di
door diaseti Aug 28, 2020 om 15:41
Geldzaken & recht

Bouwdepot

Hey beste mede forum gebruikers.

Ik ben van plan om een bouw depot af te sluiten en de totale verbouwing zal 25000 euro gaan kosten.
Nu heb ik vandaag het taxatie rapport ontvangen en nou is mijn een klein beetje onduidelijk van hoe een bedrag tot stand komt.

Wij hebben de woning voor 157.500 euro 3 jaar geleden gekocht met een hypotheek van 162,000 ( Deels de kosten mee gefinancieerd ) de woning is nu getaxeerd op 185.000 en na de verbouwing 200.000.

Betekend dit het bedrag de 25000 juist wel of niet door gaat. Nemen ze nu 185.000 euro als maatstaaf dus kan ik 15k lenen of kijken ze naar de oorspronkelijke som de 162.000.

Ik heb geprobeerd om mijn tussen persoon te bereiken maar helaas heeft deze al weekend en was toch erg beniewd of ik nu juist wel of geen verbouw plannen kan gaan maken.

Alvast bedankt!

Stephan

2698 4 Rapporteer

1paul
door 1paul - Aug 28, 2020 om 16:14
3174 Antwoorden / 0 Vragen

als je de verbouwing ingaat is de woning 185.000 waard en als je alles doet is ie 200.000 waard.

afhankelijk van jouw of jullie inkomen kun je dan dus max 200.000 ton lenen, geld word in depot gestort en telkens als je daar geld uit wil halen moet je bonnen inleveren, bij goedkeuring krijg je geld....

me
door mein33 Aug 28, 2020 om 16:17
5658 Antwoorden / 28 Vragen

200.000 ton lenen ???

1paul
door 1paul Aug 28, 2020 om 16:19
3174 Antwoorden / 0 Vragen

totaalsom dus om prcs te zijn....

betekend in dit geval dus dat de 25.000 extra geleend mag worden....

di
door diaseti Aug 28, 2020 om 16:26
0 Antwoorden / 4 Vragen

aha! dus dan is de hoofdsom in dit geval 162k leidend en hebben 23k overwaarde ( voor de verbouwing ) als ik het goed begrijp ?

me
door mein33 Aug 28, 2020 om 16:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

1paul,

Tweehonderd duizend ton ?? Twee ton zult u bedoelen !!

1paul
door 1paul Aug 28, 2020 om 17:14
3174 Antwoorden / 0 Vragen

goed opgemerkt mein....

je huis word 2 ton waard, je hebt nu 162 geleend dan kan er 38.000 bij, wil niet zeggen dat je dit ook krijgt, dat is afhankelijk van je geldgever en je plannen....

me
door mein33 - Aug 28, 2020 om 16:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De eerste vraag die u zich moet stellen is, kan ik het te lenen bedrag wel in twee jaren (24 mnd..) terugbetalen, naast al de andere vaste lasten.
Directe overwaarde is er nog niet, zoals ik meen te begrijpen, dus zal het inkomen ruim voldoende moeten zijn om het gehele bedrag in een zo korte tijd terug te betalen, mocht de bank al totdeze financiering over willen gaan.

justmeagain
door justmeagain Aug 29, 2020 om 00:15
623 Antwoorden / 8 Vragen

Waarom zou een depot in 24 maanden moeten worden terugbetaald? Je moet het geld in 24 maanden besteden, de niet bestede euro's worden op je hypotheek afgelost. Maar je hebt de looptijd van de hypotheek om het terug te betalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 28, 2020 om 17:00
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn advies: stel deze vraag (ook) bij: https://www.eigenhuis.nl/contact/#/ waar men u ook een goed advies kan geven (mits u lid bent vrees ik).

Op uw vraag kan ik alleen maar antwoorden dat een taxatiebedraag is gebaseerd op de meniing van de bij de taxatie betrokken taxateur die vaak 'relevant zal vergelijken met soortgelijke situaties en geschatte waarde'. De taxateur is dan dus degene die u antwoord kan geven op welke maatstaf hij/zij hanteert.

rj
door rjw - Aug 29, 2020 om 12:14
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Qua waarde van het onderpand zou je die 25k moeten kunnen lenen (aanname is natuurlijk wel dat je salaris hoog genoeg is om een lening van 187k te kunnen krijgen).

Waar je wel even goed naar moet kijken is het rendement van de investering. Je gaat 25.000 euro investeren in de verbouwing, maar de waardestijging van de woning is maar 15.000 euro. Kan natuurlijk en is ook helemaal geen probleem (de schuld is nog altijd minder dan de waarde van het onderpand), maar houdt het wel even in je achterhoofd.