me
door mek1967 Feb 24, 2012 om 21:03
Geldzaken & recht

Dsb en incasso

Ik ben in 2004 gescheiden. Huis verkocht in maart 2005.
Met mijn ex man mondeling afgesoroken dat hij de restschuld van het huis zou betalen van 17000 euro en ik de makelaar en nog wat andere kosten van ruim 7000 euro.
Geen alimentatie voor mij of de kinderen.
Helas staat daar niks over in convenannt omdat ik toenertijd dat soort zaken niet wist en mijn advacoot nooit daar wat over heeft gezegd, omdat ik een uitkering toen had. Dus viel er niks aan mij te verdienen zeg ik nu maar achteraf.
Maar nu komt het.
Hij heeft altijd 175 euro p mnd betaalt zegt hij. Toen ging de dsb failliet en heeft hij ineens een schikkingsvoirstel gekregen.,
Ik heb nog nooit een papier of iets anders gehoord of gekregen in die 7 jaar dat ik gescheiden ben.
Krijg ik ineens afgelopen dinsdag een brief dat ik 4500 euro binnen 5 dagen moet betalen.
Ik dus meteen bellen met incasso inspectrum en het enige wat ze zeggen is binnen 5 dagen betalen en maak alvast 175 euro over want u heeft al 3 maanden achterstand??? Ik zeg ik weet van niks mijn ex man heeft alle papieren en betaalt zoals wij mondeling hebben afgesproken.
Kan ons niks schelen, u heeft 3 maanden achterstand en u moet nu betalen punt uit. En u krijgt een A codering bij BKR als u niet voor 1 maart betaald.
Ik zeg ik heb geen contact met mijn ex man en ik weet al 7 jaar niks en nog nooit ook iets gehad van DSB. Maakt hun niks uit. Betalen! Ik zeg ik ga niet betalen als ik niet weet waarvoor en hoe het is opgebouwd en al. Dat moet ik eerst weer persoonlijk via een brief aanvragen voordat ik dat krijg, maar ik zit nu met dit probleem. Mijn huidige man heeft er niks mee te maken, we zijn al 7 jaar verder en ik heb nooit iets gehad. Ik snap dat ik ten alle tijde verantwoordelijk ben voor de schuld, maar ik had een afspraak met mijn ex man. Nu willen hun geen eens zijn gegevens geven vanwege de wet op privacy, maar ik wil weten hoe en wat verder en wat ik kan doen. Heb onderussen wel al mijn inkomsten en lasten opgestuurd en gevraagd voor een betalingsregeling maar als ik vraag kan het 1 tot 2 weken opgeschirt worden tot ik een regeling heb dan doen ze dat niet. Als ik tegen de dsb zeg jullie kunnen het terughalen of wat dan ook want jullie zijn opdrachtgever en jullie betalen incasso inspectrum zeggen ze ijskoud kunnen wij niet.
Wat kan ik nog doen wie weet raad of andere suggesties?
Ik ga ook kijjen of ik alimentatie voor mijn kinderen kan krijgen van mijn ex man want het zijn ook zijn kinderen. Ik ben mijn beloftes nagekomen en hij niet. Dus dat ga ik nu ook proberen wie weet hoe dat precies moet? Ik weet met advocaat en rechtswinkel ofzo? Hoor graag alle ideeën en suggesties
Bij voorbaat mijn dank

1234 3 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Feb 25, 2012 om 11:20
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dat jij een afspraak hebt gemaakt met je ex, daar staat de DSB Bank buiten. Je hebt destijds een overeenkomst getekend samen met je ex en de DSB Bank op grond waarvan je hoofdelijk aansprakelijk bent. Dat betekent dat de DSB Bank zowel jou als je ex kan aanspreken voor terugbetaling. Onderling moet je dan maar zien geld van je ex te krijgen.

Nu je ex blijkbaar niet meer betaald, spreekt de DSB Bank jou aan. Volkomen legaal. Dat was anders geweest als je na je scheiding bij de DSB Bank ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid had gevraagd.

me
door mek1967 - Feb 25, 2012 om 16:21
10 Antwoorden / 2 Vragen

Ik kon toenertijd geen ontslag uit de hoofdelijkeaansprakelijkheid krijgen omdat mijn ex niet genoeg verdiende.

Nu omdat alles naar curatoren is gegaan hebben ze een deel aan mij en een deel naar hem gestuurd. Terwijl we wel allebei verantwoordelijk zijn en het hele bedrag ook gewoon bij BKR blijft staan. Ook dit vind ik raar want ze beiden een nieuwe regeling aan aan hem, ik moet de mijne nog krijgen en toch blijft het hele bedrag bij de bkr staan op allebei onze namen en ik vind dan moet je het bedrag verminderen naar wat je voor lening dan krijgt van de BKR en dan op diegene zijn naam zetten of heb ik dat mis en kan dit juridisch niet? Gaarne reactie aub

marcel75
door marcel75 - Feb 25, 2012 om 16:34
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je bent beiden voor de volle 100% aansprakelijk gebleven. Het kan best zijn dat DSB je wel een voorstel heeft gestuurd maar je in eerste instantie niet kon vinden. Dat een incassobureau dat wel kan, heeft met de werkwijze van een incassobureau te maken.

Bij het BKR wijzigt er niets zolang je niet de hele lening terugbetaald hebt en er daarna 5 jaren verstreken zijn.

Zo snel mogelijk betalen en aflossen is in dit geval je enige optie. En daarna maar zien het door jou te veel betaald terug proberen te krijgen bij je ex.