he
door helena reijdn Jun 25, 2020 om 21:41
Geldzaken & recht

Erfgrens aanbouw van buurvrouw niet meer waterdicht.

wij hebben in november een huis gekocht. er stond een schuurtje tegen de aanbouw van de buurvrouw en die hebben we verwijderd omdat er asbest op zat en gingen aanbouwen. nu is haar aanbouw niet meer waterdicht. nu wil de buurvouw de kosten op ons verhalen. zei heeft haar aanbouw later gebouwd dan de schuur die er stond. er staat namelijk op het laatste stuk van haar aanbouw een schutting. als we die schutting weghalen dan is dat ook gelijk niet meer waterdicht. zijn wij daar verantwoordelijk voor?

8651 22 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jun 25, 2020 om 22:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dat hebt u gedaan zonder te overleggen? U brengt veranderingen aan.

he
door helena reijdn Jun 25, 2020 om 22:12
2 Antwoorden / 3 Vragen

ze wist ervan,

ne
door neodutchio - Jun 25, 2020 om 22:11
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Een aanbouw die tegen een schuurtje aan gebouwd is? Dat moet dan een gemetselde schuur geweest zijn. Er zullen ongetwijfeld bouwtekeningen zijn van de uitbouw en afspraken met de vorige bewoners. U gaar nu zomaar iets weghalen zonder te weten wat de consequenties zijn.
Hoe zat de aanbouw vast aan de schuur? Hoe is de lekkage ontstaan? Allemaal zaken die van invloed zijn op de uitkomst van uw vraag.

he
door helena reijdn Jun 25, 2020 om 22:21
2 Antwoorden / 3 Vragen

geen gemetselde schuur, gewoon van hout. alleen klein stukje opgemetseld.
er is op dit moment geen lekkage alleen is het niet waterdicht.

Magnum007
door Magnum007 - Jun 25, 2020 om 22:25
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Helena,

Het antwoord is : ja (helaas, je bent verantwoordelijk).

Om een goede verstandhouding te houden met je buurvrouw, zou ik alles in orde laten maken (op jouw kosten).

Iv
door Ivo W Jun 25, 2020 om 22:43
734 Antwoorden / Vragen

Knap dat je dat zo kunt zeggen.

Magnum007
door Magnum007 Jun 25, 2020 om 23:12
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Ivo,

Ik kijk naar de Rijdende Rechter.

ne
door neodutchio Jun 25, 2020 om 23:22
5166 Antwoorden / 12 Vragen

En deze situatie is exact hetzelfde als in een uitzending?

Magnum007
door Magnum007 Jun 25, 2020 om 23:24
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Neodutchio,

Het is wel soortgelijk.

TS is in de fout gegaan door geen goede afspraken te maken met haar buurvrouw.

tenormin
door tenormin Jun 26, 2020 om 00:28
16850 Antwoorden / 108 Vragen

Niet 1 zaak is hetzelfde @magnum007. En u zet @helena op het verkeerde been: u kent de situatie niet. En dat u naar de Rijdende Rechter kijkt zegt natuurlijk absoluut niets. Doe ik ook, als amusement, want daar is het programma deels voor bedoelt.

Magnum007
door Magnum007 Jun 26, 2020 om 00:54
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tenormin,

Ik ga af op het verhaal van TS.

Laat TS haar verhaal verduidelijken met een foto.

De Rijdende Rechter gaat vaak over dit soort burengeschillen.

panter22
door panter22 Jun 26, 2020 om 08:27
6599 Antwoorden / Vragen

Ik kan mij die uitzending ook herinneren. Buurman haalde schutting weg waar een hokje van de buren aan was bevestigd. Buurman moest dit herstellen, want ineens was een zijmuur weg.Als ik mij goed herinner had het iets met het inbalkingsrecht te maken,

Grunnen.
door Grunnen. Jun 26, 2020 om 10:28
509 Antwoorden / Vragen

@Ternormin,
Maar de uitspraken bij de rijdende rechter is geen amusement en zijn bindend voor de verliezer Een zaak zal bij een kantonrechter op dezelfde manier bekeken worden

tenormin
door tenormin Jun 27, 2020 om 17:29
16850 Antwoorden / 108 Vragen

Natuurlijk@grunnen, is het bindend. Maar ik zie het toch ook als amusement, de meeste partijen die er zitten zijn nogal "grof in de bek", en dan moet ik wel eens lachen om het gezicht van Mr. Frank Visser.

Magnum007
door Magnum007 Jun 27, 2020 om 21:55
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tenormin,

De huidige Rijdende Rechter is mr. John Reid.

Iv
door Ivo W - Jun 25, 2020 om 22:50
734 Antwoorden / Vragen

Of jij verantwoordelijk bent, hangt af van hoe de aanbouw van de buren gebouwd is én hoe het schuurtje stond.

Stond het schuurtje op de erfgrens en staat de schutting oo de erfgrens, dan mocht buurvrouw tot tegen de schuur en schutting bouwen. En dan dien jij bij het aanbrengen van wijzigingen aan hetgeen op de erfgrens gebouwd is, rekening te houden met het belang van de aanbouw van de buren.

Stond de schuur en staat de schutting echter volledig op jouw erf, dan mag je er in beginsel mee doen wat je wilt. Verplaatsen, veranderen, weghalen. De aanbouw van de buren had in zo'n geval niet eens tot tegen de schuur of schutting aan gebouwd moeten worden. Tenzij hier in het verleden toestemming voor gegeven is of tenzij er sprake is van verjaring.
In geval van er toestemming verleend is, is nog van belang op welke wijze dit gedaan en vastgelegd is. Is er uitsluitend toestemming van de vorige bewoners, dan heeft buurvrouw nu er nieuwe bewoners zijn alsnog pech. Alleen als is vastgelegd dat het gebruiksrecht van de schutting of muur van de schuur ook voor volgende eigenaren van schutting en muur zou gelden, zou buurvrouw daar nu nog wat aan hebben.

Magnum007
door Magnum007 Jun 25, 2020 om 23:16
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Ivo,

Ik wil niet vervelend doen, maar jouw antwoord is ook "stellig".

Kun jij jouw mening onderbouwen met een uitspraak van een rechter?

gerbera
door gerbera Jun 26, 2020 om 08:49
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Het antwoordt klopt helemaal en daar hoeft geen uitspraak van een rechter bij te komen.

Tr
door Trostomaat Jun 26, 2020 om 09:41
239 Antwoorden / Vragen

Je doet vervelend magnum007. Juist vanwege je eigen antwoord.

ma
door malty - Jun 25, 2020 om 22:59
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer de schuur en schutting op uw grond stonden mag u die natuurlijk weghalen.
Maar de uitbouw van de buren is nu niet meer waterdicht, wat bedoelt u daarmee, is de uitbouw van de buren nu beschadigd of niet meer waterdicht doordat u de schuur en schutting weggehaald hebben?
Als de uitbouw later gebouwd werd, is de muur van de uitbouw aan uw kant niet afgewerkt kunnen worden (gevoegd) lijkt me.
Kunt u duidelijk maken waarom de aanbouw van de buren nu niet meer waterdicht is maar nog geen lekkage geeft?

he
door helena reijdn Jun 25, 2020 om 23:10
2 Antwoorden / 3 Vragen

beschadigd. maar over 3 jaar is het doorgerot dus niet meer waterdicht. trespa zit maar tot de helft.

ma
door malty Jun 25, 2020 om 23:57
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U kon natuurlijk niet weten wat voor muur u achter de schuur aan zou treffen.
Om te betalen voor het waterdicht maken van de uitbouw gaat te ver lijkt me.
U moet de buren wel op uw erf toelaten om hun aanbouw waterdicht te maken.
Ik weet niet waar uw aanbouw komt maar als dat op de plaats van de schuur is zou u kunnen overwegen om de buren toestemming te geven uw muur te gebruiken voor hun uitbouw.
U woont er nu sinds november en voor de lieve vrede een oplossing zoeken waar u maar ook de buren blij mee zijn.

mr
door mrmoto Jun 26, 2020 om 11:16
167 Antwoorden / 4 Vragen

malty . waarom de buren blij maken ,het is gemeld en accoord verklaard nu praten over niet waterdicht zijn omdat ze zelf nalatig zijn geweest met het niet helemaal optrekken vanaf de grond.
gewoon toestemming geven voor reparatie met tijdelijke toesteming om van TS haar grond te betreden.

diumenge
door diumenge Jun 26, 2020 om 11:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@mrmoto, waar lees je dat het 'accoord is verklaard'? Het enige antwoord dat ik zie op de vraag van tijger1 of dit gedaan is zonder te overleggen is "ze wist ervan,".

mr
door mrmoto Jun 26, 2020 om 17:16
167 Antwoorden / 4 Vragen

dan is er tenminstens overleg geweest en dat is dus misschien van mijn zijde een misvatting , maar als ik tegen de buurman zeg ik zet een schutting van 2 meter hoog neer op mijn eigen grond dan gebeurd dat dus . Als de buur niet terstond reageerd met zijn commentaar cq instemming ( die ik eigenlijk helemaal niet nodig heb ,snap je ) is voor mij de kous af .

diumenge
door diumenge Jun 26, 2020 om 17:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als de buurman je die schutting neer ziet zetten dan weet hij er ook van... zonder enig overleg.

ne
door neodutchio - Jun 25, 2020 om 23:25
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Even voor de beeldvorming, u praat over een aanbouw van de buren en een houten schuur. Bedoeld u met een aanbouw een overkapping (evt. met zijwanden) of echt een gemetselde aanbouw?
Als de buren een houten overkapping gemaakt hebben en deze vastgezet hebben aan uw schuurmuur, dan had u vooraf moeten overleggen. Dit kan immers een afspraak zijn met de vorige bewoner.
Hebt u wellicht een foto van de situatie. Een uitbouw kan verschillende vormen zijn.

pino123
door pino123 Jun 26, 2020 om 08:45
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Inderdaad daar ben ik ook benieuwd naar. Als het een aanbouw van hout is en deze aanbouw is in de loop van de tijd weggerot doordat ze de uitbouw niet goed onderhouden hebben, lijkt mij het sterk dat u daarvoor aansprakelijk bent.

panter22
door panter22 Jun 26, 2020 om 11:36
6599 Antwoorden / Vragen

Kennelijk hebben de buren een geheel nieuwe aanbouw gemaakt, zo strak langs het schuurtje, wel met eigen muren, dat een gevelplaat niet meer mogelijk was.  Want als je dat schuurtje weg haalt, dan zou er een gat ontstaan. Dit is kennelijk niet het geval.
Het is mij ook niet duidelijk hoe het precies zit.
In dat geval moeten de buren er zelf voor zorgen dat hun aanbouw waterdicht wordt voordat ts zelf gaat bouwen,

gerbera
door gerbera - Jun 26, 2020 om 09:04
7374 Antwoorden / 14 Vragen

U schrijft dat het een houten aanbouw is die tegen uw schuurtje stond. Als deze is "weggerot" is er duidelijk iets mis met de bouw van die aanbouw geweest. Als deze op grond van de buurvrouw staat bent u niet verantwoordelijk voor herstel en mag de buurvrouw blij zijn dat zij dankzij uw schuurtje het altijd droog heeft kunnen houden. Staat deze op de erfgrens dan is de wand mandelig en bent u er samen verantwoordelijk voor. Uw schuurtje stond niet tegen de aanbouw maar de aanbouw stond tegen uw schuurtje immers de aanbouw is er later neer gezet en ik denk los van uw schuurtje. Dat verklaard ook waarom het trespa niet over de gehele wand is aangebracht maar blijkbaar tot dakhoogte van uw schuurtje. Ik zou in elk geval proberen gezamelijk tot een oplossing te komen maar mijn inziens is het haar probleem en zou u voor de lieve vrede een kleine bijdrage kunnen leveren in herstel.

ma
door malty Jun 26, 2020 om 11:21
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer een muur op de erfgrens slechts aan één zijde is bebouwd is geen sprake van een mandelige muur. Ook al zorgt de muur aan de onbebouwde zijde voor een beschut gedeelte van diens terrein.[6] Dit is alleen anders als er op grond van artikel 5:60 BW mandeligheid is afgesproken. Als er niets anders is afgesproken wordt zo’n muur door horizontale natrekking eigendom van de eigenaar van de bebouwde zijde.
Bron

1paul
door 1paul Jun 27, 2020 om 06:46
3174 Antwoorden / 0 Vragen

Malty, laat deze muur nu net aan twee zijden worden gebruikt????

gerbera
door gerbera Jun 27, 2020 om 10:29
7374 Antwoorden / 14 Vragen

@malty, uw sterkste punt is steeds anderen zgn te corrigeren echter moet u niet met een onderdeel van de bepaling komen maar de hele tekst eens goed te lezen. Dus klik nog maar eens op uw (6) en lees het geheel. Verder gaat het hier niet over mandelig zijn, alhoewel ik dit aanhaalde, maar van wie die wand is en wie verantwoordelijk is voor het waterdicht maken en dat is..........juist de buurvrouw zelf.

panter22
door panter22 - Jun 26, 2020 om 09:06
6599 Antwoorden / Vragen

Lees deze info eens:
https://www.rechtenvastgoed.nl/koop/gebruik-van-andermans-muur/
Het was niet verstandig om een uitbouw tegen je schuurtje aan te bouwen.
Zolang je er geen hinder van had, dan was het geen probleem,
Maar nu hindert die aanbouw je wel en hadden de buren de aanbouw van je schuurtje moeten halen, zodat jij het af kon breken en een eigen aanbouw kon maken.
Je hebt niet gevraagd, je schuurtje afgebroken en nu heb je een conflict.
Voor die schutting geldt het recht van inblaking als deze op de erfgrens ligt en jullie beide eigenaar zijn. Die mag je dus niet weghalen.
Zoek naar een practische oplossing.
Want hoe wil je zelf je aanbouw maken, Tegen de aanbouw van de buren of daar een flink stuk vanaf.?

edrick3
door edrick3 - Jun 26, 2020 om 10:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Verander je gebruikersnaam!
Of heb je graag spam?

Als je ingelogd bent klik je op Profiel
Klik dan op Bewerk profiel.
Klik dan op mijn.bnnvara.nl
Klik dan op Accountinstellingen
Klik op Gebruikersnaam en emailadres
Klik op wijzigen
Wijzig je gebruiksnaam
Klik op Opslaan.

audb
door audb - Jun 26, 2020 om 11:19
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ga naar een bouw markt (die van de rare reclame) en haal Gevel impregneer of muur impregneer** en breng dat aan op de muur en de buren kunnen niet meer zeuren (evt eerst muur verf voor buiten gebruiken dan is het ook wat mooier om te zien).

Maar het was aan hun om er voor te zorgen dat er geen vocht doorslag kon plaats vinden*, immmers gaat een houten schuur op een gegeven moment gewoon verotten en dan kan je ook niet tegen de buren zeggen dat het hun schuld is.

* Gevelimpregneer is ook aan de binnenzijde van een muur te gebruiken. ** heet daar regen dicht & regen dicht speciaal
Voor de kosten hoef je het niet te laten, €28,95 en je bent van het gezeur af.

mr
door mrmoto Jun 26, 2020 om 17:21
167 Antwoorden / 4 Vragen

AUDB ,Maar het was aan hun om er voor te zorgen dat er geen vocht doorslag kon plaats vinden*, immmers gaat een houten schuur op een gegeven moment gewoon verotten en dan kan je ook niet tegen de buren zeggen dat het hun schuld is. hier ben ik het mee eens met de rest drie keer niet !

lo
door lovewinnie - Jun 26, 2020 om 14:12
1210 Antwoorden / 1 Vragen

u natuurlijk. wij hebben 2 schuren langs elkaar staan (buren en wij) en delen tussenwand op de erfgrens. en bekend is wanneer een de schuur weghaald en het niet bewerkt of er wat tegen aan bouwd met gleuf het niet meer waterdicht is het is namelijk geen buitenmuur .

wij gaan nu overkapping plaatsen, schuur verwijderen en de tussenmuur behandelen zodat hij waterdicht is en bovenin een nieuwe rand plaatsen en afdichting zodaat hun schuur weer mooi is afgewerkt en waterdicht.uiteraard voor onze kosten. waarom zouden de buren dat moeten betalen? emmer impregneer kost paar euro. zou daar echt niet voor bij de buren aankloppen . binnen is hun pakkie aan. dat hadden ze zelf moeten behandelen . buiten konden ze echter eerder niet bij

u brengt veranderingen aan / niet hun

mr
door mrmoto Jun 26, 2020 om 17:24
167 Antwoorden / 4 Vragen

wel als zij zelf een wand ,achterwand, hadden geplaatst!

lo
door lovewinnie Jun 27, 2020 om 12:27
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Dan hadden de buren weer lekkage en natte schuur gehad . Waarschijnlijk hebben ze het zo proberen op te lossen zodat buren niet opgezadeld zaten met muur die water doorlaat . Nu andersom werken of denken ze niet mee en laten de buren gewoon met zeik natte muur zitten. Ff coating er op en probleem is opgelost. Hoop gedoe om niks

1paul
door 1paul - Jun 26, 2020 om 14:29
3174 Antwoorden / 0 Vragen

alles wat OP de erfgrens staat is gezamenlijk eigendom, alles wat OP eigen erf staat is uw eigendom....

als dus het schuurtje op UW erf stond mag u dat verwijderen zonder voorafgaand overleg stond dit OP de erfgrens dan bent u verantwoordelijk voor de gevolgschade, sterker, dan kan de buurvrouw eisen dat u dit onmiddelijk weer terugplaatst....

Voortaan OVERLEG met de buren, ook als u iets compleet op uw eigen erf bouwt!!!!

ma
door malty Jun 26, 2020 om 15:58
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Een privé-muur is een muur die vrijstaand is en niet op de erfgrens staat. Ook is een privé-muur een muur die wel op de erfgrens staat, maar onderdeel is van een gebouw dat volledig eigendom is van één eigenaar. Bijvoorbeeld een garage. U hoeft bij een privé-muur niet toe te staan dat de buurman daar gebruik van maakt.
Bron

mr
door mrmoto Jun 26, 2020 om 17:30
167 Antwoorden / 4 Vragen

en als je dan overlegd en het hok stond op eigen grond en de buurman maakt er praat over en is het er NIET mee eens ,dan kruip jij in je schulp en laat alle zever over je heen komen , heel simpel mijn grond daar ben ik heer en meester en bepaal ik wat er gebeurd !

1paul
door 1paul Jun 27, 2020 om 06:32
3174 Antwoorden / 0 Vragen

Malty dit is geheel afhankelijk van hoelang de situatie al zo is, om zo te stellen het is een prive muur ook als ie op de erfgrens staat gaat niet altijd helemaal op....

als de situatie bijvoorbeeld al lang zo is dan word eht verhaal anders, reageer je gelijk als de buur iets aanbouwd heb je gelijk....

in dit geval is het zo dat beidde bouwsels al geruime tijd staan....

1paul
door 1paul Jun 27, 2020 om 06:38
3174 Antwoorden / 0 Vragen

MrMoto, dat is dus een misvatting, ook een gedeelde schutting of muur mag je niet zomaar weghalen, je weet niet, in dit geval dus, welke afspraken er in het verleden zijn gemaakt.....

zelfs als dit schuurtje in zijn geheel op eigen erf staat kunnen de vorige bewoners wel deze afspraak met elkaar gemaakt hebben oke, we doen het zo....

ma
door malty Jun 27, 2020 om 13:03
1112 Antwoorden / 1 Vragen

1paul Als een gebouw/garage op de erfgrens staan zou volgens u de buur ook eigenaar zijn van de muur op de erfgrens.
Dan zou de buur een beetje eigenaar zijn van het gebouw/garage, kan de eigenaar van het gebouw bij de buur langs gaan om een gedeelte van zijn WOZ en waterschap aanslag te betalen.

1paul
door 1paul Jun 28, 2020 om 07:49
3174 Antwoorden / 0 Vragen

Laatste is onzin maar ik zal het je nog sterker vertellen, jij zet een muur op eigen erf neer, de buren nemen het stukje grond in bezit door dat te onderhouden en jij, wel jij vind dit wel makkelijk, hoef jij het niet te doen, op een gegeven moment is het dan zo dat die muur weer ineens op de erfgrens staat!!!

Hoef je helemaal niets voor te doen....

panter22
door panter22 Jun 28, 2020 om 08:54
6599 Antwoorden / Vragen

@1Paul, persoonlijke afspraken tussen eigenaren gelden niet voor opvolgende eigenaren.

1paul
door 1paul Jun 28, 2020 om 11:49
3174 Antwoorden / 0 Vragen

als je reageert op het stukje boven dat van jezelf, hier hoef je niet een afspraak voor te maken, zo is het bij wet geregeld!!!!

mo
door mof - Jun 26, 2020 om 15:25
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, als het schuurtje op uw eigen grond stond, heeft de buuv pech. Als exhter de muur van het schuurtje precies op de terreingrens stond, dann is de muur van dat schuurtje weliswaar van u maar dan had u met de buuv moeten overleggen.

he
door helena reijdn - Jun 26, 2020 om 17:39
2 Antwoorden / 3 Vragen

dit is de situatie, onze aanbouw staat al op het moment. de gele aanbouw is van de buurvrouw

he
door helena reijdn - Jun 26, 2020 om 17:40
2 Antwoorden / 3 Vragen

dit is de situatie, aanbouw het gele is van de buurvrouw. wij hebben aangebouwd tot de schuur, maar de schuur is inmiddels weg,

Magnum007
door Magnum007 Jun 27, 2020 om 00:54
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Helena,

Kun je een foto plaatsen van de huidige situatie, zonder schuur?

panter22
door panter22 - Jun 26, 2020 om 18:38
6599 Antwoorden / Vragen

Wat een enorme lelijke aanbouw. En aan jullie kant niet netjes afgewerkt. Aan de kant van de buren groen en jullie gele platen. Dat kun je je buren toch niet aandoen. Dat mag ik misschien niet zeggen, maar ik moest het even kwijt.
Het geheel is nu wel duidelijk. Het schuurtje is weg en dan kun je niet verwachten dat die gele platen niet helemaal naar beneden lopen omdat er geen centimeter over was.
De buren zullen waarschijnlijk toestemming hebben gekregen van de vorige eigenaar van jullie woning,om het zo te doen, maar als er geen erfdienstbaarheid is gevestigd, dan hebben de buren een probleem,
Want jij moet als nieuwe eigenaar weer toestemming geven voor het gebruik van je schuurtje. Dat doe je niet want je wilt een nu eigen aanbouw.
De buren moeten het oplossen. Je moet hen daar wel de gelegenheid voor geven. En een paar van die platen aan de onderkant, is het dan niet opgelost? Waarom zou jij voor de buren hun aanbouw waterdicht moeten maken?
 Als je zo gaat bouwen, dan loop je het risico dat de schuur eens verwijderd wordt.

he
door helena reijdn Jun 26, 2020 om 19:42
2 Antwoorden / 3 Vragen

wat bedoel je nu precies?
die gele platen dat is de aanbouw van de buren, niet die van ons.

mr
door mrmoto Jun 26, 2020 om 20:03
167 Antwoorden / 4 Vragen

Helena . heb jouw foto eens uitvergroot en kan rustig zeggen spreek de buren van u eens aan op de hoogte van hun gele schutting en vraag als deze hoger is als 200cm of zij een vergunning hebben om zo een hoge schutting te mogen plaatsen .
Ik denk dat dan de beruchte olifant kom om de buren hun verhaal uit te blazen

panter22
door panter22 Jun 27, 2020 om 08:40
6599 Antwoorden / Vragen

Helena, die aanbouw van de buren natuurlijk.

ro
door ron503 - Jun 26, 2020 om 20:03
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als het schuurtje op uw eigen grond heeft gestaan dan mocht u die verwijderen. De buurvrouw heeft de aanbouw tegen uw schuurtje aangezet en dat wel makkelijk maar dat maakt niet dat u het schuurtje niet mag verwijderen. Het is een probleem van de buurvrouw dat haar aanbouw op de plek waar het schuurtje gestaan heeft niet met de juiste middelen is behandeld want zij heeft uw schuurtje gebruikt om die aanbouw tegenaan te zetten. Ik vraag me af welke kosten de buurvrouw wil verhalen want zij is nalatig geweest om de eigen aanbouw zonder de erfgrens in acht te nemen tegen de schuur en een deel daarvan als zeg maar onderhoudsvrij te gebruiken en als u besluit die schuur mede vanwege asbest te verwijderen zij de gedupeerde is.
Ik vrees dat er meer gaat spelen want uw buren vinden u niet bepaald vriendelijk omdat u als nieuwkomer dingen wenst te veranderen en dat soms wat impulsief doet terwijl u eerst bij de buren op de koffie had moeten gaan, het verwijderen van de schuur vanwege asbest aan moeten kaarten en als u toen had aangegeven dat hun aanbouw tegen uw schuur gebouwd was en zij een deel van de asbest verwijdering moesten betalen. Helaas is het wel zo dat je met buren zoveel afspraken kunt maken maar achteraf weten ze nergens meer van.

mr
door mrmoto - Jun 26, 2020 om 20:08
167 Antwoorden / 4 Vragen

Helena . heb jouw foto eens uitvergroot en kan rustig zeggen, ( hij lijkt mij hoger dan 200 cm ) spreek de buren van u eens aan op de hoogte van hun gele schutting en vraag hun als deze hoger is als 200cm of zij een vergunning hebben om zo een hoge schutting te mogen plaatsen .
U kunt dit ook zelf navragen in uw gemeente en de vergunning laten uitprinten heeft u het zwart op wit staan .
Ik denk dat dan de beruchte olifant komt om de buren hun verhaal uit te blazen !

he
door helena reijdn Jun 26, 2020 om 20:16
2 Antwoorden / 3 Vragen

dat gele is niet hun schutting, maar haar aanbouw.

panter22
door panter22 Jun 27, 2020 om 08:46
6599 Antwoorden / Vragen

@mrmoto, Een aanbouw kan vergunningvrij zijn, maar dat is de vraag hier niet.
https://watmagikbouwen.nl/informatie/vergunningsvrijbouwen/

1paul
door 1paul - Jun 27, 2020 om 06:39
3174 Antwoorden / 0 Vragen

u zegt we bouwen een nieuwe aanbouw, als dit gerealiseerd is dan kunt u het dak (plat dak neem ik aan?) zodanig plakken dat deze aansluit op die van de buren om zo weer een waterdichte situatie te verkrijgen....

me
door mein33 - Jun 27, 2020 om 10:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zo te zien hebben de buren destijds de aanbouw tegen het/uw schuurtje aangebouwd en daardoor konden zij ter plekke van het schuurtje de gevelwand  niet afwerken.
Nu het schuurtje weg is kunnen zij dat alsnog doen, u bent daar zeker niet verantwoordelijk voor.
Ook bij het schuttingdeel is precies hetzelfde van toepassing, ook daar bent u niet verantwoordelijk voor de afwerking.

he
door helena reijdn Jun 27, 2020 om 17:05
2 Antwoorden / 3 Vragen

waat basseert u dat op?

me
door mein33 Jun 28, 2020 om 10:22
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@helena, Zie mijn reactie onder de bijdrage van @gerbera, welke hierna komt.

De waarschuwing om uw e.mailadres, welke u als gebruikersnaam gebruikt te wijzigen is blijkbaar ook aan u voorbij gegaan, vandaar nog maar een keer.
Lees de eerder gedane bijdrage van @edrick3 hoe u dit moet doen. ;-))

gerbera
door gerbera - Jun 28, 2020 om 10:01
7374 Antwoorden / 14 Vragen

n.a.v uw reactie op @mein33,

De uitbouw staat op grond van de buren en daar mag u niet aankomen. Zij kunnen ook niet eisen dat u de boel daar dicht gaat maken, dat hadden ze met plaatsing van de uitbouw moeten doen. Hebben ze niet gedaan maar gebruik gemaakt (geprofiteerd) van uw schuurtje om hun wand dicht te maken. Idem dito met de schutting, hebben ze blijkbaar ook als achterwand van hun aanbouw gebruikt. En beide staan op uw grond dus mag u straffeloos verwijderen.

me
door mein33 Jun 28, 2020 om 10:17
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Aan deze manier van bouwen zal wel een conflict situatie met de vorige bewoner vooraf zijn gegaan, dat kan bijna niet anders.
Normaliter bouw je een dergelijke aanbouw niet op deze manier af, maar pas je die aan aan de bestaande situatie, dus met schuurtje en schutting.
Nu het schuurtje weg is, is de weg vrij om de destijds niet geplaatste wandpanelen alsnog te plaatsen en dat komt echt voor 'eigenrekening' van de eigenaar van de uitbouw.

ma
door malty - Jun 28, 2020 om 11:02
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U zegt dat alleen de bovenste helft van hun uitbouw met trespa afgewerkt is.
Kennelijk wilde de buren dat u betaalde voor de afwerking van de onderste helft.
Wat ik begrijp is dat u nu zelf op de plaats van de afgebroken schuur een aanbouw heeft, kun je dan nog wel bij de onderste helft van hun uitbouw om daar trespa te bevestigen?
Of is de onderste helft al afgewerkt voordat u uw eigen uitbouw ging plaatsen?
Wanneer de schutting op de erfgrens staat mag u deze niet zonder toestemming van de buren verwijderen.
Buren hebben recht op een erfafscheiding, dus als de schutting wordt verwijderd, ook al staat deze op uw grond, zal er, in overleg, een erfafscheiding op de erfgrens geplaatst moeten worden.
Daar zouden de buren aan mee moeten betalen. U kunt niet zondermeer hun uitbouw die op hun grond staat als erfafscheiding gebruiken.

gerbera
door gerbera Jun 28, 2020 om 12:24
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft u de foto al bekeken, zal u zien dat de schutting op eigen grond voor de aanbouw staat. Dus als deze verwijderd wordt is de boel nog steeds dicht. En beide staan tegen de erfgrens aan en niet er op dus de TS hoeft niets en kan die schutting gewoon verwijderen. En het zijn de buren die de uitbouw als erfscheiding hebben geplaatst op hun eigen grond en daar mag de TS dus niet aankomen.