ca
door cadansje Sep 29, 2010 om 22:27
Geldzaken & recht

Definitieve aanslag huur en zorgtoeslag

Mijn zusje is in juli 2009 overleden en was een alleenstaande moeder met 3 jonge kinderen en een bijstanduitkering. Bij de notaris is toen geregeld dat ik, de oudste zus, haar financiele zaken af kon handelen. Ondanks het verdriet heb ik mijn best gedaan alle schulden te vereffenen en de teveel ontvangen toeslagen terug betaald. Nu, ruim 1 jaar later, krijg ik van de belastingdienst bericht dat ik € 67,00 zorgtoeslag en € 264,00 huurtoeslag terug moet betalen. Tijdens het lezen van deze brieven kwam ik tot een hele vervelende ontdekking, de belastingdienst had mijn overleden zusje een jaarinkomen toebedeeld van maar liefst € 21450,00 terwijl een bijstandmoeder hooguit € 17500,00 ontvangt van de Gemeente. Bij navraag aan de belastingdienst kwam deze met een logica waaruit maar weer blijkt dat er niet gekeken wordt naar de bewijzen die ik meegestuurd had maar dat ze maar raak doen. Mijn overleden zusje had tot aan haar overlijden een inkomen gehad van € 12513,00, de belastingdienst heeft dit bedrag gedeeld door 7 maanden. De uitkomst daarvan vermenigvuldigd met 12 waardoor haar zogenaamde jaarinkomen zo hoog geschat is daarbij is men vergeten dat het inkomen van 8 maanden was (staat op de jaaropgave). Het is van de zotte dat, indien je blijft leven, € 17500,00 aan bijstandinkomen krijgt maar als je halverwege komt te overlijden je ineens € 21450,00 zou hebben ontvangen. Mijn bezwaren hebben ze van de tafel geveegd, krijg geen kans om het mondeling toe te lichten of mijn verweer te doen. Ik ben ook bij het Juridisch loket geweest en de sociale raadslieden, die vinden deze redenering ook belachelijk. Ik moet nu een advocaat gaan raadplegen omdat ik bezwaar moet gaan indienen bij de rechtbank, ik kan deze niet betalen. Hoe moet ik nu verder vechten tegen dit onrecht want ik denk niet dat ik de enige ben met dit probleem.

2011 8 Rapporteer

bo
door bosman2 - Sep 30, 2010 om 11:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een uitermate vervelende en emotionele situatie.
Het is uitermate makkelijk om als overheidsinstelling iemand de deur te wijzen als het maar even iets moeilijk wordt.

Ik ben van mening dat het Juridisch loket en de sociale raadslieden,je meer moeten ondersteunen en begeleiden in deze situatie.
Zij kunnen wel hun mening profileren maar daar schiet jij helemaal niets mee op!
Misschien kan je ze overtuigen om als intermediar te dienen bij gesprekken bij de belastingdienst, of weten zij wellicht een prodeo advocaat.
Zij zijn tenslotte de specialist op dit gebied.

Kun je eventueel een beroep doen op de rechtsbijstandverzekering?
of probeer het via De Raad voor Rechtsbijstand www.rvr.org

Veel sterkte gewenst.

Idsard Bosman

sonjaatje
door sonjaatje - Sep 30, 2010 om 12:33
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Je zou contact op kunnen nemen met de ombudsman.
Dat heeft mij heel goed geholpen toen ik een probleem met het UWV had.

ca
door cadansje - Sep 30, 2010 om 23:40
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Bosman2,
Mijn contactpersoon bij de sociale raadslieden heeft mij vandaag laten weten dat hij bezig is met het een en ander uit te zoeken en dat er hoop is dat het nog goed gaat komen. Ik kan geen pro deo advocaat krijgen omdat mijn man een normaal inkomen heeft wat in zal houden dat ik ongeveer € 700,00 moet betalen en dat geld heb ik niet. Ik wil helemaal niet dat het inkomen van mijn man gebruikt moet gaan worden om een fout van de belastingdienst te herstellen. We hebben een rechtsbijstandverzekering maar die kan niets voor mij betekenen omdat ik niet de wettige erfgenaam ben. Ik ga in ieder geval beroep aantekenen bij de rechtbank en zal mijn verhaal vertellen die ik wel goed ga onderbouwen met alle gegevens die ik heb. De sociale raadsman is bezig om bij een advocaat tips in te winnen die ik dan kan gebruiken en dan moet ik maar zien wat er uit komt. De uitkomst van deze zaak zal ik t.z.t. hier op het forum zetten want die zal bepalend zijn voor heel veel mensen met dezelfde problemen.

ca
door cadansje - Sep 30, 2010 om 23:44
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Sonjaatje,
Ik heb contact gehad met de ombudsman maar die kan niets voor me doen. De ombudsman kan alleen iets doen als er geen bezwaar maken mogelijk is en dat is hier niet het geval. Ik heb inmiddels ervaren dat je ook in deze wereld van het kastje naar de muur gestuurd wordt. Iedereen geeft je gelijk maar als er iets gedaan moet worden zijn ze niet thuis. Gelukkig is de sociale raadsman, die ik gesproken heb, nu voor mij bezig en we zien wel waar het schip strand.

hu
door huurdam - Oct 1, 2010 om 22:30
4 Antwoorden / 0 Vragen

Recent verschijnen er her en der berichten over deze situatie. Vreemd dat dat nu (pas) gebeurt terwijl de wet al een aantal jaar in werking is. Enkele weken geleden is binnen deze categorie al een item aangemaakt. Kijk daar eens naar. In tenminste één geval is er kennelijk aan het bezwaar tegemoet gekomen. Ik weet niet of je al bezwaar gemaakt hebt, zo niet doe dat alsnog. Enerzijds zeg je dat er bezwaar is gemaakt maar anderzijds dat je geweigerd is om e.e.a. mondeling toe te lichten. Dit kan niet omdat je het recht hebt 'gehoord' te worden in de bezwaarfase. Desnoods kun je buiten de termijn bezwaar maken. Zelf heb ik ook recent (tijdig) bezwaar gemaakt. Zie ook wel waar het schip gaat stranden (of niet). Beroep bij de rechter op een beroep op de zgn hardheidsclausule is ook een optie. Blijft voor mij een raadsel waarom consumenten- en /of ouderenorganisaties dit niet oppakken (voor zover mij bekend).
Vreemd is wel dat er geen rechtspraak (door mij in elk geval niet) te vinden is over dit onderwerp.
De herleiding naar een jaarinkomen is helaas cf wetgeving maar wel heel onrechtvaardig. Zie het eerdere item voor meer toelichting.

ca
door cadansje - Sep 1, 2011 om 20:41
4 Antwoorden / 1 Vragen

Op 5 juli is de rechtzaak geweest tegen de belastingdienst die ik aangespannen had m.b.t. het bovenstaand probleem. De uitspraak is op 21 juli j.l. gedaan en ik heb de zaak gewonnen. De rechtbank was het eens met mijn uitleg van dit probleem en gaf mij gelijk. Eindelijk gerechtigheid dacht ik en kan de boel afsluiten. Helaas dus niet want vandaag, 1 september 2011, mocht ik een brief ontvangen van de Raad van State waarin staat dat de belastingdienst in hoger beroep is gegaan tegen de uitspraak van de rechtbank. Ik kan dit niet begrijpen, er is duidelijk bewezen dat ze fout zitten en dan toch, op kosten van de belastingbetaler, in hoger beroep gaan. Ik heb een vermoeden dat ze het niet kunen zetten dat ze ongelijk hebben gekregen en daar mag ik weer voor opdraaien. Ze hebben een kans gehad toen de rechtzaak diende maar toen kwamen ze niet opdagen. Nu ze ongelijk hebben gekregen gaan ze in hoger beroep. Ik weet nu niet meer wat ik kan doen of hoe ik me op deze zaak kan voorbereiden want ik ben moe, moe van het strijden om mijn recht. Het bezorgd me slapeloze nachten en de erfgenamen waar het om gaat zijn minderjarig. Hoe moet ik dit nu oplossen.

poltol
door poltol - Sep 1, 2011 om 20:56
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Beste Mevrouw,

Misschien is het te doen om een kamerlid, met als hoofddoel financieen, te benaderen.
Kijk maar eens bij de site van de Tweede Kamer.
Leg daar uw zaak eens voor.

tweede kamer Cie Fin

Succes, poltol

conny2
door conny2 - Sep 2, 2011 om 10:17
256 Antwoorden / 4 Vragen

Maandag a.s. is er de eerste uitzending van het nieuwe seizoen. U kunt contact opnemen met de redactie:

Als ik een vraag of item heb voor 'KASSA' of de 'Belbus', waar kan ik die aan richten?

U kunt een email sturen naar kassa(at)vara.nl. De Belbus is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 13.30 uur op 035 – 6722722 of belbus(at)vara.nl.

Misschien kunnen ze aandacht aan Uw probleem besteden en/of U doorverwijzen naar de juiste persoon.