sv
door svenvraagt May 16, 2017 om 12:18
Geldzaken & recht

Heb ik recht op reiskostenvergoeding met terugwerkende kracht?

Sinds 07-2015 ben ik als parttime medewerker in dienst van een grote leverancier van eten & drinken. De afstand tot werk is 25 KM, en rijd dus 50 KM per gewerkte dag. Eerder heb ik mondeling wel eens gevraagd naar reiskosten vergoeding, maar dit was volgens mijn leidinggevende niet aan de orde voor parttimers. Op 21-4-17 ontving ik het bedrijfsrijgelement en zie daar duidelijk dat ik hier echter wel voor in aanmerking kom. Via een officiele brief heb ik aangegeven reiskosten vergoeding te willen krijgen met terug werkende kracht. Vanaf heden krijgen de parrtimers nu wel reiskostenvergoeding maar de werkgever wil niet betalen met terugwerkende kracht. Heb ik nog recht op mijn reiskosten met terugwerkende kracht? (€1200.-)

8234 4 Rapporteer

Topantwoord

fa
door familyman - May 16, 2017 om 12:37
888 Antwoorden / 1 Vragen

Ben je lid van een bond of heb je een juridische bijstandverzekering? Informeer daar eens.

sv
door svenvraagt May 16, 2017 om 12:38
Antwoorden / 1 Vragen

Beste Familyman,

Ik ben niet lid van een bond en heb verder zover ik weet geen juridsche bijstandverzekering.

fa
door familyman May 16, 2017 om 12:39
888 Antwoorden / 1 Vragen

Probeer het juridisch loket in je gemeente.

tijger1
door tijger1 - May 16, 2017 om 12:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor part-timers mogen geen slechtere voorwaarden gehanteerd worden dan voor mensen die full-time werken.

Als u geen lid bent van een bond, wend u zich dan tot het Juridisch Loket in uw gemeente, kijk op Google, of stel uw vraag op Rechtswinkel.nl, daar geven arbeidsrecht juristen antwoord en die kunnen u zeker helpen.

getty
door getty - May 16, 2017 om 12:44
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wt u echt de strijd hierover aan gaan? Of bent u zometeen per juli uit dienst?

sv
door svenvraagt May 16, 2017 om 12:49
Antwoorden / 1 Vragen

Heb toevallig zojuist (tegelijk met toekenning reiskosten per heden) een vast 0 uren contract gekregen. Momenteel ben door mijn studie alleen 's weekends en vakanties werkzaam. Vanaf augustus wil ik ergens anders vast aan het werk. Dus het zou mij de 1200€ wel waard zijn als het bedrijf mij hier om zou ontslaan (het is ook deels principe). Echter werken er bij het bedrijf +- 300 parttimers, dus wanneer ik in mij recht sta zullen meerdere parttimers volgen en hier een flinke kostenpost ontstaan.

getty
door getty May 16, 2017 om 12:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Schakel dan een advocaat (via juridisch loket)in als ze geen gehoor geven aan uw brief.

panter22
door panter22 May 16, 2017 om 13:28
6599 Antwoorden / Vragen

Wat de andere parttimers doen is hun zaak. Ik zou je actie maar even onder de pet houden totdat het is geregeld.

panter22
door panter22 - May 16, 2017 om 12:53
6599 Antwoorden / Vragen

De werkgever wil niet met terugwerkende kracht betalen. Daar zal hij vast wel een reden voor hebben gegeven.
De reiskosten worden pas vergoed m.i.v. het nieuwe reglement dat je gekregen hebt op 21 april? De ingangsdatum 1 mei?

sv
door svenvraagt May 16, 2017 om 12:58
Antwoorden / 1 Vragen

In eerdere regelement was de reiskostenvergoeding ook al beschikbaar voor werknemers en stond er precies het zelfde in, echter heb ik dit nooit opgemerkt. Vanaf dat ik werkzaam ben zou ik officieel reiskosten vergoeding moeten krijgen. Hier heb ik mondeling een malig naar gevraagd echter gaf mijn leidinggevende aan dat dit niet voor parttimers beschikbaar is. Mijn leidinggevende heb ik hier op vertrouwd en heb hier dus geen punt van gemaakt. Vanaf 21-4-17 heb ik actie ondernomen na het inzien van het bedrijfsregelement. Ingangsdatum van reiskostenvergoeding zou als moeten zijn vanaf mijn startdatum.

Ik verwacht dat de reden is dat de werkgever niet wil betalen is dat er meer parttimers al erg lang werken en de kosten dan flink zullen oplopen.

panter22
door panter22 May 16, 2017 om 13:24
6599 Antwoorden / Vragen

Reiskostenvergoeding met terugwerkende kracht

Je kunt je reiskostenvergoeding met terugwerkende kracht claimen. Reiskostenvergoeding is een arbeidsvoorwaarde en de verjaringstermijn daarvan is vijf jaar.
https://www.loonwijzer.nl/home/arbeidsvoorwaarden/werktijd/reiskostenvergoeding

Je werkgever zal niet blij zijn met jouw actie. Vraag eens advies aan het juridisch loket hoe je dit het best aan kunt pakken.