je
door jeanpierrehuib Oct 14, 2015 om 12:45
Geldzaken & recht

Blauwe envelop digitaal

Ik ben vrijwilliger bij de Zonnebloem en heb circa170 gasten zonder mail of computer, hoe willen de belastingen in godsnaam deze mensen dan contacteren? Sommige hadden zelfs geen telefoon voor kort. Ik sprak enkele en zij zijn als de dood voor computers.

6837 64 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Oct 14, 2015 om 13:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat zou u denken van per post?

zoekster
door zoekster - Oct 14, 2015 om 13:25
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=aurora1 schreef op woensdag 14 okt 2015, 13:19]Wat zou u denken van per post?
Dat wordt nou juist (stapsgewijs) afgeschaft.

je
door jeanpierrehuib - Oct 14, 2015 om 14:13
7 Antwoorden / 2 Vragen

Zelf stapsgewijs krijgen zij geen computer in de plaats wij zullen een gezamenlijke oplossing voor moeten vinden voor digibeten en kinderen zijn niet altijd bij de hand. Bellen misschien en dan bij hulp instanties zelf invullen?

gerbera
door gerbera - Oct 14, 2015 om 14:58
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Ik snap het blijkbaar niet helemaal maar ook zonder computer of telefoon kunt u zaken doen met de belastingdienst. Deze zullen u nooit bellen over belastingzaken en u ook niet verplichten een computer aan te schaffen. U kunt nog steeds een papieren aangifte blijven doen. En komt u daar niet uit dan zijn er, zoals al heel lang het geval is, div. instanties die hierbij hulp bieden. En wilt u zelf contact met de belastingdienst dan is er zoals aurora1 al vermeld ook de post ook nog.

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 14, 2015 om 15:22
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=gerbera schreef op woensdag 14 okt 2015, 14:58]Ik snap het blijkbaar niet helemaal maar ook zonder computer of telefoon kunt u zaken doen met de belastingdienst. Deze zullen u nooit bellen over belastingzaken en u ook niet verplichten een computer aan te schaffen. U kunt nog steeds een papieren aangifte blijven doen.
Nu kan dit inderdaad allemaal nog, echter binnen 7 jaar wordt dit allemaal afgeschaft en kun je dus nog enkel en alleen digitaal (inloggen met DigiD) communiceren.

Klein nadenkertje; het aantal ICT-projecten van onze overheid dat op een mislukking uitgelopen is staat op exact 100 procent. Misschien toch maar eens gaan nadenken welk bolletje volgende keer rood te kleuren i.p.v. dit uit gewoonte te doen.

tijger1
door tijger1 - Oct 14, 2015 om 15:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Net zo goed als dat er nu nog steeds mensen aangifte doen op papier, zal dat ook zo blijven.

Als je nu digitaal aangifte doet, krijg je een papieren aanslag, dat gaat dan in ieder geval verdwijnen. Die komt in je berichtenbox.

Wel zo handig met al het geklaag over post die niet ontvangen wordt.

Beschikkingen van de toeslagen komen nu al in de berichtenbox., maar ook nog op papier, dus overbodig. Mooi toch?

reflecs
door reflecs - Oct 14, 2015 om 15:29
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Voor de aangifte geldt:
...En begin 2016 sturen wij de brieven met het verzoek om aangifte inkomstenbelasting 2015 te doen ook naar de Berichtenbox. Deze versturen wij komend jaar echter ook nog met de gewone post...
klik
Klik Ik wil hulp bij het invullen van de aangifte
Bij veel gemeentes is er ook iets geregeld dat, tegen een kleine vergoeding, een vrijwilliger thuis langskomt.

mahadma
door mahadma - Oct 14, 2015 om 15:33
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Er zal best voor uitzonderingsgevallen een oplossing gevonden worden. Zolang we niet gehoord hebben hoe en wat men van plan is om dit op te vangen kunnen we alleen maar gissen. Maar persoonlijk lijkt me dit een vooruitgang.,

je
door jeanpierrehuib - Oct 14, 2015 om 15:36
7 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Gerbera en tijger 1 dat is het hem nou juist jij krijgt geen papieren aanslag dus geen aangifte biljet want geen papieren post alleen digitaal. Het zal niet zo'n vaart nemen ok maar het zit er aan te komen. Beetje kortzichtig te denken dat iedereen een digitaal adres heeft maar daar komen zij wel achter.

edrick3
door edrick3 - Oct 14, 2015 om 15:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jeanpierrehuib,

Dat vroeg ik me ook af toen ik dat bericht las.
Maar daar zal wel een oplossing voor komen naar ik aanneem.

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Oct 14, 2015 om 15:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de mensen die NU op papier doen, zullen hem beslist op papier blijven krijgen. De overheid weet wie een berichtenbox heeft. Dus die blauwe envelop met de uitnodiging om aangifte te doen, hoeft aan degenen met een berichtenbox niet meer per post gezonden te worden.

fi
door fisbel - Oct 14, 2015 om 15:50
851 Antwoorden / 3 Vragen

Informatie Elseviernextens:
In 2017 zal de aangifte inkomstenbelasting door particulieren alleen nog digitaal kunnen worden gedaan en zullen de voorlopige en definitieve aanslagen inkomstenbelasting alleen nog digitaal worden verzonden. Staatssecretaris Wiebes van Financiën schrijft dit in de aan de Eerste Kamer aangeboden memorie van antwoord bij het wetsvoorstel elektronisch berichtenverkeer Belastingdienst. Dit voorstel is gisteren 13 oktober door de Eerste Kamer aangenomen. Lees hier en lees hier

edrick3
door edrick3 - Oct 14, 2015 om 15:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@fisbel e.a.,

Tja, en als je dus geen 'digitaal adres' hebt kun je dus geen aanslag krijgen. ;-) Hoi!

zoekster
door zoekster - Oct 14, 2015 om 16:32
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik kan deze vraag heel goed begrijpen, de onrust die dat veroorzaakt. Er zijn inderdaad mensen die niet met een computer kunnen omgaan. Wordt hier niet vaak genoeg gezegd, als iemand in een of andere phishingmail is getrapt dat die beter geen computer kan kopen als die er niet mee om kan gaan?
Ook veel oudere mensen vinden het moeilijk om ineens met zoiets om te gaan. Lang niet alle, gelukkig, maar er is een gedeelte dat die overstap heeft gemist. En voor hun zijn deze berichten beangstigend.

Als je zoiets aankondigt, zou het ook handig zijn om erbij te vermelden hoe dit wordt geregeld voor mensen die geen computer hebben of er niet mee om kunnen gaan.

tijger1
door tijger1 - Oct 14, 2015 om 16:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 14 okt 2015, 15:57]@fisbel e.a.,

Tja, en als je dus geen 'digitaal adres' hebt kun je dus geen aanslag krijgen. ;-) Hoi!

Maar krijgt u ook niets terug. :-((

Er zal beslist wel een uitzondering gemaakt worden.

door 1953 - Oct 14, 2015 om 17:21
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Wat niet is, moet op de ouderwetse manier met de Post(duif)NL!

me
door mein33 - Oct 14, 2015 om 17:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=1953 schreef op woensdag 14 okt 2015, 17:21]Wat niet is, moet op de ouderwetse manier met de Post(duif)NL!

Dan is er echt sprake van 100% kans op het niet aankomen van de belastingaangifte. ;-))

tijger1
door tijger1 - Oct 14, 2015 om 18:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Aan mensen die digitaal aangifte doen, wordt al jaren geen formulier gestuurd, alleen een briefje met een uitnodiging. (Die je niet kunt afslaan)

zoekster
door zoekster - Oct 14, 2015 om 18:20
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 14 okt 2015, 15:42]Maar de mensen die NU op papier doen, zullen hem beslist op papier blijven krijgen.
Dat is makkelijk gezegd, maar nergens ondersteund door bewijs. Ik heb de staatssecretaris daar niet over gehoord. Geef eens een link waar dat in staat.

tijger1
door tijger1 - Oct 14, 2015 om 18:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 14 okt 2015, 18:20][quote=tijger1 schreef op woensdag 14 okt 2015, 15:42]Maar de mensen die NU op papier doen, zullen hem beslist op papier blijven krijgen.
Dat is makkelijk gezegd, maar nergens ondersteund door bewijs. Ik heb de staatssecretaris daar niet over gehoord. Geef eens een link waar dat in staat.

Die link heb ik natuurlijk niet. :-)) maar zal vast wel gebeuren als de Staats dit forum leest. :-))

Net zo goed als dat nu nog steeds op papier aangifte gedaan kan worden.

tijger1
door tijger1 - Oct 14, 2015 om 18:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt begonnen met de voorschotbeschikkingen 2016 Toeslagen in november as. Dat kan dus al niet, want heel veel mensen hebben geen berichtenbox.

Voor de inkomstenbelasting 2015 wordt het volgend jaar en en.

je
door jeanpierrehuib - Oct 14, 2015 om 18:54
7 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben heel blij met de vele reacties en heb de artikelen gelezen waar Fisbel naar wees en inderdaad veel mensen zullen toch in 2017 geen digitale post kunnen ontvangen. De postduif, postkoets, postbode zijn er dan niet meer, alleen dit adres @belastingdienst.nl

pi
door pieterwolters - Oct 14, 2015 om 20:01
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=akkerdistel schreef op woensdag 14 okt 2015, 15:22][quote=gerbera schreef op woensdag 14 okt 2015, 14:58]Ik snap het blijkbaar niet helemaal maar ook zonder computer of telefoon kunt u zaken doen met de belastingdienst. Deze zullen u nooit bellen over belastingzaken en u ook niet verplichten een computer aan te schaffen. U kunt nog steeds een papieren aangifte blijven doen.
Nu kan dit inderdaad allemaal nog, echter binnen 7 jaar wordt dit allemaal afgeschaft en kun je dus nog enkel en alleen digitaal (inloggen met DigiD) communiceren.

Klein nadenkertje; het aantal ICT-projecten van onze overheid dat op een mislukking uitgelopen is staat op exact 100 procent. Misschien toch maar eens gaan nadenken welk bolletje volgende keer rood te kleuren i.p.v. dit uit gewoonte te doen.

Vandaar dat vrijwel iedereen probleemloos aangifte via internet kan doen.... Noem mij eens een bedrijf die dat veel beter zou doen. Het enige is dat overheid onder een vergrootglas ligt, en dat een bedrijf fuck ups binnenshuis kan houden.

pi
door pieterwolters - Oct 14, 2015 om 20:03
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap de klacht eigenlijk niet. Als ik de klachten hier moet geloven is het zo goed als onmogelijk om papier post te ontvangen omdat medewerkers van post.nl alles achterhouden of verkeerd bezorgen. Dan is het toch alleen maar mooi als het digitaal bezorgd gaat worden?

tijger1
door tijger1 - Oct 14, 2015 om 20:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan nog, zoveel mensen die slordig zijn met hun papieren. In de berichtenbox raakt niets kwijt.

En kijk eens hoe simpel en snel je bijvoorbeeld op de site Toeslagen een wijziging kunt doorgeven en na 24 uur is het verwerkt en jaren terug te zien. Werkt flitsend.

Het is zielig voor de postbodes, maar ik heb over hen totaal geen klachten.

fi
door fisbel - Oct 14, 2015 om 22:40
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 14 okt 2015, 20:24]En dan nog, zoveel mensen die slordig zijn met hun papieren. In de berichtenbox raakt niets kwijt.

En kijk eens hoe simpel en snel je bijvoorbeeld op de site Toeslagen een wijziging kunt doorgeven en na 24 uur is het verwerkt en jaren terug te zien. Werkt flitsend.

Het is zielig voor de postbodes, maar ik heb over hen totaal geen klachten.
Berichten in de berichtenbox kunnen ook kwijtraken. Namelijk, als ze door de geadresseerde worden verwijderd. En vervolgens de prullenbank wordt geleegd. Zal niet zo gauw gebeuren, maar in principe is er geen verschil met de situatie dat iemand zijn papieren opruimt. Ook kan men het account opheffen. Alle aanwezige berichten verdwijnen dan definitief na 1 jaar. Lees hier

Wat betreft het systematisch bewaren zijn er natuurlijk in de digitale versie grote voordelen. De huidige praktijk bij velen is dat papieren al snel worden weggegooid. Of papieren worden wel bewaard maar ongeordend (ergens op een stapeltje gelegd). Waarna deze papieren toch verdwijnen of niet meer boven water komen als er naar gezocht wordt. Of er wordt geordend bewaard maar door gewijzigde leefomstandigheden zoals ziekte, depressie, schulden, verlies partner er niet langer systematisch geordend wordt.

je
door jeanpierrehuib - Oct 14, 2015 om 22:54
7 Antwoorden / 2 Vragen

pieterwolters het is geen klacht maar een constatering en heb je je oma van in de tachtig achter de mail gezien en aangifte digitaal doen?

tijger1
door tijger1 - Oct 14, 2015 om 23:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

P@fisbel

Als je iets verwijderd, is dat geen kwijtraken. Maar persoonlijk ben ik blij met de berichtenbox.

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 16, 2015 om 23:05
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op woensdag 14 okt 2015, 20:01]Vandaar dat vrijwel iedereen probleemloos aangifte via internet kan doen..
Lees dit eens rustig door.

Voordat jij nu wederom gaat roepen "ja maar dat heeft er helemaal niets mee te maken", eerst even zelf nadenken, i.h.d.d.w.m.i..

jo
door joentje1978 - Oct 17, 2015 om 10:43
367 Antwoorden / 6 Vragen

Als ICT bij De Overheid goed op de rit zou staan dan zou dat een goed alternatief zijn maar De Overheid kennende blijft het een rotzooi.

Zo heb ik mij jaren geleden laten verleiden tot toegang tot mijnoverheid.nl waarna je na het accepteren van de algemene voorwaarden voortaan alles digitaal kreeg.

Praktijk was anders, het 1 kreeg je wel digitaal, andere alleen op papier en weer andere zowel digitaal als op papier.

Ook gebeurde er rare dingen.

Zo kreeg zowel ik als mijn vriendin een herinnering voor de APK-keuring van de auto.
De eerste brief hebben wij helemaal niet gehad, niet op papier als digitaal.
Zover ik weet kun je documenten in de inbox niet weggooien en alleen naar 2 of 3 andere mappen kopieren.
Na alle mappen doorgebladerd te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat we de eerste brief helemaal niet ontvangen hadden.

Ook staan er af en toe berichten in mijn inbox waar ik via de mail geen melding van heb gehad en ik ook niet wist dat deze er waren.

Andere keer krijg je wel een mailtje met de mededeling dat er een nieuw bericht in de inbox staat en als je vervolgens gaat kijken staat er helemaal geen nieuw bericht in de inbox, laatste bericht (waar ik dan weer geen mededeling via mail heb gehad) is dan al 3 maanden oud.

Ze zorgen er eerst maar voor dat ze alles goed op de rit hebben.
Kan niet zo zijn dat mensen straks in de problemen raken doordat ze belangrijke post niet ontvangen hebben.

di
door digioma - Oct 17, 2015 om 11:00
646 Antwoorden / 29 Vragen

Wij zijn beiden 70-plussers. Mijn echtgenoot is eigenlijk analfabeet; hij wil het alleen niet toegeven. In de ruim 50 jaar dat we getrouwd zijn heeft hij nog nooit een boek gelezen en als ik al eens een tijdschrift koop bekijkt hij alleen de plaatjes. De laptop waarop ik nu werk staan in mijn werkkamertje boven; hij heeft er helemaal niets mee; wil dat ding niet zien. Ook niet met de meest eenvoudige mobiele telefoon (als er al gebeld wordt neemt hij beslist niet op).
Internetbankieren doen we niet; hij gaat elke week naar de geldautomaat om er het huishoudgeld af te halen en onze belastingaangifte wordt gedaan door het CNV (de vakbond dus). Wanneer we dat laten doen blijkt pas hoeveel oudere mensen dit ook laten doen (lange wachttijden ondanks de tevoren gemaakte afspraak).
Nu handel ik de meeste zaken af, maar mocht mij iets overkomen (gezien m'n leeftijd zal dat ooit wel eens gebeuren) dan is hij dus volkomen onthand. De laptop zal wel worden weggegooid en wat met allerlei zaken die nu automatisch gaan (energie,TV-internet, ziektekostenverzekering enz) moet gebeuren.... ik weet het niet. De kinderen wonen elders in Nederland en hebben hun eigen beslommeringen. Momenteel maak ik van elk rekeningoverzicht een uitdraai op papier en ik stop ze in een map... zo is er toch nog overzicht. Spijtig dat de belastingdienst alleen uitgaat van mensen die wel over allerlei vaardigheden op computergebied beschikken en niet denken aan mensen die daaraan niet zijn toegekomen.

zoekster
door zoekster - Oct 17, 2015 om 13:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Meldpunt van omroep MAX heeft er heel eventjes aandacht aan besteed deze week, veel verontruste ouderen hebben hierover gebeld. Helaas gaat Meldpunt een paar maanden uit de lucht (god weet waarom) en komt pas in januari weer terug.
Ik denk dat het een goed onderwerp is voor een consumentenrubriek, want veel oudjes/digibeten zullen zich hierover ongerust maken.

Neem eens contact op Kassa en/of Radar, misschien willen zij hier een item over maken in hun programma.
Voor contact met Kassa, zie hier linksonderaan de pagina.

je
door jeanpierrehuib - Oct 17, 2015 om 21:10
7 Antwoorden / 2 Vragen

Kassa heeft inderdaad vanavond wat vragen gesteld aan de belasting dienst en zij kwamen met antwoorden. In uitzending gemist en de nieuwsbrief is het te zien. Ik deel toch de zorgen van Digioma want de problemen die zij heeft ken ik van mijn gasten en wij als vrijwilligers zullen hen erbij moeten helpen voor zover wij ook geen digibeet zijn.

tijger1
door tijger1 - Oct 17, 2015 om 21:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat moet toch nu ook al? Dus wat is het verschil?

door 1953 - Oct 18, 2015 om 00:02
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=jeanpierrehuib schreef op zaterdag 17 okt 2015, 21:10]Kassa heeft inderdaad vanavond wat vragen gesteld aan de belasting dienst en zij kwamen met antwoorden. In uitzending gemist en de nieuwsbrief is het te zien. Ik deel toch de zorgen van Digioma want de problemen die zij heeft ken ik van mijn gasten en wij als vrijwilligers zullen hen erbij moeten helpen voor zover wij ook geen digibeet zijn.

Het kwam hier op neer dat de Belastingdienst tekst en uitleg kwam geven in de uitzending van Kassa.

Wacht nog even op het dessert hierover bij RADAR!

door 1953 - Oct 18, 2015 om 00:03
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U kunt een account aanmaken 'Mijn Overheid'!

jo
door johanna123 - Oct 18, 2015 om 00:20
2 Antwoorden / 1 Vragen

De belastingdienst denkt waarschijnlijk dat iedereen digitaal is. Niet het geval. Zelf verzorg ik de belastingaangifte van iemand anders.
Deze persoon ontvangt gewoon zelf de post van de belastingdienst. Levert mij alle gegevens aan, en vervolgens verstuur ik digitaal de aangifte.
Hierdoor denkt de belastingdienst waarschijnlijk dat deze persoon zelf ook een computer heeft.
Maar deze persoon kan niet de berichtenbox raadplegen, kan niet in mijn belastingdienst kijken en heeft ook geen emailadres om zaken van de belastingdienst te ontvangen.
Deze persoon heeft geen computer, en geen internetaansluiting.
En ik ga absoluut niet verantwoordelijk zijn voor deze zaken. Mag ik voor postbode spelen omdat de belastingdienst geen post meer verstuurt. Mag ik de berichtenbox in de gaten gaan houden voor deze persoon en ben ik verantwoordelijk voor alles. En deze persoon heeft geen enkele controle meer over de financiele zaken. Heeft geen internet aansluiting, en is niet mobiel zodat ze niet bij mij thuis op de PC kan komen kijken naar de berichten.
Dit is toch te gek voor woorden!
Een grote groep mensen uitsluiten en afhankelijk maken van mensen die wel met de computer kunnen omgaan.

jo
door johanna123 - Oct 18, 2015 om 00:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jeanpierrehuib schreef op zaterdag 17 okt 2015, 21:10]Kassa heeft inderdaad vanavond wat vragen gesteld aan de belasting dienst en zij kwamen met antwoorden. In uitzending gemist en de nieuwsbrief is het te zien. Ik deel toch de zorgen van Digioma want de problemen die zij heeft ken ik van mijn gasten en wij als vrijwilligers zullen hen erbij moeten helpen voor zover wij ook geen digibeet zijn.
Tot nu toe hielp ik ook iemand met het invullen van de aangifte, en verzond die zelf bij mij thuis digitaal.
Maar ik ga niet verantwoordelijk zijn om de berichtenbox van deze persoon te lezen, en alles uit te printen en op te sturen naar deze persoon, alleen maar omdat de belastingdienst dat niet meer doet.
Deze persoon zou dus volkomen van mijn goede wil afhankelijk zijn om post van de belastingdienst in te zien. Deze persoon regelt verder al de financiele zaken zelf, alleen de digitale aangifte verzorg ik.
Deze afhankelijkheid moet je niet willen voor mensen, plus de kans op fraude.
Nu ontvangt deze persoon zelf de post van de BD. Straks zijn ze afhankelijk van de informatie die ik aan ze ga doorgeven!

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2015 om 09:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@johanna123

En die tweede persoon doet zijn financiële zaken via internet?

fr
door frans56 - Oct 18, 2015 om 14:03
230 Antwoorden / 9 Vragen

Tja de overheid wil dit nu eenmaal, Als dit echt doorgaat betekent dit dat iedereen van uw 170 mensen een computer moet aanschaffen, al snel 300 tot 500 Euro. Dan een internet abonnement, zo ronde de E 25,- per maand, een goede virus scanner 5,- per maand. Een cursus om met de computer om te kunnen gaan, vervolgens de aangifte invullen om E 50,- terug te krijgen. Daarna die computer de rest van het jaar ongebruikt op zolder opbergen. om het ding het jaar daarop weer van zolder te halen en er achter te komen dat ie het dan niet meer doet..... Vervolgens het ding laten repareren, na 4 jaar het hele ding vervangen omdat ie te oud is. Dit is kennelijk wat de belastingdienst wil dat iedereen gaat doen. Een andere optie is: Alles verplicht overlaten aan iemand die wel met een computer overweg kan en maar hopen dat deze persoon echt verstand heeft van dit soort belasting zaken. en dat je niet word belazerd, al dat niet met opzet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 18, 2015 om 14:10
16885 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=aurora1 schreef op woensdag 14 okt 2015, 13:19]Wat zou u denken van per post? Het gaat toch om het afschaffen van postverzending?

en ook anderen: 'Leuker kun ze het niet maken en dan een variant: wel lastiger.

Laten we met zijn allen maar rustig afwachten en vooral eerdere debacles met itc operaties van de overheid in gedachten. En let wel, als iemand niet voldoet aan de aangifte plicht omdat hij of zij geen electronische post krijgt door het niet hebben van een PC. De fiscus zal diegenen dan ongetwijfeld wel weten te vinden met alsdan vervelende consequenties. Zal men de naheffingsaanslag dan niet per post zenden of laten betekenen via een deurwaarder?

el
door els100 - Oct 18, 2015 om 21:49
9 Antwoorden / 2 Vragen

Belastingdienst wil papieren post vervangen door digitale post.

- Mensen die geen computer hebben of geen computervaardigheden. Je kunt mensen niet dwingen een computer te kopen of computer lessen te volgen.
- Niet iedereen heeft een mobiele telefoon, dus een extra sms ter controle wordt dan onmogelijk. Je kunt mensen niet dwingen een mobiele telefoon te kopen.
- Mensen die geen Digid hebben. Bijvoorbeeld omdat ze met de begeleiding eens per week de schriftelijke post behandelen en om te vermijden dat de begeleiding geen toegang krijgt tot alle gegevens. Voor deze mensen blijft het zo overzichtelijk en wordt de mogelijkheid om te frauderen door derden minder.
- Mensen die niet of nauwelijks kunnen lezen en met papieren post makkelijk naar iemand kunnen gaan die hen kan helpen.
- Niet iedereen heeft iemand die kan helpen. Deze mensen worden op extra kosten gejaagd omdat ze iemand moeten inhuren.

Het zijn juist de mensen met het minste geld die hier het slachtoffer van worden. Ook mensen met wat minder verstandelijk vermogen worden hier het slachtoffer van.

Het is juist deze groep mensen die geconfronteerd worden met allerlei bezuinigingsmaatregelen, zoals overgang AWBZ naar o.a. gemeente, meer eigenbijdrage, afschaffen WTCG van CAK, afschaffen mantelzorgcomplement, herbeoordeling arbeidsongeschiktheid, versobering huishoudelijke hulp, meer premie ziekteverzekering, grote huurverhoging, werkeloosheid, machtigingen, etc, etc.

Kortom, het is zeer onverstandig om de papieren post van de belastingdienst totaal te vervangen door digitale post voor iedereen.

el
door els100 - Oct 18, 2015 om 21:59
9 Antwoorden / 2 Vragen

Uit de antwoorden van de mijnheer van de belasting bleek dat hij steeds aangaf dat hij uitvoerende was van de wetgeving. In principe is dit juist. Maar anderzijds is het de taak van de belastingdienst om te signaleren als zaken tegenstrijdig of in de praktijk niet werkbaar zijn en dit door te geven aan de regering.
Het is dus niet zo dat de belastingdienst zich moet gedragen als een "domme" uitvoerder.

Het is ook een taak van de belastingdienst om te zorgen dat er feedback mogelijk is door mensen die met de belastingdienst te maken hebben.
Iets simpels inrichten voor het gemakkelijk melden van suggesties, klachten, onlogische zaken in algemene zin moet toch niet zo moeilijk zijn.

el
door els100 - Oct 18, 2015 om 22:03
9 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben een keer naar de belastingdienst gegaan toen deze nog op redelijke afstand was te bereiken. Ik had een vraag. Met het antwoord van de mevrouw bij de belastingdienst ben ik naar iemand gegaan die verstand had van belastingen omdat ik het antwoord niet vertrouwde. Het was inderdaad geen juist antwoord dat de belastingdienst had gegeven.

Vertrouwen in de kwaliteit van belastingdienst bij het helpen van invullen van de belastingaangifte is daardoor behoorlijk gedaald.

mahadma
door mahadma - Oct 18, 2015 om 22:08
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Laten we nu eerst, in plaats van allerlei scenario's te bedenken, eens afwachten wat de bel dienst gaat doen, hoe en wanneer. Er zal voor de niet pc mensen zeker wel een oplossing gevonden worden. Maar die oplossing is in mijn kristallen bol nog niet zichtbaar. De tijd zal het leren.

me
door meijsd - Oct 20, 2015 om 00:55
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jeanpierrehuib schreef op woensdag 14 okt 2015, 12:45]Ik ben vrijwilliger bij de Zonnebloem en heb circa170 gasten zonder mail of computer, hoe willen de belastingen in godsnaam deze mensen dan contacteren? Sommige hadden zelfs geen telefoon voor kort. Ik sprak enkele en zij zijn als de dood voor computers.

me
door meijsd - Oct 20, 2015 om 00:58
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jeanpierrehuib schreef op woensdag 14 okt 2015, 12:45]Ik ben vrijwilliger bij de Zonnebloem en heb circa170 gasten zonder mail of computer, hoe willen de belastingen in godsnaam deze mensen dan contacteren? Sommige hadden zelfs geen telefoon voor kort. Ik sprak enkele en zij zijn als de dood voor computers.

Vraag Belastingdienst schaft blauwe envelop af, hoe regelen we dat voor onze ouderen?
Mijn moeder van 81 is geestelijk nog prima in orde (evenals mijn schoonmoeder en mijn buurvrouw van in de 80). Ik hoorde het nieuws dat de belastingdienst de blauwe envelop gaat afschaffen. Ik heb dat gecheckt op de site van de belastingdienst http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldc... en het lijkt te kloppen. Ik vind dat niet kunnen! Mijn moeder en ook de 2 andere personen die hier genoemd worden hebben geen computer, en ik ken er nog meer! Hoe gaat de belastingdienst hiermee om? Deze ouderen hebben geen computer, geen internet en al helemaal geen berichtenbox bij de belastingdienst. Zij raken alle controle kwijt als ze alles aan anderen moeten over laten en zien ook niets meer als er zaken zijn verwerkt. Ben benieuwd wanneer de eerste fraude zaken komen door derden die hier misbruik van maken! Kassa wat vinden jullie hiervan?

reflecs
door reflecs - Oct 21, 2015 om 17:13
1859 Antwoorden / 4 Vragen

De belastingdienst voert alleen maar uit wat de politiek beslist. En die verklaart:
... Toch hebben burgers volgens Wiebes soms "een extra zetje nodig" om te digitaliseren, omdat zij eruit zichzelf niet toe overgaan.....
https://www.eerstekamer.nl/nieuws/20151007/debat_wet_elektronisch.

Ik vraag me wel af hoe er gereageerd wordt als je er toch op staat de correspondentie per post te ontvangen.

reflecs
door reflecs - Oct 21, 2015 om 17:21
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Ook het Register Belastingadviseurs zet er vraagtekens bij:
...Tevens plaatst het RB de opmerking dat de rechtsbescherming van de grote groep belastingplichtigen die wordt gekenschetst als ‘niet digitaal zelfredzaam’ in het gedrang komt. Onduidelijk is op welke termijn verwacht wordt dat deze groep wél digitaal zelfredzaam is...

zoekster
door zoekster - Oct 21, 2015 om 17:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Er is nog een behoorlijk aantal mensen die nog met de acceptgirokaart zijn betalingen doet, kwam ik laatst op een verjaardag tot mijn verbazing achter. Zo digitaal is heel Nederland dus nog niet. Ik vind dat de belastingdienst best een uitzondering kan maken voor mensen die echt niet met de pc kunnen omgaan.

el
door els100 - Oct 29, 2015 om 21:17
9 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is een onwettige actie:
- Het is wettelijk niet verplicht een DigiD aan te vragen,
- Het is wettelijk niet verplicht een computer te hebben en ermee om te kunnen gaan
- Het is wettelijk niet verplicht om iemand anders te machtigen.

mahadma
door mahadma - Oct 29, 2015 om 21:25
11569 Antwoorden / 51 Vragen

@Els100,

zoals ik al schreef:

woensdag 14 okt 2015, 15:33

Er zal best voor uitzonderingsgevallen een oplossing gevonden worden. Zolang we niet gehoord hebben hoe en wat men van plan is om dit op te vangen kunnen we alleen maar gissen. Maar persoonlijk lijkt me dit een vooruitgang.,

we leven nu eenmaal in 2015, bijna 2016 en heel veel mensen hebben een pc en weten hoeveel gemak dit geeft oa met digiD. En er zullen altijd mensen zijn die het niet kunnen, hebben of niet willen. Maar dààr zal zeker wel een oplossing komen. En aan het begrip wettig/onwettig is met één voorstel en een handtekening een verschil gemaakt. Maar dat terzijde. Het scheelt wel elke dag een grote vrachtwagen vol papier, portokosten en je hebt zekerheid dat het aankomt, wat bij tante pos nu niet bepaald altijd zo is.

el
door els100 - Oct 29, 2015 om 21:36
9 Antwoorden / 2 Vragen

De weg die bewandeld moet worden:

1 Bel de Belastingdienst, 0800 – 0543
Leg de situatie uit met argumenten waarom het in uw situatie digitale post niet zal werken
Denk aan:
- Geen computer
- Geen computervaardigheden
- Niet kunnen of willen aanvragen DigID (bijvoorbeeld omdat de post met derden wordt behandeld en deze dan toegang zou krijgen tot alle gegevens)
- Geen machtiging willen afgeven aan derden
- Geen familie, vrienden of kennissen die voldoende kennis en kunde hebben
- Zelfstandig willen leven, niet afhankelijk willen zijn van anderen voor dergelijke belangrijke zaken
- Papieren versie nodig voor andere (overheids) instanties
- Papieren versie nodig i.v.m. de bewarplicht

2 Indien geen realistische oplossing van de belastingdienst krijgt:
Schrijf een brief met een klacht
Belastingdienst Arnhem
T.a.v. Klachtenteam Arnhem
Postbus 4660
6803 EP ARNHEM

3 Wordt de klacht niet worden behandeld of leidt niet tot een oplossing:
Bel de Nationale Ombudsman: 0800 - 33 55 555 en vraag wat u moet doen, zodat de Ombudsman dit onder de aandacht kan brengen.

el
door els100 - Oct 29, 2015 om 21:39
9 Antwoorden / 2 Vragen

Belastingdienst geeft vandaag op twitter aan:

"stap voor stap wordt alle post digitaal"

mahadma
door mahadma - Oct 29, 2015 om 21:39
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Laten we het zo zeggen: Als er 1.000.000 a 500.000 van alle nl 'ers niet digitaal gaan, is er al veel gewonnen.

el
door els100 - Oct 29, 2015 om 21:45
9 Antwoorden / 2 Vragen

Belastingtelefoon verwijst naar https://www.digitaalhulpplein.nl/ om post mee te behandelen.
Maar deze instantie is daar helemaal niet voor.

Zowel Belastingtelefoon als Ombudsman geven aan dat zij hierover worden gebeld door verontruste mensen.

el
door els100 - Oct 29, 2015 om 21:47
9 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=reflecs schreef op woensdag 21 okt 2015, 17:13]De belastingdienst voert alleen maar uit wat de politiek beslist. En die verklaart:
... Toch hebben burgers volgens Wiebes soms "een extra zetje nodig" om te digitaliseren, omdat zij eruit zichzelf niet toe overgaan.....
https://www.eerstekamer.nl/nieuws/20151007/debat_wet_elektronisch.

Ik vraag me wel af hoe er gereageerd wordt als je er toch op staat de correspondentie per post te ontvangen.

De belastingdienst is wel verplicht om aan te geven of het haalbaar is.

el
door els100 - Oct 29, 2015 om 21:51
9 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 29 okt 2015, 21:39]Laten we het zo zeggen: Als er 1.000.000 a 500.000 van alle nl 'ers niet digitaal gaan, is er al veel gewonnen.

Ik ben niet tegen digitale post. Ik ben alleen tegen een verplichting voor IEDEREEN.
Er wordt geschat dat 25% van de bevolking die met de belastingdienst heeft te maken niet aan de voorwaarden kan voldoen.
Dat is geen kattenpis!

mahadma
door mahadma - Oct 29, 2015 om 21:53
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Juist, "Er wordt geschat", de tijd zal het leren.

tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2015 om 22:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Iedereen voor wie ik de aangifte doe, heeft nog geen berichtenbox, ikzelf uiteraard wel, maar ik ga dat de aankomende weken voor ze verzorgen. Simpel zat.

mathijs_b
door mathijs_b - Oct 30, 2015 om 13:47
641 Antwoorden / 77 Vragen

Het is heel simpel. Ik vermoed dat als je zelf de aangifte niet invult, de door de belastingdienst vooraf ingevulde versie als definitief beschouwd gaat worden.
Dus geen aftrekposten e.d.
KASSA voor de Belastingdienst.....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 30, 2015 om 20:17
16885 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 29 okt 2015, 22:03]Iedereen voor wie ik de aangifte doe, heeft nog geen berichtenbox, ikzelf uiteraard wel, maar ik ga dat de aankomende weken voor ze verzorgen. Simpel zat.

Helaas een kritische: ik kan mij niet voorstellen dat u vrijwillige of professional (een vrijwilliger is vaak ook prof ) belastinghulp/adviseur 'heel Nederland ' zonder pc helpt.

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2015 om 20:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerritaltena

Misdchien even lezen? Iedereen voor wie ik de asngifte doe. En uiteraard is dat niet heel Nederland.

wi
door wilvarawil - Jan 27, 2016 om 13:35
7 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vul al een heel aantal jaren het belastingformulier digitaal in.Maar als ik op dit moment mag kiezen dan wil ik de papieren versie.
Bij digitaal invullen vind ik het "terugbladeren/terugzoeken"altijd weer een hele crime.Zelfs moet ik dan soms weer opnieuw inloggen om het onderdeel terug te kunnen vinden.Digitaal invullen vergt veel tijd als je vaker onderdelen terug wilt vinden of nog eens wilt nalezen.
Bij de papieren versie is dat heel makkelijk terug te vinden.Je hebt één boekje en dat is vele malen overzichtelijker!
Gr. Wil.