pa
door pauljb Oct 24, 2016 om 12:00
Geldzaken & recht

Bkr melding kredietlimiet

De bank meldt mij mijn kredietlimiet van 500 euro of hoger op mijn rekening te moeten melden aan BKR.
Mijn kredietlimiet is voor mij bedoeld om zorgeloos boodschappen te kunnen doen: een eventuele incidentele gebruikmaking van de limiet wordt (cf overeenkomst met de bank!) door mij direct weer aangevuld.

Melding aan BKR lijkt me dan ook overbodig net zoals de limiet van de creditcard waarbij een machtiging tot incasso is afgegeven niet wordt gemeld aan BKR.

Aldus wens ik mijn limiet te verlagen tot 200 euro danwel een incasso machtiging afgeven: beide niet mogelijk.....

wat hiermee te doen (naast melding aan de bank zelf natuurlijk)?

Paul Batenburg

1935 11 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Oct 24, 2016 om 12:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Creditcards worden ook geregistreerd bij de BKR.

Als je geen registratie wilt, moet je zowel je CC als kwartaalkrediet beëindigen. Meer opties zijn er niet. Geen idee wat je wilt melden aan de bank? Dat je het er niet mee eens bent?

tenormin
door tenormin - Oct 24, 2016 om 12:07
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Je krediet op nul zetten. Heb wel hier ergens gelezen dat dit moeilijk is. Kan het Topic zou gauw niet meer vinden. De bank noemt het trouwens een "positieve registratie". ☻

tijger1
door tijger1 Oct 24, 2016 om 12:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat noemen ze wel zo in de reclame uiting, maar dat is flauwekul. Het is een registratie, klaar. Pas bij problemen volgen er aantekeningen, die uiteraard negatief zijn.

tenormin
door tenormin Oct 24, 2016 om 12:21
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Daarom ook tussen haakjes, @tijger1

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2016 om 12:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Met die "melding" aan de bank dat u het overbodig vindt, doet de bank uiteraard niets anders dan op de stapel leggen.

U hebt met die kredietlimiet de mogelijkheid om rood te staan, net als met uw creditcard. Dat kan in voorkomende gevallen prettig zijn.

Maar als u niet bij het BKR geregistreerd wenst te staan, daar is overigens nauwelijks wat op tegen, zult u de mogelijkheid om rood te staan op uw betaalrekening moeten opzeggen. De ING bijvoorbeeld houdt als laagste limiet € 500 aan. € 200 kan niet. Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij uw bank is.

Voor de creditcard, kunt u een debitcard overwegen.

Cookies
door Cookies - Oct 24, 2016 om 12:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Is niet moeilijk. Heel simpel te regelen via internetbankieren.

DOOR TENORMIN - 24 OKT. 2016 OM 12:07
11349 ANTWOORDEN / 68 VRAGEN

Je krediet op nul zetten. Heb wel hier ergens gelezen dat dit moeilijk is.

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2016 om 12:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe wilt u dan een incassomachtiging afgeven als u met uw bankrekening rood staat? Voor een andere bankrekening? Die roodstand verdwijnt, hopelijk, vanzelf als uw inkomen wordt gestort.

ja
door jackyh - Oct 24, 2016 om 13:29
953 Antwoorden / 4 Vragen

Kijkt u de kassauitzending er eens op na. Daar wordt alles uit de doeken gedaan.

hansje klein
door hansje klein - Oct 24, 2016 om 13:37
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De ING geeft u de informatie, dat ze het mòeten en bereids hèbben gemeld. U hoeft dus niet actief te worden! Waarschijnlijk worden studieschulden, belastingschulden en allerlei (onbenullige) pasjes waarop je rood kan staan toekomstig ook doorgegeven......automatisch, want we kunnen nu eenmaal allemaal niet met geld/schulden omgaan. Verplicht pamperen op grote Overheidsschaal dus! Uiteindelijk moet berekend kunnen worden hoeveel hypotheek u als schuld kan opnemen om de bankzaken lekker rond te kunnen laten lopen.

Ik kan overigens mijn mogelijkheid om rood te staan bij de SNS-bank gewoon op NUL zetten.......

edrick3
door edrick3 - Oct 24, 2016 om 13:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Melding aan BKR lijkt me dan ook overbodig
Dat kan je nu wel vinden, maar dat is wettelijk voorgeschreven!

Welke leningen registreert het BKR?

Als u geld leent, (vanaf een bedrag van ongeveer 500 euro) dan moet de geldverstrekker die lening aanmelden bij het BKR. Het BKR registreert de volgende soorten leningen:

  • persoonlijke leningen;
  • doorlopende kredieten;
  • creditcardlimieten;
  • kopen op afbetaling;
  • klantenpaslimieten;
  • roodstandlimieten;
  • betalingsachterstand van de hypotheek van meer dan 120 dagen.

Al deze leningen staan geregistreerd. Dit betekent dat het bedrag van uw kredietlimiet, ongeacht of u dit wel of niet heeft opgenomen, bij het BKR als lening staat geregistreerd. Ook als u zonder problemen aan uw betalingsverplichtingen voldoet. Dit wordt ‘positieve’ registratie genoemd. Bijna elke Nederlander heeft de mogelijkheid om rood te staan of heeft een creditcard. Daarom zijn meer dan 9 miljoen mensen op deze manier geregistreerd bij het BKR.

(Bron: NIBUD)

me
door mein33 - Oct 24, 2016 om 13:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@pauljb,

Niets iets om je nou echt druk over te maken, gewoon doorgaan met het zorgeloze boodschappen doen binnen de ruimte die uw kwartaalkrediet u biedt zoals u dat tot heden heeft gedaan.
De BKR komt alleen maar om de hoek kijken als u bijv. de e.o.a. lening of een hypotheek zou willen afsluiten.
Heeft u toch moeite met deze registratie dan zult u uw kwartaalkrediet moeten beëindigen, uw inkomen en uitgaven opnieuw moeten indelen zodat het onbezorgde boodschappen doen binnen de maandelijkse inkomsten kan worden gedaan.
Dit laatste is ook nog eens veel goedkoper want op het gebruikte bedrag van uw kwartaalkerdiet beaald u, afhankelijk van welke bank u heeft, tussen de 9%  en 14% rente (op jaarbasis).

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 24, 2016 om 14:24
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Volgt u de berichten hierover van de laatste dagen in krant, op radio en TV niet?

me
door mein33 Oct 24, 2016 om 14:40
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@gerritaltena,

Vanwaar deze vraag, het is toch niet verplicht om alles wat in de krant staat en/of op de radio en Tv komt te volgen !!

tijger1
door tijger1 Oct 24, 2016 om 14:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit. De Ts zal juist de berichten, maar dan half, gevolgd hebben, waardoor hij nu weet heeft van de registratie die er is, cq gaat volgen.