em
door ememka Apr 21, 2016 om 20:46
Geldzaken & recht

Broek korter gemaakt ipv langer

Ik had een nieuw pak gekocht. Zat perfect, behalve dat de broek te kort was. De zoom was vrij groot en de broek kon uitgelegd worden.
Dit bij de kleermaker laten doen. Vandaag ging ik de broek ophalen.
In plaats van de broek uit te leggen heeft de kleermaker de broek ingekort!
Op de bon stond duidelijk: langer maken. Mevrouw verontschuldigde zich en zei: het is een foutje. Verder niets.

Ik heb nu dus niks meer aan deze gloednieuwe pantalon.

Wat zijn mijn rechten?
Ik vind het echt een drama daar ik morgen een bruiloft heb en dit pak aanwilde........

7748 11 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Apr 21, 2016 om 20:56
16850 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt mij duidelijk dat, als het ook op de bon staat: langer maken, de kleermaker er niet met een verontschuldiging alleen vanaf is. Hoe dat nu op te lossen. Hoe bepaalt men de waarde van de pantalon, want het is een kostuum. Verdraaid moeilijk. Zou toch met uw bon van het kostuum teruggaan en er proberen samen uit te komen. Verlenging van de broek zit er niet meer in natuurlijk.

tenormin
door tenormin Apr 21, 2016 om 23:41
16850 Antwoorden / 108 Vragen

Waarom zulk een neerbuigend commentaar?

@H
door @HENK@ Apr 22, 2016 om 15:38
159 Antwoorden / 1 Vragen

@ Mat Matheij      waar staat er iets over een ander land en waar slaat die opmerking op?

tijger1
door tijger1 - Apr 21, 2016 om 21:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jackyh

Welke EIGEN verzekering zou de T's dan moeten inschakelen?

Voor morgen zult u een oude broek moeten aantrekken.

ja
door jackyh Apr 21, 2016 om 23:16
953 Antwoorden / 4 Vragen

Rechtsbijstandverzekering.

marita5
door marita5 - Apr 21, 2016 om 21:58
11535 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ememka ,

U kunt schadevergoeding vragen voor het leveren van een wanprestatie , zie hier klik op de rode regel .

http://www.wetrecht.nl/wanprestatie-wat-zijn-de-mogelijkheden/

Ingebrekestelling is zinloos omdat de broek niet meer langer gemaakt kan worden :

In sommige gevallen zou het sturen van een ingebrekestelling zinloos zijn; bijvoorbeeld wanneer de prestatie niet meer mogelijk is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bruidstaart die niet op tijd voor de bruiloft bezorgd wordt. Alsnog nakomen (na de bruiloft) zou dan zinloos zijn. In dat soort gevallen is een ingebrekestelling niet vereist. De wanprestatie kan niet meer worden opgeheven en er kan direct schadevergoeding gevorderd worden

Ma
door Mat Matheij - Apr 21, 2016 om 22:45
986 Antwoorden / 3 Vragen

Geachte heer dat was niet de-vermeende- suggestie. Echter In uw geval kan de fout niet meer hersteld worden zo lijkt mij. Wanneer het gaat om een pak heeft U zo lijkt mij recht op vergoeding van het geheel tenzij het jasje nog bruikbaar is. Ik constateer slechts dat er voldoende kleine  ondernemers zijn die datzelfde kunnen. Zonder gemeengoed ergens van te maken zijn niet alle Nederlanders scheepsbouwer en Turken geen kleermaker. Ik begrijp dan ook de keuze niet. In mogelijk vroegere tijden kon U terecht bij de leverancier van het pak.
Mvrgr.

ha
door halex - Apr 21, 2016 om 23:00
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U vindt het een drama ivm de bruiloft morgen. En vraagt wat uw rechten zijn. Ten aanzien van die bruiloft: waarschijnlijk niets. U kunt deze niet laten uitstellen, tenzij het uw eigen bruiloft is. Dan is "nee" zeggen voldoende.

Met betrekking tot uw broek, u hebt schade geleden. U bezit nu een broek waar u niets aan hebt. De kleermaker moet ofwel de schade herstellen (wat natuurlijk niet kan) ofwel de schade vergoeden (wat dus moet gebeuren). U kunt dus het bedrag wat de broek u heeft gekost bij hem claimen.

tenormin
door tenormin Apr 21, 2016 om 23:35
16850 Antwoorden / 108 Vragen

Dat is dus lastig: het gaat immers om een kostuum?

ja
door jackyh Apr 21, 2016 om 23:47
953 Antwoorden / 4 Vragen

Slaat ook nergen op. Het hele kostuum moet worden vergoed en niet alleen de broek HALEX.

ha
door halex Apr 22, 2016 om 08:46
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Sinds wanneer zijn pantalons niet los te koop? Een kostuum is niet één ding, maar bestaat uit losse onderdelen. Zelf stel ik mijn pakken altijd samen ivm verschillende maatvoering colbert en pantalon. Da's echt niet raar hoor.

Ma
door Mat Matheij - Apr 21, 2016 om 23:36
986 Antwoorden / 3 Vragen

@tenormin
Lees ik wat U bedoelt of wil ik lezen wat er niet staat. Dag van de humor tot 24.00.

Apetjoek
door Apetjoek Apr 22, 2016 om 12:24
234 Antwoorden / 16 Vragen

en vanaf 2400 uur mag je alleen sjagerijnig wezen ( :-<<<<<<)

rs
door rsteensma - Apr 22, 2016 om 12:34
9 Antwoorden / 3 Vragen

Je kunt gewoon een nieuwe broek eisen, zij hebben een fout gemaakt en eenmaal ingekort kan niet verlengt worden.

audb
door audb - Apr 22, 2016 om 15:53
1668 Antwoorden / 5 Vragen

U kan dan nog twee dingen doen.

a. Een nieuwe bij passende broek kopen in de zelfde kleur en later met de bon naar de kleer maker gaan en de schade verhalen.
b. U laat de broek nog meer verkorten maar daar is het weer niet na en ik ben bang dat u vreemd aan gekeken gaat worden maar ja van de zomer is het wel lekker.

Maar het beste kan u voor optie A. gaan denk ik en ja ze moeten u de schade vergoeden maar wel mogen ze dan de verkeerd in gekorte broek er voor in de plaats vragen maar daar heeft u toch niets aan behalve als u weer voor optie B. gaat.

wa
door walsum107 - Apr 22, 2016 om 17:38
54 Antwoorden / 0 Vragen

Zoveel meningen/rechten. Ik denk dat de veroorzaker (van de werkzaamheden aan de broek) aansprakelijk moet worden gesteld voor een heel pak. Op de bon stond immers langer maken. Het is een foutje was het antwoordt. Nu dit foutje moet door deze kleermaker(ster) worden hersteld. En langer maken als er iets korter is gemaakt, het gaat niet lukken. Jammer van de bruiloft. Een ander kloffie dus, het is immers niet anders.

Ma
door Mat Matheij - Apr 22, 2016 om 17:44
986 Antwoorden / 3 Vragen

@kowalski
Ja! Gewoon relativeren dat is de beste en meest eerlijke wijze. Niet beledigen dan ziet eenieder ergens nog de humor van in.

Al
door AllesWeter90 - Apr 25, 2016 om 14:03
36 Antwoorden / 8 Vragen

Wat erg zeg! Lijkt me dat je de kleermaker aansprakelijk kan stellen.