Gemeente vergeet te incasseren over 2015 en 2016
heb afgelopen week een brief ontvangen van de gemeente. door een technische fout zijn ze vergeten om de gemeentelijke belastingen over 2015 en 2016 te incasseren bij mij. ze bieden hun excuses aan in de brief en hebben de bewuste aanslagen bijgevoegd. nu zie ik dat ik de jaren 2015 en 2016 gelijk geincasseerd gaan worden met de aanslag van 2017. dit heeft als gevolg voor mij dat ik de aankomende 10 maanden 360,00 euro per maand moet gaan betalen. ze zullen dit afschrijven als automatisch incasso omdat ik hun gemachtigd heb. dit bedrag is veel te veel voor mij. ik kan dit echt niet missen en kom hierdoor in de problemen. Ik weet natuurlijk wel dat ik het zelf ook had moeten zien maar eerlijk gezegd let ik er nooit op. daarom betaal ik juist via automatisch incasso. ik vind het wel heel erg slordig dat een gemeente 2 jaar lang vergeet te incasseren en dit nu ineens bij mij neerlegt. ze brengen mij hier gigantisch mee in de problemen, ben er gewoon helemaal ziek van. Ik zal hier denk ik niet veel tegen kunnen doen. Maar vraag me wel af hoe het zit want hun zijn ook in gebreke. Heb elk jaar de aanslag ontvangen met de opmerking erop dat ik niet hoef te betalen omdat hun incasseren in 10 termijnen. kan iemand mij hier wat meer over vertellen. Bij voorbaat dank....
Hallo Grada72 ,
U kunt bij uw gemeente een klacht / of bezwaar indienen .
Gemeentelijke ombudsman
Als u een klacht heeft over uw gemeente, kunt u die indienen bij de gemeente zelf. Als u niet tevreden bent met de afhandeling, dan kunt u terecht bij een ombudsman. Als uw gemeente is aangesloten bij de Nationale ombudsman, dan kunt u daar uw klacht indienen. Op de website van de Nationale ombudsman ziet u of uw gemeente is aangesloten
Waarover moet de Ts klagen?
@tijger1 , dat het een fout is van de gemeente om ondanks een automatische incasso niet te innen . natuurlijk is Ts zelf ook nalatig geweest om niet te controleren , betalen zal hij/zij toch moeten .
Maar de gemeente erkent hun fout al en maakt excuses. Wat moet je meer?
Wat moet je meer? betalingsregeling .
Maar daar kan je gewoon om vragen, hoeft niet met een klacht.
U heeft de jaren 2015 en 2016 wel de jaarlijkse aanslagen "gemist" en kennelijk niet bij stilgestaan dat ze op zeker nog zouden komen.
Het is de gemeente minimaal te verwijten dat ze "slordig" zijn geweest. Ik zou via een bezwaarschrift naar de gemeente mijn beklag doen, want om even hun fout van 2 jaar + het nieuwe jaar in één jaar te willen incasseren is voor velen niet haalbaar. U moet 2015 en 2016 wèl betalen, daar ontkomt u niet aan. U kunt wèl aandringen dat dit bedrag niet haalbaar is in één jaar een een aanzienlijk ruimere termijn voor kunnen stellen die wèl haalbaar is voor U.
Geen bezwaarschrift, maar simpel een verzoek voor een grotere spreiding.
U hield natuurlijk 2 jaar lang geld over omdat de gemeente dit niet incasseerde. Dit opgespaarde geld kunt u daarvoor gebruiken. Heeft u dit geld niet meer, dan kunt u het beste met een huishoudboekje gaan werken. Ook al zijn er automatische incasso's, zien en controleren wat er uitgaat is nog altijd uw taak.
Omdat u uw Gemeente niet aangeeft is het moeilijk voor ons om een concrete aanbeveling te doen, maar ik zou een afspraak maken bij het Stadskantoor, de situatie voorleggen en desnoods een voorstel doen om met rente wèl naar draagkracht af te mogen stotteren. Inderdaad is het een inningsfout en mag tevens enige coulance verwacht worden, maar dan wèl zonder financiële voordelen voor ú, want u bent uiteindelijk niets tekort gekomen.
Wat ik niet begrijp, is dat als iemand zo krap zit, niet juist extra zorgvuldig zijn betalingen in de gaten houdt.
Op die aanslag staat dat zij in termijnen incasseren, niet dat u niet hoeft te betalen.
En het gaat dan per jaar en per maand blijkbaar over ca. € 120, toch niet echt een bedrag dat je een keer over het hoofd ziet.
Vraag voor die oudere jaren een langere betalingstermijn.
Ik begrijp dat ook niet (toen ik minder geld had, hield ik dagelijks een excel file bij met al mijn geldzaken zodat ik iedere dag exact wist hoe het er voor stond). Maar ik gok dat veel mensen struisvogelgedrag vertonen en denken dat het vanzelf goed komt als je je kop in het zand steekt.
@Jorisw, ook nu dat ik wat meer geld heb hou ik nog steeds een excel lijst bij. Aan het begin van de maand weet ik precies wat ik zou kunnen overhouden.
Hè? dat ik de aankomende 10 maanden 360,00 euro per maand moet gaan betalen.
Dus gemeentelijke belasting van € 3600 : 3 = € 1200 per jaar? Lijkt me redelijk véél. Vergis je je niet? OZB?
@grada72,
Er is in 2015 evenals in 2016 dus "geen" belletje bij u gaan rinkelen omdat u, geheel onverwacht, elke maand ruim meer te besteden had dan u had verwacht en dat is blijkbaar ook 'geen' gigantisch probleem gebleken.
Maar links om of rechts om, betalen 'moet ge en betalen zult ge', alleen over de periode waarin dit gebeurt kunt u in overleg gaan met de Gemeente.
U kunt tegen de huidige wijze waarop uw achterstand moet worden betaald in 'bezwaar' gaan en een betalingsregeling aanvragen.
Over het algemeen kunt u dit via het 'internet', schriftelijk of telefonisch bij uw Gemeente kenbaar maken en verzoeken om een grotere spreiding van de betalingstermijnen waarin u uw betalingsachterstand kunt inlopen.
Succes !!
Beste Grada72,
dat de gemeente in uw geval de aanslagen later incasseert is een schoonheidsfout hiermee zijn ze niet in gebreke. Wettelijk kan een reguliere aanslag vanaf het ontstaan van de belastingschuld drie jaar later nog opgelegd worden. verjaring voor het incasseren is zelfs nog ruimer uit te voeren. De gemeente is dus niet in gebreke zoals u stelt. Ze schrijven u zelfs nog keurig aan met uitleg over de gang van zaken. Ik neem aan dat als u echt in de problemen komt met betalen de gemeente ook ruim zal zijn in het treffen van een betalingsregeling. U moet hier wel om verzoeken. In dit bijzondere geval zal een meerjarige betalingsregeling op zijn plaats zijn.
@Frank, ik noem dit geen schoonheidfout maar een blunder.
Een bezwaarschrift indienen kan niet meer want de aanslagen van 2015 en 2016 liggen al vast.
De bezwaartermijn is 6 weken na verzenddatum.
De betaling van gemeentelijke belasting, daar schort het aan.
Dat je nooit hebt gemerkt dat er elke maand geen €120 werd geincasseerd, lijkt mij stug.
Neem contact op met de gemeente en vraag om een betalingsregeling.
Kijk eerst eens wat je kunt missen per maand. De aanslag van €120 moet je per maand betalen en wat blijft er dan nog over.
Misschien een idee om geen 10 maanden, maar 12 maanden te betalen, vakantiegeld in te leveren.
Een bezwaarschrift indienen kan niet meer want de aanslagen van 2015 en 2016 liggen al vast.
Maar zijn nooit verzonden ..........
@familyman,
Ts. schrijft in het topic : Heb elk jaar de aanslag ontvangen !!
Dat is even de vraag. Zijn de aanslagen niet verzonden, of is de gemeente vergeten ze te incasseren via de betalingsregeling. TS schrijft: Ik weet natuurlijk wel dat ik het zelf ook had moeten zien maar eerlijk gezegd let ik er nooit op. daarom betaal ik juist via automatisch incasso. Ja in de laatste regel staat:Heb elk jaar de aanslag ontvangen met de opmerking erop dat ik niet hoef te betalen omdat hun incasseren in 10 termijnen
Vraagsteller schrijft: heb afgelopen week een brief ontvangen van de gemeente. door een technische fout zijn ze vergeten om de gemeentelijke belastingen over 2015 en 2016 te incasseren bij mij. ze bieden hun excuses aan in de brief en hebben de bewuste aanslagen bijgevoegd.
Feit: door een technische fout zijn ze vergeten om de gemeentelijke belastingen over 2015 en 2016 te incasseren bij mij.
Feit:ze bieden hun excuses aan in de brief en hebben de bewuste aanslagen bijgevoegd. Ik lees daaruit: en hebben de bewuste aanslagen NU bijgevoegd .
De aanslagen zijn nu pas opgelegd, dus bezwaar maken kan altijd nog. Maar daar gaat het niet over.
Nee, de aanslagen heeft ze ieder jaar ontvangen. Quote: Heb elk jaar de aanslag ontvangen met de opmerking erop dat ik niet hoef te betalen omdat hun incasseren in 10 termijnen
Oké Carola83, maar dan is het niet-incasseren wel minimaal stom en dus zal een gepaste betalingsregeling het minimum zijn wat ze moeten toestaan. Maar dit soort zaken ontstaat m.i. wel door het (wellicht te) automatische incasso beleid.
Natuurlijk had de gemeente op moeten letten. Maar Grada72 ook.
Een aanslag gemeentelijke belastingen moet je in een keer betalen, tenzij je om een betalingsregeling vraagt.
In dit geval heeft TS om een betalingsregeling gevraagd, maar er is niets afgeschreven.
Dan kun je denken, ik zeg lekker niets, misschien komen ze er niet achter. Maar ze had ook de keuskunnen maken om met de gemeente te bellen en vragen waarom ze niet hoefde te betalen wat afgesproken was,
Omdat de gemeente €360 per maand gaat incasseren, dan moet je wel met een goed verhaal komen, waarom dit maandelijkse bedrag te hoog is.
Dus een lijstje maken met je inkomsten en uitgaven, zodat je kunt uitrekenen wat je extra per maand af kunt lossen,
Familyman, het was een technische fout. Niks met stom te maken.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Tarieven domeinnaam
Ik wil een domeinnaam registreren bij Transip.nl. Nu zie ik daar bij de tarieven die ze rekenen alleen het actie tarief staan. 0,49 euro cent voor het eerste jaar voor een .nl domeinnaam. Maar wat het verlengen na een jaar gaat kosten, vermelden ze er niet bij. Na lang zoeken kom ik uit op een link waar volgens hun de tarieven zouden moeten staan, maar ook daar staat niet wat het kost.
...
Lees meer
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
Liander wil mijn meter vervangen
Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .
Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ?
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer