fv
door fvdb1961 May 8, 2012 om 14:51
Geldzaken & recht

Door fout van griffie verloren incassozaak

In 2011 kreeg ik uit het niets een aanmaning via Flanderijn vd Heide deurwaarders van TRIAS zorgverzekeraar dat er 2 maandtermijnen in 2008 niet waren betaald. Nu wil het geval dat ik 2010 ook al eens zo iets kreeg over een openstaande maandpremie 2009 van ze en ondanks mijn betaalbewijs ze het voor de incassorechter gingen brengen. Welnu, ter elfde ure werd die zaak ingetrokken. Nu zo'n soortgelijke situatie zich herhaalde begon het circus opnieuw echter met de moeilijkheid dat het tegenwoordig met electronisch bankieren lastig is om 3 jaar terug te kunnen kijken. Daarnaast is het bij wet geregeld dat bij betalingsachterstand je geen aanspraak maakt op de aanvullende zorgverzekering en deze was nog gewoon actief. Hieruit concludeerde ik snel dat de administratie bij TRIAS weer eens niet op orde was en ik gewoon netjes mijn premie had betaald. Affijn, het wérd nu dus wél een incassoprocedure waartegen ik gemotiveerd schriftelijk verweer wenste te voeren en al snel kreeg ik van de griffie een brief dat ik niet had gereageerd en de rechter, mogelijk in mijn nadeel, zou vonnissen. Ik melde aan de griffie dat ik per telefax had gereageerd (ontvangstbevestiging van rechtbank overlegd) en na de nodige excuses van hun kant werd de zaak voorgezet. In mijn laatste verweerschrift (Trias melde dat ze wat verrekeningen hadden laten plaatsvinden met de maandpremies ?/! zonder deze verder te specificeren) kwam het vonnis...
Trias werd in het gelijkgesteld en ik veroordeelt tot betaling van 2x maandpremie groot € 586,10 en ongeveer € 850,00 kosten. Na van verbazing van mijn stoel te zijn gerolt, bleek dat er wederom een fax en juist diegene met de betaalspecificaties, niet was aangekomen bij de griffie/rechtbank... Verweerschrift wel maar de seperate fax 3 minuten later met betaaloverzichten (de belangrijkste) niet... Foutje bedankt... waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt, u bent zelf verantwoordelijk tot aanlevering stukken en oh ja, beroep is gezien de laagte van het bedrag helaas niet mogelijk... Voor de Griffie Case Closed. Ik heb Flanderijn van de Heide op deze misstanden gewezen maar die roepen doodleuk, vonnis is vonnis dus nu heel snel betalen anders komen we beslagleggen...

Wie oh wie weet een oplossing want zo kan onze democratische rechtstelsel toch niet bedoelt zijn. Je toont aan dat je netjes hebt betaald. Zij hoeven als eiser niet aan te tonen waarmee ze dan hebben verrekend en door een administratieve fout bij de griffie wordt je zonder beroepmogelijkheid berooft door de zorgverzekeraar én Deurwaarder.

2351 18 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - May 8, 2012 om 15:21
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik zou bij zuke fouten van de verzotgzekeraar aan denken om toch maar een incasso betaling te voor u maand premie hoeft u alleen maar in de gaten te houden of elke maand wordt gedaan.Maar hoe het nu fout is gelopen zal het haast onmogelijk zijn om verhaal te halen.

tot15karakters
door tot15karakters - May 8, 2012 om 15:27
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als je kunt bewijzen dat je 12X en op tijd betaalde want ook daar kunnen kosten voor komen.

En is op alle betalingen jou klantnummer genoteerd want anders kan geld zoek raken en krijg je alsnog de rekening.

Als je betaal, altijd klant nummer vermelden want je loopt de kans dat je voor iemand anders met dezelfde achternaam betaalt hebt.

vladja
door vladja - May 8, 2012 om 16:03
8293 Antwoorden / 27 Vragen

valerius-2 en tot15karakters, het gaat hier niet om hoe hij zijn premie zou moeten betalen, maar om een verloren rechtszaak, waarin hij - volgens hem onterecht - veroordeeld is.

Vladja

tot15karakters
door tot15karakters - May 8, 2012 om 16:06
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Is er voldoende hard bewijs geleverd dat foutloos en duidelijk was?

En als een rechtbank achteraf foute uitspraak doet is soms, afhankelijk bedrag hoger beroep mogelijk.

Verder is het bedrijf noemen voor naam schade ook toegestaan want een slimme advocaat inhuren kan ook voor hun schade opleveren... en dat mag.

fv
door fvdb1961 - May 8, 2012 om 16:26
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op dinsdag 8 mei 2012, 16:03]valerius-2 en tot15karakters, het gaat hier niet om hoe hij zijn premie zou moeten betalen, maar om een verloren rechtszaak, waarin hij - volgens hem onterecht - veroordeeld is.

Vladja

Juist, ik héb aangetoond dat er betaald is naar de rechter maar deze heeft de specificatie daarvan niet kunnen meewegen omdat de griffie die fax heeft zoekgemaakt en dat in één en dezelfde procedure voor de 2e keer. Het totaalbedrag is te laag voor hoger beroep dus ik mag nu voor de 2e keer die maandtermijnen betalen + een berg incassokosten. Dit is absoluut onrechtvaardig en de deurwaarder heeft er maling aan, vonnis is vonnis, klaar...

jo
door jorisw - May 8, 2012 om 16:38
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp in ieder geval dat het bij TRIAS nog net zo'n zooitje is als vroeger toen het nog een gewoon ziekenfonds was. Wat was ik blij dat ik daar weg kon omdat ik me particulier moest gaan verzekeren.

geld_wolf
door geld_wolf - May 8, 2012 om 16:50
90 Antwoorden / 0 Vragen

Tsja....

- Waarom dan alleen op de fax vertrouwen, als je bewijsstukken ook per post (aangetekend) had kunnen toesturen?
- Daarbij had je dus ook naar de zitting kunnen gaan en de bewijsstukken kunnen overleggen.
- Als je gefaxt hebt, kon je nog bellen of ze de stukken hadden ontvangen.

Je verhaal klinkt een beetje.....ik heb een fax gestuurd, daarmee gereageerd en zal de zitting niet doorgaan. Sorry, maar je hebt zelf ook steken laten vallen.

Neem je verlies, betaal en klaar.

fv
door fvdb1961 - May 8, 2012 om 17:24
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=geld_wolf schreef op dinsdag 8 mei 2012, 16:50]Tsja....

- Waarom dan alleen op de fax vertrouwen, als je bewijsstukken ook per post (aangetekend) had kunnen toesturen?
- Daarbij had je dus ook naar de zitting kunnen gaan en de bewijsstukken kunnen overleggen.
- Als je gefaxt hebt, kon je nog bellen of ze de stukken hadden ontvangen.

Je verhaal klinkt een beetje.....ik heb een fax gestuurd, daarmee gereageerd en zal de zitting niet doorgaan. Sorry, maar je hebt zelf ook steken laten vallen.

Neem je verlies, betaal en klaar.

Hallo? een fax met ontvangstbevestiging (lees: afgeleverd) is een wettelijk bewijsstuk

bloemetje12
door bloemetje12 - May 9, 2012 om 23:03
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is dat zuur voor je zeg, ik kan me goed voorstellen dat je ontgoocheld bent, het recht is in dit land maar al te vaak ver te zoeken!!!

Ik heb zelf ook heel nare ervaringen met incassobureaus.
En meende ook dat deze te vertrouwen waren, ik weet het, naïef...
Wat belachelijk dat hoger beroep bij fouten niet mag!

In ieder geval dank voor je verhaal, ik heb ook te maken met griffiefouten en zal nu de stukken voor de rechtszaak toch nog maar eens gaan faxen ...

zomerkoninkje
door zomerkoninkje - May 10, 2012 om 00:48
86 Antwoorden / 1 Vragen

Een andere zorgverzekeraar voor 2013 in overweging nemen? Wat voor verrassing(en) komt (komen) u nog te staan met TRIAS zorgverzekeraar!?

Het is geen consumentenkoop de zorgverzekering, dus is de verjaringstermijn op 5 jaren gesteld.

diumenge
door diumenge - May 10, 2012 om 07:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het klink erg onrechtvaardig wat u is overkomen, is het geen idee om bij het Juridisch Loket langs te gaan en daar advies in te winnen? Alternatief is om de juridische weg maar over te slaan en de deurwaarder ook, en de directie van TRIAS rechtstreeks te benaderen, eventueel via de belbus. Je mag toch hopen dat de directie hier wel haar verantwoordelijkheid in neemt.

fv
door fvdb1961 - May 10, 2012 om 15:11
5 Antwoorden / 1 Vragen

Met dank aan jullie medeleven en reacties, Ik ben benaderd door/voor het nieuwe televisieprogramma van de Rijdende Rechter die van start gaat als Recht in de Regio en zal maandag 14 mei de opname bijwonen en wellicht komt deze zaak nu publiekelijk op de TV omdat het maatschappelijk belang hiermee gediend word.

Wordt vervolgd...

fv
door fvdb1961 - May 10, 2012 om 15:13
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zomerkoninkje schreef op donderdag 10 mei 2012, 00:48]Een andere zorgverzekeraar voor 2013 in overweging nemen? Wat voor verrassing(en) komt (komen) u nog te staan met TRIAS zorgverzekeraar!?

We zijn overgestapt naar VGZ en wat denk je wat ??? Die hebben Trias overgenomen... zucht...

Het is geen consumentenkoop de zorgverzekering, dus is de verjaringstermijn op 5 jaren gesteld.

fv
door fvdb1961 - May 10, 2012 om 15:16
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=bloemetje12 schreef op woensdag 9 mei 2012, 23:03]Wat is dat zuur voor je zeg, ik kan me goed voorstellen dat je ontgoocheld bent, het recht is in dit land maar al te vaak ver te zoeken!!!

Ik heb zelf ook heel nare ervaringen met incassobureaus.
En meende ook dat deze te vertrouwen waren, ik weet het, naïef...
Wat belachelijk dat hoger beroep bij fouten niet mag!

In ieder geval dank voor je verhaal, ik heb ook te maken met griffiefouten en zal nu de stukken voor de rechtszaak toch nog maar eens gaan faxen ...
Nou, wees voorzichtig met doorfaxen want je ziet het, ook die maken ze zoek...
Persoonlijk op een zitting lijkt het meest veilig. Ik had zelfs nagebeld, na die eerste slechte ervaring en ze zeiden, Uw Fax(en) Lees: Meervoud, zijn in goede orde ontvangen... Ja, alleen niet bij de rechter op zijn buro terechtgekomen.

zoekster
door zoekster - May 10, 2012 om 15:51
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=fvdb1961 schreef op donderdag 10 mei 2012, 15:11]Met dank aan jullie medeleven en reacties, Ik ben benaderd door/voor het nieuwe televisieprogramma van de Rijdende Rechter die van start gaat als Recht in de Regio en zal maandag 14 mei de opname bijwonen en wellicht komt deze zaak nu publiekelijk op de TV omdat het maatschappelijk belang hiermee gediend word.

Wordt vervolgd...

Geweldig! Laat je het ons weten wanneer de uitzending op tv is? Ik ga zeker kijken!

bloemetje12
door bloemetje12 - May 10, 2012 om 22:56
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=geld_wolf schreef op dinsdag 8 mei 2012, 16:50]Tsja....

- Waarom dan alleen op de fax vertrouwen, als je bewijsstukken ook per post (aangetekend) had kunnen toesturen?
- Daarbij had je dus ook naar de zitting kunnen gaan en de bewijsstukken kunnen overleggen.
- Als je gefaxt hebt, kon je nog bellen of ze de stukken hadden ontvangen.

Je verhaal klinkt een beetje.....ik heb een fax gestuurd, daarmee gereageerd en zal de zitting niet doorgaan. Sorry, maar je hebt zelf ook steken laten vallen.

Neem je verlies, betaal en klaar.

Ik ben het daar zooooooooooo mee oneens, alleen Trias, het incassobureau en de griffie hebben steken laten vallen!
Faxen is volstrekt legitiem en rechtsgeldig, als die volledig is overgekomen.
Moeten wij er heen gaan om die rechter zijn/haat r@@t af te gaan vegen dan, of heeft de griffie het daar soms te druk mee?
Trouwens, wolven kunnen toch ook wel eens positief en behulpzaam proberen te zijn?

Meld even wanneer de uitzending komt...
Ik hoop dat er toch nog iets aan te doen valt!

moeder56
door moeder56 - May 10, 2012 om 23:22
483 Antwoorden / 2 Vragen

echter met de moeilijkheid dat het tegenwoordig met electronisch bankieren lastig is om 3 jaar terug te kunnen kijken

---------------------------------------------

Je kunt, tegen betaling, afschriften opvragen. Ook handig, de mogelijkheid van het zelf afdrukken c.q. opslaan.

moeder56
door moeder56 - May 10, 2012 om 23:24
483 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op dinsdag 8 mei 2012, 15:27]Als je kunt bewijzen dat je 12X en op tijd betaalde want ook daar kunnen kosten voor komen.

En is op alle betalingen jou klantnummer genoteerd want anders kan geld zoek raken en krijg je alsnog de rekening.

Als je betaal, altijd klant nummer vermelden want je loopt de kans dat je voor iemand anders met dezelfde achternaam betaalt hebt.

Dit gaat niet altijd op. Ze hebben ook nog wel eens de gewoonte om met je premie een andere openstaande nota, bv eigen risico, als betaling te boeken.