an
door anne1234 Dec 27, 2013 om 17:32
Geldzaken & recht

Centen pikken?

Hallo , even een vraagje .
Hoe zit het eigenlijk met betalen van bedragen waar je bv met 1 of 2 cent munten wilt betalen? Vaak ben je bv in de supermarkt en wil je je boodschappen betalen maar als je met kleine muntjes wilt betalen zeggen ze "die mogen wij niet aannemen" ,volgens mij is dat toch zo dat ook die centen een wettig betaalmiddel zijn en ze dus die niet mogen weigeren.Vreemd dat ze dan met zo een reactie komen terwijl ik denk ,want geld is toch zeker geld. En dan maakt het niet uit of het nou 5ct,2ct of 1ct munten zijn. Het is puur principieel ,maar ik vind het wel gek dat niet aannemen dan?

2085 24 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 27, 2013 om 17:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo anne1234,

Ja, dat mag. Een verkoper mag kleingeld weigeren, als hij dit duidelijk heeft aangegeven. Zo zie je bij sommige winkels stickers bij de kassa met daarop geld afgebeeld met een kruis erdoor. De winkelier hoeft het geld dat is doorgekruist niet te accepteren.

Briefpapier of kleingeld
Hoewel Nederlandse bankbiljetten en munten wettige betaalmiddelen zijn, kan niemand verplicht worden om deze te accepteren. Zo weigeren sommige winkels niet alleen bepaald kleingeld, ook coupures van 100 euro of hoger worden vaak geweigerd. Dit laatste is vaak om veiligheidsredenen.
(Bron:Jurofoon)

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Dec 27, 2013 om 17:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@anne1234,

Een wettig betaalmiddel is volgens het Nederlandse ministerie van Financiën een middel waarmee je kunt betalen, zoals geld en chipknip. De wet verplicht niemand om alle soorten wettige betaalmiddelen altijd te accepteren. Zo mag een winkelier munten van 1 en 2 eurocent en biljetten van 100 euro en hoger weigeren, bijvoorbeeld als wisselgeld een probleem is of men niet het risico van vervalsingen wil lopen. Dit moet dan wel duidelijk aangegeven zijn. Ook mag een gemeente bepalen dat parkeerautomaten alleen met een chipknip kunnen worden betaald. Ook dan betaalt de parkeerder echter in euro's. Ook is niemand verplicht, munten aan te nemen die vervalst of vermoedelijk vervalst zijn (Muntwet art. 8 lid 1, Wet geldstelsel BES art. 6 lid 1).
(Bron:Wikipedia)

mahadma
door mahadma - Dec 27, 2013 om 17:59
11569 Antwoorden / 51 Vragen

@Anne1234,

kom in de grensstreek wonen, bij ons kan je wèl bij de aldi maar niet bij de plus, ah en de c1000 weer niet met 1 en 2 centjes betalen. Bij de zuiderburen is het gebruikelijk. Dus spaar je kleine muntjes op en neem ze mee op vakantie daarnaar toe. Het zijn daarentegen de principes van de winkel om ze niet aan te nemen.

lu
door luckeyluc - Dec 27, 2013 om 18:08
8 Antwoorden / 1 Vragen

Mocht je echt veel 1 en 2 centen hebben dan kan je ze altijd omwisselen/storten bij de bank.
Deze nemen ze volgens mij altijd wel aan.

komsja
door komsja - Dec 27, 2013 om 18:48
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Dat een winkel geen briefje van 100 of 250 accepteerd,daar kan ik me wel iets bij voorstellen,maar we hebben het hier over een paar centen,heb dat zelf ook mee gemaakt bij de emte,sorry we mogen geen centen aannemen,zal je vertellen dat ik m,n boodschappen netjes heb afgerekend (op de cent nauwkeurig) en ben gewoon de winkel uitgelopen.
Ik heb hetgeen betaald wat ik moest betalen klaar punt uit!!!!!!!!

edrick3
door edrick3 - Dec 27, 2013 om 18:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@komsja,

.....zal je vertellen dat ik m,n boodschappen netjes heb afgerekend (op de cent nauwkeurig) en ben gewoon de winkel uitgelopen.
Ik heb hetgeen betaald wat ik moest betalen klaar punt uit!!!!!!!!
.....

Flink hoor.....

tenormin
door tenormin - Dec 27, 2013 om 18:56
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Hoi annie1234,
Kan je, als je boodschappen doet, het alleen bij de Aldi en de Lidl zo afrekenen. Is volgens mij al heel snel ingegaan na de komst van de Euro. Maar inderdaad, je kan ze bij de bank inleveren, moet je wel redelijk veel hebben, niet alle banken accepteren de 1 en 2 cent muntjes gratis.

tenormin
door tenormin - Dec 27, 2013 om 18:58
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Toevoeging: met gratis bedoel ik dus ruilen voor groter geld.

zinook
door zinook - Dec 27, 2013 om 19:17
261 Antwoorden / 7 Vragen
zinook
door zinook - Dec 27, 2013 om 19:21
261 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 27 dec 2013, 18:56]Hoi annie1234,
Kan je, als je boodschappen doet, het alleen bij de Aldi en de Lidl zo afrekenen. Is volgens mij al heel snel ingegaan na de komst van de Euro. Maar inderdaad, je kan ze bij de bank inleveren, moet je wel redelijk veel hebben, [b]niet alle banken accepteren de 1 en 2 cent muntjes gratis.

En dat is ook precies de reden waarom winkeliers ze niet willen hebben. Ze moeten deze prut afstorten wat ze geld kost.
En teruggeven aan de klant: 9 van de 10 klanten willen dit niet prut ook niet hebben. Dus wel stoer -zoals Komsja - 0.05 in 0.01 en 0.02 afrekenen bij de caissière maar niet terug willen hebben van de caissière....tja...

valerius-2
door valerius-2 - Dec 27, 2013 om 20:23
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Hier nog uitleg aan geven is natuurlijk allaang geschiedenis zoek maar eens op vraag en antwoord in de zoekfunctie die rechts boven in tot u beschikking staat, dan kan u voorlopig genoeg reacties op de vraag van u bekijken.

ltmvz
door ltmvz - Dec 28, 2013 om 10:42
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 27 dec 2013, 18:56]Kan je, als je boodschappen doet, het alleen bij de Aldi en de Lidl zo afrekenen.Bij mijn weten is het in Nederland alleen de Aldi die alle munten normaal accepteert, de Lidl dus niet.

jpm
door jpm - Dec 28, 2013 om 10:54
820 Antwoorden / 28 Vragen

Valerius-2 heeft natuurlijk gelijk, dit is al vaker een gestelde vraag geweest. TS kan beter naar al die reacties verwezen worden, in plaats van een "dubbeltopic" te creëren.

edrick3
door edrick3 - Dec 28, 2013 om 10:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=zinook schreef op vrijdag 27 dec 2013, 19:17]Wat linkjes om te lezen:

weigeren kleingeld

wat is een wettig betaalmiddel

Helaas....de linkjes werken niet.
Geven trouwens DEZELFDE info als in de eerste twee antwoorden!

zinook
door zinook - Dec 28, 2013 om 11:43
261 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 28 dec 2013, 10:56][quote=zinook schreef op vrijdag 27 dec 2013, 19:17]Wat linkjes om te lezen:

weigeren kleingeld

wat is een wettig betaalmiddel

Helaas....de linkjes werken niet.
Geven trouwens DEZELFDE info als in de eerste twee antwoorden!

Waarom de linkjes niet werken weet ik ook niet.

En sorry hoor dat ik twee keer hetzelfde antwoord geef...wist niet dat je lange tenen had.
Soms zegt een webpagina (bron) iets meer dan een antwoord zo neer te zetten. Happy christmas and a happy new year :-S

komsja
door komsja - Dec 30, 2013 om 17:39
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Tenormin heeft zijn of haar mooie foto weer terug (dat even terzijde)
Al het Nederlandse geld is een Wettelijk betaalmiddel,maar nogmaals!!!!! Dat er winkels zijn die bijvoorbeeld geen briefjes van 100/250 of 500 aannemen kan ik me goed voorstellen,maar we hebben het hier over CENTEN.Er is geen enkele valse munter die muntstukken van 1/2/5/10 of 20 cent gaat zitten persen dat zet geen enkele zoden aan de dijk het begint pas intressant te worden met papiergeld van 20/50 enz enz.
Dus valse (kleine)harde valuta is niet aan de orde en moeten de winkels dat gewoon als wettig betaalmiddel aannemen.
En dat die edrick3 zegt dat het flink is om gewoon op de cent nauwkeurig af te rekenen slaat helemaal nergens op heeft niets met flinkheid te maken,klein muntgeld is ook geld.
Reken alleen op de cent nauwkeurig af bij winkels die centen weigeren aan te nemen.
En dan kunnen ze hoog en laag springen maar ik heb voor m,n boodschappen betaald wat ik er voor moest betalen niet meer en niet minder.

edrick3
door edrick3 - Dec 30, 2013 om 17:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@komsja,

OT
.....En dat die edrick3 zegt dat het flink is om gewoon op de cent nauwkeurig af te rekenen slaat helemaal nergens op heeft niets met flinkheid te maken,klein muntgeld is ook geld......
Je hebt me dus duidelijk niet begrepen!
Ik bedoelde juist het tegenovergestelde!!!

on topic:
.....[Dus valse (kleine)harde valuta is niet aan de orde en moeten de winkels dat gewoon als wettig betaalmiddel aannemen./i].....
Dus niet. Lees de regelgeving hierover. Zie de eerste twee reacties!

tenormin
door tenormin - Dec 30, 2013 om 18:03
16849 Antwoorden / 108 Vragen

komsja schrijft: [quote] paar centen,heb dat zelf ook mee gemaakt bij de emte,sorry we mogen geen centen aannemen,zal je vertellen dat ik m,n boodschappen netjes heb afgerekend gewoon de winkel uitgelopen.

Ik reken ook op de cent af, alleen, ik pin! Want je kunt wel op je strepen blijven staan, maar die 1 en 2 centjes worden zo goed als nergens geaccepteerd; dat is een gegeven. En om nu in een winkel stennis te gaan maken over die muntjes, nee, geen behoefte aan. En om nu iedere dag de Aldi of Lidl te gaan bezoeken om dat kleingeld kwijt te raken? Mwah, nou nee.

komsja
door komsja - Dec 30, 2013 om 18:52
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Ik maak alles behalve stennis,betaal wat ik moet betalen

tenormin
door tenormin - Dec 30, 2013 om 19:14
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@komsja, maar als ik in een winkel niet met de een en twee muntjes mag betalen en ik wil zoiets toch heb ik echt een probleem. Dat bedoel ik met stennis maken. Want de winkel die ik bezoek en die de regels opstelt daar heb ik me aan te houden; de winkel hoeft zich niet aan mij te houden. Dus stap ik een winkel in met die regels dan ga ik daar mee akkoord. Toch?

ltmvz
door ltmvz - Dec 30, 2013 om 20:54
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 30 dec 2013, 18:03]En om nu iedere dag de Aldi of Lidl te gaan bezoeken om dat kleingeld kwijt te raken?
Bij mijn weten is het in Nederland alleen de Aldi die alle munten normaal accepteert, de Lidl dus niet.

tenormin
door tenormin - Dec 30, 2013 om 21:43
16849 Antwoorden / 108 Vragen

ja, ltmvz, datzelfde schreef je zaterdag ook. Maar ik kan het niet helpen dat ook de Lidl het aanneemt, hoor. Misschien plaatselijk of, anders gezegd een deels landelijke strategie maar hier dus wel degelijk. Gaan we toch geen "catfight' over maken?

ltmvz
door ltmvz - Dec 30, 2013 om 21:54
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 30 dec 2013, 21:43]Gaan we toch geen "catfight' over maken?

Absolutely not!

acjzr1
door acjzr1 - Jan 3, 2014 om 21:24
295 Antwoorden / 3 Vragen

Helaas is het zo dat betalingen met 1 of 2 cent munten geweigerd mogen worden in winkels die duidelijk aangeven dat zij afronden.
Enne... komsja,
Biljetten van 250 euro worden overal geweigerd!
De oplossing blijft: bij afronden naar boven ;pinnen en bij afronden naar beneden ;contant betalen.