door 206Nathalie Feb 10, 2017 om 10:47
Geldzaken & recht

Briefadres en bijstandsuitkering aanvragen

Mijn ouders zijn voormalige Nederlandse circusartiesten en staan met een briefadres ingeschreven op mijn woonadres. Dit heeft voor mij gelukkig verder geen consequenties, maar nu blijkbaar wel voor mijn ouders. Mijn ouders bezitten een recreatiewoning waarin je 365 dagen per jaar in mag verblijven en kunnen zich hierdoor niet inschrijven in de gemeente waar zich deze recreatiewoning bevindt. Nu zij geen werk meer hebben alszijnde circusartiesten, hebben ze ook geen inkomen meer. Mijn vader als kostwinnaar voorheen, krijgt nu van het UWV een uitkering en heeft af en toe tijdelijk werk als buschauffeur. Echter mijn moeder heeft geen enkel inkomen en kan ook geen ander werk meer doen daar zij wegens ernstige schade aan haar onderste rug genwervels, praktisch helemaal niets meer kan doen.
Nu kom ik eindelijk bij mijn daadwerkelijke vraag: We hadden gehoopt een bijstandsuitkering te kunnen aanvragen voor mijn moeder, maar daarvoor heb je een daadwerkelijk woonadres voor nodig. Dat kan in ieder geval niet bij mij, en in de gemeente van de recreatiewoning ook niet. Hoe nu verder? Het kan toch niet zo zijn dat ze met zijn tweeën van 1 minimaal uitkering moeten rondkomen?Het verkopen van de recreatiewoning proberen we ook al 3 jaar, zelfs zeer onder de kostprijs,maar dat lukt niet. Dus mijn ouders hebben een eigen vermogen van ongeveer 60.000 euro (vakantiewoning + eigen grond), nul euro op de bank en zijn maandelijks afhankelijk van een uitkering van ongeveer 800. Wat kunnen we nog doen?

13044 5 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Feb 10, 2017 om 10:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een bijstandsuitkering is voor een huishouden, niet voor een persoon apart in dat huishouden.

Heeft uw moeder ook in loondienst gewerkt? Zo ja, waarom heeft zij dan geen WW of een soort WAO uitkering?

Uw vader zou eventueel in aanmerking kunnen komen voor een toeslag op zijn uitkering. Hangt van veel zaken af.

Vraag een gesprek aan bij het UWV.

Even off topic. Ik neem aan dat zij wel zorgtoeslag hebben aangevraagd?

lees hier.

http://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/hoe-kan-ik-mijn-inkomen-aanvullen/detail/aanvullen-met-toeslag-van-uwv

door 206Nathalie - Feb 10, 2017 om 11:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

Tijger1
Bedankt voor uw reactie. U moet zich bedenken dat circusartiesten voor hun act worden ingehuurd en een soort zelfstandigen zijn. Hun inkomen is altijd opgegegeven op naam van mijn vader. Dus hierdoor heeft mijn moeder geen arbeidsverleden opgebouwd.
Het UWV houdt bij de ww uitkering van mijn vader geen rekening met gezinssamenstelling. Als hij een bijstandsuitkering wil aanvragen, wordt hij doorverwezen naar de gemeente en die zeggen u heeft een briefadres en geen woonadres, waardoor je niet in aanmerking kunt komen. Gesprekken met het UWV hebben meerdere malen plaatsgevonden, daar dit reeds enkele jaren gaande is. Echter ben en blijf je hierbij afhankelijk van hoe behulpzaam je casemanager is.
Echter wat doe je als je al je spaargeld inmiddels hebt opgemaakt om te leven, met zijn tweeën bent, een minimale uitkering gebaseerd op 1 persoon ontvangt en er alleen nog een recreatiewoning rest van ongeveer 60.000 euro die je aan de straatstenen niet verkocht krijgt? Niemand inclusief officiële instanties als het UWV de gemeente kunnen ons niet verder helpen. Ik heb gelezen dat zelfs zwervers een bijstand uitkering kunnen aanvragen op basis van een briefadres, maar mijn ouders niet. Vreemd en naarstig op zoek naar een oplossing.

tijger1
door tijger1 - Feb 10, 2017 om 11:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als uw vader als zelfstandige aangemerkt zou worden, krijgt hij op grond van zijn artiestenwerk geen uitkering van het UWV.

En inderdaad, zwervers die bij het Leger des Heils ingeschreven staan, kunnen een bijstandsuitkering krijgen.

Elke gemeente heeft een ombudsman, dus misschien daar te rade gaan.

Ook kunt u altijd contact opnemen met de landelijke Ombudsman, kijk op Google.

Afgezien daarvan, zou uw vader een aanvullende toeslag bij het UWV moeten/kunnen aanvragen, dus geen bijstandsuitkering, dus niet bij de gemeente.

lees hier

https://www.regelhulp.nl/bladeren/_/artikel/toeslag-op-uitkering-of-loon/

Gr
door Grunn1 - Feb 10, 2017 om 12:41
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ze zullen in geen enkele gemeente recht hebben op een bijstandsuitkering ook niet als ze hun vakantie woning verkopen. Het eigen vermogen zal eerst grotendeels moeten worden opgegeten.

wi
door wilhelmina59 - Feb 10, 2017 om 14:28
520 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom kan er niet worden ingeschreven in de gemeente waar de woning staat.
Verder. Het is niet altijd Bijstand, in sommige gevallen is het een IOAW(ouder dan 50 ten tijde aanvang WW)
En voor een IOAW gelden andere (vermogens)regels.
Ga aan de slag met de Onbudsman of kijk of er een advocaat die bekend is met de sociale wetgeving ook nog wat kan betekenen.