As
door Asterid Feb 28, 2018 om 23:18
Geldzaken & recht

Huis verkocht, nu onderhuren

Ik ben in 2017 gescheiden en mijn huis is nu verkocht. Ik en mijn twee kids van 15 en 17 wonen nu in een flat. Deze flat huur is van een skileraar die veel in het buitenland zit en de rest va de tijd bij zijn vriendin doorbrengt. Hij wil zich niet laten uitschrijven op het adres waar wij nu wonen. Ik heb wel met hem een huurcontract ondertekend en mijzelf in laten schrijven bij de gemeente op dit adres. Wat is de invloed op mijn kgb en kinderbijslag?

3857 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2018 om 23:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u een huurcontract hebt afgesloten met de verhuurder en die huur ook echt betaalt, heeft een en ander geen invloed op het KGB. Op de kinderbijslag heeft eigenlijk niets invloed.

tenormin
door tenormin - Feb 28, 2018 om 23:39
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Dat de skileraar zich niet laat uitschrijven is uiteraard verstandig van hem. Niemand kan in de toekomst kijken. Zoals u zelf schrijft: ik ben in 2017 gescheiden, wat ook niet in uw planning zat. Maar uw huurcontract blijft gewoon geldig en heeft geen invloed op uw KGB en kinderbijslag. Hoe het loopt als hij en zijn vriendin uiteen gaan, reeële optie, zal hij een probleem hebben om u uit zijn flat te krijgen.

aurora1
door aurora1 - Mar 1, 2018 om 00:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar ik zou in ieder geval wel snel een woning zoeken waarvan u niet onderhuurder bent en dit niet zo laten.

sn
door snitzel - Mar 1, 2018 om 07:33
38 Antwoorden / 0 Vragen

Dit heeft wel degelijk invloed. U huurt namelijk niet een gedeelte van de woning wat met een onderhuurcontract aangetoond kan worden. U huurt de HELE woning en daarom mag de verhuurder niet ingeschreven staan.

Omdat hij op uw adres staat ingeschreven is hij automatisch uw toeslagpartner en onvangt u niet de alleenstaande ouderkop die in de KGB verwerkt zit. Dit kan wel € 300 euro schelen per maand. Of u ontvangt helemaal geen KGB omdat namelijk zijn inkomen meeteld en u gezamenlijk boven de toeslaggrens uit komt. Ook voor de zorgtoeslag en huurtoeslag heeft dit effect dat hij als toeslagpartner gezien wordt.
Mocht u hier aan twijfelen? Bel 0800-0543 belastingtelefoon. Die kan dit direct bevestigen.

Daarnaast is het fraude van uw verhuurder. Want volgend de BRP wet moet je ingeschreven staan waar je daadwerkelijk woont. Als de gemeente hierachter komt krijgt hij een boete.

Uit uw verhaal maak ik op dat hij veel in het buitenland verblijft en de resterende tijd bij zijn vriendin verblijft. Dus hij moet ingeschreven staan bij zijn vriendin.

Als hij zich niet vrijwillig laat uitschrijven dan kunt u een adressenonderzoek laten opstarten bij de gemeente en dan schrijft de gemeente hem alsnog uit.

panter22
door panter22 Mar 1, 2018 om 08:51
6599 Antwoorden / Vragen

Is het een huurwoning van een woningcorporatie en als blijkt dat de woning illegaal onderverhuurd wordt, dan is niet alleen de verhuurder de woning kwijt, maar ook de onderhuurder staat op straat.
Ook een koopwoning mag je niet zonder toestemming verhuren.
Als ts niet op straat wil komen te staan, dan kan ze de gemeente maar beter niet inlichten. Kijk ook eens op: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/wijzigingen_doorgeven/welke_wijzigingen_moet_ik_doorgeven/wonen/ik_krijg_een_onderhuurder/ik_krijg_een_onderhuurder

Gr
door Grunn1 Mar 1, 2018 om 09:30
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@snitzel. Uw verhaal klopt niet zij zijn geen toeslagen partners.

Volgens de website van de belastingdienst en zie met name punt 6

U heeft een toeslagen partner indien:

  1. U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.
  2. U hebt samen een kind.
  3. U of uw partner heeft een kind van de ander erkend.
  4. U bent partner voor een pensioenregeling.
  5. U hebt samen een koopwoning.
  6. U of 1 van uw medebewoners heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar. Is uw medebewoner een onderhuurder? Dan bent u niet elkaars toeslagpartner.
  7. U bent elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting.

Iemand gebruikt mijn adres als postadres

Staat iemand op uw adres ingeschreven, maar is het alleen een postadres? Dan is die persoon niet uw toeslagpartner.

aurora1
door aurora1 Mar 2, 2018 om 16:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@snitzel: Lekker achterbaks advies.

sn
door snitzel Mar 2, 2018 om 20:35
38 Antwoorden / 0 Vragen

Lekker achterbaks advies? Wat is dat voor vreemde opmerking. De eigenaar dient zich in te schrijven waar hij woont. Hij woont daar niet. Vermoedelijk trekt hij wel de HRA af terwijl hij daar niet woont en zorgt er zo voor dat een alleenstaande moeder in de problemen komt met de toeslagen. Verhuurder pleegt dus En woonfraude ( hij woont daar niet) en vermoedelijk hypotheekrente fraude. Daarnaast adviseert iedereen hier om een onjuist huurcontract op te laten stellen wat weer gevolgen heeft voor de eventuele huurtoeslag en Ts op andere wijze kan schaden ( huurbescherming). Het is mij duidelijk dat u geen kaas gegeten heeft van complexe fraude casusen. Dat geeft niet, dat is een nadeel van advies vragen op zn forum. Helaas zie ik dagelijks de gevolgen van mensen die in de problemen raken omdat ze onjuist advies opvolgen .

tijger1
door tijger1 Mar 2, 2018 om 20:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat moet de Ts met een adressenonderzoek? Zij WEET toch dat haar huisbaas op datzelfde adres ingeschreven staat. Hoeft ze dus helemaal niet te laten onderzoeken.

En wat kan het haar schelen wat hij al dan niet aftrekt. Is haar zaak niet.

Overigens heeft de Ts het helemaal niet over huurtoeslag.

De Ts is gescheiden en moest ongetwijfeld haar woning verkopen. Met twee pubers kan je geen kamer huren, maar je moet ergens wonen. Hiewel een aanname van mijn kant, zal deze situatie voor de Ts ongetwijfeld een tijdelijke zijn. Dus op huurbescherming zal ze ook niet zitten te wachten.

En zulke complexe fraude is dit niet, juist compleet duidelijk.

sn
door snitzel Mar 2, 2018 om 21:06
38 Antwoorden / 0 Vragen

Het heet een adressenonderzoek. Het maakt niet uit dat Ts weet wie er op haar adres woont. Dit geeft al aan dat je geen weet hebt hoe het werkt omdat je de termen niet kent. Zij kan de eigenaar niet zelf uitschrijven dus moet je de gemeente verzoeken om een adresonderzoek te starten. Na dit onderzoek kan ze alsnog alle toeslagen aanvragen.

En precies, ze moet ergens wonen. Je weet niet of ze er tijdelijk moet wonen. de (huur)huizenmarkt zit in veel regio's aardig op slot. Dus je weet niet of Ts gebaat is bij huurbescherming. maar nogmaals, dat was de vraag niet van Ts. Ik hou me bij de feiten.  Ts vraagt om de gevolgen voor de toeslagen en die geef ik. Hierbij belicht ik de hele zaak op basis van haar topicverhaal en neem ik alle relevante onderwerpen mee.

Het is wel degelijk fraude en meer complex dan de meeste op dit forum kunnen bedenken. Met de adviezen dat ze haar huurcontract moet laten aanpassen zo dat het lijkt of ze een gedeelte van de woning huurt maakt het juist nog erger.
Maargoed, ik ga hier verder niet op in. hopelijk is Ts wijs om niet domweg alle adviezen klakkeloos op te volgen maar naar de juiste instanties (belastingdienst en gemeente) belt.

tijger1
door tijger1 - Mar 1, 2018 om 09:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In het huurcontract meer goed opnemen dat u “deels” huurt.

Cookies
door Cookies - Mar 1, 2018 om 09:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als onderverhuur zonder toestemming van de echte verhuurder gebeurd, dan kan dat huurcontract zo de prullenbak in.

Onderhuur is bij sociale huurwoningen sowieso zelden tot nooit toegestaan.

marita5
door marita5 - Mar 1, 2018 om 09:26
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Asterid ,

Lees deze informatie eens door  , als het een huurwoning is , klik op de rode regels .

https://www.arag.nl/particulier/wonen/huur-of-verhuur/onderhuur-huurwoning/

https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/onderhuur/

AM advocatuur
door AM advocatuur - Mar 1, 2018 om 09:33
11 Antwoorden / Vragen

Als je in de onderhuurovereenkomst (ivm je recht op kgb) laat opnemen dat je maar een deel van de flat huurt, loop je een risico aIs de skileraar geen eigenaar maar huurder van de flat is. Huurt de skileraar en is sprake van een onderhuurovereenkomst, dan kun je een probleem krijgen met de hoofdverhuurder, omdat in huurcontracten vaak een onderhuurverbod is opgenomen. Als je maar een deel van de flat huurt, word je niet beschermd. Huur je de volledige flat, dan kun je een beroep doen op artikel 7:269 BW. Begint de hoofdverhuurder dan een procedure tegen de skileraar, omdat hij onbevoegd onderverhuurt, en wordt de huurovereenkomst tussen hoofdverhuurder en skileraar ontbonden, dan zet de hoofdverhuurder de onderhuurovereenkomst automatisch voort. De verhuurder kan daar ook wel weer een procedure voor opstarten, maar dat is een extra stap en dan moet er aan allerlei eisen zijn voldaan.

sn
door snitzel Mar 1, 2018 om 10:29
38 Antwoorden / 0 Vragen

Er is geen sprake van huur gedeeltelijke woning. Ts moet gewoon naar de gemeente een adressenonderzoek laten opstarten.

sn
door snitzel - Mar 1, 2018 om 10:35
38 Antwoorden / 0 Vragen

De situatie waar iedereen die hier reageerd naar refereert  ( dat het onderhuur zou zijn)is als er slechts een deel van de woning wordt verhuurd en de eigenaar óók op het adres verblijft.

Dat is in deze situatie NIET het geval. De woning is in het geheel verhuurd aan Ts. De verhuurder/eigenaar dient zich uit te schrijven. De verhuurder pleegt woonfraude door in geschreven te blijven staan waar hij niet woont.

Of heeft hij nog een kamertje waar hij kan verblijven? Nee, de verhuurder verblijft bij zijn vriendin als hij niet in het buitenland verblijft. (Welk financieel gewin steekt daar achter?)

@epcot1 Nummer 6 gaat hier niet op.

Deze ( versimpele) opsomming komt uit de wet "Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen" (AWIR)
Zie artikel 3 lid 2 sub e

die evenals de belanghebbende meerderjarig is, waarbij op dat woonadres tevens een minderjarig kind van ten minste een van beiden staat ingeschreven, behoudens ingeval de belanghebbende door middel van een schriftelijke huurovereenkomst, waaraan bij ministeriële regeling nadere voorwaarden kunnen worden gesteld, doet blijken dat een van beiden op zakelijke gronden een gedeelte van de woning huurt van de ander;

Juist dat stukje "gedeelte" ontbreekt. Ts huurt de hele flat.
Ik hoop dat Ts niet het advies ten harte neemt om een aanpassing in het huurcontract te laten zetten dat ze maar een deel van de woning huurt. Dit houdt geen stand mocht er een controle komen vanuit de belastingdienst. daarnaast verliest ze de woonbescherming. ook heeft ze dan geen recht op huurtoeslag ( mocht ze aan de voorwaarden voldoen) omdat ze als onderhuurder de gemeenschappelijke ruimten zou delen met de verhuurder.

Oftewel, de verhuurder heeft ( waarschijnlijk) baat bij deze constructie maar Ts absoluut niet.

tijger1
door tijger1 Mar 1, 2018 om 15:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar de Ts baat bij heeft, is dat zij een woning kon huren.

sn
door snitzel Mar 2, 2018 om 11:06
38 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag van TS is of het invloed heeft op de KGB en kinderbijslag. Of ze baat heeft om een woning te huren vraagt ze niet. Misschien waren er wel andere opties. Dus dat is een aanname.

Om een woning te huren heb je geld nodig. Misschien rekent Ts wel op de KGB  om uberhaupt rond te komen en huur te betalen. De KGB kan wel oplopen tot € 422 per maand voor twee minderjarige kinderen,zorgtoeslag (tot € 94 per maand) en misschien ook wel op de huurtoeslag

( tot +/- € 340 per maand).

Ze moet het goed juridisch regelen. Verhuurder/eigenaar woont er strikt juridisch gezien niet. Wat gewoonweg betekend dat de eigenaar zich moet uitschrijven. Allerlei contructies verzinnen is zinloos en uiteindelijk trekt Ts aan het kortse eind wbt financien/toeslagen.

tijger1
door tijger1 Mar 2, 2018 om 20:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, ga maar lekker met je kinderen onder de brug zitten.

sn
door snitzel Mar 2, 2018 om 21:10
38 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een aanname. Hou je bij de feiten. dat zal je advies die je aan mensen geeft ten goede komen. Hou weet je dat ze onder een brug moet slapen? Heb je haar huurcontract gelezen? Heb je uberhaupt verstand van verbintenissenrecht?

As
door Asterid - Mar 1, 2018 om 14:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is de koopwoning van de skileraar.
Dus geen (sociale) huurwoning.

tijger1
door tijger1 Mar 1, 2018 om 15:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus huurcontract wijzigen dat u deels huurt. Ik kan mij zo voorstellen dat dit voor u een tijdelijke oplossing is, ivm scheiding en verkoop eigen woning.

AS
door ASmeet090 - Mar 1, 2018 om 14:58
2 Antwoorden / 1 Vragen

1. De skileraar is verplicht zich uit te schrijven als hij langer dan 8 maanden niet in Nederland verblijft. Wat hij doet is dus waarschijnlijk "illegaal" Zie hier

2. De mogelijke voordelen die de skileraar hieruit haalt:

- Nederlanse basiszorgvezekering blijft (onterecht) behouden, Zie hier
- Geen AOW-gat (scheelt 2% per jaar), Zie hier

- Hypotheekverstrekkers geven vaak geen toestemming voor onderhuur, Zie hier
- Verzekeringen voor het huis blijven behouden. Deze bieden in veel gevallen geen dekking bij onderhuur en zeker niet als de skileraar niet meer in Nederland staat ingeschreven. Wanneer de skileraar zich uitschrijft, zal hij dus een polis uit de niche-markt moeten aanschaffen tegen een (vermoedelijk) hogere premie dan hij nu betaalt.
3. Hoewel de regels van de belastingdienst aangeven dat bij onderhuur geen sprake is van toeslagpartners, gebeurt dit in de praktijk vaak automatisch zodra er meerdere volwassenen op 1 adres staan ingeschreven. U zult dan zelf contact moeten opnemen met de belastingdienst om dit recht te zetten. Ervaring leert dat dit een lang en moeizaam traject is. Bezoek eens fora voor alleenstaande ouders met inwonend personeel, die hebben hier vaak ervaring mee.

tenormin
door tenormin Mar 1, 2018 om 15:21
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@asmeet090, eerste zie hier laat me schrikken. 8 Maanden, niet eens aaneengesloten en dan moet je je al uitschrijven? Nu niet meer, maar ben ook vaak langer dan die 8 maanden weggeweest, de laatste jaren. Vraag me dan af, omdat ik veel mensen ken die bijna permanent in Spanje wonen en hier hun huis gewoon aanhouden, hoe zij dat doen.

panter22
door panter22 - Mar 1, 2018 om 15:58
6599 Antwoorden / Vragen

Je bent onderhuurder als je de woning van een huurder huurt. Je huurt de woning van de eigenaar, dus je bent een huurder.
Nu is de vraag, huur je het hele appartement of huur je het appartement minus een slaapkamer, waar de eigenaar nog spullen heeft opgeslagen, maar er in de praktijk niet meer woont.
In dat geval huur je een deel van de woning. Misschien noem je dat onderhuur?

fi
door fisbel - Mar 2, 2018 om 00:36
851 Antwoorden / 3 Vragen

Wat hier gebeurt kan bloedje link zijn voor alle partijen. Al is het alleen al fiscaal. De skileraar verhuurt de hele woning of een groot deel van de woning. Dus kan er geen sprake zijn van de kamerverhuurvrijstelling. Waardoor de skileraar zijn hypotheekrenteaftrek (deels) verliest omdat het verhuurde gedeelte in Box 3 terechtkomt.

Als de skileraar ingeschreven blijft staan en er is geen waterdicht contract voor onderhuur wordt hij vanwege de inwonende minderjarige kinderen fiscaal partner met TS. ALS er toeslagen zijn wordt het recht van de toeslagen gebaseerd op het gezamenlijk inkomen (verzamelinkomen) De skileraar moet de onderhuur aan de Belastingdienst melden!

Informatie van de Belastingdienst kan ik met links toevoegen, maar eerst zal duidelijk moeten zijn hoe partijen hun afspraken in het huurcontract hebben gemaakt. En of deze afspraken ook houdbaar zijn.