ti
door timfelix May 22, 2012 om 16:58
Geldzaken & recht

Extra collegegeld voor studenten

Naar aanleiding van de poll van vandaag: Wat vindt u van de regel dat studenten bij studievertraging 3000 euro per jaar extra collegegeld moeten betalen en zijn eigen OV-kaart moet bekostigen?

Ik vind het persoonlijk onzin om studenten te straffen voor meer dan 1 jaar uitloop van de studie. Mensen worden aangemoedigd door schoolbesturen en studentenverenigingen om een bestuursjaar te doen, maar worden daar ondertussen voor gestraft. Dat lijkt me niet eerlijk. Verder geven studenten al een hoop geld uit aan de studie, een kamer kost al gauw 300 euro per maand, boeken kosten ook al gauw 100 euro per maand en dan nog maar te zwijgen over het collegegeld van 1800 per jaar en de eventuele excursies. Dat is maandelijks een hoop geld.

Ik vind het daarom onverantwoord om nog eens 3000 euro daarbovenop te vragen. Dit ontmoedigt mensen om te studeren, om een bestuursjaar te doen en een goede opleiding te genieten. De overheid vergeet dat je hiermee het probleem alleen verschuift, je hebt nu last van een tekort en dus ga je geld wegnemen bij de studenten die later voor het grootste gedeelte van de belasting gaan zorgen. Dat is niet logisch.

Ik vind dan ook dat het kabinet zich moet gaan beseffen wat ze aan het doen zijn en de langstudeerboetes terug draaien. Vooral omdat school een collectief goed is en beschikbaar moet zijn (en blijven) voor iedereen. En dat het niet zo is dat je meer gaat betalen als je langer studeert.

2363 36 Rapporteer

tdehond
door tdehond - May 22, 2012 om 17:48
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Lijkt mij een prima idee. Later verdienen deze studenten meer dan genoeg om leningen af te betalen.

Dit is weer eens iets anders dan bejaarden en chronisch zieken uitpersen.

ti
door timfelix - May 22, 2012 om 18:03
270 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=tdehond schreef op dinsdag 22 mei 2012, 17:48]Lijkt mij een prima idee. Later verdienen deze studenten meer dan genoeg om leningen af te betalen.

Dit is weer eens iets anders dan bejaarden en chronisch zieken uitpersen.

Lijkt me inderdaad een briljant idee, mensen van nog geen 25 opzadelen met een studieschuld van 25.000-40.000 euro en er daarna achterkomen dat die mensen het niet kunnen afbetalen en dat de leningen kwijtgescholden moeten worden. Niet elke alumnus verdient buitensporig veel en sommigen zitten zelfs onder modaal, die mensen moeten dan de rest van hun leven krom liggen om die schuld af te lossen.

Misschien is het eens een idee om de mensen die gestudeerd hebben en meer verdienen (en doorgaans héél veel werken) te bedanken in plaats van die mensen op te zadelen met een belasting van 52% en allerlei boetes die mensen ontmoedigen om door te leren.

Op deze manier wordt het sommigen onmogelijk gemaakt om door te studeren en een beter leven op te bouwen en dat is ook niet goed voor de Nederlandse kenniseconomie. En laat de kenniseconomie nou nog het enige zijn waar wij Nederlanders nog echt een voordeel in hebben.

tdehond
door tdehond - May 22, 2012 om 18:38
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Zij kunnen er voor kiezen om geen pretjaar tussendoor te nemen maar binnen de tijd die er voor staat af te studeren.

Uiteraard is het in de ogen van nog geen 25 jarigen een veel beter idee om de chronisch zieken en bejaarden nog meer uit te persen als men nu al van plan is om te gaan doen.

=timfelix schreef op dinsdag 22 mei 2012, 18:03:
=tdehond schreef op dinsdag 22 mei 2012, 17:48: Lijkt mij een prima idee. Later verdienen deze studenten meer dan genoeg om leningen af te betalen.

Dit is weer eens iets anders dan bejaarden en chronisch zieken uitpersen.

Lijkt me inderdaad een briljant idee, mensen van nog geen 25 opzadelen met een studieschuld van 25.000-40.000 euro en er daarna achterkomen dat die mensen het niet kunnen afbetalen en dat de leningen kwijtgescholden moeten worden. Niet elke alumnus verdient buitensporig veel en sommigen zitten zelfs onder modaal, die mensen moeten dan de rest van hun leven krom liggen om die schuld af te lossen.

Misschien is het eens een idee om de mensen die gestudeerd hebben en meer verdienen (en doorgaans héél veel werken) te bedanken in plaats van die mensen op te zadelen met een belasting van 52% en allerlei boetes die mensen ontmoedigen om door te leren.

Op deze manier wordt het sommigen onmogelijk gemaakt om door te studeren en een beter leven op te bouwen en dat is ook niet goed voor de Nederlandse kenniseconomie. En laat de kenniseconomie nou nog het enige zijn waar wij Nederlanders nog echt een voordeel in hebben.

naitsoezn
door naitsoezn - May 22, 2012 om 20:19
842 Antwoorden / 1 Vragen

Langstudeerboete? Prima.

Per direct invoeren voor alle studenten (en feitelijk dus met terugwerkende kracht)? Hoe haal je het in je hoofd?!?

Kijk, dat er voor alle studenten die nu beginnen met hun studie een maximum van 1 extra jaar wordt ingevoerd is prima. De studenten die later niet krom willen liggen voor hun studieschuld kunnen er dan voor kiezen om zo snel mogelijk hun studie af te ronden. Studenten kunnen bewust een keuze maken om een extra jaar vertraging (vrij in te zetten voor wat dan ook, bestuurservaring, reizen, werken, etc.) te 'kopen' voor 3000 euro. Prima.

Maar hoe haal je het in je hoofd om alle studenten die met hun volle verstand in vaak in goed overleg met hun universiteit allerlei extra taken op zich hebben genomen nu met terugwerkende kracht te straffen? Hier kan ik gewoon niet bij. Dat is als zeggen dat volgende maand de snelheid op de snelweg van 120 naar 100 verlaagd wordt, en iedereen die daar het afgelopen jaar 120 gereden heeft nu te beboeten.

ac
door achey - May 22, 2012 om 20:29
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tdehond schreef op dinsdag 22 mei 2012, 17:48]Lijkt mij een prima idee. Later verdienen deze studenten meer dan genoeg om leningen af te betalen.

Dit is weer eens iets anders dan bejaarden en chronisch zieken uitpersen.

Lekker kort door de boch. Alsof jongeren de boeman zijn voor alles. Daarbij is de 65+ groep volgens het cpb de groep met de laagste armoede. Dus bejaarden uitpersen is ook nogal ruim genomen. In elke laag kom je armoede tegen maar onder de bejaarden relatief gezien het minste.

valerius-2
door valerius-2 - May 23, 2012 om 00:13
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik vind dat er eerst gekeken moet worden of de student geen andere inkomsten heeft, b.v. rijke ouders.

ti
door timfelix - May 23, 2012 om 00:32
270 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op woensdag 23 mei 2012, 00:13]Ik vind dat er eerst gekeken moet worden of de student geen andere inkomsten heeft, b.v. rijke ouders.

Rijke ouders staan niet garant voor hoge inkomsten, sterker nog, veel rijke(re) ouders vinden dat hun kinderen zelf maar voor hun inkomsten moeten zorgen en volledig terecht (zo ook bij mij).

melomaan
door melomaan - May 23, 2012 om 00:48
157 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap niet dat studenten meer dan 1 jaar vertraging op moeten lopen. Ik studeer zelf (HBO deeltijd) naast een fulltime baan (in een ander vakgebied en met onregelmatige tijden) en heb helemaal geen vertraging. Wanneer je een beetje je best doet is vertraging helemaal niet nodig. Wanneer je wel vertraging oploopt kun je er ook voor kiezen om alvast te gaan werken en je laatste jaar (of jaren) in deeltijd te doen. (of accepteren dat je misschien niet over het juiste niveau beschikt)

empyria
door empyria - May 23, 2012 om 06:47
504 Antwoorden / 3 Vragen

Het scheidt het kaf van het koren...:-/

(is mijn mening)

tdehond
door tdehond - May 23, 2012 om 08:18
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Zo te lezen wordt het tijd voor een gesprek met bejaarde weduwen die alleen van een aow moeten rondkomen of mensen die hun hele leven, vaak vanaf 14 jaar zwaar lichamelijke arbeid verricht hebben tegen een minimum loon. Nu hebben ze de gevolgen van zwaar lichamelijke arbeid en de behandeling daarvan wordt zwaar afgestraft.

Gewoon hard studeren is mijn advies en binnen de tijd die daarvoor staat afstuderen. Is het niveau van de studie te hoog, dan op een lager niveau doorstuderen als men dat wel aan kan.

=achey schreef op dinsdag 22 mei 2012, 20:29:
=tdehond schreef op dinsdag 22 mei 2012, 17:48: Lijkt mij een prima idee. Later verdienen deze studenten meer dan genoeg om leningen af te betalen.

Dit is weer eens iets anders dan bejaarden en chronisch zieken uitpersen.

Lekker kort door de boch. Alsof jongeren de boeman zijn voor alles. Daarbij is de 65+ groep volgens het cpb de groep met de laagste armoede. Dus bejaarden uitpersen is ook nogal ruim genomen. In elke laag kom je armoede tegen maar onder de bejaarden relatief gezien het minste.

jo
door jorisw - May 23, 2012 om 09:05
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=empyria schreef op woensdag 23 mei 2012, 06:47]Het scheidt het kaf van het koren...:-/

(is mijn mening)

Helemaal mee eens. Het gaat bij een universitaire opleiding niet alleen om het leren van de stof maar ook om je voor te bereiden op leiderschap (dat zou in ieder geval de ambitie moeten zijn van een student die een academische opleiding doet; ). En daar hoort het werken onder druk met harde deadlines bij.

tdehond
door tdehond - May 23, 2012 om 09:58
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Dat kan je ook na je studie doen in het bedrijfsleven.
I.p.v. feesten organiseren voor de studentenverenigingen. Scheelt ook weer overlast voor de omwonenden.

=jorisw schreef op woensdag 23 mei 2012, 09:05:
=empyria schreef op woensdag 23 mei 2012, 06:47: Het scheidt het kaf van het koren...:-/

(is mijn mening)

Helemaal mee eens. Het gaat bij een universitaire opleiding niet alleen om het leren van de stof maar ook om je voor te bereiden op leiderschap (dat zou in ieder geval de ambitie moeten zijn van een student die een academische opleiding doet; ). En daar hoort het werken onder druk met harde deadlines bij.

ti
door timfelix - May 23, 2012 om 14:30
270 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=tdehond schreef op woensdag 23 mei 2012, 09:58]Dat kan je ook na je studie doen in het bedrijfsleven.
I.p.v. feesten organiseren voor de studentenverenigingen. Scheelt ook weer overlast voor de omwonenden.

[quote=jorisw schreef op woensdag 23 mei 2012, 09:05][quote=empyria schreef op woensdag 23 mei 2012, 06:47]Het scheidt het kaf van het koren...:-/

(is mijn mening)

Helemaal mee eens. Het gaat bij een universitaire opleiding niet alleen om het leren van de stof maar ook om je voor te bereiden op leiderschap (dat zou in ieder geval de ambitie moeten zijn van een student die een academische opleiding doet; ). En daar hoort het werken onder druk met harde deadlines bij.

Juist vanwege de ontwikkeling van leiderschapskwaliteiten worden studenten aangeraden om bij een studentenvereniging of studievereniging (ja, er is een verschil) te gaan als bestuur. Dat soort dingen zijn verschrikkelijk belangrijk naast een studie, want VWO en WO zijn beide opleidingen die alleen op theorie gefocust zijn en dus de praktische kant weinig behandelen. In een bestuursjaar kan een student bij een studentenvereniging als Praesus, Ab Actis, Fiscus, Vice-Praesus, Acessor of Aquisitor zien hoe de praktische zaken binnen een onderneming behandeld worden. Daarbij is het ook goed voor de sociale ontwikkeling en zijn er enorm veel bedrijven die liever mensen in dienst nemen die bij een studentenvereniging gezeten hebben. Bijvoorbeeld Heineken, meer dan de helft van de hoger-opgeleiden die daar werken hebben bij het studentencorps gezeten.

naitsoezn
door naitsoezn - May 23, 2012 om 14:46
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=timfelix schreef op woensdag 23 mei 2012, 14:30][quote=tdehond schreef op woensdag 23 mei 2012, 09:58]Dat kan je ook na je studie doen in het bedrijfsleven.
I.p.v. feesten organiseren voor de studentenverenigingen. Scheelt ook weer overlast voor de omwonenden.

[quote=jorisw schreef op woensdag 23 mei 2012, 09:05][quote=empyria schreef op woensdag 23 mei 2012, 06:47]Het scheidt het kaf van het koren...:-/

(is mijn mening)

Helemaal mee eens. Het gaat bij een universitaire opleiding niet alleen om het leren van de stof maar ook om je voor te bereiden op leiderschap (dat zou in ieder geval de ambitie moeten zijn van een student die een academische opleiding doet; ). En daar hoort het werken onder druk met harde deadlines bij.

Juist vanwege de ontwikkeling van leiderschapskwaliteiten worden studenten aangeraden om bij een studentenvereniging of studievereniging (ja, er is een verschil) te gaan als bestuur. Dat soort dingen zijn verschrikkelijk belangrijk naast een studie, want VWO en WO zijn beide opleidingen die alleen op theorie gefocust zijn en dus de praktische kant weinig behandelen. In een bestuursjaar kan een student bij een studentenvereniging als Praesus, Ab Actis, Fiscus, Vice-Praesus, Acessor of Aquisitor zien hoe de praktische zaken binnen een onderneming behandeld worden. Daarbij is het ook goed voor de sociale ontwikkeling en zijn er enorm veel bedrijven die liever mensen in dienst nemen die bij een studentenvereniging gezeten hebben. Bijvoorbeeld Heineken, meer dan de helft van de hoger-opgeleiden die daar werken hebben bij het studentencorps gezeten.
Deze maatregel weerhoudt studenten er ook niet van om bestuursfuncties te bekleden tijdens hun studie, maar het zorgt ervoor dat studenten bewuster een keuze moeten maken. OF je kiest voor maximaal een jaar vertraging (wat trouwens ook prima te combineren is met een bestuursfunctie), OF je kiest ervoor om voor 3000 euro een extra jaar bij te kopen.

Je zult als student dus gewoon iets kritischer moeten zijn in het uitkiezen van de extracurriculaire activiteiten en keuzes moeten maken: dus niet EN een jaar bestuurservaring, EN een extra (vaak overbodige) stage, EN een jaartje veel reizen, EN een paar hertentamens doen omdat je te laat begonnen bent met leren, maar gewoon kiezen. Als je kiest voor een jaar bestuurservaring, dan zul je het vele reizen moeten laten zitten en zul je weinig tot geen extra vertraging mogen oplopen. En als je door die drukke bijbaan minder tijd hebt om te studeren, kun je niet ook nog eens gratis een jaartje bestuurservaring op gaan doen... Is niets mis mee om studenten wat kritischer en zelfbewuster te laten plannen hoe hun studie-tijd eruit gaat zien.

ha
door hanneke - May 24, 2012 om 13:56
321 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb begrepen dat er heel strikt alleen wordt gekeken naar of de student er langer dan X over doet. En dat er geen rekening wordt gehouden met persoonlijke omstandigheden.
Bijvoorbeeld iemand van wie de moeder ernstig ziek wordt, die daar mantelzorg voor doet, waarna de moeder uiteindelijk na een slopend ziekbed komt te overlijden en die door dit hele verhaal toch even licht de weg kwijt is, wordt net zo hard aangepakt als iemand die inderdaad gewoon lekker bierdrinkend rustig aan doet.
Ook met bijvoorbeeld ziekte in combinatie met ongunstige lesroosters (mijn zus kreeg Pfeiffer toen ze studeerde, had eigenlijk maar enkele maanden achterstand opgelopen, maar kon door vreemde roostering bepaalde vakken maar eens per jaar doen, dus had vervolgens alsnog een compleet jaar achterstand) wordt geen rekening gehouden.

Bestuurswerk en vrijwilligerswerk worden voor studenten nu dus ook onmogelijk.

Ook zullen bepaalde technische studies nu veel minder gekozen worden, omdat daarvan bekend is dat ze, ondanks dat het een vierjaars-programma is, alleen door hyperintelligente mensen die 24 uur per dag en 7 dagen per week met hun studie bezig zijn, binnen 4 jaar kunnen worden afgerond, en dat vrijwel iedereen daar al minstens 5 jaar over doet. Daar gaat onze wereldfaam op het gebied van techische studies...

Ik ben op zich best voor maatregelen tegen lekker-lui-langzaamaan studeren, maar ik vind wel dat er naar individuele specifieke omstandigheden gekeken moet worden.

vliegenderob
door vliegenderob - May 24, 2012 om 16:25
292 Antwoorden / 1 Vragen

Zitten wij te wachten op studenten die niet intelligent genoeg zijn om een beetje snel te leren? Als ze het nu al slecht doen wordt dat later helemaal niets, gaan ze een makkelijk baantje zoeken waar je goede bonussen krijgt en die hebben al genoeg. Als je leiderseigenschappen hebt komen die er zonder extra jaar ook wel uit. Ik ken een filiaalmanager van 22 jaar bij Burger King, heeft helemaal niet gestudeerd, van achter de kassa en het rondbrengen van bestellingen kwam zijn leiderschap ook naar boven! Hitler is ook als korporaal begonnen en kreeg ook geen extra jaar. Ik weet het, slecht voorbeeld, maar het gaat over doorzettingsvermogen en wilskracht, wat hij dan wel voor een verkeerde zaak gebruikt heeft.

pavake
door pavake - May 24, 2012 om 23:14
17 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag is denk ik vooral waarom men langer over een studie doet. In mijn eigen studietijd ben ik actief geweest in diverse studentenraden (begonnen in studentenraad, en via studierichtingsraad naar faculteitsraad gegaan). Hier ben ik voor "beloond" door de opleiding doordat ik aanspraak kon maken op een auditorenfonds om het laatste jaar van mijn studie te kunnen bekostigen. (en het heeft me geholpen een baan te krijgen).

Het maakt denk ik nogal verschil of je opper-barman bent bij de meest brallerige vereniging van de stad, of bestuurlijk actief in bijvoorbeeld een universiteitsraad.

Daarnaast: zijn dit soort regelingen niet het begin van het einde?
Nu hebben we het nog over studerende mensen, maar ga je dadelijk ook mensen "straffen" die blijven zitten op het VWO?
Of erger nog, die blijven zitten op de basisschool?

ti
door timfelix - May 24, 2012 om 23:58
270 Antwoorden / 13 Vragen

Leuk dat je daarover begint Pavake, scholieren op het VWO worden nu eigenlijk juist beloond om te blijven zitten. Het middelbaar onderwijs kent namelijk de scholierentegemoetkoming, als je 18 bent geworden krijg je dan zo'n 100 euro per maand. Misschien moet daar maar eens op bespaard worden. Ik weet dat ik het erg leuk vond om die tegemoetkoming te krijgen, maar dat ging toch alleen maar op aan bier en andere nutteloze dingen.

@Vliegenderob, je kan een baantje bij de Burger King nooit vergelijken met een baan die een universitaire graad voor nodig hebt. Wil jij je laten opereren door iemand die als receptioniste bij het ziekenhuis begonnen is? Als je ooit een advocaat nodig hebt, pak je dan de schoonmaker van het advocatenkantoor mee?

Leiderschapskwaliteiten moeten in de praktijk ontwikkeld worden, maar een student heeft tot zijn (minstens) 22e alleen maar theorie. Daarom is het goed om bijvoorbeeld in een raad te gaan, zoals Pavake al aangaf. Ook universiteiten draaien voor een groot gedeelte door studenten. Kijk maar eens naar de studentenverenigingen die studietrips organiseren en complete bibliotheken in hun bezit hebben en natuurlijk zorgen voor een goed imago van de stad/universiteit. Dan nog de studieverenigingen, waar mensen vechten voor goede boekenprijzen, ook studietrips organiseren om te laten zien wat je kunt doen en natuurlijk ook wat feestjes organiseren om stoom af te blazen.

Verder heeft studievertraging niets met intelligentie te maken in 99% van de gevallen. Meestal zijn de mensen die studievertraging oplopen het meest intelligent, maar vervelen zij zich. Zoals ik dit jaar had, mijn studie was van zo'n verschrikkelijk laag niveau dat ik me er makkelijk vanaf gemaakt heb. Dat zag je ook wel aan de cijfers. Maar tegenwoordig moet elke idioot maar kunnen studeren en dat merk je ook aan het niveau van de colleges. (overigens was dit Economie & bedrijfseconomie, een relatief "zware" studie)

maanaap
door maanaap - May 25, 2012 om 00:35
45 Antwoorden / 1 Vragen

Gaan we dan ook, van de heer Rutte die 7 jaren over een studie geschiedenis heeft gedaan de kosten inclusief rente over rente terugvorderen.

Of ene heer Vehagen met een studie hedendaagse geschiedenis waarover hij 11 jaren mocht doen, deze heren hebben van onze belasting centen geprofiteerd.

Dit zijn maar enkele voorbeelden van de velen.

Ik moet nu na 52 jaar werken nog door blijven werken omdat mijn AOW plus pensioen maar net de vaste kosten dekken.

De heren in Den Haag moesten hun ogen uit hun kop schamen om het alleen al uit te spreken.

de groeten.

maanaap
door maanaap - May 25, 2012 om 00:41
45 Antwoorden / 1 Vragen

Beste vlieger Rob,

Wij weten allemaal wat er van heer Hitler is geworden.

Tenminste als je de Basisschool hebt afgemaakt.

hgverwoerd
door hgverwoerd - May 25, 2012 om 10:07
44 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=timfelix schreef op dinsdag 22 mei 2012, 18:03][quote=tdehond schreef op dinsdag 22 mei 2012, 17:48]Lijkt mij een prima idee. Later verdienen deze studenten meer dan genoeg om leningen af te betalen.

Dit is weer eens iets anders dan bejaarden en chronisch zieken uitpersen.

Lijkt me inderdaad een briljant idee, mensen van nog geen 25 opzadelen met een studieschuld van 25.000-40.000 euro en er daarna achterkomen dat die mensen het niet kunnen afbetalen en dat de leningen kwijtgescholden moeten worden. Niet elke alumnus verdient buitensporig veel en sommigen zitten zelfs onder modaal, die mensen moeten dan de rest van hun leven krom liggen om die schuld af te lossen.

Misschien is het eens een idee om de mensen die gestudeerd hebben en meer verdienen (en doorgaans héél veel werken) te bedanken in plaats van die mensen op te zadelen met een belasting van 52% en allerlei boetes die mensen ontmoedigen om door te leren.

Op deze manier wordt het sommigen onmogelijk gemaakt om door te studeren en een beter leven op te bouwen en dat is ook niet goed voor de Nederlandse kenniseconomie. En laat de kenniseconomie nou nog het enige zijn waar wij Nederlanders nog echt een voordeel in hebben.

Klopt als een bus wat u beschrijft ,mijn kind heeft een studieschuld van ruim 45 duizend euro en die betaald ze nu terug en we hebben gerekend tot ze ongeveer 62 jaar is geworden,gelukkig zit deze schuld niet in de BKR anders had ze geen auto kunnen kopen voor haar werk ,want ze had dan eerst haar schuld moeten betalen,je ziet dat er mensen zijn die dat geheel niet begrijpen en schrijven maar onzin ,ik vraag mij af of onze ministers wel hun studie konden betalen?? maar ja die hadden wel ouders die geld hadden,ik had dat niet ze moest alles lenen en bij werken tot een bepaald bedrag ,ze zat er een paar tientje's teveel en moest heel haar beurs terug betalen en de ov kaart die zelfs duurder was.Maar mensen lullen jullie maar onzin daar zijn wij erg goed in !!! we staan wel garant 40 miljard voor landen die er een puin zooi van maken en daar zijn onze kinderen juist de klos door ,want onze regering smijt met geld over onze ruggen van onze kinderen ,O,ja en lul niet dat ze dan maar met openbaar vervoer moet reizen ,dat is duurder dan de auto hebben we berekend.en uren onder weg is.

tdehond
door tdehond - May 25, 2012 om 10:22
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Mensen die ziek worden worden ook steeds zwaarder belast. Dus boven een forse verhoging van het eigen risico in combinatie met het eruit gooien van voorzieningen als de rollator nog eens 7,50 euro per dag extra berekenen.

Niet binnen de termijn afstuderen = niet binnen de termijn afstuderen, dus extra belast worden. Ziekte is immers iets waar deze regering geen rekening mee houdt. Wij zijn ziek voor ons plezier. Dus als u door ziekte langer over de studie doet, doet u dat in de ogen van de regering voor uw plezier.

Cynisch bedoeld uiteraard. Ik vind het vervelend dat mensen door ziekte zwaarder belast worden dankzij het maatregelenpakket wat de KU... regering met zijn aanhangers bedacht heeft ten bate van onze noodlijdende mede europeanen.

=hanneke schreef op donderdag 24 mei 2012, 13:56: Ik heb begrepen dat er heel strikt alleen wordt gekeken naar of de student er langer dan X over doet. En dat er geen rekening wordt gehouden met persoonlijke omstandigheden.
Bijvoorbeeld iemand van wie de moeder ernstig ziek wordt, die daar mantelzorg voor doet, waarna de moeder uiteindelijk na een slopend ziekbed komt te overlijden en die door dit hele verhaal toch even licht de weg kwijt is, wordt net zo hard aangepakt als iemand die inderdaad gewoon lekker bierdrinkend rustig aan doet.
Ook met bijvoorbeeld ziekte in combinatie met ongunstige lesroosters (mijn zus kreeg Pfeiffer toen ze studeerde, had eigenlijk maar enkele maanden achterstand opgelopen, maar kon door vreemde roostering bepaalde vakken maar eens per jaar doen, dus had vervolgens alsnog een compleet jaar achterstand) wordt geen rekening gehouden.

Bestuurswerk en vrijwilligerswerk worden voor studenten nu dus ook onmogelijk.

Ook zullen bepaalde technische studies nu veel minder gekozen worden, omdat daarvan bekend is dat ze, ondanks dat het een vierjaars-programma is, alleen door hyperintelligente mensen die 24 uur per dag en 7 dagen per week met hun studie bezig zijn, binnen 4 jaar kunnen worden afgerond, en dat vrijwel iedereen daar al minstens 5 jaar over doet. Daar gaat onze wereldfaam op het gebied van techische studies...

Ik ben op zich best voor maatregelen tegen lekker-lui-langzaamaan studeren, maar ik vind wel dat er naar individuele specifieke omstandigheden gekeken moet worden.

vliegenderob
door vliegenderob - May 25, 2012 om 19:00
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=maanaap schreef op vrijdag 25 mei 2012, 00:41]Beste vlieger Rob,
Wij weten allemaal wat er van heer Hitler is geworden.
Tenminste als je de Basisschool hebt afgemaakt.

We hadden het er toch niet over wat er van hem geworden is? Wat er van hem geworden is doet niets af aan het feit waar het om ging! De titel "heer" vind ik te veel eer voor hem!
Ik wist dat al vóór de, zoals dat toen heette, lager school. Daarom mocht ik zelfs een klas overgeslaan!

Em
door Emmap - May 26, 2012 om 15:10
162 Antwoorden / 8 Vragen

Het is jammer dat de langstudeerboete ook geldt voor mensen die bv bezig zijn een deeltijdstudie, op eigen kosten, in eigen tijd, naast hun andere werk. Je wilt verder komen, maar dat wordt op deze manier niet gemakkelijker.
Het is toch al zo'n georganiseer, geschipper en vraagt veel van het thuisfront.

In feite wordt in een normaal, geaccepteerd studietraject ineens gezgd, o, heb je voor deeltijd gekozen, en doe je daarom 8 of 10 jaar over je studie (afhankelijk van je studierichting)? Tja, da's nou jammer, maar omdat we de feestvierders onder de studenten zat zijn en willen 'motiveren' niet achter de bierpullen maar achter de studieboeken te gaan zitten... ben u helaas ook de klos.
Na je vierde jaar bachelor ben je als deeltijder net zo ver als een voltijder na twee jaar, maar mag je voor je vijfde én zesde jaar bachelor 3000 Euro boete betalen.
Nee hoor, je hebt niks fout gedaan, behalve voor deeltijd gekozen.
Wat nu? Stoppen en zonder diploma zitten? Toch betalen, dat absurde en onverdiende bedrag?

pr
door preciesoptijd - Jun 5, 2012 om 22:40
21 Antwoorden / 1 Vragen

Bestuurs- en vrijwilligerswerk is best goed voor studenten, maar niet echt bepaald noodzakelijk. Indien dit soort 'werkzaamheden' leiden tot vertraging, dan kan de student het duidelijk niet combineren met zijn/haar studie.

Zelf heb ik deeltijd gestudeerd (en zelf bekostigd!) naast mijn volledige, destijds niet zo goed betaalde baan. Ik heb mijn studie binnen de daarvoor gestelde termijn behaald, net als een overgroot deel van mijn medestudenten.

De meeste studies zijn zo ingericht dat het binnen de gestelde termijn behaald kan worden. Ik vind het goed om de eeuwige student een halt toe te roepen, want die waren er heel veel.

tot15karakters
door tot15karakters - Jun 6, 2012 om 12:42
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zie dat juist de groep die vaak langer werkt heeft uitwijkt naar Duitsland en België dus is dat de oplossing?

jo
door jorisw - Jun 6, 2012 om 15:21
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=timfelix schreef op woensdag 23 mei 2012, 14:30]

Juist vanwege de ontwikkeling van leiderschapskwaliteiten worden studenten aangeraden om bij een studentenvereniging of studievereniging (ja, er is een verschil) te gaan als bestuur. Dat soort dingen zijn verschrikkelijk belangrijk naast een studie, want VWO en WO zijn beide opleidingen die alleen op theorie gefocust zijn en dus de praktische kant weinig behandelen. In een bestuursjaar kan een student bij een studentenvereniging als Praesus, Ab Actis, Fiscus, Vice-Praesus, Acessor of Aquisitor zien hoe de praktische zaken binnen een onderneming behandeld worden. Daarbij is het ook goed voor de sociale ontwikkeling en zijn er enorm veel bedrijven die liever mensen in dienst nemen die bij een studentenvereniging gezeten hebben. Bijvoorbeeld Heineken, meer dan de helft van de hoger-opgeleiden die daar werken hebben bij het studentencorps gezeten.

Dat klopt maar dat wil nog niet zeggen dat je daarvoor je studie even on hold kan zetten. In het bedrijfsleven (en waarschijnlijk bij de overheid ook) wordt van leiders ook verwacht dat ze de "extra mile" lopen, oftewel niet om half vijf de deur achter zich dicht trekken.

ti
door timfelix - Jun 6, 2012 om 17:23
270 Antwoorden / 13 Vragen

Hwbje gelijk in, maar een bestuursfunctie naast een studie is eigenlijk 2 fulltime banen naast elkaar. Er zijn niet veel bedrijven die dat van je verwachten. Ook is het zo dat de colleges en de bestuurstaken elkaar overlappen en dat je dus vitale informatie mist. Daarom is het bijna niet te combineren.

naitsoezn
door naitsoezn - Jun 6, 2012 om 17:28
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=timfelix schreef op woensdag 6 jun 2012, 17:23]Hwbje gelijk in, maar een bestuursfunctie naast een studie is eigenlijk 2 fulltime banen naast elkaar. Er zijn niet veel bedrijven die dat van je verwachten. Ook is het zo dat de colleges en de bestuurstaken elkaar overlappen en dat je dus vitale informatie mist. Daarom is het bijna niet te combineren.
Heb het ook al in een eerdere post gezegd, maar ik snap niet zo goed waarom bestuurservaring niet binnen 4 jaar (3 + 1 jaar vertraging) Bachelor past?

ha
door hanneke - Jun 6, 2012 om 18:44
321 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=naitsoezn schreef op woensdag 6 jun 2012, 17:28]Heb het ook al in een eerdere post gezegd, maar ik snap niet zo goed waarom bestuurservaring niet binnen 4 jaar (3 + 1 jaar vertraging) Bachelor past?
Omdat je dan verder geen enkele vertraging meer mag oplopen? Alle tentamens in 1 keer moet halen, geen pech moet hebben, niet ziek mag worden, enzovoorts?

ti
door timfelix - Jun 6, 2012 om 19:58
270 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=naitsoezn schreef op woensdag 6 jun 2012, 17:28][quote=timfelix schreef op woensdag 6 jun 2012, 17:23]Hwbje gelijk in, maar een bestuursfunctie naast een studie is eigenlijk 2 fulltime banen naast elkaar. Er zijn niet veel bedrijven die dat van je verwachten. Ook is het zo dat de colleges en de bestuurstaken elkaar overlappen en dat je dus vitale informatie mist. Daarom is het bijna niet te combineren.
Heb het ook al in een eerdere post gezegd, maar ik snap niet zo goed waarom bestuurservaring niet binnen 4 jaar (3 + 1 jaar vertraging) Bachelor past?

Omdat je al een jaar kwijtraakt aan de eventuele bestuursfunctie, dan heb je nog 3 jaar over. Mocht je nog onverhoopt bijvoorbeeld ziek worden, dan ben je plat gezegd gewoon de lul en mag je bijlappen.

Je doet wat voor de universiteit, wat bijdraagt aan de kwaliteit van het onderwijs en de algehele studie-ervaring. Ook neem je wat druk weg van de docenten en hoeven de universiteiten niet speciaal mensen in dienst te nemen om de studieverenigingen draaiende te houden. Dit scheelt weer een stuk of 5 jaarsalarissen per jaar en dat scheelt een hoop geld als je je bedenkt hoeveel studieverenigingen er zijn.

Ik vind dus dat je best wat meer mag uitlopen als je zelf je best doet om interessanter te worden voor bedrijven en als je de universiteit geld bespaart.

Ik merk ook dat er vrij vaak licht gedacht wordt over een studie. Ik kan vertellen dat het echt geen eitje is en dat er bij bepaalde (technische) studies een grote meerderheid is die al minimaal 1 jaar uitloopt en dat is dan niet omdat ze elke avond in de kroeg zitten, maar omdat de studies enorm zwaar zijn.

naitsoezn
door naitsoezn - Jun 6, 2012 om 20:41
842 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry hoor, maar als je het gaat gooien op "mensen weten niet hoe zwaar wij studenten heb hebben" dan haak ik af.... Je bent echt niet de enige student hier op dit forum hoor. Heb zelf niet zo heel lang geleden een vijfjarige uni-studie in vijf en een half jaar afgerond, waar het extra half jaar volledig aan mezelf te wijten is geweest ('slacking', werken, biertjes drinken, je kent het wel).

Inderdaad, een half jaar vertraging zou kunnen. Maar is 1500 euro studieschuld dan echt zo erg? Al het overige aan studieschuld had je in de 'oude' situatie ook gehad, dus kun je niet aan de boete toeschrijven. Als 1500 euro (of 3000 euro als je nog een heel extra jaar nodig hebt) je teveel is, dan had je ervoor moeten kiezen (wederom dat nare woord waar je ook niet op ingaat) om geen bestuursfunctie te doen.

Ja, er zijn een aantal studenten (misschien wel meer dan een aantal) die sowieso al vertraging oplopen. Maar is er dan niemand die zich afvraagt of die studenten uberhaupt wel op het goede niveau zitten? De kwaliteit van de uni is de laatste jaren (laat ik het voorzichtig zeggen) niet toegenomen, maar de mentaliteit lijkt te zijn dat 'iedereen' de universiteit moet kunnen doen. Misschien zijn de mensen die de opleiding niet binnen de gestelde tijd + 1 jaar kunnen afronden niet geschikt voor de universiteit. Daar is niet mis mee. Een stapje lager kan ook heel goed uitpakken..

@ziektes: vinden jullie nu echt dat je beleid moet afstellen op uitzonderingen? Lijkt me niet de goede keuze.... Uitzonderingen zullen er altijd zijn, en uitzonderlijke gevallen moeten uitzonderlijk behandeld worden, maar om daar nu je regels op af te stemmen? Nee.

ti
door timfelix - Jun 6, 2012 om 21:16
270 Antwoorden / 13 Vragen

Ja, het woord kiezen is inderdaad heel erg leuk. Je vergeet alleen dat je niet ná je studie kiest voor een bestuursjaar, maar tíjdens je studie. Stel dat je na jaar 2 een bestuursjaar neemt en daarna in je derde leerjaar in de problemen raakt (echt waar, iedereen maakt wel eens een fout), dan heb je nog weinig te kiezen. Het valt me ook op dat je denkt dat ik het over individuele gevallen heb, maar dat is niet zo.
Door deze regeling worden (aankomend) studenten ontmoedigd om te gaan studeren als ze niet zeker weten of ze het kunnen halen én worden ontmoedigd om een bestuursfunctie te doen.

Vooral de manier waarop de invoering hiervan doorgevoerd wordt, vind ik barbaars. Met terugwerkende kracht een studieboete van 3000 euro invoeren? Dan gaan we opeens de terms of agreement veranderen voor een hele hoop studenten, dat vind ik niet kunnen.

Misschien kan de overheid er eens voor zorgen dat de mensen op het MBO collegegeld gaan betalen, in plaats van alles op de studenten te verhalen. Tot je 18e betaal je op het MBO namelijk geen collegegeld, waarbij je dat op de universiteit wel doet. Dat is scheef, ook het vastgestelde collegegeld is op het MBO 700 euro lager dan op het hoger onderwijs en dat terwijl een MBO-instelling meer kost voor de staat dan een universiteit.

En echt waar, ik voer deze discussie niet voor mezelf. Het zal me werkelijk waar een worst wezen of ik 3000 euro extra moet betalen (het is maar de prijs van een leuk tweedehands autootje dat je aan boete betaalt) aangezien ik toch vrijwel geen moeite hoef te doen voor mijn studies en meer dan gemiddeld in kroegen te vinden ben. Het gaat mij meer om de mensen die wél enorm hun best doen en misschien niet uit een hoger milieu komen en dus zo ontmoedigd worden om een studie op te pakken. Dan is het enige wat Nederland nog heeft, de kennisindustrie, ook weg. Onderwijs moet voor iedereen betaalbaar blijven en op deze manier gaat dat niet.

naitsoezn
door naitsoezn - Jun 6, 2012 om 21:35
842 Antwoorden / 1 Vragen

Wat betreft het met terugwerkende kracht invoeren, dat ben ik 100 procent met je eens (zie ook m'n eerdere post). Maar dat verandert niets aan mijn mening over de maatregel an sich.

[quote]Onderwijs moet voor iedereen betaalbaar blijven en op deze manier gaat dat niet.
Kijk, en daar zijn we het dus niet eens.... Mocht je een andere indruk hebben gekregen: ik kom zelf niet uit een 'beter' milieu (verre van dat). Onderwijs is nog steeds betaalbaar. Voor iedereen. Als je je laat ontmoedigen omdat je denkt dat je misschien niet genoeg hebt aan één extra jaar, dan ben je m.i. ook niet geschikt voor de universiteit.... Dan halen uiteindelijk misschien wat minder mensen hun uni-bul, maar wordt de kwaliteit van de afgestudeerden wel hoger. Lijkt me alleen maar goed voor een kennis-economie.

Je vergelijking met het MBO gaat ook een beetje krom: meestal kom je pas op de uni als je 18+ bent, en het MBO ga je vaak al op je 16e naar toe... En aangezien er nog zoiets is als een leerplicht, kun je 16-jarigen niet verplichten om college-geld te betalen. De prijs die je vanaf je 18e betaald is van veel meer factoren afhankelijk, o.a. het feit dat je op het MBO vooral docenten treft terwijl de uni minstens voor de helft met wetenschappers is gevuld (juist die mensen die zo goed zijn voor de kennis-economie waar je je zo zorgen om maakt).

Luister, ik begrijp echt je punt wel, maar in een tijd waar iedereen moet inleveren vind ik niet dat studenten ontzien moeten worden. En een eenmalige 'boete' van 3000 euro (waar je je hele leven voor hebt om af te lossen, tegen een zeer schappelijke rente) is nou ook weer niet iets waar je hele wereld van instort. En laten we nou niet heel dramatisch doen: het merendeel van de studenten studeert gewoon af zonder boete. Met levenservaring.

vliegenderob
door vliegenderob - Jun 6, 2012 om 23:00
292 Antwoorden / 1 Vragen

naitsoezn.
Kom jij soms uut Grunningen?
Heerlijk, zo nuchter en reéel!

hereistom
door hereistom - Jun 6, 2012 om 23:29
739 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen moet inleveren dus studenten ook, toen ik vroeger ging studeren moest ik en mijn ouders het ook zelf betalen.
OV kaart? Niks van dat alles, gewoon zelf betalen.
De meeste studenten, uitzonderingen daargelaten, hebben een luize leven en studeren tot in de eeuwigheid. Daarnaast zie ik ze lekker veel zuipen in de kroeg en de hele dag met hun mobiele telefoon spelen!
Waarom zou ik dat moeten gaan betalen, als ik het ook allemaal zelf heb moeten doen!
Daarom die extra 3000 euro is nog een koopje voor ze!