ni
door nico w. Nov 10, 2011 om 12:38
Geldzaken & recht

Collectieve schadevergoeding in geld straks eindelijk mogelijk

Goed nieuws voor consumenten. De Tweede Kamer heeft deze week eindelijk ingestemd met een voorstel die moet leiden tot een wetswijziging waarmee consumentenorganisatie door middel van collectieve rechtszaken schadevergoedingen kunnen binnenhalen. Collectieve rechtszaken waren al mogelijk vanaf 1992, maar daarin is tot nu toe geregeld dat dit slechts tot een vonnis leidt, waarin de rechters slechts een zg, ''verklaring van recht'' afgeeft. Met zo'n verklaring van recht moesten consumentenorganisatie vaak toch nog uiterst lastige schikkingsonderhandelingen voeren met de veroordeelde schadeveroorzaker. Onder andere de Consumentenbond heeft zich jarenlang beijverd om collectief schadeverhaal mogelijk te maken.
Als de wet omstreeks 2013 is aangepast komen consumentenorganisaties veel sterker te staan. De regeling kan uitkomst bieden aan gedupeerden in massaschadezaken, zoals woekerpolissen, aandelenlease de verboden koppelverkoop door DSB en andere banken..

Door middel van collectieve rechtszaken kunnen consumenten veel goedkoper hun schade claimen, dan wanneer zij zelf individueel moeten procederen.

304 4 Rapporteer

rj
door rjw - Nov 11, 2011 om 09:42
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Goed nieuws voor alle strijkstokstichtingen e.d.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 11, 2011 om 13:07
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=rjw schreef op vrijdag 11 nov 2011, 09:42]Goed nieuws voor alle strijkstokstichtingen e.d.
Ligt is nader toe wat deze kreet inhoud?

ni
door nico w. - Nov 11, 2011 om 13:58
142 Antwoorden / 4 Vragen

@RJW,
Ik weet niet wat je verstaat onder ''strijkstokstichtingen''. Vermoedelijk doel je op enkele advocatenstichtingen die in de woekerpolis-affaire actief waren. Ik denk juist dat de rol van dit soort twijfelachtige stichtingen mogelijk wordt teruggedrongen. Omdat reguliere consumentenorganisaties als de Consumentenbond, de Vereniging Consument en Geldzaken en de Vereniging Eigen Huis nu nog vaker zelf collectieve rechtszaken zullen gaan voeren, ook al omdat de rechter nu direct de hoogte van de schadevergoeding kan vaststellen en er straks geen langdurige schikkingonderhandelingen meer nodig zijn.

Maar misschien vind je dat gewone consumentenbonden ook ''strijkstokstichtingen'' zijn. Dat ben ik dan niet met je eens.

pino123
door pino123 - Nov 11, 2011 om 14:18
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@nico,

Het gaat hierom de definitie wat is een consumentenorganisatie. Ik kan morgen zo'n organisatie starten en namens een hoop mensen gaan procederen. Daar kan ik als organisatie en persoon een flinke boterham aan verdienen. Dit staat geheel los van de vele goede organisaties die het beste voor hebben met consumenten.