.

Er staat toch echt dat met uw gegevens het niet te berekenen is. Slechts een grove schatting.....

Cookies
door Cookies - Dec 24, 2013 om 10:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

500M3 per jaar is al verschrikkelijk laag. Lijkt mij dat je dat nauwelijks nog kan verlagen.

Ter vergelijking: Het afgelopen jaar heb ik 1500M3 gas verbruikt. Vierkamer appartement met een temp van 20graden.

Apetjoek
door Apetjoek - Dec 24, 2013 om 10:47
234 Antwoorden / 16 Vragen

beste Dirk,mij is altijd verteld dat men geen domme vragen kan stellen , dus daarom hier de formule om zelf uitterekenen wat u bespaard op jaar basis .
2.1x1,8 =... gedeeld door ingestelde waarde 19-(18-18,5) geeft een getal dit maal 365 (soms366) vermenigvuldigd met de kubieke meterprijs van uw energie leverancier nuon versus essent,ook hier is weer een variabele ,hangt af van uw voorschot bij deze maatschappijen dit in verband met terug cq bij betalen op de jaarafrekening betaald u een laag voorschot en moet u bij betalen leverd diy een persentage op dat u verdiend ,betaald u een te hoog voorschot levert dit een persentage op met een klein verlies deze twee tegen elkaar afzetten en de uitkomst vemenigvuldigen met het huidige rentepercentage .
zo hier is dus geen speld tussen in te krijgen behalve als u het rolluik/gordijn pas na 10.00 uur s ochtens open doet .

sl
door slobberbone - Dec 24, 2013 om 10:47
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=dirk23 schreef op dinsdag 24 dec 2013, 10:20]Het feit dat ik elke dag een halve graad minder hoeft te stoken naar de 19 graden moet toch wel een besparing opleveren. ook al was het buiten -10 en binnen 5.5 graden ipv 5 graden. Die halve graad besparing blijft bestaan.

Ik vind 19 of 19.5 graden behaaglijk. vroeger was dat 23 graden. Ik heb mijn tarief zien gaan van 80 naar 50 euro per maand.

Binnen 5,5 graden Brrrrrr laat u het zo koud worden in huis.

sl
door slobberbone - Dec 24, 2013 om 10:48
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=dirk23 schreef op dinsdag 24 dec 2013, 10:25]het duurt 40 minuten voordat de temp van 18.5 naar 19 graden gaat. Morgen zal ik hier vertellen wat de gasmeter aangeeft aan het begin en aan het einde van die 40 minuten.

40 minuten voor een halve graad vindt ik erg lang heeft u maar een radiator open in huis ?

sl
door slobberbone - Dec 24, 2013 om 10:51
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=dirk23 schreef op dinsdag 24 dec 2013, 10:20]Het feit dat ik elke dag een halve graad minder hoeft te stoken naar de 19 graden moet toch wel een besparing opleveren. ook al was het buiten -10 en binnen 5.5 graden ipv 5 graden. Die halve graad besparing blijft bestaan.

Ik vind 19 of 19.5 graden behaaglijk. vroeger was dat 23 graden. Ik heb mijn tarief zien gaan van 80 naar 50 euro per maand.

50 euro per maand is enkel voor gas, en u stookt enkel de woonkamer warm ?

di
door dirk23 - Dec 24, 2013 om 12:09
249 Antwoorden / 137 Vragen

ja, ik stook alleen mijn woonkamer, idd. 28m3.

De radiator in mijn slaapkamer doet het al jaren niet. Is wel eens iemand voor geweest maar de volgende winter zat hij weer verstopt of zo. Ik heb het maar zo gelaten. Ik ben toch meestal in de woon of hobbykamer. Ik heb een schatting gemaakt van een besparing van 5 procent. dus 25m3 X 0.50 euro =12.5 euro per winter.

Op internet heb ik gezien dat raambedekking je van 4 tot 9 procent kan opleveren. Dus ik ga ongeveer op het gemiddelde zitten en nog wat eronder.

di
door dirk23 - Dec 24, 2013 om 12:15
249 Antwoorden / 137 Vragen

Sorry, die 50 euro is het tarief incl elektriciteit. In een koude winter blijft het binnen sowieso 16 graden ook al is de cv savonds uit.

@ Kowalski: je rekenkunde is net zo goed als je grammatica.

Apetjoek
door Apetjoek - Dec 25, 2013 om 10:30
234 Antwoorden / 16 Vragen

@ Kowalski: je rekenkunde is net zo goed als je grammatica.

beste dirk,bedankt voor uw compliment ,heeft de universiteit van harderwijk en de opleiding wiskunde op de hogeschool in zetdam toch nog zijn vruchten afgeworpen.
met een glimlach van oor tot oor , kowalski

ba
door bakkersjors - Dec 27, 2013 om 11:43
48 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Dirk je schrijft mijn woonkamer is 28 kubieke meter, moet dat niet zijn vierkante meter?
28 kuub is een woonkmer(tje) van minder dan 3.30 mtrx3.30 mtr.
Dat is toch wel erg klein?

bennieol
door bennieol - Dec 27, 2013 om 12:28
64 Antwoorden / 3 Vragen

ga mijn gasverbruik van 1800 kub naar 0,0 kub en dat vind ik leuk.

sl
door slobberbone - Dec 27, 2013 om 12:37
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=bennieol schreef op vrijdag 27 dec 2013, 12:28]ga mijn gasverbruik van 1800 kub naar 0,0 kub en dat vind ik leuk.

Nou vertel jouw geheim

aerts169
door aerts169 - Dec 27, 2013 om 13:07
8 Antwoorden / 4 Vragen

heb je ook al nagedacht over de warmte werende folie voor de ramen?
wat zijn de kosten van zo'n rolgordijn ?
zijn die kosten mee berekent bij deze energie bezuiniging?

tijger1
door tijger1 - Dec 27, 2013 om 13:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk dat Dirk dezelfde universiteit bezocht heeft als Kowalski ;-)

Maar als u met € 50,00 per maand aan gas en licht uitkomt, zou ik niet weten wat u nog kunt besparen, behalve alles uitzetten.

jpm
door jpm - Dec 27, 2013 om 14:39
820 Antwoorden / 28 Vragen

Het is mij ook opgevallen dat Dirk iemand een compliment geeft voor zijn rekenvaardigheid (en taalvaardigheid), maar als hij de oppervlakte van een kamer van 7m x 4m aangeeft met 28m3 dan is dat onjuist. Het moet dus 28m2 zijn (ik vind dat eerlijk een waarschijnlijk taalfoutje dan een rekenfout). Zijn kamer zal al gauw 2,60m hoog zijn zodat het aantal kubieke meters 28 x 2,6 = 72,8 m3 bedraagt. Dit aantal kubieke meters zal meer of minder kunnen zijn indien de hoogte van 2,60 hoger of lager is.

tijger1
door tijger1 - Dec 27, 2013 om 16:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jpm

Volgens mij was het compliment van Dirk ironisch bedoeld.

defries
door defries - Dec 27, 2013 om 22:11
69 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een onzin allemaal. Warmte verlies / energiebesparing op dit nivo is van zoveel factoren afhankelijk, dat er geen zinnig antwoord op te geven is, alle goed bedoelde antwoorden te spijt. Edoch een briljante rekensom van Kowalski, kun je tenminste hartelijk om lachen.

labren
door labren - Dec 27, 2013 om 22:59
862 Antwoorden / 0 Vragen

hahahahaha je bespaart helemaal niks , allemaal onzin , als je wil besparen moet je niet stoken

di
door dirk23 - Dec 28, 2013 om 09:22
249 Antwoorden / 137 Vragen

Van raamfolie had ik eigenlijk nooit gehoord. Daar ga ik eens wat onderzoek naar doen. Ik weet alleen niet of dit nou zo praktisch is.....
Radiatorfolie is ook nog een optie. Het rolgordijn kostte me 38 euro. Na mijn berekening heb ik dat er na ongeveer 3 winters uit. Maar het is natuurlijk nog niet echt koud buiten, dus met voorbehoud.