ge
door geertje03 Dec 9, 2015 om 10:18
Geldzaken & recht

Bijzonder toeslag

zij heeft 3 kinderen 6 ,2 en 3 weken en zit in de bijstand nieuwegein alles gaat in 1 keer kapot zo ook haar wasmachine, kan zij daar voor extra geld krijgen  die zij niet hoeft af telossen want dat kan zij niet

785 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2015 om 10:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar zal ze zicht toch voor tot de gemeente moeten wenden.

zoekster
door zoekster - Dec 9, 2015 om 10:25
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat verschilt per gemeente. Zij kan bijzondere bijstand aanvragen voor zo'n noodsituatie. Bij de ene gemeente moet je dan in kleine porties terugbetalen bij de andere wordt het kwijtgescholden.

Ik lees net dit op de site van Nieuwegein

Voor uitgaven die iedereen heeft, zoals eten, kleding, huur en aanschaf van een koelkast of wasmachine of de kosten voor de inrichting van uw woning, kan meestal geen bijzondere bijstand aangevraagd worden. Hiervoor moet u zelf sparen.

Wat ik behoorlijk belachelijk vind, want eten en kleding is geen vergelijk met een wasmachine. Juist voor dit soort dingen was vroeger bijzondere bijstand.

En voor huur geldt een huurtoeslag. Het is in Nieuwegein weer net zo als in vele andere gemeentes, ze bezuinigen als gekken, om maar de andere kosten die overgewimpeld zijn van Rijk naar Gemeente te dekken.

Cookies
door Cookies - Dec 9, 2015 om 10:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Op de site van Nieuwegein, lees ik dat hiervoor meestal GEEN bijzondere bijstand kan worden aangevraagd.

Maar ik zou het toch gewoon proberen. Via de link onderaan kom je bij het aanvraagformulier.

Heeft u onverwacht een grote, bijzondere uitgave? En heeft u hiervoor niet kunnen sparen? Misschien komt u dan in aanmerking voor bijzondere bijstand.

Bijzondere bijstand is bedoeld voor mensen met een laag inkomen die bijzondere, noodzakelijke kosten hebben, die ze zelf niet kunnen betalen. U hoeft geen bijstandsuitkering te hebben om bijzondere bijstand te kunnen aanvragen. Belangrijk is ook dat deze kosten niet door een andere regeling worden vergoed, bijvoorbeeld door uw zorgverzekering.

Voor uitgaven die iedereen heeft, zoals eten, kleding, huur en aanschaf van een koelkast of wasmachine of de kosten voor de inrichting van uw woning, kan meestal geen bijzondere bijstand aangevraagd worden. Hiervoor moet u zelf sparen.

http://www.nieuwegein.nl/22411/bijzondere-bijstand/

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2015 om 10:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er komt over een dag of tien al ruim € 400 kindgebonden budget bij haar binnen. Daar is toch wel een wasmachine voor te koop.

Cookies
door Cookies - Dec 9, 2015 om 10:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: kindgebonden budget wordt toch gekort op de bijstandsuitkering? Dan kan je echt die 400,- euro niet missen.

marita567
door marita567 - Dec 9, 2015 om 10:54
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@tijger1 ,

als je in de bijstand zit met 3 kinderen is al geen vette hap , het lijkt mij dat een kindgebonden budget toch bedoelt is voor de kinderen .

brainless
door brainless - Dec 9, 2015 om 12:13
324 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt ook kijken op de weggeefhoek (Facebook) in de buurt.

Daar worden ook nog wel eens nog goed bruikbare wasmachines weggeven.

Anders even langs de kringloop (oid) daar geven ze vaak ook nog garantie.