eenhoorn50
door eenhoorn50 May 26, 2016 om 16:36
Geldzaken & recht

Bewindvoering en vakantiegeld.

Ik sta onder beschermend bewind en volgens mij mag die niet aan het vakantiegeld komen Toch doen ze dat en keren het niet (volledig) uit mag dit zomaar?

47242 6 Rapporteer

ro
door ronny530 - May 26, 2016 om 16:59
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Als er sprake van schulden is dan mag een deel worden ingehouden.

ha
door halex - May 26, 2016 om 17:02
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ja dat mag. De bewindvoerder moet rekening houden met de beslagvrije voet, meestal 90% op de voor u van toepassing zijnde bijstandsnorm. Die norm wordt meestal ook toegepast op het vakantiegeld. Tenzij u achterstanden hebt, of uw schulden toch op hebt laten lopen. Dan kunnen ze het vakantiegeld helemaal inhouden.

getty
door getty May 26, 2016 om 18:30
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Iemand in beschermingsbewind zit natuurlijk niet standaard in een schuldregeling!

ha
door halex May 26, 2016 om 18:55
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ja, dat was inderdaad wat te kort door de bocht. 'tenzij u achterstanden hebt, of schulden hebt gemaakt.' dekt de lading beter.

getty
door getty - May 26, 2016 om 18:29
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Een bewindvoerder in een beschermingsbewind is verantwoordelijk voor uw financiele situatie.  Ik ga er hier even van uit dat u niet in een schuldsanering of wsnp zit?  De bewindvoerder zal dan een afweging gaan maken of het financieel verstandig is om u het vakantie geld te geven. Als er bv binnenkort kosten verwacht worden, of u helemaal geen spaarpot heeft, kan het inderdaad zo zijn dat het geld in de spaarpot blijft zitten.
Indien u wat nodig hebt, kunt u dit natuurlijk bij de bewindvoerder aanmelden en die zal dan bepalen of u een deel van het vakantiegeld mag krijgen.

marita5
door marita5 - May 26, 2016 om 18:55
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Eenhoorn50 ,

Bij beschermingsbewind dan mag de beschermingsbewindvoerder je vakantiegeld inhouden. De beschermingsbewindvoerder is er voor om je “vermogen” te beheren. Met andere woorden zorgt deze voor je huishoudboekje. Als hij/zij het nodig vindt om je vakantiegeld in te zetten om bepaalde rekeningen te betalen of reserveringen te doen dan mag dat.

Nu is net op zich wel gebruikelijk dat je iets van vakantiegeld ontvangt als stimulans of om leuke dingen van te doen maar je kunt niet zeggen dat je er recht op hebt. Het hangt allemaal een beetje van de situatie af. Stel dat er een rekening openstaat van je huur, dan is het logisch dat je bewindvoerder ervoor kiest om dat te betalen in plaats van vakantiegeld over te maken.

Bron : hotforum.nl

koekeloer
door koekeloer - May 27, 2016 om 13:09
562 Antwoorden / 18 Vragen

Ja, ze mogen aan al je geld komen.

ji
door jiocharana - May 28, 2016 om 16:03
11 Antwoorden / 0 Vragen

Beschermbewind is bewind waar je zelf voor gekozen hebt door omstandigheden ivm financiële situatie of ziekte. Ze beheren wel jou inkomsten en uitgaven, maar je hebt wel degelijk recht op (een gedeelte)vakantiegeld, tenzij er beslag op gelegd is door een deurwaarder! Ook als je in de schuldhulp of wsnp zit heb je daar recht op, tenzij je schulden te hoog zijn en het niet toelaatbaar/haalbaar is. Ik heb zelf ook beschermbewind en wsnp en heb hier uitgebreid navraag over gedaan bij zowel mijn beschermbewind en wsnp bewindvoerdster!