sp
door splint Nov 29, 2017 om 09:18
Geldzaken & recht

Gevolmachtigde en WAO uitkering?

Beste mensen,
Recent is in het nieuws geweest dat een vrouw met bijstandsuitkering, gemachtigd voor de bankrekening van haar moeder, haar uitkering verloor en een giga bedrag aan uitkeringsgelden moet teug betalen.
Treft mensen met een WAO uitkering in dezelfde situatie ook dit lot?

Ik hoor graag van jullie,

Splint

1571 5 Rapporteer

holstein
door holstein - Nov 29, 2017 om 09:34
922 Antwoorden / 16 Vragen

Met bijstand staan je financiele gegevens onder toezicht van de gemeente incl veel regeltjes, maar de WAO is een ander soort uitkering, daar is niet die controle als bij bijstand.
Misschien zou je het voor de zekerheid even door kunnen geven, maar naar mijn idee levert het geen problemen op.

ma
door marnix1 - Nov 29, 2017 om 09:38
256 Antwoorden / 22 Vragen

Maakt niet uit, Wao is persoonlijk en valt niet onder partnertoets of iets dergelijks.

tijger1
door tijger1 - Nov 29, 2017 om 09:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maak u zich maar geen zorgen. Ten eerste is de WAO een heel ander soort uitkering, daarbij wordt niet gekeken naar vermogen of bezit,  en ten tweede was daar bij die mevrouw veel meer aan de hand dan dat er in de aankondiging in dat tv programma werd gesuggereerd.

sp
door splint - Nov 29, 2017 om 15:42
27 Antwoorden / 22 Vragen

Dank voor jullie snelle reactie!
Groet, Splint

aurora1
door aurora1 - Nov 29, 2017 om 16:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zoals al is gezegd, er was veel meer aan de hand met deze mevrouw met krokodilletranen.
Jaarlijks pinde ze een "gift" van 5000 euro van haar demente (!) moeder, maar dat deed ze dan in etappes. Waarom in etappes? Van veel pinbedragen was onduidelijk of dat geld wel voor de moeder bestemd was of gebruikt werd en dat kon niet (voldoende?) aangetoond worden.
Ik begrijp niet (en vind het niet erg kies), waarom die demente moeder steeds in beeld gebracht werd, en ik vraag me af of de demente moeder wel wist dat ze giften van 5000 euro per jaar deed aan haar dochter die haar pinpas heeft. In totaal heeft die dochter voor zichzelf in 2 jaar 10.000 euro aan "gift van haar demente moeder" gepind als ik het goed begrepen heb.
Enfin, ze is gezond en kan meer werken dan de 20 uren die ze treurig meldt dat ze maar een paar honderd euro per maand daarmee verdient waarvan ze alleen volgens haar zeggen kan eten. Die krokodilletranen zijn zoals ze vaak zijn, i.c. omdat ze betrapt is en de rechtszaak verloor.
Op u is e.e.a. niet van toepassing want u heeft een totaal andere soort uitkering, zoals al is gezegd.

tijger1
door tijger1 Nov 29, 2017 om 17:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, vol verontwaardiging schoppen tegen de participatiewet. Al 10 jaar in de bijstand. Een onderzoek doir de soos ivm extreem waterverbruik. En drie jaar geleden zij en zus van moeder gemachtigde pasje gekregen. Nou is moeder twee jaar dement en wordt ze blijkbaar door de Ts en zus leeggeplukt. Beiden € 5.000 per jaar aan gift van iemand die dement is? Nou een kamertje huren bij ex?

En Hertzenberg maar doordrammen. Compleet belachelijk verhaal.

aurora1
door aurora1 Nov 30, 2017 om 21:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ben dus niet de enige die er zo over denkt. Dat men dat dan op tv durft te brengen. Ze moeten die salarissen maar eens met 90% verminderen tot ze werkelijke problemen aan de kaak stellen en dan op een fatsoenlijke manier. Als Herzenberg zou ik me dood schamen, maar dat doet ze niet. Ze kijkt elke maand vrolijk naar haar salarisstrook. Helaas zijn er nog veel meer mensen die nogal verzot zijn op de bankrekeningen van anderen om voor zichzelf aan te wenden. De rekeningen van dementen, dan wel van ouderen die af en toe wat hulp nodig hebben en dan maar erin mee gaan omdat ze in een afhankelijke positie vertoeven. Je zult maar zulke kinderen of familie (of kennissen/buren) hebben dan ben je goed in de aap gelogeerd. Lui die ook maar eens een bezoekje afleggen aan een "oude eenzame persoon voor gezelschap" en vervolgens in het testament staan. Bah. Het beroerde is dat het zulke mensen steeds opnieuw lukt om zich op die manier te verrijken.