wjbvo
door wjbvo Jul 6, 2010 om 16:37
Geldzaken & recht

Geld opnemen van je eigen rekening

Ik woon in Spanje en was onlangs in Nederland. Ging naar m'n ABN AMRO bank in Amersfoort om wat geld op te nemen (tweehonderd euro), maar dit bleek onmogelijk. Ik kon me op alle mogelijke manieren identificeren, maar nee hoor geen PIN pas= geen geld. Wat moet ik met een PIN pas in NL als ik er praktisch nooit kom. Heb wel een pas voor online bankieren, maar die was thuis. Neem me niet kwalijk maar het is mijn geld op die rekening daar en zou er toch over moeten kunnen beschikken?

12934 48 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Jul 6, 2010 om 16:45
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Neem me even niet kwalijk, maar ze worden wel steeds bruiner gebakken hier. Komt dat door het zonnige weer ofzo?

Geld opnemen zonder bankpas. En je vindt 't raar dat de bank daar niet aan meewerkt?

marcel75
door marcel75 - Jul 6, 2010 om 16:47
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als ik het goed begrijp had je helemaal geen bankpas mee naar de bank? Tja, dan kun je inderdaad geen geld opnemen. Kon vroeger, in het pre-pintijdperk ook al niet.

getty
door getty - Jul 6, 2010 om 16:49
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U hoeft toch geen speciale pas voor NL te hebben? Net zoals wij op vakantie in spanje gaan en daar pinnen met onze bankpas, zou u dat toch ook moeten kunnen met de uwe?? Geen speciale pas nodig lijkt me. Of was u de pas gewoon vergeten??

an
door anicu - Jul 6, 2010 om 17:23
110 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie het probleem niet: GEEN pas is GEEN geld. Zo raar is dat toch niet? Die regels zijn 20 jaar geleden al veranderd.
Daar komt bij dat u in Spanje ook alleen maar geld krijgt middels de pinpas.

wjbvo
door wjbvo - Jul 6, 2010 om 18:55
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb al een rekening bij ABN AMRO sinds zo'n 40 jaar (nog voor de merger) en dit was de eerste keer dat gewoon geweigerd werd aan mijn verzoek te voldoen. Ik heb een bankpas voor online bankieren, is dat dezelfde pas die ik in NL in een ATM kan gebruiken? Gelukkig ben ik niet van ABN AMRO afhankelijk en kan bij andere banken geld opnemen. Inderdaad als ik uit een geldautomaat in Spanje geld wil opnemen heb ik een bankpas nodig, maar niet als ik me binnen bij de balie meld en vraag om een paar honderd euro uit m'n rekening. Natuurlijk moet ik me legitimeren, maar alleen geld met een pin kaart nee hoor dat is in Spanje en andere landen niet nodig.

marcel75
door marcel75 - Jul 6, 2010 om 19:04
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tja, Spanje is Nederland niet.

jscholtes
door jscholtes - Jul 6, 2010 om 19:13
777 Antwoorden / 31 Vragen

De banken hebben sedert 1 juni in Nederland geen kasfunctie meer......
Het is natuurlijk te gek als je aan de balie staat van je eigen bank en je kunt met een geldig Nederlands identificatie middel het geld van je eigen rekening niet meer opnemen. Boven de € 1000,00 moet je bestellen waarna je het geld kunt afhalen. Kan dat dan ook niet zonder een bankpas??? Wat zijn die banken in Nederland vreemd bezig? Ze lijken te zijn vergeten dat ze ontstaan zijn uit het feit dat particulieren hun geld bij hen gingen sparen. Wellicht zijn de meesten nu voor een belangrijk deel gesponsord door de overheid. Klaarblijkelijk vergeet men andermaal dat dit geld weer van de Nederlandse belastingbetaler af komt!!
Zie ook de discussie die ik over dit onderwerp zelf enige tijd geleden opende.

ro
door ron530 - Jul 6, 2010 om 19:17
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Wlbvo volgt schijnbaar in Spanje het Nederlandse nieuws niet, geld opnemen binnen een bankfilliaal kan al jaren niet meer. Alle biljetten komen uit een robot, wij noemen ze pin automaat of flappentap.

grindweg
door grindweg - Jul 6, 2010 om 20:45
2308 Antwoorden / 28 Vragen

het is alleen in ned een zooitje.in het buitenland o.a frankrijk is dat nog geen enkel probleem maar in dit modebewusteland lopen we weer voorop. wij moeten 20 km verderop voor een bank om geld optehalen.

erik008
door erik008 - Jul 6, 2010 om 21:22
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Als je kunt internet bankieren, bezit je dus wel een pas.
Met die pas kun je ook geld uit de automaat halen.

Je kunt dit herkennen aan het PIN of Meastro logo op je pas

marcel75
door marcel75 - Jul 6, 2010 om 21:30
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Grindweg,
Makkelijke oplossing: als het je niet bevalt, ga je maar weg (is mij althans altijd geleerd).

edwardus
door edwardus - Jul 6, 2010 om 21:41
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De rode duimendraaiers hebben het maar druk vanavond.
Neemt niet weg dat het wel gewoon zo is. Deal with it.

ma
door marwin - Jul 6, 2010 om 22:35
126 Antwoorden / 15 Vragen

Het heeft ook met de vriendelijkheid van de bankmedewerkers te maken
Zij hebben namelijk een pas waarmee ze van iedere rekening geld op kunnen nemen
Dat doen ze namelijk ook als je pasje stoort en in afwachting van een nieuw pasje toch geld nodig hebt.
Waarschijnlijk kunt u met dat pasje dat u thuis heeft hier ook pinnen. U zult moeten kijken welke logo er op staat

ro
door rosenthal - Jul 7, 2010 om 12:59
53 Antwoorden / 6 Vragen

De duimendraaiers hebben het alweer erg druk, vooral de rode. Pas maar op anders raken jullie nog overspannen of breek je nog eens een duim.

Ik heb altijd mijn bankpas bij mij als ik van huis ben.

tucker
door tucker - Jul 7, 2010 om 13:27
136 Antwoorden / 10 Vragen

Wees blij dat er alleen met een pasje geld opgenomen kan worden, of wordt er soms nog niet genoeg gefraudeerd? Besef dat het voor uw eigen veiligheid is...

be
door benno155 - Jul 7, 2010 om 13:48
60 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik in Spanje ben zie ik ook wel zaken die bij ons veel simpeler zijn geregeld, maar ja ik ben niet bij "ons" en zal me moeten aanpassen. Uw aanname dat het overal hetzelfde gaat is wat gemakkelijk. Waarschijnlijk hebt u ook geen navraag gedaan bij uw plaatselijke bank.
Het uitbetalen op legitimatie aan de balie is in Nederland al heel lang niet meer en is reuze fraudegevoelig en ook onnodig.
Er wordt van banken verwacht dat ze uw geld beheren (bewaken) en de regels exact volgen, maar als ze dat dan doen...............
U heeft een pinpas, de pas voor online bankieren, dus neem die volgende keer gewoon mee dat scheelt weer frustratie.

ro
door ron530 - Jul 7, 2010 om 13:54
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een bankmedewerker zal al erg moeilijk doen als het een klant woonachtig in Nederland is en enkel bij vermissing, die overigens gemeld moet zijn.
Komt ook nog bij dat een paar jaar terug iedere bankklant opnieuw een legitimatie moest komen tonen. Contant geld opnemen gaat binnen geen enkel filiaal meer of het moet gaan om extreem grote bedragen. Twee honderd euro valt daar niet onder.

Of topic ik heb al 4 rode duimen wie maakt er 10 van.

pe
door peterus - Jul 7, 2010 om 14:00
84 Antwoorden / 14 Vragen

Het is voor uw eigen bescherming dat men deze handelswijze toepast.
Het mag van mij zelfs strenger,wat dat betreft kunnen we een voorbeeld nemen aan het buitenland waar zelfs een foto op je pinpas etc geregistreerd staat.
En een credit card op zak voor eventuele onverwachte dingen in het buitenland had een uitkomst geboden.
En de kosten voor een credit card zijn te verwaarlozen.

du
door dubbelzout - Jul 7, 2010 om 14:06
100 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe komt u aan contant geld als u in Spanje zit? 'k Zal het even voordoen:

> Start de computer
> Klik op start
> Start de Internet Exlorer (of een andere, maakt niet uit)
> Log in op uw Online Bank
> Geef aan dat u € 400 wil opnemen
> Druk op het knopje van de cd-rom speler
> Haal de 400 euri er uit.

Even zonder sarcasme: Hoe betaalt u boodschappen in Spanje? Pin-pas? Kunt u geld uit de ATM halen ( u noemt het, dus dat zal wel).

Als u het niet begrijpt hoe het werkt, moet u eens overwegen om een bewindvoerder te nemen, die u onder curatele stelt. Want echt briljant slim lijkt u niet te zijn.

Toch nog een heel fijne dag.

pe
door peterus - Jul 7, 2010 om 14:19
84 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=dubbelzout schreef op woensdag 7 jul 2010, 14:06]Hoe komt u aan contant geld als u in Spanje zit? 'k Zal het even voordoen:

> Start de computer
> Klik op start
> Start de Internet Exlorer (of een andere, maakt niet uit)
> Log in op uw Online Bank
> Geef aan dat u € 400 wil opnemen
> Druk op het knopje van de cd-rom speler
> Haal de 400 euri er uit.

Even zonder sarcasme: Hoe betaalt u boodschappen in Spanje? Pin-pas? Kunt u geld uit de ATM halen ( u noemt het, dus dat zal wel).

Als u het niet begrijpt hoe het werkt, moet u eens overwegen om een bewindvoerder te nemen, die u onder curatele stelt. Want echt briljant slim lijkt u niet te zijn.

Toch nog een heel fijne dag.

Ben geen voorstander van sarcasme maar deze schrijver; Dubbelzout slaat wel de spijker op zijn kop,eindelijk een schrijver die gevoel voor humor heeft!

jscholtes
door jscholtes - Jul 7, 2010 om 14:20
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=tucker schreef op woensdag 7 jul 2010, 13:27]Wees blij dat er alleen met een pasje geld opgenomen kan worden, of wordt er soms nog niet genoeg gefraudeerd? Besef dat het voor uw eigen veiligheid is...
Kan niet waar zijn! Er is ook een duidelijke pasfoto en handtekening op de pas die er voor zorgen dat men je herkent als je geld komt opnemen?????

jscholtes
door jscholtes - Jul 7, 2010 om 14:28
777 Antwoorden / 31 Vragen

Reacties hier hebben blijkbaar de vraag niet helemaal gelezen?

De man blijkt bij de ABN/AMRO een bankrekening te hebben en wil daarvan geld opnemen bij de ABN/AMRO in Nederland. Hij beschikt over een bankpas en heeft die thuis, toevallig Spanje, laten liggen.
Hij krijgt met geen mogelijkheid geld van zijn bankrekening opgenomen terwijl hij wel zijn identiteit kan aantonen maar geen bankpas kan overleggen.

Elke bank heeft een kopie van een geldig legitimatiebewijs gemaakt. Wat let ze om die twee (origineel en kopie) met elkaar te vergelijken en de man te helpen? Juist ja; de bankpas! Ik vind het ongelooflijk.

druif2010
door druif2010 - Jul 7, 2010 om 14:32
14 Antwoorden / 3 Vragen

de pas waarmee u internet-bankiert is ook uw pas om mee te pinnen!!

ro
door ron530 - Jul 7, 2010 om 14:49
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@Jscholtes, ik had nooit verwacht het te doen maar u bent de eerste, een flinke rode duim. Ons bankenstelsel gebruikt de legitimatieplicht, op id nummer en handtekening voor intern gebruik. Je kunt niet bij een bank binnen lopen met het verhaal "dit is mijn rekeningnummer en mijn id kaart/paspoort doe me even tweehonderd euro". Een medewerker met humor! zou zeggen "meneer koop een pistool en kom dan nog maar eens terug".
Zelfs toen de pinpas nog niet bestond en er een kas was ingericht werdt er eerst een fiat gevraagd of er wel voldoende op de rekening van de desbetreffende klant stond, als deze niet bekend was.

marcel75
door marcel75 - Jul 7, 2010 om 14:50
5124 Antwoorden / 4 Vragen

JScholtes,
Kopie van legitimatiebewijs is nog makkelijker na te maken dan het origineel. Daarnaast kan ik me ook makkelijk vermommen en zo lijken op iemands pasfoto als ik zijn paspoort heb. Die bankpas heb je niet voor niets gekregen en het is al jaren zo (ook in het buitenland) dat je een bankpas nodig hebt om bij je geld te komen.

marcel75
door marcel75 - Jul 7, 2010 om 14:53
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ron,
Kleine aanvulling: ID-plicht is niet alleen intern voorgeschreven, maar op grond van de de WWFT/Wet ter voorkoming van witwassen en financiering terrorisme ook van overheidswege verplicht.

jscholtes
door jscholtes - Jul 7, 2010 om 15:04
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=ron530 schreef op woensdag 7 jul 2010, 14:49]@Jscholtes, ik had nooit verwacht het te doen maar u bent de eerste, een flinke rode duim. Ons bankenstelsel gebruikt de legitimatieplicht, op id nummer en handtekening voor intern gebruik. Je kunt niet bij een bank binnen lopen met het verhaal "dit is mijn rekeningnummer en mijn id kaart/paspoort doe me even tweehonderd euro". Een medewerker met humor! zou zeggen "meneer koop een pistool en kom dan nog maar eens terug".
Zelfs toen de pinpas nog niet bestond en er een kas was ingericht werdt er eerst een fiat gevraagd of er wel voldoende op de rekening van de desbetreffende klant stond, als deze niet bekend was.

De bank heeft een gecertificeerde kopie (te uwer informatie), de klant staat er met zijn officiele ID......

jscholtes
door jscholtes - Jul 7, 2010 om 15:06
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=marcel75 schreef op woensdag 7 jul 2010, 14:50]JScholtes,
Kopie van legitimatiebewijs is nog makkelijker na te maken dan het origineel. Daarnaast kan ik me ook makkelijk vermommen en zo lijken op iemands pasfoto als ik zijn paspoort heb. Die bankpas heb je niet voor niets gekregen en het is al jaren zo (ook in het buitenland) dat je een bankpas nodig hebt om bij je geld te komen.

Uiteraard staat de klant er met zijn originele ID. Het is de bank die de kopie heeft.
Met uitsluitend een bankpas hoef je niet eens te vermommen. Toch?

ro
door ron530 - Jul 7, 2010 om 15:16
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Al heb je duizenden legitimatiebewijzen (trappen ze ook niet in geloof ik) zonder bankpas, geen geld. Nog iets grappigs al zouden ze willen er is geen geld in kas en met de pet rond doen ze ook niet.
De id plicht is inderdaad wettelijk ingesteld.

edwardus
door edwardus - Jul 7, 2010 om 15:22
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Je kunt van legitimatie vinden wat je wilt, het is en blijft geen bankpas en die is nodig als je geld wilt opnemen. Kom maar weer op met de rode duimen, wat maakt mij het uit. Het is en blijft zoals het is. Je kunt het net zo redelijk of onredelijk vinden als het weer.

trude
door trude - Jul 7, 2010 om 15:30
29 Antwoorden / 8 Vragen

Bij de ABN AMRO zijn de kasactiviteiten geautomatiseerd, zie hiervoor: http://www.abnamro.nl/nl/prive/service/kasfaciliteiten/vestigingen.html
hier kun je een vestiging zoeken en bekijken welke kasactiviteiten deze vestiging heeft.
Bij ING/Postbank kun je nog wel, zonder bankpas, met een geldig identiteitsbewijs aan de balie van een ING-kantoor bij uitzondering toch geld opnemen.
zie:
http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/geld-opnemen-van-je-eigen-rekening/cpagina/15/?vHash=c749c73j.
mvrgr.

fotoflex
door fotoflex - Jul 7, 2010 om 15:37
67 Antwoorden / 6 Vragen

Dat het wettelijk zo geregeld is, wil dat zeggen dat dat de beste manier is?
Een paspoort is een identificatiebewijs, het toont aan wie je bent, de pinpas is een legitimatiebewijs, toont aan dat jij aan jouw geld mag komen. Iemand anders die met jouw pinpas en -nummer geld opneemt, is niet per sé een dief, maar de bank controleert dat zeker niet. Je identiteit, aangetoond met je paspoort, zou voldoende duidelijk moeten maken dat alleen jij mag beschikken over het geld dat in de kluis ligt ( of deed het dat maar ).
Ik heb niet de indruk, dat maatregelen door de bank genomen(!) in het voordeel van de klanten zijn.

marcel75
door marcel75 - Jul 7, 2010 om 15:47
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Jscholtes,
De bank kan geen gecertificeerde kopie hebben simpelweg omdat zij daartoe geen bevoegdheid hebben (vraag met trouwens ook af of je niet onofficiele ID kunt hebben). Zou de bank die wel hebben, dan zou je bij de bank ook terecht kunnen voor de legalisatie van je handtekening, een copy collationee etc. Ze hebben een kopie waarop zij een stempeltje hebben gezet waarop staat dat zij een origineel legitimatiebewijs conform de WWFT hebben gezien. Als dat legitimatiebewijs inmiddels verlopen is, hoef je geen nieuwe kopie te laten maken door de bank. Je redenering loopt daar al mank.

Met alleen een bankpas krijg je tegenwoordig ook geen geld meer bij de bank. Daarvoor heb je pincode nodig. Heb je die afgegeven, dan is het in beginsel je eigen schuld als er misbruik van wordt gemaakt. Je pincode is dus je legitimatiebewijs alleen wat moeilijker na te maken.

ro
door ron530 - Jul 7, 2010 om 15:48
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ts komt uit het buitenland, zijn toch andere regeltjes. Je kan wel bomen over het systeem maar lost niets op. Als je wel een bankpas hebt ergens in Verweggistan maar neemt hem niet mee ben je dan niet zelf nalatig? Paspoort is er, tickets of autopapieren zijn er ook maar helaas bankpas zit in mijn andere jasje. Ben je op zijn minst toch slordig met je bankpas. Ts reageert al een tijdje niet meer, of omgekomen van de honger of een gepaste schaamte.

jscholtes
door jscholtes - Jul 7, 2010 om 16:05
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=marcel75 schreef op woensdag 7 jul 2010, 15:47]Jscholtes,
De bank kan geen gecertificeerde kopie hebben simpelweg omdat zij daartoe geen bevoegdheid hebben (vraag met trouwens ook af of je niet onofficiele ID kunt hebben). Zou de bank die wel hebben, dan zou je bij de bank ook terecht kunnen voor de legalisatie van je handtekening, een copy collationee etc. Ze hebben een kopie waarop zij een stempeltje hebben gezet waarop staat dat zij een origineel legitimatiebewijs conform de WWFT hebben gezien. Als dat legitimatiebewijs inmiddels verlopen is, hoef je geen nieuwe kopie te laten maken door de bank. Je redenering loopt daar al mank.

Met alleen een bankpas krijg je tegenwoordig ook geen geld meer bij de bank. Daarvoor heb je pincode nodig. Heb je die afgegeven, dan is het in beginsel je eigen schuld als er misbruik van wordt gemaakt. Je pincode is dus je legitimatiebewijs alleen wat moeilijker na te maken.

Je redenering t.a.v. ID is steekhoudend.
Weet je hoe snel je een pincode van een bankpas kunt achterhalen? Denk dat het namaken van een paspoort meer tijd kost. (Heb hiermee géén ervaring ;-))

marcel75
door marcel75 - Jul 7, 2010 om 16:10
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Achterhalen van de pincode schijnt toch nog wel lastig te zijn. Waarom zouden scimmers anders kleine camera's plaatsen om die te weten te komen? De pincode staat gewoon in de magneetstrip. En dat kan blijkbaar alleen maar uit als je meteen veel pasjes en codes kraakt.

ro
door ron530 - Jul 7, 2010 om 16:28
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De laatste bijdrages zijn off topic TS heeft geen bankpas in zijn andere jasje gelaten en die is nog in Spanje. Skimmen is dus niet aan de orde.

orgelmuts
door orgelmuts - Jul 7, 2010 om 18:23
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=edwardus schreef op woensdag 7 jul 2010, 15:22]Je kunt van legitimatie vinden wat je wilt, het is en blijft geen bankpas en die is nodig als je geld wilt opnemen. Kom maar weer op met de rode duimen, wat maakt mij het uit. Het is en blijft zoals het is. Je kunt het net zo redelijk of onredelijk vinden als het weer.

@edwardus off topic

En geen rode duimpjes ;-)

erik008
door erik008 - Jul 7, 2010 om 18:29
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Je kunt de pincode niet uit de magneetstrip halen omdat die er niet in staat.
De meeste geldautomaten werken ook niet meer met de magneetstrip maar met de chip.
De winkels zullen volgen...einde magneetstrip.
De meeste banken moeten eventuele contanten die ze uitgeven ook uit de geldautomaat halen.

edwardus
door edwardus - Jul 7, 2010 om 18:54
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Met het risico dat we een beetje off-topic raken, ik heb van begin af aan beweerd dat een 4-cijferige pin code veel te makkelijk is te kraken. Het moest ook makkelijk zijn, want naar verluidt is het 4-cijferig geworden omdat de vrouw van de uitvinder ervan anders de code niet kon onthouden :S.

Je kunt als hacker toch zeker wel een apparaatje maken dat hetzij een magneetstrip, hetzij een chip uitleest, om vervolgens door een simpele pc alle 10.000 verschillende pincodes op los te laten. Dat kan niet veel langer duren dan een paar (milli)seconden ofzo.

toolboy
door toolboy - Jul 7, 2010 om 19:07
965 Antwoorden / 40 Vragen

@wjbvo

Ik snap uw frustratie en geef u volkomen gelijk.
Helaas is dit Nederland en zijn de meeste nederlanders gedrogeerd met regeltjes.
Men kan dan vervolgens niet meer nadenken en lezen posten hun regeltjes.

Het is van de zotte dat we alhier met een geldig legetiatie bewijs van de rekeninghouder in persoon van onze eigen rekening geen geld kunnen opnemen.

T

gallito
door gallito - Jul 7, 2010 om 23:56
479 Antwoorden / 66 Vragen

[quote=wjbvo schreef op dinsdag 6 jul 2010, 16:37
1. Ik woon in Spanje
2. Heb wel een pas voor online bankieren, maar die was thuis.
3. Wat moet ik met een PIN pas in NL als ik er praktisch nooit kom.
4. Inderdaad als ik uit een geldautomaat in Spanje geld wil opnemen heb ik een bankpas nodig, maar niet als ik me binnen bij de balie meld.
quote]

Ondanks dat wjbvo niet meer reageert, wil ik toch nog even on-topic op haar/zijn posting antwoorden

1. Bij mijn weten kan men als men in Spanje woont (en ik neem aan daar ook resideert), men geen bankrekening in NL meer bezitten om de simpele reden dat je er geen woonadres meer hebt.

2. Een pas voor on-line bankieren? Daar heeft u toch geen pas voor nodig. Wat wordt bedoelt u hiermee?

3. En waarvoor moet u nog met een NL rekening on-line bankieren als al uw lasten in Spanje liggen. Die lopen dan toch via een Spaanse bank.
U komt bijna nooit meer in NL, maar houdt er wel een rekening aan?

4. Dit punt trek ik ten sterkste in twijfel en is volgens mij echt niet mogelijk.

Er staan zoveel vaag- en onwaarheden in de vraagstelling van t.s. en omdat deze ook niet meer reageert, trek ik het waarheidgehalte van de inhoud sterk in twijfel. Iets klopt er niet in dit verhaal.

Maar het heeft buiten dat toch weer 3 pagina's onderlinge discussie op gang gebracht.

salu2, gallito

justin34
door justin34 - Jul 8, 2010 om 06:05
25 Antwoorden / 16 Vragen

Er bestaat een noodprocedure als uw pas kapot is of gestolen., Maar u geeft zelf aan dat u een pas heeft, maar dat die thuis ligt. Tja das dan jammer. Geen pas = geen geld.

jscholtes
door jscholtes - Jul 8, 2010 om 08:08
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=gallito schreef op woensdag 7 jul 2010, 23:56][quote=wjbvo schreef op dinsdag 6 jul 2010, 16:37
1. Ik woon in Spanje
2. Heb wel een pas voor online bankieren, maar die was thuis.
3. Wat moet ik met een PIN pas in NL als ik er praktisch nooit kom.
4. Inderdaad als ik uit een geldautomaat in Spanje geld wil opnemen heb ik een bankpas nodig, maar niet als ik me binnen bij de balie meld.
quote]

Ondanks dat wjbvo niet meer reageert, wil ik toch nog even on-topic op haar/zijn posting antwoorden

1. Bij mijn weten kan men als men in Spanje woont (en ik neem aan daar ook resideert), men geen bankrekening in NL meer bezitten om de simpele reden dat je er geen woonadres meer hebt.

2. Een pas voor on-line bankieren? Daar heeft u toch geen pas voor nodig. Wat wordt bedoelt u hiermee?

3. En waarvoor moet u nog met een NL rekening on-line bankieren als al uw lasten in Spanje liggen. Die lopen dan toch via een Spaanse bank.
U komt bijna nooit meer in NL, maar houdt er wel een rekening aan?

4. Dit punt trek ik ten sterkste in twijfel en is volgens mij echt niet mogelijk.

Er staan zoveel vaag- en onwaarheden in de vraagstelling van t.s. en omdat deze ook niet meer reageert, trek ik het waarheidgehalte van de inhoud sterk in twijfel. Iets klopt er niet in dit verhaal.

Maar het heeft buiten dat toch weer 3 pagina's onderlinge discussie op gang gebracht.

salu2, gallito

Ad 2. Voor telebankieren bij ABN/AMRO, Fortis, Rabo, ING heeft men wel degelijk een pas nodig.

wjbvo
door wjbvo - Jul 8, 2010 om 09:53
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gallito schreef op woensdag 7 jul 2010, 23:56][quote=wjbvo schreef op dinsdag 6 jul 2010, 16:37
1. Ik woon in Spanje
2. Heb wel een pas voor online bankieren, maar die was thuis.
3. Wat moet ik met een PIN pas in NL als ik er praktisch nooit kom.
4. Inderdaad als ik uit een geldautomaat in Spanje geld wil opnemen heb ik een bankpas nodig, maar niet als ik me binnen bij de balie meld.
quote]

Ondanks dat wjbvo niet meer reageert, wil ik toch nog even on-topic op haar/zijn posting antwoorden

1. Bij mijn weten kan men als men in Spanje woont (en ik neem aan daar ook resideert), men geen bankrekening in NL meer bezitten om de simpele reden dat je er geen woonadres meer hebt.

2. Een pas voor on-line bankieren? Daar heeft u toch geen pas voor nodig. Wat wordt bedoelt u hiermee?

3. En waarvoor moet u nog met een NL rekening on-line bankieren als al uw lasten in Spanje liggen. Die lopen dan toch via een Spaanse bank.
U komt bijna nooit meer in NL, maar houdt er wel een rekening aan?

4. Dit punt trek ik ten sterkste in twijfel en is volgens mij echt niet mogelijk.

Er staan zoveel vaag- en onwaarheden in de vraagstelling van t.s. en omdat deze ook niet meer reageert, trek ik het waarheidgehalte van de inhoud sterk in twijfel. Iets klopt er niet in dit verhaal.

Maar het heeft buiten dat toch weer 3 pagina's onderlinge discussie op gang gebracht.

salu2, gallito

Beste Gallito, mijn excuses dat ik niet direkt reageer op de postings. Ik neem aan dat u uw geld onder uw matras bewaart en geen gebruik maakt van een bank. Ik heb wel degelijk een rekening bij ABN AMRO, waarom zou dat niet kunnen? Ja hoor ik woon en resideer zelfs in Spanje (BTW: kan ik er ook wonen en niet resideren, of niet wonen en wel resideren?)
Mijn pasnummer voor online bankieren bij ABN AMRO is 061 en is geldig tot 04/2014.
Ik heb ook lasten in Nederland, die alleen maar via een NL bank betaald kunnen worden: euro 9.95 per maand voor Canal Digitaal om NL TV te kunnen ontvangen, maar het merendeel is inkomsten (AOW, o.a.)
Ik heb trouwens ook een bankrekening in Engeland (Lloyds TSB) omdat ik daar geruime tijd heb gewoond en natuurlijk één in Spanje voor dagelijks gebruik.
Waarom zou ik hier onwaarheden vertellen, brave Gallito? U doet uw naam echt geen eer aan. Om in de vogelsfeer te blijven is "pájaro extraño" meer toepasselijk.

wjbvo
door wjbvo - Jul 8, 2010 om 10:00
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=marcel75 schreef op dinsdag 6 jul 2010, 19:04]Tja, Spanje is Nederland niet.

Tja Marcel75, dat klopt en zal a.s. zondag 11/07/2010 ook blijken. Spanje - Nederland: 4 - 2.

marcel75
door marcel75 - Jul 8, 2010 om 10:14
5124 Antwoorden / 4 Vragen

wjbvo,
Kijk eens naar een andere posting van mij en je zult kunnen concluderen dat ik van mening ben dat een of ander wereld kampioenschap, of dat nou onderwaterbiljarten, voetbal, hockey of kantklossen is, geen uber- en/of untermenschen creeert, daarwaar hele volkstammen die mening blijkbaar wel zijn toegedaan. Maakt mij dus niet uit wie er wint, fors aan meebetalen zal ik helaas wel moeten.

gallito
door gallito - Jul 8, 2010 om 11:28
479 Antwoorden / 66 Vragen

[quote=jscholtes schreef op donderdag 8 jul 2010, 08:08]
Ad 2. Voor telebankieren bij ABN/AMRO, Fortis, Rabo, ING heeft men wel degelijk een pas nodig.

Voor internetbankieren bij de ING heeft men alleen een rekening, een on-line verbinding, een pc en optioneel een mobiel nummer nodig. Een pas?? Nooit gehad, alleen een betaalpas met pincode om er 'en face' mee te betalen of geld op te nemen.

@wjbvo
quote: "Ja hoor ik woon en resideer zelfs in Spanje.."
Als 'vreemde vogel' weet ik wel dat je niet in 2 landen tegelijk ingeschreven kan staan als kan resident. Staat u nog ingeschreven in uw gemeenteregister in NL, dan heeft u de status van vakantieganger in Spanje en mag u er officieel niet langer dan 183 dagen verblijven.

Maar uw punt was, dat u geen NL bankpas bezit en daardoor in NL geen geld kon opnemen bij uw NL. bank. Daar heeft u inmiddels voldoende antwoord(en) op gekregen, waarom dat niet meer mogelijk is.
Ik wist overigens niet dat je rekening kan bezitten zonder betaalpas.

Uw antwoord over opnemen aan de balie in ES (zonder pasje) had ik verkeerd begrepen. U bedoelde hiermee uw spaanse rekening natuurlijk.