pe
door pegasus457 Mar 11, 2017 om 22:58
Geldzaken & recht

Bouwsubsidie

In maart 2015 hebben we een nieuwbouwwoning  bekeken die toen al beschikbaar was. Het was het laatste huis in het project wat nog niet was verkocht. Prijs was bekend. Via onze nieuwbouwmakelaar bleven we contact houden over deze woning. In Juli hebben we een voorlopig koopovk gesloten, met de prijs die bekend was in maart. Die hebben we vervolgens verlengd in oktober (weer dezelfde prijs). Uiteindelijk hebben we hem gekocht in december 2015 (zelfde prijs).

Nu komt het.... De aannemer kreeg destijds in februari 2015 via de bewoners te horen dat er een subidie mogelijk was op de warmtepomp van €4000,00 (subsidie tbv waardevermeerdering huis). Er is toen afgesproken met de bewoners die er al woonden van dat project dat ze deze zelf zouden aanvragen. We hebben het er destijds ook met onze makelaar over gehad, dat dit een mooie meevaller zou zijn. SNN subsidie was einddatum aanvraag destijds 31-12-2015. Bij de overdracht hebben we het hier nog over gehad en diegene die de overdacht deed vanuit de aannemer zei dat we snel moesten zijn met de aanvraag omdat we niet veel tijd meer hadden. We hebben uiteindelijk de aanvraag gedaan. Uiteindelijk kregen we bericht dat de aannemer de aanvraag al had gedaan in maart 2015 en vervolgens in oktober 2015 de € 4000,00 heeft geind. We hebben diverse malen contact gehad met de aannemer, maar hij blijft voet bij stuk dat hij er recht  op had en het in de prijs heeft verrekend. Dit verhaal klopt echter niet. Ook bij  navraag bij de nieuwbouwmakelaar. Die heeft ons bevestigd dat de prijs niet is verlaagd tijdens de start van de bouw. Wat de aannemer ons destijds wel melde (helaas mondeling) dat normaal gesproken een laatste huis moeilijker is te verkopen, maar in dit geval was dat niet het geval, dus hij heeft volgens hem de prijs omhoog gedaan. Persoonlijk denk ik dat hij dat bedoeld met verrekenen. Echter is de prijs dus op papier niet verhoogd naar mijn mening hebben wij gewoon recht op deze subsidie. De aannemer wil niet meewerken. Ik voel mij echt bedonderd en wil  het evt gaan aanvechten. Maar ik weet niet wat de beste manier is om dit te doen. huis hebben we gekocht von. Hij heeft wel in mail verkeer gezet dat hij het in de prijs heeft verrekend, dus misschien hebben we een kans? of zijn we kansloos?

Alvast bedankt voor de reacties.

2847 7 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Mar 11, 2017 om 23:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Normaal gesproken betalen kopers van een nieuwbouwhuis wat al gedeeltelijk of helemaal klaar is, bouwrente. U hebt echter in december 2015 de prijs betaald die al in februari bekend was, dus geen bouwrente. Daar bent u dus al mee bevoordeeld.

En weet u, u kunt gaan procederen, maar de enige die daar zeker bij wint, is uw advocaat.

ha
door halex - Mar 12, 2017 om 00:55
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Waarom hebt u niet eerder aan de aannemer gevraagd hoe het zat met de subsidie? Het lijkt net alsof u ook maar niets gezegd hebt in de hoop geen slapende honden wakker te maken. Hoe dan ook, u bent akkoord gegaan met deze prijs. En hebt geen voorbehoud oid gemaakt over het krijgen van de subsidie. De winkansen in een procedure schat ik laag in.

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 12, 2017 om 01:00
3449 Antwoorden / 25 Vragen

In maart bekeken, in december gekocht voor dezelfde prijs. Hoe mooi wil je het hebben.

Topantwoord

Ge
door Genee - Mar 12, 2017 om 11:15
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U zou eens kunnen kijken wat de huizenprijzen hebben gedaan in 2015.
Daaruit zou kunnen blijken of het aannemelijk is dat de aannemer de subsidie verrekend heeft met de verkoopprijs.
Ook het feit dat bij de overdracht is gezegd dat u snel moest zijn met de subsidieaanvraag, daaruit zou u mogen concluderen dat er voor u nog een voordeel van €4000 te behalen viel.

Ik weet niet hoe u wist dat een sudidieaanvraag mogelijk was, maar ik zou hebben gevraagd of deze dan al geind was door de aannemer.

pe
door pegasus457 - Mar 12, 2017 om 17:27
4 Antwoorden / 1 Vragen

We hebben wel de bouwrente betaald (achteraf) boven de aankoopprijs. We hebben het subsidieverhaal niet in het contract staan, omdat het destijds was afgesproken dat de bewoners hetzelf gingen regelen. We gingen er niet vanuit dat de aannemer dit zelf al had gedaan. Ook omdat bij de overdracht we het nog een keer hebben besproken. We hadden niet verwacht dat de aannemer dit zelf mocht aanvragen aangezien wij de 1e bewoners waren...
Ik heb nog even op de site van http://www.huizenzoeker.nl/nieuws/huizenmarkt/woningmarktcijfers-december-2015.html gekeken en daar de huizenprijzen van 2015 opgezocht.
we vallen inmiddels onder de gemeente Groningen, maar zowel in juli en okt en dec zijn de prijzen lager dan de prijzen in februari. Misschien dat dit in ons voordeel kan werken.

Gemeente Jan 2015 Feb 2015 Mrt 2015 Apr 2015 Mei 2015 Jun 2015 Jul 2015 Aug 2015 Sep 2015 Okt 2015 Nov 2015 Dec 2015
Slochteren 269964 272151 272163 269374 266279 266997 266391 264112 259320 258359 259296 260272

ha
door halex Mar 12, 2017 om 18:08
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ik snap 't nog niet. Hebt u afspraken gemaakt met uw aannemer, of ging u er van uit dat hij het niet zou aanvragen. Daar zit best wel verschil tussen.

Ge
door Genee Mar 12, 2017 om 19:31
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U moet eens zien te achterhalen voor wie die subsidie bestemd is, wie deze kon aanvragen, en wie dan wel die subsidieaanvraag heeft ingediend, de aannemer persoonlijk of zijn zaak.
De aannemer is geen gebruiker van de warmtepomp en was zelf, lijkt mij ook geen eigenaar van de woning.

pe
door pegasus457 Mar 12, 2017 om 19:43
4 Antwoorden / 1 Vragen

We  hebben het huis via de nieuwbouwmakelaar gekocht. Hij  was onze 1e aanspreekpunt. We hebben het ook met hem over deze subsidie gehad, maar al vrij snel werd het duidelijk dat er al afspraken waren gemaakt met de huidige bewoners dat er met de aannemer was afgesproken dat de bewoners de subsidie gingen aanvragen. Nadat de aannemer hiervan op de hoogte was gebracht door de bewoners. Wij gingen er dus idd vanuit dat hij het niet zou aanvragen..... En tijdens de oplevering hebben we het hier ook over gehad. We moesten snel zijn zei diegene die het huis opleverde iov de aannemer.

Nog iets. Wij  hebben een 2-1 kap gekocht. Onze buren zijn er in juli 2015 komen wonen en hebben de subsidie toen ook aangevraagd. De aannemer heeft het ook aangevraagd tegelijk met onze woning in maart 2015. Onze buren hebben zonnepanelen laten plaatsen mbv deze subsidie ca ontvangen in september 2015. De aannemer heeft de subsidie later dan hun ontvangen. Dus in feite is de subsidie (per ongeluk in dit geval) 2 x verstrekt aan dezelfde woning.

pe
door pegasus457 Mar 12, 2017 om 21:06
4 Antwoorden / 1 Vragen

#Toonder die heb ik al nagevraagd. Het leek ons idd ook echt gek dat de aannemer die niet gebruik ging maken van de warmtepomp recht had op de subsidie. Dit heb ik dus uit laten zoeken door de toezichthouders van de SNN (subsidieverstrekker). Er zijn 'speciale' regels mbt aannemers...Ze waren op dat moment wel eigenaar van de constructie en konden het innen. Ik dacht nl. hetzelfde dat de aannemer het niet kon aanvragen omdat de eigenaar het moet aanvragen en het was in het kader van waardevermeerdering (aardbevingsgebied Groningen). Dus ik was echt perplext dat hij dat zo heeft gedaan. Iedereen eigenlijk (bewoners).

Ge
door Genee Mar 12, 2017 om 23:15
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals tijger1 al zegt, als u een rechtsbijstandverzekering heeft kunt het proberen anders kan het u meer kosten dan het opbrengt.

pe
door pegasus457 Mar 13, 2017 om 09:38
4 Antwoorden / 1 Vragen

Heb geen rechtsbijstandverzekering. Zijn wel lid van Vereniging Eigen Huis.

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2017 om 19:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u een rechtsbijstandverzekering hebt, dan zou u het kunnen proberen. Hebt u die niet, dan is procederen mijns inziens goed geld naar kwaad geld gooien.

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2017 om 10:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neem dan contact op me Ver. eigen huis, misschien kunnen die u helpen.