eenigma
door eenigma Sep 1, 2010 om 17:12
Geldzaken & recht

Huisbaas eist aanleg van de tuin

De woningbouwvereniging eist van een vriendin van mij dat zij de achtertuin aanlegt maar zij zit helaas (nog) in de bijstand met twee kleine kindjes. De WBV heeft eerder geklaagd bij haar dat zij de tuin nog niet heeft aangelegd en in overleg heeft zij de voortuin met gras ingezaaid, een grasmaaier gekocht en houd die zo netjes. Nu echter wordt er steeds gecontroleerd en gister had ze weer een kaartje in de bus dat de dame van de WBV langs was geweest en dat ze toch echt de achtertuin ook moest aanleggen. In de grond van de achtertuin ligt veel afval van toen het huis is gebouwd, puin en zand, grote brokken steen waardoor het lastig is de boel om te spitten en daar ook gras in te zaaien.

Zij heeft de WBV voorgesteld dat deze het bouwafval verwijderd, de tuin omspit en aarde toevoegen en dat zij dan gras zal inzaaien en dit kort zal houden. Bij eerdere werkzaamheden in de straat achter haar werden de tuinen van die bewoners zo opgeleverd door de WBV.
Verder heeft ze aangegeven dat ze van haar bijstand nu niet de tuin kan (laten) aanleggen. Ze heeft niet iemand in haar vrienden/familiekring die deze klus voor haar kan klaren.

Dit is het antwoord op haar reactie;

"Dag A.....,

Je begrijpt misschien wel dat we geen uitzonderingen kunnen maken. Voor de andere huurders hebben we ook geen extra kosten hoeven maken, zij hebben de tuin wel ingericht. Bij de intake hebben we het aanleggen van de tuin besproken. We hebben je tijd genoeg gegeven om het voor elkaar te brengen. Misschien dat je iemand uit je kennissenkring of familie kunt vragen om je te helpen."

Een wel heel kille zakelijkheid maar ook een dreigend toon terwijl ook zij op de hoogte waren van haar financiële situatie, een bijstandsuitkering, toen ze de woning aan haar verhuurde. Dat zij nog geen werk heeft gevonden is al vervelend genoeg en zij wil ook heel graag aan de slag, dat de WBV vind dat ze haar voldoende tijd hebben gegeven terwijl ze haar situatie kennen..... erg sociaal zijn ze niet te noemen en wat menselijker zou toch ook fijn zijn. Het gaat immers niet om om onwil maar om onmacht/overmacht van haar kant.

Mijn vraag is wie weet wat haar rechtspositie is in deze? Veel WBV-en hebben ergens een potje voor uitzonderingen, voor mij heeft de WBV (een andere dan de hare) mijn tuin voor me betegeld omdat ik door ziekte deze niet meer kan onderhouden en ik ook van de bijstand moet rondkomen dus ik had dat niet kunnen betalen. Kunnen ze op grond hiervan het huurcontract opzeggen? Nee toch? Als zij nu iets plaatst dat inkijk in de achtertuin verminderd of minder mogelijk maakt kunnen ze dan nog steeds zo dreigend eisen dat zij de tuin aan moet leggen.

Dat intake gesprek waarin het vermeld zou zijn....... mijn vriendin kwam uit een bijzonder moeilijke situatie na maanden op een woning gewacht te hebben vanwege een scheiding en zat toen met een tweeling van nog geen 2 jaar oud, het enige wat ze wilde was een huis om weg te kunnen bij haar gewelddadige ex. Ze kan zich afspraken over de tuinaanleg niet herinneren en heeft niet apart iets daarvoor ondertekend.

Ik weet dat in huurcontracten staat dat je als huurder je tuin moet onderhouden maar hoe rekbaar is dat begrip en hoe lastig kan een huisbaas het je maken?

Alvast bedankt voor alle tips,

lieve groetjes,
Enigma.

PS Haar WBV heet WoonFriesland en de mijne Ymere, het verschil tussen stad en platteland of ......?

8618 86 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Sep 1, 2010 om 17:23
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je moet je tuin netjes onderhouden omdat je geen hinder/overlast mag veroorzaken. Niemand wil immers op een puinhoop uitkijken of daarnaast wonen. Je vriendin zal de tuin dus moeten aanleggen. Dat hoeft geen showtuin te zijn, maar wel netjes. En dat kan het al snel zijn.

Doet ze dat niet, dan kan het uiteindelijk een grond zijn om de huurovereenkomst te ontbinden. Daarvoor kan het ook nog zijn dat de woningbouw de tuin aanlegt op haar kosten. Dat gaat aardig in de papieren lopen.

Als ik haar was zou ik op bijv. Marktplaats zoeken. Vaak hebben mensen nog wel wat betontegels waar ze maar al te graag van af willen.

eenigma
door eenigma - Sep 1, 2010 om 18:31
252 Antwoorden / 14 Vragen

Maar Marcel moet je dan ook het bouwafval dat de WBV in de tuin heeft laten liggen nadat de woning opgeleverd was opruimen? Wie en wat bepaald wat een puinhoop is en dus overlast/hinder bezorgd? We hebben het hier niet over een familie Flodder he die hun grof vuil/afval in de tuin flikkeren of deze anders gebruiken als voor bedoeld zoals een brommersleutelplaats waarbij de olie in eigen grond en/of in de tuin van de buren loopt. Wat de een een mooie natuurtuin vind vind de ander een onverzorgde bende ;-) Ik kan nergens een normering daarvoor vinden omdat die volgens mij ook niet bestaat.

Die suggestie over Marktplaats is erg aardig maar als je nou niet zelf in staat bent om die stenen op te halen want van een bijstand is het lastig autorijden en je kan die loeizware grindtegels niet versjouwen, je kan ze niet leggen omdat je daar fysiek niet toe in staat bent en omdat bovendien de grond vol zit met grote brokken steen van het bouwafval, dan heb je daar niet zoveel aan, aan die gratis op te halen grindtegels.

Ik hoop dat er meer juridisch ook onderlegd advies komt want het feit dat de WBV èn op de hoogte was van haar situatie toen ze haar de woning zo verhuurde èn weigert zelf mee te werken èn weigert de door hen achtergelaten bouwafval op te ruimen......... nou ja, mijn rechtvaardigheidsgevoel zegt dat het niet zo kan zijn dat zij ijzer met handen moet kunnen breken en dat de WBV haar eisen dient te stellen in redelijkheid en billijkheid en dat bedien hier ver te zoeken zijn.

lieve groetjes,
Enigma.

getty
door getty - Sep 1, 2010 om 18:36
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Waarom heeft ze een huurwoning geaccepteerd met een hoop puinzooi?
Normaal gesproken zijn dit zaken die je bij het aangaan van de overeenkomst bespreekt. Ik neem aan dat ze de woning heeft bekeken, vooraf? Zo ja, dan had ze beter toen kunnen eisen dat ze de tuin schoon opleveren. Nu heeft ze blijkbaar de situatie zoals die was geaccepteerd en is het denk ik moeilijk hard te maken dat het haar puinzooi niet is. Of heeft de wbv wel erkend dat de rotzooi van hun is, dat lees ik namelijk niet uit hun reactie of uw verhaal.

invalide
door invalide - Sep 1, 2010 om 18:43
787 Antwoorden / 5 Vragen

Na het aanharken voor gras zaaien in mijn nieuwe koopwoning ontdekte ik ook dat het een erg dun laagje zwarte grond was met veel puin.
Na enkele stukken bloot gelegd te hebben heb ik de aannemer gevraagd dit te verwijderen en netjes op te leveren.
Indien hij zou weigeren mag je een schadeclaim indienen.
Enige stenen mag, maar geen dump van al het afval omdat storten geld koste!

Dus probeer het eens via de woningbouw want normaal moet het redelijk puin vrij opgeleverd worden.

ge
door gerland - Sep 1, 2010 om 18:59
127 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij dat de woningbouwvereniging zich hier uitermate redelijk en coulant opstelt.
Onrechtvaardig zou ik het beslist niet noemen.

Daarentegen is het nu opeens beginnen klagen over bouwafval in de grond, terwijl dat niet eerder gebeurd is en de woning gewoon geaccepteerd is, nu niet bepaald netjes te noemen.
Het feit dan naar uw zeggen de WBV "op de hoogte was van haar situatie" betekent niet dat je nu kunt zeggen: "u had er maar rekening mee moeten houden dat ik als huurder mijn afspraken niet na zou komen".
Stellen dat de WBV niet mee wil werken, zoals u doet, is bovendien onzinnig. Meewerken waaraan?
Dat de WBV geen uitzonderingen kan maken ten opzichte van andere huurders lijkt mij ook heel rechtvaardig.

In het citaat uit de het antwoord van de WBV is "kille zakelijkheid" en een "dreigende toon" wat mij betreft ver te zoeken. Een zeer fatsoenlijke tekst is het (waarmee iemand natuurlijk niet blij hoeft te zijn, maar dat is iets anders)

Dus: met een aantal vrienden de handen uit de mouwen steken om uw vriendin te helpen de boel netjes te maken, lijkt mij een beter idee, dan toch wel misplaatst te gaan zeuren over "mijn rechtvaardigheidsgevoel".

Overigens: "meer juridisch ook onderlegd advies" dan van marcel75 kunt u hier niet krijgen.

invalide
door invalide - Sep 1, 2010 om 19:07
787 Antwoorden / 5 Vragen

Hoewel ik het met Gerland hierboven eens ben, de hoeveelheid puin kan per woning flink verschillen dus hoeveel?????

birdies
door birdies - Sep 1, 2010 om 19:08
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........het verschil tussen stad en platteland of ...........

Geen verschil: ik woon in de Randstad en ook daar staat in de huurovereenkomst de voorwaarde dat je de tuin moet onderhouden.

Ik vind het juist te prijzen dat verhuurders het naleven hiervan in de gaten houdt, dat bevordert de leefbaarheid in de wijk.

En, zoals eerder gezegd, waarom niet met een stel sterke mannen de puin met vereende krachten opruimen/verwijderen? Dat alleen al maakt het een stuk toonbaarder. En echte vrienden helpen natuurlijk ook nog even met het (goedkoop) aankleden van de tuin.

birdies
door birdies - Sep 1, 2010 om 19:19
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........Doe je dan nog niets dan doet de woningbouw het zelf even en krijg jij er de rekening ervan gepresenteerd..............

Klopt, heeft de verhuurder hier ook gedaan bij een sterk verwaarloosde tuin.

eenigma
door eenigma - Sep 1, 2010 om 19:25
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=getty schreef op woensdag 1 sep 2010, 18:36]Waarom heeft ze een huurwoning geaccepteerd met een hoop puinzooi?
Normaal gesproken zijn dit zaken die je bij het aangaan van de overeenkomst bespreekt. Ik neem aan dat ze de woning heeft bekeken, vooraf? Zo ja, dan had ze beter toen kunnen eisen dat ze de tuin schoon opleveren. Nu heeft ze blijkbaar de situatie zoals die was geaccepteerd en is het denk ik moeilijk hard te maken dat het haar puinzooi niet is. Of heeft de wbv wel erkend dat de rotzooi van hun is, dat lees ik namelijk niet uit hun reactie of uw verhaal.

Omdat zoals ik vertelde ze in een noodsituatie zat en wel iets anders aan haar hoofd had dan de staat waarin de tuin verkeerde, als je dringend een woning nodig hebt, er alleen voor staat in een bedreigende situatie tja dan wil je wel eens niet zo alert zijn om op dit soort zaken assertief voor jezelf op te komen. Ja, ze heeft vanaf het begin aangegeven dat het puin van de WBV is en de WBV ontkent dat ook niet maar vind dus dat het haar probleem is om dat uit de tuin weg te krijgen zodat ze gras in kan zaaien.

eenigma
door eenigma - Sep 1, 2010 om 19:53
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=gerland schreef op woensdag 1 sep 2010, 18:59]Het lijkt mij dat de woningbouwvereniging zich hier uitermate redelijk en coulant opstelt.
Onrechtvaardig zou ik het beslist niet noemen.

Daarentegen is het nu opeens beginnen klagen over bouwafval in de grond, terwijl dat niet eerder gebeurd is en de woning gewoon geaccepteerd is, nu niet bepaald netjes te noemen.
Het feit dan naar uw zeggen de WBV "op de hoogte was van haar situatie" betekent niet dat je nu kunt zeggen: "u had er maar rekening mee moeten houden dat ik als huurder mijn afspraken niet na zou komen".
Stellen dat de WBV niet mee wil werken, zoals u doet, is bovendien onzinnig. Meewerken waaraan?
Dat de WBV geen uitzonderingen kan maken ten opzichte van andere huurders lijkt mij ook heel rechtvaardig.

In het citaat uit de het antwoord van de WBV is "kille zakelijkheid" en een "dreigende toon" wat mij betreft ver te zoeken. Een zeer fatsoenlijke tekst is het (waarmee iemand natuurlijk niet blij hoeft te zijn, maar dat is iets anders)

Dus: met een aantal vrienden de handen uit de mouwen steken om uw vriendin te helpen de boel netjes te maken, lijkt mij een beter idee, dan toch wel misplaatst te gaan zeuren over "mijn rechtvaardigheidsgevoel".

Overigens: "meer juridisch ook onderlegd advies" dan van marcel75 kunt u hier niet krijgen.

Gut wat een gebrek aan inlevingsvermogen Gerland, maar u kunt er ongetwijfeld ook niets aan doen dat uw empathisch vermogen nogal beperkt is. U kunt lezen dat ze meteen gemeld heeft toen ze erachter kwam dat er bouwpuin in de tuin lag die het aanleggen van een grasveldje ernstig hinderde. Het is overigens heel normaal in onze samenleving dat in uitzonderlijk situaties er uitzonderingen worden gemaakt in plaats van star en dogmatisch vast te houden aan het gelijkheidsprincipe. Dat het u aan gevoel ontbreekt is duidelijk, dat een basaal gevoel voor rechtvaardigheid ook ontbreekt eveneens. Ben ik even blij dat ik dan maar een zeur ben, ik weet tenminste wat het is mens te zijn en kan gevoelens hebben van medemenselijkheid iets wat u blijkbaar niet kunt.

Uw hele reactie is zinloos en nutteloos en voegt niets toe aan de al gegeven informatie behalve dat dit uw mening is over o.a. zowel mijn persoon als mijn vriendin en de onzinnige vooringenomenheid in de opvatting dat ze wel vrienden zal hebben die haar kunnen helpen................ intellectueel bent u ook al niet sterk ontwikkeld vrees ik want als dat het geval was zou het probleem allang opgelost zijn he, tjonge jonge ik ken u niet en u kent mij niet maar denkt wel van alles te weten (projecteren noemen we dat in onze kringen ) en in dit geval ben ik er erg blij om dat u niet meer bent dan een zwetsend plaatje op een forum.

De bedoeling van dit forum is een antwoord te geven op een vraag niet uw mening te ventileren over die vraag, het onderwerp, of degene die de vraag stelt!

eenigma
door eenigma - Sep 1, 2010 om 20:03
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=birdies schreef op woensdag 1 sep 2010, 19:08]..........het verschil tussen stad en platteland of ...........

Geen verschil: ik woon in de Randstad en ook daar staat in de huurovereenkomst de voorwaarde dat je de tuin moet onderhouden.

Ik vind het juist te prijzen dat verhuurders het naleven hiervan in de gaten houdt, dat bevordert de leefbaarheid in de wijk.

En, zoals eerder gezegd, waarom niet met een stel sterke mannen de puin met vereende krachten opruimen/verwijderen? Dat alleen al maakt het een stuk toonbaarder. En echte vrienden helpen natuurlijk ook nog even met het (goedkoop) aankleden van de tuin.

Ik zou willen dat ze zulke vrienden had die haar op die manier konden helpen maar ja ik zit zoals ik al schreef zelf ook in de bijstand en ben 100% arbeidsongeschikt dus kan haar zowel financieel als fysiek niet helpen hiermee en er zijn omstandigheden die ervoor kunnen zorgen dat je niet zo een vriendenclub om je heen hebt. Fijn dat jij dat blijkbaar wel hebt en ik hoop dat je dat zo de rest van je leven houd maar niet iedereen heeft dat geluk zijn hele leven door en kan periodes hebben dat er weinig vrienden (over) zijn. Ik vind het zeker ook heel erg fijn dat mijn WBV wel de huurder die het zelf niet kan helpt zodat de buurt er een beetje netjes en mooi uit blijft zien. Als het echter niet om onwil maar om onmacht gaat mag je dan niet van een WBV verwachten dat als ze de buurt graag netjes hebben ze ook een beetje een sociaal beleid hebben en wat coulance tonen waar het nodig is?

Zoals ik ook zei, ik woon ook in de stad en moet mijn tuin onderhouden volgens het huurcontract maar toen ik het niet kon bleek dat de WBV een speciaal potje had voor uitzonderingsgevallen, misschien is de WBV in de stad/randstad wat meer gewend aan huurders die niet onwillig maar onmachtig zijn en hebben ze daarom een meer sociale houding daar naar toe.

stacey
door stacey - Sep 1, 2010 om 20:07
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=eenigma schreef op woensdag 1 sep 2010, 19:25][quote].

Omdat zoals ik vertelde ze in een noodsituatie zat en wel iets anders aan haar hoofd had dan de staat waarin de tuin verkeerde, als je dringend een woning nodig hebt, er alleen voor staat in een bedreigende situatie tja dan wil je wel eens niet zo alert zijn om op dit soort zaken assertief voor jezelf op te komen.

Tja, dat is helaas geen excuus zo heeft iedereen wel z`n problemen, zou mooi zooitje worden als iedereen dat als excuus gebruikt om alles te verwaarlozen of woningbouw er voor op te laten draaien...

Wat ze wel kan proberen, hoewel het nu wellicht te laat is om dit op tijd geregeld te krijgen...........laat ze eens gaan praten bij sociaal maatschappelijk werk, wellicht kunnen die iets regelen met vrijwilligers die de tuin helpen leegruimen en wellicht hebben die een potje of zien ze mogelijkheid voor bedragje via de bijzondere bijstand, wellicht in Leenvorm, ter voorkoming van hogere kosten als de woningbouw het zelf doet............
Maar dat moet ze wel nu accuut actie gaan ondernemen, iets wat ze feitelijk gelijk na de eerste waarschuwing had moeten doen...........

pino123
door pino123 - Sep 1, 2010 om 20:12
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Indien de huurder op de hoogte was dat de tuin aangepakt moet worden, zal de huurder dit moeten doen. Zowel de huurder als verhuurder heeft rechten en plichten, beide moeten zich hier aan houden. Er zal vast in het contract staan dat zij de tuin moet onderhouden op een redelijke manier. Nu geeft u aan dat het een kille, zakelijke en dreigende toon is aangeslagen, dit kan ik niet terug lezen in uw tekst. Zeer waarschijnlijk is dit niet de eerste aanmaning welke zij hierover heeft gekregen.

Daarnaast heeft de huurster de situatie geaccepteerd zoals deze is, klagen had gekund en zeer waarschijnlijk ook gemoeten.... Hoe vervelend ook, zij zal de tuin in orde moeten maken.

Ik zit me af te vragen hoe huurster erover denkt, indien bij lekkage de verhuurder net zo reageert. Ik ben het geheel met Gerland eens, dat heeft niets te maken met empathie en gebrek aan inlevingsvermogen, maar met de werkelijkheid zoals het hedendaags is.

marcel75
door marcel75 - Sep 1, 2010 om 20:16
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Enigma,
Uit het feit dat je andere expers beticht van het niet hebben van enige empathie, leid ik af dat je niet het antwoord hebt gekregen dat je graag zou horen. En dat antwoord zal wel zijn: "Tuurlijk moet de woningbouw dat aanleggen op hun kosten. En natuurlijk moeten ze op hun kosten de hele tuin onderhanden nemen". Helaas zit de (juridische) wereld anders in elkaar. Overigens heeft dat niets rechtvaardigheidsgevoel te maken. Rechtvaardigheidsgevoel wordt al te vaak verwart met het "ik wil graag dat mijn situatie op de mij zo gunstig mogelijk wijze wordt opgelost"-gevoel. En dat is iets heel anders. Rechtvaardigheidsgevoel houdt ook in dat je naar de belangen van de ander (de woningbouwvereniging) kijkt, alle omstandigheden van het geval zuiver bekijkt (dus zonder emotie) en dan tot een voor meerdere mensen passende oplossing komt. Als de woningbouw voor iedereen de tuin zou moeten aanleggen, zou de huur onbetaalbaar worden.

birdies
door birdies - Sep 1, 2010 om 20:26
6104 Antwoorden / 31 Vragen

............maar ja ik zit zoals ik al schreef zelf ook in de bijstand en ben 100% arbeidsongeschikt dus kan haar zowel financieel als fysiek niet helpen hiermee en er zijn omstandigheden die ervoor kunnen zorgen dat je niet zo een vriendenclub om je heen hebt. .........

Enigma, ik bedoel ook jou persoonlijk niet zo zeer. Maar misschien heb jij (of zij) wel goede vrienden, buren, kennissen, familie die willen helpen? Of vrienden die weer vrienden hebben enz. enz.

Ze woont in een kleine gemeenschap, daar schijnt (?) men meer voor elkaar klaar te staan dan in de grote stad (alhoewel ik dat niet zo ervaar). Heeft ze al bij de buren geprobeerd?

Of een oproep plaatsen in het lokale krantje? Geloof me, er zijn nog steeds mensen die belangeloos een ander willen helpen.

eenigma
door eenigma - Sep 1, 2010 om 20:30
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=stacey schreef op woensdag 1 sep 2010, 20:07][quote=eenigma schreef op woensdag 1 sep 2010, 19:25][quote].

Omdat zoals ik vertelde ze in een noodsituatie zat en wel iets anders aan haar hoofd had dan de staat waarin de tuin verkeerde, als je dringend een woning nodig hebt, er alleen voor staat in een bedreigende situatie tja dan wil je wel eens niet zo alert zijn om op dit soort zaken assertief voor jezelf op te komen.

Tja, dat is helaas geen excuus zo heeft iedereen wel z`n problemen, zou mooi zooitje worden als iedereen dat als excuus gebruikt om alles te verwaarlozen of woningbouw er voor op te laten draaien...

Wat ze wel kan proberen, hoewel het nu wellicht te laat is om dit op tijd geregeld te krijgen...........laat ze eens gaan praten bij sociaal maatschappelijk werk, wellicht kunnen die iets regelen met vrijwilligers die de tuin helpen leegruimen en wellicht hebben die een potje of zien ze mogelijkheid voor bedragje via de bijzondere bijstand, wellicht in Leenvorm, ter voorkoming van hogere kosten als de woningbouw het zelf doet............
Maar dat moet ze wel nu accuut actie gaan ondernemen, iets wat ze feitelijk gelijk na de eerste waarschuwing had moeten doen...........

Ik vind dat je heel redelijk en eerlijk reageert Stacey maar jammer dat je schrijft "dat het wel een mooi zooitje zou worden als iedereen dat als excuus zou gebruiken en de WBV er voor op zou moeten draaien" Je kent haar niet, je kent haar situatie en achtergrond niet en het woord "excuus 'dat je gebruikt in deze context doet het klinken alsof het een makkelijk smoesje is om er onderuit te komen ........ nou geloof me ik ben de eerste die vind dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor de situatie waar ze zich in bevinden maar soms gaat er erg veel mis in een mensenleven en dan is wat mededogen en erbarmen gewoon op zijn plaats, gewoon een beetje menselijkheid ipv de regels gelden gelijk voor iedereen, we zijn nu eenmaal niet allemaal hetzelfde en onze levens ook niet.

Je weet niet hoe hoog de nood was en misschien heb je zelf nooit aan de grond gezeten, nooit er alleen voor gestaan in een benarde situatie en komt je oordeel voort uit onwetendheid maar eigenlijk vind ik het wel triest dat je zo hard doet naar iemand die je niet kent. Ik heb dit ook wel gezien bij mensen die het juist altijd zelf hebben moeten doen, die nooit hulp hebben gehad in moeilijke tijden in hun leven en die dan verbitterd gaan zeggen dat een ander het dus ook maar niet moet krijgen, ik hoop oprecht voor jou dat jij niet zo bent want daar wordt een mens niet blijer of mooier van.

Dankjewel voor je goedbedoelde tips mbt maatschappelijk werk als die WBV niet zo een afdeling heeft zoals de mijne dus wel is het zeker een mogelijkheid om te onderzoeken. Verder blijft natuurlijk staan dat "een nette tuin" een rekbaar begrip is en we moeten onderzoeken wat voor eisen de WBV nu wettelijk gezien echt aan haar kan stellen.

lieve groetjes,
Enigma.

pino123
door pino123 - Sep 1, 2010 om 20:37
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Beste Enigma,

misschien moet je stoppen iedereen aan te vallen die het niet met jou eens is, de vooringenomenheid die jij schijnt te herkennen uit teksten, pas jij net zo gemakkelijk toe in je eigen teksten. Mensen die het op één of andere manier niet met jou eens zijn, krijgen hier de wind van voren. Dit vind ik persoonlijk een zeer vervelende eigenschap (pot verwijt de ketel..).

Zoals ik al eerder aangaf gaat het hier niet over mededogen en innemende persoonlijkheden, maar staan we in de werkelijkheid van alledag. Ik weet niet in welke sprookjeswereld u nog leeft, maar deze tijden zijn (helaas) al lange tijd voorbij. En of u het daar mee eens bent of niet 'deal ermee' en onderneem de stappen die mogelijk zijn.

eenigma
door eenigma - Sep 1, 2010 om 20:49
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=marcel75 schreef op woensdag 1 sep 2010, 20:16]Enigma,
Uit het feit dat je andere expers beticht van het niet hebben van enige empathie, leid ik af dat je niet het antwoord hebt gekregen dat je graag zou horen. En dat antwoord zal wel zijn: "Tuurlijk moet de woningbouw dat aanleggen op hun kosten. En natuurlijk moeten ze op hun kosten de hele tuin onderhanden nemen". Helaas zit de (juridische) wereld anders in elkaar. Overigens heeft dat niets rechtvaardigheidsgevoel te maken. Rechtvaardigheidsgevoel wordt al te vaak verwart met het "ik wil graag dat mijn situatie op de mij zo gunstig mogelijk wijze wordt opgelost"-gevoel. En dat is iets heel anders. Rechtvaardigheidsgevoel houdt ook in dat je naar de belangen van de ander (de woningbouwvereniging) kijkt, alle omstandigheden van het geval zuiver bekijkt (dus zonder emotie) en dan tot een voor meerdere mensen passende oplossing komt. Als de woningbouw voor iedereen de tuin zou moeten aanleggen, zou de huur onbetaalbaar worden.

Tjongejonge Marcel experts? Ik ben hier pas lid en ken de mensen niet ik weet alleen wel wat de bedoeling van dit forum is en dat is niet op een vraag reageren zonder antwoord te geven zoals Gerland doet maar in plaats daarvan een bak vol oordelen uit te storten. Ook jij maakt twee fouten, de eerste is de vooringenomenheid te denken te weten wat mijn motivatie is en waarom ik op hem reageer zoals ik doe en in te vullen voor me wat ik bedoel als ik het heb over mijn gevoel van rechtvaardigheid. Ook voor jou geldt; je kent me niet dus weet je helemaal niet of dit voor mij ook opgaat. Nogal dom om dit dan maar aan te nemen omdat je geen goed antwoord kan geven.

Daarnaast laat je zien bekend te zijn met debat technieken die bedoeld zijn een ander de mond te snoeren en onderuit te halen. Je maakt namelijk gebruik van drogredenen door overdrijving en oneigenlijke argumenten "Als de woningbouw voor iedereen de tuin zou moeten aanleggen, zou de huur onbetaalbaar worden".......... je gaat zo van het onderwerp af en tracht een discussie aan te gaan die niet ter zake doet............ de vraag was en is niet of de WBV voor iedereen een tuin aan moet leggen maar hoe de wettelijke mogelijkheden, plichten en rechten zijn in dit specifieke geval (en al zou de WBV dit voor veel huurders doen dan is het discutabel of dit tot een onbetaalbare huur zou leiden maar die discussie gaan we dus niet voeren ;-))

Voor iemand die volgens zijn zeer anonieme vriendje hier zo een goede juridische kennis heeft een wel heel erg FOK mentaliteit, een reactie een echte reaguurder waardig, bedankt voor niks want je hebt mijn vraag amper beantwoord ondanks je "enorme kennis van zaken".

marcel75
door marcel75 - Sep 1, 2010 om 20:59
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Enigma,
Een laatste poging dan, maar als je mijn 1e bijdrage goed leest, zie je het antwoord al staan. Ja, de woninbouwvereniging kan op grond van wanprestatie (namelijk het niet aanleggen van een redelijke tuin) nakoming van de overeenkomst vorderen. Dat doen ze nu dus al. Als nakoming uitblijft kan ultimo de overeenkomst ontbonden worden. Dat betekent dus dat de huur opgezegd wordt.

Echter voordat een woningbouwvereniging daartoe overgaat, zullen ze eerder overgaan tot het op kosten van de huurder aanleggen van de tuin.

Zo simpel is het juridisch gezien.

Maar zoals ik al eerder aangaf, maar ook anderen met mij, zou het je sieren een andere toon aan te slaan. De experts alhier (zo heten de mensen die reageren op een vraag nu eenmaal) zijn allemaal vrijwilligers die hun best doen een vraag te beantwoorden en een probleem op te lossen. Sommigen doen dat omdat ze ervaringsdeskundige zijn, sommigen omdat ze ergens in geschoold zijn.

Ik had hier inmiddels een langere tekst staan, maar bedenk me zojuist dat verder reageren zinloos is. Zeker gelet op de krachttermen die je meent tegen mij uit te moeten slaan. Een van de regels van dit forum is dat we elkaar met respect behandelen. Wil je krachttermen gebruiken, dan kun je beter naar het forum van de Tros gaan (helaas).

pino123
door pino123 - Sep 1, 2010 om 21:06
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=marcel75 schreef op woensdag 1 sep 2010, 20:59]Enigma,
Een laatste poging dan, maar als je mijn 1e bijdrage goed leest, zie je het antwoord al staan. Ja, de woninbouwvereniging kan op grond van wanprestatie (namelijk het niet aanleggen van een redelijke tuin) nakoming van de overeenkomst vorderen. Dat doen ze nu dus al. Als nakoming uitblijft kan ultimo de overeenkomst ontbonden worden. Dat betekent dus dat de huur opgezegd wordt.

Echter voordat een woningbouwvereniging daartoe overgaat, zullen ze eerder overgaan tot het op kosten van de huurder aanleggen van de tuin.

Zo simpel is het juridisch gezien.

Maar zoals ik al eerder aangaf, maar ook anderen met mij, zou het je sieren een andere toon aan te slaan. De experts alhier (zo heten de mensen die reageren op een vraag nu eenmaal) zijn allemaal vrijwilligers die hun best doen een vraag te beantwoorden en een probleem op te lossen. Sommigen doen dat omdat ze ervaringsdeskundige zijn, sommigen omdat ze ergens in geschoold zijn.

Ik had hier inmiddels een langere tekst staan, maar bedenk me zojuist dat verder reageren zinloos is. Zeker gelet op de krachttermen die je meent tegen mij uit te moeten slaan. Een van de regels van dit forum is dat we elkaar met respect behandelen. Wil je krachttermen gebruiken, dan kun je beter naar het forum van de Tros gaan (helaas).

Sluit mij hier geheel bij aan.

eenigma
door eenigma - Sep 1, 2010 om 21:06
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=pino123 schreef op woensdag 1 sep 2010, 20:37]Beste Enigma,

misschien moet je stoppen iedereen aan te vallen die het niet met jou eens is, de vooringenomenheid die jij schijnt te herkennen uit teksten, pas jij net zo gemakkelijk toe in je eigen teksten. Mensen die het op één of andere manier niet met jou eens zijn, krijgen hier de wind van voren. Dit vind ik persoonlijk een zeer vervelende eigenschap (pot verwijt de ketel..).

Zoals ik al eerder aangaf gaat het hier niet over mededogen en innemende persoonlijkheden, maar staan we in de werkelijkheid van alledag. Ik weet niet in welke sprookjeswereld u nog leeft, maar deze tijden zijn (helaas) al lange tijd voorbij. En of u het daar mee eens bent of niet 'deal ermee' en onderneem de stappen die mogelijk zijn.

Tja Pino ik reageer op de onzin die mensen beweren over mij als persoon, mijn vriendin en haar situatie. Ik heb alleen maar gereageerd op dat wat zij zeggen over mij en haar vanuit de vooringenomen standpunten, oordelen die ze daarin ventileren en als iemand mij onjuist begrijpt om wat voor reden dan ook en hij/zij zet een beeld van mij neer dat niet klopt heb ik de neiging dat recht te zetten.

Ik vind het jammer dat het zoveel reacties zijn die niet ingaan op het probleem maar erover oordelen, ik dacht echt dat je hier serieus antwoord zou krijgen als je een vraag stelt in plaats van opmerkingen over de mens achter de vraag.

Misschien leef ik wel in en sprookjeswereld in plaats van in Sesamstraat :-))) maar als de gewone wereld betekend dat we met in groepsverband hier iemand die je helemaal niet kent af gaat zitten zeiken die in een moeilijke periode in haar leven even niet goed heeft opgelet en nu met de gebakken peren zit terwijl ze met haar rug tegen de muur staat............ dan is de keuze snel gemaakt hoor en zal ik altijd blijven strijden voor een betere wereld waar mensen wèl met mededogen en erbarmen met elkaar omgaan. Die wereld van ieder voor zich en God voor ons allen, die wereld van zoek het maar uit want mijn probleem is het niet, die wereld van schijt aan de buren als ik maar kan doen wat ik wil....... die hele maatschappij die zo snoeihard is geworden..... het is een keuze om daar aan mee te doen en ik kies anders ;-)

Een ieder die geprobeerd heeft mee te denken en antwoord te geven hoe met dit probleem om te gaan, die tips heeft gegeven hartelijk dank en de anderen die alleen maar aan het afbreken zijn geweest en niets bijgedragen hebben...... --|--.....

groetjes,
Enigma.

pino123
door pino123 - Sep 1, 2010 om 21:14
2763 Antwoorden / 14 Vragen

De mensen die niets om een ander geven, reageren hier niet.... Hier zitten juist andere mensen zich te bekommeren om het lot van anderen. Het is dan ook zeer onprettig te ervaren welke toon jij juist aanslaat tegen de mensen die daadwerkelijk goede antwoorden geven.

Daarnaast geef jij aan anders te reageren dan de maatschappij doet, helaas kan ik deze mening niet onderschrijven, je doet juist wat de rest van de maatschappij ook doet... Om je heen slaan i.p.v. in discussie gaan met beantwoorders.

Ook wij begrijpeb dat iemand in zo'n situatie met de rug naar de muur staat, maar dat houdt niet in dat je, je ogen mag sluiten voor werkelijkheid vanuit de verhuurdersmaatschappij. Als je denkt dat wij hard zijn, dan mogen jullie alvast je borst nat maken over de reactie van de verhuurmaatschappij.....

stacey
door stacey - Sep 1, 2010 om 21:36
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Je weet niet hoe hoog de nood was en misschien heb je zelf nooit aan de grond gezeten, nooit er alleen voor gestaan in een benarde situatie en komt je oordeel voort uit onwetendheid maar eigenlijk vind ik het wel triest dat je zo hard doet naar iemand die je niet kent--

Beetje onzin, ik ben zelf alleenstaande moeder met gezondheidsproblemen/WAO en ook geen geld teveel...............onwetendheid.....nou sorry zelf genoeg ellende meegemaakt en ik moet ook altijd alles zelf oplossen, mij lukt het ook en zo ook duizenden anderen
Maar je vriendin is door scheiding super zielig slachtoffer zoals je het nu lijkt te brengen...........
Zijn nog wel ergere dingen op de wereld.........

Waar een wil is is een weg, maar daar moet je zelf ook wat voor doen, als ze het zelf niet kan moet ze hulp vragen, mogelijkheden genoeg tegenwoordig.........organisaties, vrijwilligers, ruildiensten.
Had je vriendin in gedeeltes de tuin dan wat aangepakt dan hadden ze vast niet zo moeilijk gedaan als ze verbetering zagen al ging het dan niet in een keer........maar blijkbaar gebeurt er totaal niets en wordt er gewacht tot een ander het oplost.........ja dan kun je lang wachten vrees ik.

eenigma
door eenigma - Sep 1, 2010 om 21:46
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=marcel75 schreef op woensdag 1 sep 2010, 20:59]Enigma,
Een laatste poging dan, maar als je mijn 1e bijdrage goed leest, zie je het antwoord al staan. Ja, de woninbouwvereniging kan op grond van wanprestatie (namelijk het niet aanleggen van een redelijke tuin) nakoming van de overeenkomst vorderen. Dat doen ze nu dus al. Als nakoming uitblijft kan ultimo de overeenkomst ontbonden worden. Dat betekent dus dat de huur opgezegd wordt.

Echter voordat een woningbouwvereniging daartoe overgaat, zullen ze eerder overgaan tot het op kosten van de huurder aanleggen van de tuin.

Zo simpel is het juridisch gezien.

Maar zoals ik al eerder aangaf, maar ook anderen met mij, zou het je sieren een andere toon aan te slaan. De experts alhier (zo heten de mensen die reageren op een vraag nu eenmaal) zijn allemaal vrijwilligers die hun best doen een vraag te beantwoorden en een probleem op te lossen. Sommigen doen dat omdat ze ervaringsdeskundige zijn, sommigen omdat ze ergens in geschoold zijn.

Ik had hier inmiddels een langere tekst staan, maar bedenk me zojuist dat verder reageren zinloos is. Zeker gelet op de krachttermen die je meent tegen mij uit te moeten slaan. Een van de regels van dit forum is dat we elkaar met respect behandelen. Wil je krachttermen gebruiken, dan kun je beter naar het forum van de Tros gaan (helaas).[quote=pino123 schreef op woensdag 1 sep 2010, 20:37]Beste Enigma,

misschien moet je stoppen iedereen aan te vallen die het niet met jou eens is, de vooringenomenheid die jij schijnt te herkennen uit teksten, pas jij net zo gemakkelijk toe in je eigen teksten. Mensen die het op één of andere manier niet met jou eens zijn, krijgen hier de wind van voren. Dit vind ik persoonlijk een zeer vervelende eigenschap (pot verwijt de ketel..).

Zoals ik al eerder aangaf gaat het hier niet over mededogen en innemende persoonlijkheden, maar staan we in de werkelijkheid van alledag. Ik weet niet in welke sprookjeswereld u nog leeft, maar deze tijden zijn (helaas) al lange tijd voorbij. En of u het daar mee eens bent of niet 'deal ermee' en onderneem de stappen die mogelijk zijn.

Oke nog 1 reactie dan ook.In jouw eerste antwoord Marcel zeg je een huurder moet nu eenmaal de tuin onderhouden dus zal ze die moeten aanleggen ik had al te kennen gegeven dat ik weet dat je moet onderhouden maar aanleggen is wat anders in mijn beleving. Jouw antwoord kwam dus over als bevestigen wat ik al weet en riep verder alleen maar vragen op, die vragen heb ik je meteen daarna ook gesteld. Daarnaast waarschuw je dat de WBV op haar kosten de tuin kan gaan doen en geef je de tip van Marktplaats. Ongetwijfeld goed bedoeld van jou maar zoals ik uitleg in mijn eerste reactie op jouw antwoord niet iets waar ik/we mee geholpen zijn.

Vervolgens kom jij met een tweede reactie waar je op geen enkele wijze ingaat op de vragen die ik je stel de maar ook daar overdrijft door te zeggen dat ik de expertS (ik wist niet dat beantwoorders experts hier worden genoemd dus dat heb ik nu geleerd ;-)) (allemaal dus) beticht van een gebrek aan empathie terwijl ik alleen maar reageer op Gerland zijn woorden en daar vervolgens allerlei conclusies aan verbind over mij en zelfs gaat invullen wat ik blijkbaar wil horen en wat ik allemaal wel niet denk terwijl wij elkaar helemaal niet kennen???????????? Gevolgd door een "lesje"wat rechtvaardigheidsgevoel in jouw visie behoort te zijn en dat dit dus voor mij niet opgaat.

Tja dan denk ik dus parrrrrrrrrdon wat krijgen we nou, dat je een vrindje verdedigt prima maar verwijt mij dan niet dat ik dat ook doe als ik hier een vraag stel voor een vriendin van mij en zij op allerlei onterechte wijze wordt neergezet. Ik heb uit jouw eerste en uit jouw tweede recatie op geen enkele manier kunnen opmaken dat je met kennis van zaken sprak of dat het hier gewoon ook je mening betrof. Dus dat jij vind dat de WBV dit niet moet doen of dat jij op basis van je kennis van de wet zegt dat de WBV dit niet hoeft te doen.

Pas nu in je laatste bericht komt dat wel naar voren en dat je dan mijn reactie op jouw reactie en woorden naar mij toe gebruikt om geen antwoord te geven.......... jammer. Ik heb je niet overladen met krachttermen zoals jij suggereert (ik vind overigens wel dat je erg vaak de tactiek van het overdrijven gebruikt maar dat is wat mij opvalt) Het enige wat ik heb gesteld is gezien de ervaring dusver en de manier waarop JIJ reageert met de woorden en de manier waarop JIJ dat doet dat ik dit de stijl van FOK vind en dat je met zo een houding en manier van reageren dùs op een reaguurder lijkt. Ik heb niet eens gezegd dat je dit bent,ik heb niet beweerd dat je er zo een bent alleen dat zij ook zo reageren met dezelfde tactieken.

Bedankt voor je laatste reactie, wat betreft het met respect met elkaar omgaan ik vind dat iemand als Gerland totaal respectloos heeft gereageerd op zowel mij, mijn vraag en de persoon in kwestie hij heeft van mij op dezelfde toon een reactie gekregen als ik van hem kreeg. De anderen heb ik alleen maar daar toelichting gegeven omdat ik de indruk had dat men de situatie niet juist begreep. Het is wel opvallend hoe selectief er hier gelezen wordt men haalt allen dat eruit waardoor men zich aangesproken wordt en de rest van wat iemand zegt wordt niet meegewogen of ontkent.

Ik begrijp dat er hier een vaste groep deelnemers zit en dan is men al snel geneigd het blindelings voor elkaar op te nemen, zo werkt dat nu eenmaal op fora, ik heb er ook al wat jaartjes ervaring mee ;-)

Blijkbaar heb ik me gewoon vergist in de groepsdynamiek en de mensen die hier (proberen) te helpen, helaas pindakaas :-))))))))))))))

Veel geluk met zijn allen, het is mij wel duidelijk wat er hier speelt,
Enigma.

birdies
door birdies - Sep 2, 2010 om 09:24
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Toevallig vandaag een artikel in de Telegraaf slordige tuinen verplicht opgeknapt

marcel75
door marcel75 - Sep 2, 2010 om 09:31
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tja nu is de Telegraaf niet mijn favoriete krant, maar blijk maar weer dat de experts hier toch wel een beetje verstand van zaken hebben. Maar ja als ik dat zeg, verdedig ik volgens Enigma mijn vriendjes hier zoals dat al jaren gaat. En dat sommige mensen van onkruid houden, dat klopt. Maar dat is ook te maaien en in toom te houden.

mariegh
door mariegh - Sep 2, 2010 om 09:46
263 Antwoorden / 13 Vragen

Effe praktisch, want die discussie daar schiet je vriendin niks mee op: Koop een paar pakjes gemengd zaad. Wil de bloemenmengsel ofzo, kost bijna niks. Wijd uitstrooien en voor je het weet heb je een tuin vol bloemen. En dan volgend jaar overal stekjes gaan bietsen bij vrienden buren en kennissen. Wellicht dat je momenteel bij kwekers nog voor weinig geld wat plantjes kunt kopen. Ymere zal toch ook begrijpen dat de meeste huurders geen geld hebben om de tuin te laten aanleggen. Het zal ze vooral gaan om een netter aanzicht dan nu. En inderdaad: maak een 'rotstuin' van het puin.

robert11
door robert11 - Sep 2, 2010 om 10:04
310 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=birdies schreef op donderdag 2 sep 2010, 09:24]Toevallig vandaag een artikel in de Telegraaf slordige tuinen verplicht opgeknapt

...en terecht birdies!
Sommige mensen geven echt niks om om de tuinen en de onderhoudt hiervan. Vaak is de vraag of zulke mensen recht hebben of een huis met tuin of een appartement ergens.
Na 20 jaren zijn onze buren verhuizen ons tegenover, prachtige tuin, schutting etc...alles altijd zeer keurig onderhoud.
De nieuwe huurder, een alleenstaande vrouw met een kindje heeft een hekel aan tuin werkzaamheden, en dus is de tuin een grote puinhoop met meter hoog onkruiden. De vorige bezitter heeft alles meegenomen, schutting, tegels en de tuin regelrecht in oorspronkelijke staat terug gezet, dus helemaal leeg zoals wij die hebben bekomen24 jaren geleden na oplevering.
Maanden lang moesten wij kijken vanuit onze raam tegen een ongelofelijke rotzooi! Ik heb de buurvrouw hierover aangesproken dat er teveel klachten waren en dat er iets moest gebeuren, anders komt de bouwvereniging "het" doen! Geen geld, bla bla bla...
Toen kwamen haar bekenden uit Frankrijk (!) met ouwe schuttingplatten en hebben die neergezet dat het een nog grotere schandaal was! Een storm, en ik zou die krijgen op mijn auto!
Samen met een bekende, hebben we alles opnieuw verankerd met palen die ik nog had, tegels gelegd, ook van ons, enkele bloembakken neergezet, ook van ons inclusief planten die wij over hadden.
Intussen zitten we een jaar verder, en het onkruid groeit uit alle voegen en langs de stoep. Regelmatig sproei ik onkruidverdelger uit mijn eigen kosten om enigermate een zuiver beeld te hebben in de straat. De vrouw is wel blij en erkentelijk; met suikerfeest en bij terugkeren van vakantie krijgen wij altijd lekkernij!
Naast haar woon een Iraanse vrouw, beetje gehandicapt, wel heel lief en zij probeer vertwijfelde voortuin goed te onderhouden, en wederom ga ik haar helpen met snoeien waar zij niet kan.
2 vrouwen, 2 sorten voortuinen. Zonder hulp komen ze niet verder, maar de vraag is hoe ver hulp geboden moet worden? De een redt het wel en de andere geeft niks om de tuin!
Hulp bieden is leuk, maar het moet geen gewoonheid worden, anders is de zin snel over!
Voor de TS: ergens beginnen aan de tuin, er is altijd iets te doen! Maar wachten op een oplossing van de hemel zal niet helpen!

stacey
door stacey - Sep 2, 2010 om 10:57
10352 Antwoorden / 12 Vragen

@Robert
Dat je niet van tuinieren houd hoeft toch echt geen probleem te zijn, gooi er tegels in en bloembak erop en klaar, af en toe wat onkruid weghalen is ook geen mega karwei als je het beetje bijhoud.
Heb zelf sinds kort ook grote tuin en is bewerkelijk en duur, maar als je het in etappes doet, ik doe het ook alleen en met klein budget, is het best te doen, duurt iets langer maar knapt zichtbaar op en dan zou een woningbouw er ook heus geen probleem van maken als het niet binnen een week in orde is.

Maar ik verwacht dat woningbouwverenigingen wel steeds strenger zullen gaan worden, hier worden leeggekomen woningen sinds kort verkocht en dat gebeurd bij steeds meer woningbouwverenigingen en een huis verkopen met `afval` tuin ernaast zal probleem geven, dus dat zullen ze dan niet meer accepteren.

ge
door gerland - Sep 2, 2010 om 14:48
127 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=eenigma schreef op woensdag 1 sep 2010, 19:53]
Gut wat een gebrek aan inlevingsvermogen Gerland, maar u kunt er ongetwijfeld ook niets aan doen dat uw empathisch vermogen nogal beperkt is.

@eenigma
Met mijn empatisch vermogen is weinig mis.
U verwart "inlevingsvermogen" kennelijk met "sympathie voor hij/zij die het meest zielig doet" (ook al moet hij/zij daar allerlei kromme redeneringen voor van stal halen).

Bij uw (onjuiste) definitie van empatisch vermogen moet u wel van mening zijn dat mijn empatisch vermogen ten aanzien van de positie van de woningbouwvereniging dik in orde is.

Ik zie iemand die zijn afspraken niet nakomt, niet het initiatief neemt daar tijdig over te communiceren, alle lange tijd/meerdere keren erop gewezen is dat afspraken moeten worden nagekomen, nog steeds geen actie onderneemt, en als het geduld bij de ander dan op is, de kaart speelt: "ik ben zielig, dat u als WBV geloofd hebt dat ik mijn afspraken zou nakomen is uw verantwoordelijkheid, u had beter moeten weten want u kende mijn situatie en mocht er daarom niet oprekenen dat u mij zou kunnen vertrouwen".
En dan zwijg ik nog maar over de bouwafvaltruc die van stal wordt gehaald.

Empathie: natuurlijk. Sympathie: nee.

[quote=eenigma schreef op woensdag 1 sep 2010, 19:53]...
De bedoeling van dit forum is een antwoord te geven op een vraag niet uw mening te ventileren over die vraag, het onderwerp, of degene die de vraag stelt!
U neemt aan dat er voor de vraagsteller andere spelregels gelden?

Nogmaals: trommel een aantal vrienden op en steek de handen uit de mouwen. Goedkoop gras inzaaien. Probleem opgelost!

eenigma
door eenigma - Sep 2, 2010 om 16:48
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=moeder56 schreef op woensdag 1 sep 2010, 22:36]Hallo Eenigma,
je vriendin kan het puin op een leuke manier opstapelen in een hoek van de tuin, her en der een beetje potaarde ertussen, een aantal rotsplantjes (deze kosten weinig) aanschaffen en op deze manier een leuk hoekje maken. In de rest van de tuin kan ze dan gras zaaien en eventueel een aantal staptegels zodat ze geen heel straatje nodig heeft. Iemand die gratis tegels (vaak grindtegels of grijze 30 bij 30, die wil niemand nl. kopen) aanbiedt op internet en in de buurt woont, zal ze vast wel willen brengen. Want stortkosten zijn ook niet misselijk.

Succes,

Nog wel een opmerking over het antwoord van de woningbouwvereniging, om een brief te sturen en daarin te jijen en te jouwen vind ik zeer onbehoorlijk.

[quote=birdies schreef op donderdag 2 sep 2010, 09:24]Toevallig vandaag een artikel in de Telegraaf slordige tuinen verplicht opgeknapt

Hallo Moeders56 en Birdies bedankt voor jullie reacties, wat een goede tip moeder56 om dat puin te gebruiken voor een gestapeld rotstuintje daar hadden we nog niet aan gedacht, zo zie je maar twee weten meer dan een dit is wel een heel creatieve oplossing. Niemand schijnt namelijk te begrijpen dat het verzamelen en wegvoeren van bouwpuin met nog niet eens een kruiwagen in je bezit niet zo simpel is ;-) Hartelijk dank voor het zo constructief meedenken.

Dat artikel in de Telegraaf had ik anders nooit gezien dus ik ben heel blij dat je me erop wijst Birdies, het onderschrijft wat Marcel in zijn laatste reactie vermeld en maakt duidelijk dat zij zich zo coöperatief mogelijk zal moeten opstellen richting WBV want blijkbaar is het mogelijk dat ze anders en gepeperde rekening krijgt. Het kan natuurlijk zijn dat een bewoner die dit inmiddels is overkomen naar de recchter stapt en dqn moet nog blijken of de rechter de actie van de WBV ondersteunt en het in het gelijk stelt want het is wel zo als die vrouw in het artikel ook stelt dat het met een bijstand heel moeilijk is om als je zelf fysiek niet zoveel kan een tuin aan te leggen.

[quote=marcel75 schreef op donderdag 2 sep 2010, 09:31]Tja nu is de Telegraaf niet mijn favoriete krant, maar blijk maar weer dat de experts hier toch wel een beetje verstand van zaken hebben. Maar ja als ik dat zeg, verdedig ik volgens Enigma mijn vriendjes hier zoals dat al jaren gaat. En dat sommige mensen van onkruid houden, dat klopt. Maar dat is ook te maaien en in toom te houden.

He Marcel pffffffffffffff, ik had je liever een prive berichtje gestuurd maar kan die optie hier niet vinden maar man toch wat een onzin zeg je nu weer, ik heb je alleen aangesproken over je verdedigen van Gerland die het ook voor jou opnam had het volgens mij toch echt over je vrindje en heb getracht uit te leggen hoe die irritatie tussen ons tot stand is gekomen en nergens gezegd dat jij of de anderen hier geen kennis van zaken hebben alleen dat er her en der gereageerd werd met een mening in plaats van met een antwoord, maar tjongejonge vooral doorgaaaaaaaaan hoor met overdrijven en de beledigde jan Hen uithangen. Niet te geloven zeg zo een piepklein pikkie en dan lukt het me nog om er blijkbaar stevig op te gaan staan.

Ik zal het nog eens proberen uit te leggen sommigen waaronder ook jij reageren op een manier waaruit het klinkt of overkomt dat zij iets vinden, een mening hebben over het onderwerp, over de vraag, de vraagsteller, het onderwerp waar de vraag over gaat. Op het moment dat iemand iets meld met een "volgens mij, voor zover ik weet, volgens mijn kennis ..... en dan feitelijk ingaat op de vraag is het voor mij in ieder geval duidelijk dat deze een antwoord geeft op de vraag vanuit zijn/haar kennis of ervaring.

lieve groetjes,
Enigma.

marcel75
door marcel75 - Sep 2, 2010 om 17:40
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik zal het nog eens proberen uit te leggen sommigen waaronder ook jij reageren op een manier waaruit het klinkt of overkomt dat zij iets vinden, een mening hebben over het onderwerp, over de vraag, de vraagsteller, het onderwerp waar de vraag over gaat. Op het moment dat iemand iets meld met een "volgens mij, voor zover ik weet, volgens mijn kennis ..... en dan feitelijk ingaat op de vraag is het voor mij in ieder geval duidelijk dat deze een antwoord geeft op de vraag vanuit zijn/haar kennis of ervaring.

lieve groetjes,
Enigma.

Enigma,
Hoe meer feitelijk wil je dat ik op je vraag in ga? Heb al 2x het antwoord gegeven, maar blijkbaar niet het gewenste antwoord gegeven. En nee daar is geen praktijkervaring bij in de zin dat ik een tuin in de ogen van een verhuurder verwaarloosde. En toch heb ik de nodige kennis en ervaring om je een antwoord te geven.

De rechter zal de aktie van de woningbouw ondersteunen. De motivering zal namelijk zijn dat de woningbouw de mogelijkheid heeft om de huurovereenkomst te ontbinden. Dat zou voor de huurder een nog kwalijker situatie opleveren. Die staat dan namelijk op straat. De rechter zal snel van oordeel zijn dat het juist de woningbouw is die zich coöperatief opstelt en de kosten mag verhalen. Voordat je me verwijt nu bezig te zijn met koffiedik kijken, nodig ik je graag uit om je te verdiepen in huurrecht en met name jurisprudentie inzake overlast.

Mocht je vriendin nadat de tuin op haar kosten door de woningbouw is aangelegd alsnog de tuin verwaarlozen, dan zal de woningbouw de huurovereenkomst zelfs heel eenvoudig kunnen laten ontbinden door de kantonrechter. Ze hebben dan namelijk een behoorlijk dossier en kunnen aantonen alles gedaan te hebben om die situatie te voorkomen.

Zie het aanleggen van de tuin door de woningbouw dus ook vooral als een laatste waarschuwing maar ook als hulp in de goede richting. Ze regelen dus wat, maar verwachten daar zeker ook iets voor terug.

invalide
door invalide - Sep 2, 2010 om 18:56
787 Antwoorden / 5 Vragen

Als je de tuin met plastic folie afdek en het vuil / puin gebruik voor het vastzetten mag dat, buren hebben geen zaden van paarde bloemen en zo, en iedereen mag zelf bepalen wat je mooi vind.
Net als stenen en plastic is niet verboden, want ik lees nergens dat dit niet mag!
Goedkopere oplossing zou ik ook niet weten.

marcel75
door marcel75 - Sep 2, 2010 om 19:59
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Prachtige oplossing van invalide, maar dit zal niet aan de eisen van enige welstand kunnen voldoen. Daarnaast gaat afdekfolie wel heel snel kapot, maakt het ook ontzettende herrie als het waait en/of regent, blijft het water er op staan, kun je er geen sneeuw vanaf vegen en vangt het ook onkruidzaad op.

Het gaat er om dat de tuin enigszins toonbaar is en dus geen braakliggend terrein. Uiteraard is enigszins toonbaar een rekbaar begrip, maar een met folie afgedekt stuk grond wordt in het algemeen niet gezien als een aangelegde tuin.

vladja
door vladja - Sep 2, 2010 om 19:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik zou het nog eens op een andere manier proberen. Namelijk met een aangetekende brief aan de woningbouwvereniging.

Daarin stellen, dat als de woningbouwvereniging de tuin "opknapt" en de rekening hiervan neerlegt bij de huurder, deze rekening niet geaccepteerd wordt voor zover deze het ruimen van het bouwpuin betreft, omdat hieruit blijkt dat de tuin niet als aan te leggen grond is opgeleverd, maar als afvalterrein.

Dat het puin ruimen voor iemand met een bijstandsuitkering (bekend bij het huren van het huis) een ondoenlijke belasting is, daar deze niet over de financiele noch de werktuigen noch de menskracht beschikt om dit zelf voor elkaar te krijgen en bovendien niet over de extra financiele gelden beschikt om het puin te laten afvoeren en te storten.

Dat je dat deel van een eventuele rekening betwist en niet zult betalen, waardoor de woningbouwvereniging dan maar de rechter zal moeten inschakelen om tot incasso te kunnen overgaan. De rechter kan dan oordelen of deze kosten terecht voor rekening van de huurder komen. Dat je je daarbij zult laten bijstaan door het juridische loket en eventueel een "advocaat uit onvermogen".

Dat je op hun verzoek inmiddels de voortuin netjes hebt ingericht en je bereid bent dit ook met de achtertuin zelf te doen zodra het puin geruimd is en de grond als tuin (niet als afvalterrein) opgeleverd is, zodat je die kosten terecht voor jouw rekening neemt. Omdat je dit zelf wil en kan uitvoeren, je daarom ook de vervolgkosten voor het inrichten van de achtertuin na het puin ruimen niet zult betalen.

Dat je voorstelt dat de woningbouwvereniging het bouwpuin ruimt en jij dan de inrichting verder zult doen, zodat er geen rechter aan te pas hoeft te komen.

Hiermee leg je de zaken duidelijk schriftelijk vast voor een eventuele rechtszaak. Maak foto's van de situatie en stuur die mee met de brief als ondersteuning. Dan weten ze ook gelijk welke foto's gebruikt kunnen gaan worden later.

Het is afwachten of de woningbouwvereniging het wel op een rechtszaak wil laten aankomen of dat ze geen zin hebben in al dat gedoe door de kosten en de mogelijkheid dat ze toch bakzeil moeten halen.

Vladja

stacey
door stacey - Sep 2, 2010 om 20:13
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Het is afwachten of de woningbouwvereniging het wel op een rechtszaak wil laten aankomen of dat ze geen zin hebben in al dat gedoe door de kosten en de mogelijkheid dat ze toch bakzeil moeten halen.--

Dat zou ik alleen wagen als je kunt aantonen dat bouwafval door hun zo is opgeleverd en niet door jou tijdens klussen is veroorzaakt.......als dat niet zwart op wit ergens staat heb je wel een probleem.

En dat iemand in de bijstand dan maar de zaak mag verwaarlozen omdat hij geen geld zou hebben...........als je wat huurt moet je er goed voor zorgen, geld of geen geld.........
Verwacht niet dat rechter vatbaar is voor zo`n excuus voor verloedering van wijken, daar zijn ze juist veel geld voor aan het uittrekken, tegen verkrotting en achterstandswijken ed.
Zoals Marcel al zei kan het grond zijn voor ontbinding van de huurovereenkomst, wat ze dan gelijk zullen regelen als ze toch naar de rechter moeten verwacht ik.

Bovendien hoeft het helemaal niet veel te kosten, afval kun je veelal gratis wegbrengen, zak zand en zakje graszaad zijn de kosten dan ook niet.

edwardus
door edwardus - Sep 2, 2010 om 20:26
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nou ik begon me al af te vragen of ik de enige ben die het vreemd vindt dat een WBV haar huurders opzadelt met het afvoeren van hun eigen bouwafval. Dat lijkt mij niet in de haak, want bedrijfsmatig zulk afval afvoeren kost aardig wat geld, voor particulieren is het in veel gemeenten toegestaan kleinere hoeveelheden kosteloos te dumpen. Zou het ze daarom te doen zijn? Blijkbaar vindt toch niet iedereen dat normaal.

vladja
door vladja - Sep 2, 2010 om 20:40
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Misschien kan jij op je fiets het puin gratis wegbrengen, maar waar ik woon moet je voor het "wegbrengen" van puin betalen.

In de grond van de achtertuin ligt veel afval van toen het huis is gebouwd

Dus niet van een verbouwing. Trouwens hoe iemand met een bijstandsuitkering in een huurhuis gaat verbouwen en hakken en muren uitbreken (puin) is mij niet duidelijk.

Bij een zaak over het toewijzen van een vordering (de rekening) bij een rechtszaak, kan je niet zomaar ontbinding van de huurovereenkomst "erbij" doen als eis.

Op welke grond kan je dat dan eisen? Als de vordering wordt toegewezen en de huurder moet betalen. Waarom mag dan de huur opgezegd worden, mits de huur betaald wordt? Omdat die de rekening moet gaan betalen? Daarop wordt geen huurontbinding toegewezen, hoe kom je erbij. Als de huurder wint en niet hoeft te betalen, op welke grond moet de rechter dan huurontbinding toewijzen???

Zoals Marcel al zei kan het grond zijn voor ontbinding van de huurovereenkomst

Ja, uiteindelijk, maar dan ben je al wel heel veel stappen verder voordat je bij dat punt aangeland bent.

Vladja

eenigma
door eenigma - Sep 2, 2010 om 21:10
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=marcel75 schreef op donderdag 2 sep 2010, 17:40]
Ik zal het nog eens proberen uit te leggen sommigen waaronder ook jij reageren op een manier waaruit het klinkt of overkomt dat zij iets vinden, een mening hebben over het onderwerp, over de vraag, de vraagsteller, het onderwerp waar de vraag over gaat. Op het moment dat iemand iets meld met een "volgens mij, voor zover ik weet, volgens mijn kennis ..... en dan feitelijk ingaat op de vraag is het voor mij in ieder geval duidelijk dat deze een antwoord geeft op de vraag vanuit zijn/haar kennis of ervaring.

lieve groetjes,
Enigma.

Ik kan het wel blijven herhalen maar dat lijkt me nogal zinloos, Marcel je hebt je beeld en oordeel over mij al gevormd, je denkt te weten wat me motiveert, wat me beweegt, wat ik denk en wens te horen en het is zinloos om tegen vooroordelen in te gaan weet ik uit ervaring. Lekker aan vast houden aan dat beeld en je geen seconde afvragen of jouw manier van je uiten en reageren misschien voor verbetering vatbaar is, ik vind het best zo. Wat mij betreft zand erover en opnieuw beginnen dus zullen we het gekift dan hierbij laten aub?

Als ik jurisprudentie had kunnen vinden over het AANLEGGEN van een tuin in deze conditie opgeleverd en niet het bekende ONDERHOUDEN daarvan dan had ik de vraag niet hier gesteld. Het enige wat ik kan vinden in het kader van de wetgeving is dat een huurder de boel verzorgd er uit moet laten zien maar wat dat inhoud in het kader van een tuin AANLEGGEN vind ik nergens. Als jij weet waar ik die informatie op internet kan vinden dan hoor ik dat heel graag van je. Voor de info tot nu toe mijn hartelijke dank.

Wat ik zelf heb kunnen vinden m.b.t. de wettelijke verplichtingen is dit:

het onderhoud aan tuinen, erven, opritten en erfafscheidingen, zodanig dat deze onroerende aanhorigheden een verzorgde indruk maken, waaronder in elk geval:

* bij eerste bewoning van een woonruimte de tot het woonruimtegedeelte van het gehuurde behorende tuin of erf: de aanleg van de tuin of erf met uitzondering van de aanleg van opritten en toegangspaden en het aanbrengen van een eenvoudige erfafscheiding;
* het egaliseren van de tuin en het opbrengen van teelaarde;
* het regelmatig maaien van het gras,
* het regelmatig verwijderen van onkruid in de tuin en tussen tegels van opritten, toegangspaden en terrassen;
* het vervangen van gebroken tegels;
* het regelmatig snoeien van heggen, hagen en opschietende bomen;
* het vervangen van beplanting die is doodgegaan;
* het vervangen van kapotte planken of segmenten van houten erfafscheidingen, het rechtzetten en recht houden van houten erfafscheidingen;
* indien de erfafscheidingen zijn geverfd of gebeitst: erfafscheidingen regelmatig verven of beitsen;

Bron: Je tekst hier...

Ook hier wordt geen normering aangegeven m.b.t. de aanleg laat staan over het verwijderen van het bouwafval, laat ik er vanuit gaan dat dit een gepasseerd station is omdat zij verzuimd heeft bij de oplevering hier haar beklag over te doen. Ze heeft het ook pas gemerkt toen ze in de tuin ging proberen te spitten om gras in te zaaien en vervolgens bleek dat dit heel zwaar was vanwege de troep die onder een dun laagje grond lag. Enfin, nu zit ze ermee en de WBV eist een aanleg van de tuin maar wat is een aangelegde tuin, wat kunnen ze nu precies eisen? Jij suggereert dat het heel simpel is maar het is een rekbaar begrip, als iemand kan en wil zou hij/zij dit voor de rechter laten komen en die laten bepalen wat redelijk is in deze, maar de situatie is nu eenmaal zo dat dit voor haar geen optie is.

Dus waar kan ik die informatie vinden, waar is die jurisprudentie in een gelijke zaak, dus iemand die niet uit onwil maar uit onmacht de tuin niet kan aanleggen in de eerder beschreven situatie, ik hoor het heel graag van je want nu zoek me rot maar kan geen GELIJKE zaak vinden en mijn kennis is dan niet van dien aard dat ik kan onderscheiden wat een GELIJKWAARDIGE zaak is die jurisprudentie bied.

groetjes,
Enigma.

stacey
door stacey - Sep 2, 2010 om 22:40
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Misschien kan jij op je fiets het puin gratis wegbrengen, maar waar ik woon moet je voor het "wegbrengen" van puin betalen.--

Hier kun je tot bepaalde hoeveelheid gratis storten.
En op de fiets............je maakt mij niet wijs dat iemand echt niet iets kan regelen, en desnoods gooi je elke week een baksteen in je afvalbak, komt het uiteindelijk ook weg.
Je kunt het ook tijdelijk in je schuur stallen, uit het zicht om je tuin netjes te hebben.
Woningbouw zal echt geen megaberg bouwafval laten liggen...........
bij mij lag er restantje gipsplaten die ze hadden gebruikt voor herstelklus en je krijgt formulier waarop je oplevering naloopt en aan kunt geven
dat er iets mist, of niet in orde is............doe je dit Niet dan accepteer je het in de staat waarin je het krijgt en dan kun je achteraf zeuren tot je een ons weegt, acoord tekenen is accoord.
Bij mij hebben ze het na niet accoord binnen een week alsnog afgevoerd en daarna is pas accoord voor oplevering getekend.

En hoe ze rechtzaak precies regelen..........je komt gewoon aan de beurt, woningbouw is bepaald niet bang voor rechtzaken en als jij je verplichtingen volgens huurcontract niet nakomt ben je gewoon de klos, kun je van de rechter hoveniers rekening gewoon betalen plus extra en hou je het vervolgens dan niet meer bij dan kunnen ze alsnog uitzetting regelen.

stacey
door stacey - Sep 2, 2010 om 23:41
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Ze heeft het ook pas gemerkt toen ze in de tuin ging proberen te spitten om gras in te zaaien en vervolgens bleek dat dit heel zwaar was vanwege de troep die onder een dun laagje grond lag. --

Dan is dat puin overigens Nu ook geen echt probleem, als het niet zichtbaar was hoeft het ook niet uitgespit als ze verder toch geen tuinierster is.........
Spitten om gras te zaaien is ook niet nodig, verse zak zand erover en graszaad en paar tegels als pad naar schuur of poort en bloempot en tuinstoel erop en klaar is Clara.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 3, 2010 om 02:27
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ eenigma

".....ik dacht echt dat je hier serieus antwoord zou krijgen als je een vraag stelt...."

Die heb je al zoveel gehad, doch jij wilt ze niet zien, omdat je zelf vooroordelen hebt.

Wanneer ze uiteindelijk uit het huis gezet zal worden en zelf naar een rechter gaat om die daarover te laten oordelen?
Een rechter laat het algemeen belang altijd prevaleren, t.o.v. een privé belang.

Het aanzicht van een buurt is algemeen belang. Wanneer daar om welke reden dan ook een rotte appel tussen zit, worden korte metten gemaakt, alle zieligheid ten spijt.
Dat je dit niet in wilt zien toont je eigen kortzichtigheid!

Hardware ERror MAN.

eenigma
door eenigma - Sep 3, 2010 om 04:16
252 Antwoorden / 14 Vragen

Allen hartelijk dank voor jullie input al dan niet nuttig of ter zake doende, wat mij betreft laten we het hierbij, ik ga de functie die me op de hoogte stelt als er reacties zijn uitschakelen en zal dus geen andere reacties meer lezen.

Het is inmiddels mede dankzij de tips en adviezen die ik hier heb gekregen duidelijk genoeg wat we wel en niet kunnen en zullen doen, een woord van dank nog aan DMV en Vladja voor hun constructieve input, heel fijn dat jullie ook zo meedenken.

Wat degenen betreft die mijn vraag alleen gebruikten om een discussie over die vraag uit te lokken........... en hun negativiteit te lozen........ laten we het er maar op houden dat ik een andere invulling geef aan deze rubriek (die volgens mij niet voor niets Vraag en ANTWOORD heet ;-)) dan jullie blijkbaar doen en ik hoop dat een ieder die op deze wijze lucht aan zijn opgekropte emoties en frustraties heeft kunnen geven er zijn voordeel mee heeft gedaan, het is je gegund hoor :-))))

Ben blij dat ik niet zo tegenover mijn medemens sta en soms is het wel goed om met die "ikke ikke en de rest kan de ......... krijgen" mentaliteit waar deze maatschappij van doordrongen is, het totale onbegrip wat het inhoud van een bijstand te leven en er letterlijk en figuurlijk (bijna helemaal) alleen voor te staan. Het was goed voor mij om ook met dit deel van onze maatschappij weer eens geconfronteerd te worden, er hebben nu eenmaal 1½ miljoen mensen op de grote verWilderaar gestemd die vanuit diezelfde negatieve houding jegens anderen die anders zijn/doen/leven dan jezelf de meest onzinnige dingen beweerd over die anderen.

Gelukkig zijn niet alle deelnemers hier hetzelfde en er zit er een tussen die nogal ambivalent is hierin ;-) Nogmaals alle meedenkers en een ieder die getracht heeft de vraag te beantwoorden, mee te denken aan oplossingen en hoe dit probleem het best aangepakt kan worden heel hartelijk bedankt, we kunnen er nu verder mee en het probleem gaat opgelost worden,

lieve groetjes,
Enigma.

marcel75
door marcel75 - Sep 3, 2010 om 09:00
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ach ja die laatste vooringenomen belediging kon er ook nog wel bij. Blijkbaar wil het maar niet tot TS doordringen dat recht in het algemeen belang geschreven is en niet met het idee "Ik ben het er niet mee eens, dus is het niet zo". Wat een aangelegde tuin is inderdaad een bewust gekozen rekbaar begrip. In dat geval moet je kijken wat naar opvattingen in het maatschappelijk verkeer als aangelegd gezien kan worden. In feite moet je dan 100 man langs laten lopen en hun naar hun mening vragen. Het gaat dan niet om mooi of niet, maar om aangelegd of niet.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 3, 2010 om 09:02
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ eenigma of enigma:

".....ga de functie die me op de hoogte stelt als er reacties zijn uitschakelen en zal dus geen andere reacties meer lezen."

Dus is een conclusie. Doch het uitschakelen van de notificatie is geen garantie dat je DUS geen reactie op je topic meer leest. Nieuwsgierigheid kan je de nu volgende reacties ALTIJD NOG laten lezen...... Wat zou je anders met je tijd moeten? .......

Hoe zielig kun je zijn! Te denken dat je vriendin en jij de enige op deze site zijn welke van een bijstandsuitkering (hebben) moeten leven en/of niet op Wilders hebben gestemd.....
Ik weet wel beter. Er zijn hier legio die ondanks of juist door hun uitkeringssituatie toch (nog) vrijwilligerswerk doen. Of vele fronten en al vele jaren. Jij komt net kijken. Hoe wil ke dat kunnen beoordelen? Want (voor)oordelen doe je!

H.

tucker
door tucker - Sep 3, 2010 om 13:00
136 Antwoorden / 10 Vragen

Ik had me voorgenomen om een (hopelijk helpend) antwoord voor de topicstarter neer te zetten, maar ik zie dat ik me de moeite beter kan besparen.

@E(e)nigma:
Wat ben jij een ongelofelijk moeilijk mens! Het verbaast mij allerminst dat je niet genoeg vrienden/kennissen bij elkaar kunt trommelen om te helpen met die tuin, met zo iemand valt niet te leven...
Als je alle tijd die je hier op dit forum hebt doorgebracht met tegenspreken, zeuren, klagen en beledigen eens had aangewend om die kennis met die tuin te helpen, dan was hij nu al klaar geweest...

den dries
door den dries - Sep 3, 2010 om 13:12
62 Antwoorden / 1 Vragen

De verhuurder is in dit geval in gebreke gebleven door de grond niet netjes op te leveren.
Dat de WBV nu voorstelt dit alsnog te doen en gras in te zaaien ( waarom geen zoden leggen ) is niet meer dan billijk.
Het enige wat de huurster moet doen is het gras kort houden en dat moet geen probleem zijn of je wel of niet in de soos loopt.

marcel75
door marcel75 - Sep 3, 2010 om 13:15
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Den Dries,
Pas op met wat je zegt. Je praat mee met anderen en dat zijn vast je vrindjes en die steun jij natuurlijk en zij jou!

zerlina
door zerlina - Sep 3, 2010 om 13:47
19 Antwoorden / 0 Vragen

beste allemaal, ik lees met verbazing alle reacties. Wat ik absoluut niet begrijp is dat de woonvereniging rustig een enorme hoop puin achterlaat en, omdat de huurster daar niet gelijk wat van gezegd heeft, het als logisch wordt gezien dat dat nu haar zaakjes zijn? Heel raar. De enige goede suggestie lijkt me dat die vriendin inderdaad naar een instantie stapt die zich met huurproblemen bezig houdt en haar probleem daar voorlegt.

simon55
door simon55 - Sep 3, 2010 om 13:50
1556 Antwoorden / 5 Vragen

De woningbouw heeft maar te zorgen dat het bouwafval afgevoerd wordt.......maar heeft TOTAAL geen invloed op t aanleggen van n tuin.......ik ben dan wel tuinliefhebber.......maar als m n buren geen gras planten of wat dan ook willen....is dat hun goed recht

simon55
door simon55 - Sep 3, 2010 om 13:52
1556 Antwoorden / 5 Vragen

p s........Stap desnoods naar bureau voor rechtshulp............pro deo n advokaat

marcel75
door marcel75 - Sep 3, 2010 om 14:08
5124 Antwoorden / 4 Vragen

sImon55,
De woningbouwvereniging is eigenaar van de woning en de tuin. In de huurovereenkomst zetten ze een bepaling (die overigens ook nog eens vaak aan hen opgelegd is door de gemeente op het moment dat de woningbouwvereniging eigenaar werd) waarin is vermeld dat de niet-bebouwde grond als tuin aangelegd moet worden en blijven. De woningbouwvereniging heeft dus alle aanleiding om in te grijpen. Hun belang is namelijk om verpaupering en een goed leefmilieu voor ongedierte tegen te gaan.

Rechtshulp zal dus snel klaar zijn met deze zaak.

sonjaatje
door sonjaatje - Sep 3, 2010 om 14:15
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ben blij dat ik niet zo tegenover mijn medemens sta en soms is het wel goed om met die "ikke ikke en de rest kan de ......... krijgen" mentaliteit waar deze maatschappij van doordrongen is, het totale onbegrip wat het inhoud van een bijstand te leven en er letterlijk en figuurlijk (bijna helemaal) alleen voor te staan

Heb dit topic gelezen en heb zelden iemand meegemaakt met zo`n bord voor het hoofd.
Mijn situatie kun je vergelijken met die van je vriendin, en zij zal nog een hoop van mij kunnen leren, gezien alles dat ik in mn eentje voor elkaar boks en heb gebokst.
Er zijn hier hele goede adviezen gegeven maar het enige dat jij wilt is medelijden.
Nou ik zal je zeggen, zo werkt het niet in de grote mensen wereld.
Een ieder zal begrip hebben voor de situatie van je vriendin, maar zo als zij zijn er duizenden, woningbouwverenigingen enz kunnen nou eenmaal niet met ieders persoonlijke omstandigheden rekening houden.

Mijn advies zou zijn, is ook al eerder gezegd, om contact te zoeken met maatschappelijk werk, zij kunnen een hoop voor haar betekenen.

En wat ook al is gezegd heb ik ook gedaan, elke keer wat puin in de container of vuilniszak gooien, waar een wil is is een weg.
Zij heeft de woning zo geaccepteerd dus weinig been om op te staan.

Wat ook een goed advies is is de woningbouw vragen het grootste puin weg te halen (mits dit bij aanvang echt niet te zien was) en hen voor de kosten te laten opdraaien.

Verder heel kinderachtig om een ieder die je hier niet naar de mond praat af te vallen.
Er zijn zat mensen als jouw vriendin die ook niet de hele tijd lopen te piepen om alles (zoals ondergetekende).

Maar ja, je leest dit toch niet, jammer zeg ;-)

sonjaatje
door sonjaatje - Sep 3, 2010 om 14:27
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik absoluut niet begrijp is dat de woonvereniging rustig een enorme hoop puin achterlaat en, omdat de huurster daar niet gelijk wat van gezegd heeft

Volgens Enigma is/was het niet te zien.

simon55
door simon55 - Sep 3, 2010 om 14:27
1556 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=birdies schreef op woensdag 1 sep 2010, 19:08]..........het verschil tussen stad en platteland of ...........

Geen verschil: ik woon in de Randstad en ook daar staat in de huurovereenkomst de voorwaarde dat je de tuin moet onderhouden.

Ik vind het juist te prijzen dat verhuurders het naleven hiervan in de gaten houdt, dat bevordert de leefbaarheid in de wijk.

En, zoals eerder gezegd, waarom niet met een stel sterke mannen de puin met vereende krachten opruimen/verwijderen? Dat alleen al maakt het een stuk toonbaarder. En echte vrienden helpen natuurlijk ook nog even met het (goedkoop) aankleden van de tuin.....................helaas klopt U verhaal niet helemaal......ik ben zelf werkzaam bij n bouwvereniging....dat er in de huurovereenkomst staat.............DE VOORWAARDE........MITS ER EEN TUIN IS AANGELEGD.......JE KUNT MENSEN niet verplichten om n tuin aan te leggen.........t ZAL WEL GEZEUR ZIJN VAN DE BUREN

sonjaatje
door sonjaatje - Sep 3, 2010 om 14:29
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Welke woningbouw werk je?

skblzzzz
door skblzzzz - Sep 3, 2010 om 14:34
4 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Eenigma,
Kom maar naar Steenbergen in N.Br. daar mag je bij een huurhuis alles doen waar je zin in hebt.
Of je nu een tuin met 2 meter hoog onkruid of een auto in de voortuin of een omgewaaide schutting in de tuin hebt?
Het maakt allemaal niets uit.
Alles mag!!!!!

marcel75
door marcel75 - Sep 3, 2010 om 14:38
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Simon,
Ik stel nergens dat in de huurovereenkomst staat " Mits een tuin aangelegd wordt". Dat zou een opschortende voorwaarde voor de huur zijn. Oftewel: de huur gaat pas in op het moment dat de tuin aangelegd is. Is stel alleen dat, hierbij overigens met een nuancering, dat in de mij bekende huurovereenkomsten die door een aantal grote verhuurders gebruikt worden met zoveel worden staat dat de tuin netjes aangelegd moet zijn en blijven. En gemeenten maken er ook vast gebruik van om op het moment dat de grond wordt overgedragen aan de woningbouwvereniging, aan de woningbouwvereniging de verplichting op te leggen om de huurder te verplichten de tuin aan te leggen en aangelegd te houden en de huurders te verbieden de tuin bijvoorbeeld te gebruiken als opslagplaats (ik zeg dus niet dat dat laatste in dit geval speelt). Kijk daarvoor maar eens in het eigendomsbewijs van de woningbouwvereniging.

marcel75
door marcel75 - Sep 3, 2010 om 14:41
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Simon55,
Middels de huurovereenkomst kun je de huurder dus wel verplichting om de tuin aangelegd te hebben en te houden en via dezelfde weg verbieden er een opslagplaats van de te maken.

simon55
door simon55 - Sep 3, 2010 om 14:44
1556 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op vrijdag 3 sep 2010, 14:29]Welke woningbouw werk je?............de naam van de bouwvereniging maakt niet uit waar ik werk...........in ieder geval in Haarlem

bobbyx
door bobbyx - Sep 3, 2010 om 14:48
29 Antwoorden / 9 Vragen

Zelden zo'n zelfingenomen en horkerig iemand meegemaakt als mevrouw enigma !!!!
Hulde aan alle beledigde reaguurders/experts,die,ondanks alles beleefd zijn gebleven !!!
groeten bobbyx

marcel75
door marcel75 - Sep 3, 2010 om 14:48
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Simon,
Met je laatste antwoord ben ik helemaal eens, maar daardoor ben ik het nog niet eens met je overige antwoorden. Laat ik mijn betoog anders stellen: waarom zou het niet kunnen?

birdies
door birdies - Sep 3, 2010 om 14:54
6104 Antwoorden / 31 Vragen

...........helaas klopt U verhaal niet helemaal.............

Wat weet jij daarvan??!! Heb de voorwaarden hier liggen en aan mijn ogen mankeert niets!

Wat voor werk doe jij trouwens bij de wbv??

birdies
door birdies - Sep 3, 2010 om 14:55
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........Of je nu een tuin met 2 meter hoog onkruid of een auto in de voortuin of een omgewaaide schutting in de tuin hebt? Het maakt allemaal niets uit. Alles mag!!!!!........

Ben ik dan even blij dat ik niet in Steenbergen woon!

simon55
door simon55 - Sep 3, 2010 om 14:57
1556 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=marcel75 schreef op vrijdag 3 sep 2010, 14:48]Simon,
Met je laatste antwoord ben ik helemaal eens, maar daardoor ben ik het nog niet eens met je overige antwoorden. Laat ik mijn betoog anders stellen: waarom zou het niet kunnen?.................Bij deze even n reactie van hoe ik t bedoel..............mits mensen n tuin aangelegd hebben behoren ze deze naar normale omstandigheden te onderhouden.....maar nogmaals.......als mensen geen tuin willen.......doe je daar niets aan.........MITS ZE ER N ZOOITJE VAN MAKEN IN DE TRANT VAN N OPSLAGPLAATS OF N AUTO IN DE TUIN.......dan ligt t anders.......ook dat heb ik meegemaakt.....

birdies
door birdies - Sep 3, 2010 om 15:00
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@simon55: wil je niet zo schreeuwen! Het onnodig gebruik van hoofdletters is niet toegestaan op deze site.

marcel75
door marcel75 - Sep 3, 2010 om 15:08
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Simon,
Een tuin aanleggen is iets anders dan maar braak laten liggen. Als mensen geen tuin willen, moeten ze niet in een huis gaan woning, maar een appartement!

simon55
door simon55 - Sep 3, 2010 om 15:24
1556 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=marcel75 schreef op vrijdag 3 sep 2010, 15:08]Simon,
Een tuin aanleggen is iets anders dan maar braak laten liggen. Als mensen geen tuin willen, moeten ze niet in een huis gaan woning, maar een appartement!.....Marcel................Dat die mevrouw beter in n appartement had kunnen wonen........helemaal mee eens.............en in de tijd dat hier geklept wordt over n tuin.......had ik de tuin al vier maal klaar gehad

marcel75
door marcel75 - Sep 3, 2010 om 15:30
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Simon,
Zit ik nog steeds met de vraag: waarom zou volgens jou de verhuurder de huurder niet kunnen verplichten een tuin aan te leggen en aangelegd te houden? zoals vaker gezegd het hoeft geen Eigen Huis en Muis voorbeeldtuin te zijn, maar enig onderhoud en aanleg kan in mijn ogen wel verplicht worden.

simon55
door simon55 - Sep 3, 2010 om 15:41
1556 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=marcel75 schreef op vrijdag 3 sep 2010, 15:30]Simon,
Zit ik nog steeds met de vraag: waarom zou volgens jou de verhuurder de huurder niet kunnen verplichten een tuin aan te leggen en aangelegd te houden? zoals vaker gezegd het hoeft geen Eigen Huis en Muis voorbeeldtuin te zijn, maar enig onderhoud en aanleg kan in mijn ogen wel verplicht worden...............Marcel............als mensen geen tuin willen.......inderdaad in n appartement gaan wonen en niet zeuren.............nogmaals je kunt mensen niet verplichten dat ze gras of planten zetten.............t is anders wanneer je er n braakliggend terrein van maakt met n puinzooi............ik had nu die tuin al klaar gehad met al dat geklep hier

stacey
door stacey - Sep 3, 2010 om 15:47
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

--Kunnen ze op grond hiervan het huurcontract opzeggen? --

Dat zullen ze niet (zomaar doen verwacht ik, maar dat zal je in huurvoorwaarden kunnen nakijken, ik kwam toevallig vanmiddag nog een maand info tegen van mijn woningbouw waar dit ter sprake kwam.......

Hier is het zo dat ze het je eerst vriendelijk verzoeken je tuin op orde te brengen en doe je niets dan stellen ze je in gebreke en krijg je een einddatum waarop het gebeurd moet zijn.
Doe je dan nog niets dan doet de woningbouw het zelf even en krijg jij er de rekening ervan gepresenteerd..............

Achteraf klagen over bouwafval is te laat, had je bij de oplevering moeten melden en moeten laten verwijderen, dat probleem had ik ook bij oplevering en ik heb toen gelijk gemeld dat ik dat zo niet ging accepteren ....... toen kwam er een opruimploeg om afval (alsnog.........) af te voeren op kosten van de woningbouw.

Gewoon zo goed mogelijk egaliseren en aanharken en gras erover dan is het in elk geval toonbaar toonbaar, ze kunnnen niet van je eisen dat je mooie tegels legt en bloemen plant..............wel dat je wildgroei en troep/grof vuil ed verwijderd.

Succes,

tucker
door tucker - Sep 3, 2010 om 15:50
136 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=simon55 schreef op vrijdag 3 sep 2010, 15:41][quote=marcel75 schreef op vrijdag 3 sep 2010, 15:30]Simon,
Zit ik nog steeds met de vraag: waarom zou volgens jou de verhuurder de huurder niet kunnen verplichten een tuin aan te leggen en aangelegd te houden? zoals vaker gezegd het hoeft geen Eigen Huis en Muis voorbeeldtuin te zijn, maar enig onderhoud en aanleg kan in mijn ogen wel verplicht worden...............Marcel............als mensen geen tuin willen.......inderdaad in n appartement gaan wonen en niet zeuren.............nogmaals je kunt mensen niet verplichten dat ze gras of planten zetten.............t is anders wanneer je er n braakliggend terrein van maakt met n puinzooi............ik had nu die tuin al klaar gehad met al dat geklep hier

Volgens topicstarter is het inderdaad een braakliggend terrein met puinzooi, en heeft zij beloofd er een tuin van te maken. Hoeft geen mooie tuin te zijn inderdaad, maar enig onderhoud zal er gepleegd moeten worden. Snap trouwens niet waarom ze dat niet doet, hoeft niks te kosten om het netjes te maken. Ze heeft nota bene kinderen, die laat je toch ook niet in zo'n bouwput kleien lijkt me. Beetje gras erin en klaar, ik zie het probleem eerlijk gezegd niet. We moeten allemaal ons eigen huis en tuin onderhouden, uitkering of geen uitkering. Had ze de woning maar niet moeten aanvaarden, ze wist dat dit van haar gevraagd werd en ze ging daarmee akkoord. Nou niet achteraf gaan lopen zeuren...

moeder56
door moeder56 - Sep 3, 2010 om 16:04
483 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Eenigma,
je vriendin kan het puin op een leuke manier opstapelen in een hoek van de tuin, her en der een beetje potaarde ertussen, een aantal rotsplantjes (deze kosten weinig) aanschaffen en op deze manier een leuk hoekje maken. In de rest van de tuin kan ze dan gras zaaien en eventueel een aantal staptegels zodat ze geen heel straatje nodig heeft. Iemand die gratis tegels (vaak grindtegels of grijze 30 bij 30, die wil niemand nl. kopen) aanbiedt op internet en in de buurt woont, zal ze vast wel willen brengen. Want stortkosten zijn ook niet misselijk.

Succes,

Nog wel een opmerking over het antwoord van de woningbouwvereniging, om een brief te sturen en daarin te jijen en te jouwen vind ik zeer onbehoorlijk.

dm
door dmv - Sep 3, 2010 om 16:12
71 Antwoorden / 11 Vragen

Is zij een nieuwbouwwoning gaan huren dat er nog afval van de bouw van de woning ligt? Als dat niet het geval is, dan zouden de vorige bewoners toch ook op het afval gewezen moeten zijn? Wellicht dat u hen als getuigen kunt gebruiken dat de situatie al niet juist was toen zij de woning betrok.
Voor zover ik het begrijp staat er eigenlijk rondom het "tuin-gebeuren" niks op papier en is haar huurovereenkomst met algemene bepalingen en voorwaarden gelijk aan die van ieder ander huurder.

Het belangrijkste (denk ik) wat ik tegenkwam in de AV staan hieronder. Omdat uw vriendin geen bewijs heeft zal zij echt zelf voor het opruimen en onderhouden van haar tuin zorg moeten dragen. Wat voor de WBV dan "goed genoeg" is, dat kunnen zij u alleen vertellen. Zodoende weet u of het gaat om het feit dat afval alleen uit het zict is of dat er getegeld en gezaaid moet worden.

Indien u dit niet doet zal de WBV de kosten op uw vriendin verhalen plus de extra kosten wegens niet naleven van de huurovereenkomst.
Een andere optie is wellicht een betalingsregeling treffen met de WBV na de gemaakte kosten. Gemeente navragen ivm eventuele toeslagen.
U kunt ook altijd nog eerst even contact opnemen met de GEschillencommissie.

M.i. belangrijkste punten uit de AV.
7.3
Huurder zal het gehuurde gebruiken en onderhouden zoals het een goed huurder betaamt. Hieronder wordt ondermeer verstaan dat huurder:
- de eventuele tot het gehuurde behorende tuin als sier- of moestuin dient te onderhouden en te gebruiken en deze niet mag gebruiken voor opslag en/of stalling van caravans, auto’s, handelswaren, afval, gevaarlijke of milieubelastende zaken en andere zaken van welke aard dan ook;
- gemeenschappelijke achterpaden geheel vrij dient te houden, hierop geen poorten of andere obstakels te plaatsen, eventuele overhangende heggen en dergelijke te snoeien en de achterpaden uitsluitend als voetpad te gebruiken, tenzij een andere bestemming is overeengekomen;

7.7
Huurder dient ervoor zorg te dragen dat aan omwonenden geen overlast of hinder wordt veroorzaakt door huurder, huisgenoten, huisdieren of door derden die zich vanwege huurder in het gehuurde of in de gemeenschappelijke ruimten bevinden. Hieronder wordt onder meer verstaan: - iedere vorm van overlast,
zoals geluidsoverlast, overlast als gevolg van bijvoorbeeld alcoholgebruik, drugsgebruik, drugshandel, prostitutie, in of nabij het gehuurde; (huis)dieren die overlast veroorzaken, verwaarlozing van de tuin of woonerf.

14.1 Indien één der partijen in verzuim is met de nakoming van enige verplichting, welke ingevolge de wet en/of de huurovereenkomst op hem rust en daardoor door de andere partij gerechtelijke en/of buitengerechtelijke maatregelen moeten worden genomen, zijn alle daaruit voortvloeiende kosten voor rekening van die ene partij.

En wellicht het belangrijkste stuk:
Boetebeding. Artikel 16.
Huurder is verplicht ten behoeve van verhuurder een onmiddellijk opeisbare boete van € 25,- (niveau 2003, geïndexeerd volgens de CBS consumentenprijsindex, Alle Huishoudens) per kalenderdag te betalen, indien hij artikel 7 lid 3 tot en met lid 7 van deze algemene voorwaarden overtreedt,
onverminderd zijn verplichting om alsnog overeenkomstig deze bepalingen te handelen en onverminderd verhuurders overige rechten op schadevergoeding.
Deze boete zal, zonder rechterlijke tussenkomst voor elke dag waarin de overtreding voortduurt, verschuldigd zijn.

simon55
door simon55 - Sep 3, 2010 om 16:23
1556 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tucker schreef op vrijdag 3 sep 2010, 15:50][quote=simon55 schreef op vrijdag 3 sep 2010, 15:41][quote=marcel75 schreef op vrijdag 3 sep 2010, 15:30]Simon,
Zit ik nog steeds met de vraag: waarom zou volgens jou de verhuurder de huurder niet kunnen verplichten een tuin aan te leggen en aangelegd te houden? zoals vaker gezegd het hoeft geen Eigen Huis en Muis voorbeeldtuin te zijn, maar enig onderhoud en aanleg kan in mijn ogen wel verplicht worden...............Marcel............als mensen geen tuin willen.......inderdaad in n appartement gaan wonen en niet zeuren.............nogmaals je kunt mensen niet verplichten dat ze gras of planten zetten.............t is anders wanneer je er n braakliggend terrein van maakt met n puinzooi............ik had nu die tuin al klaar gehad met al dat geklep hier

Volgens topicstarter is het inderdaad een braakliggend terrein met puinzooi, en heeft zij beloofd er een tuin van te maken. Hoeft geen mooie tuin te zijn inderdaad, maar enig onderhoud zal er gepleegd moeten worden. Snap trouwens niet waarom ze dat niet doet, hoeft niks te kosten om het netjes te maken. Ze heeft nota bene kinderen, die laat je toch ook niet in zo'n bouwput kleien lijkt me. Beetje gras erin en klaar, ik zie het probleem eerlijk gezegd niet. We moeten allemaal ons eigen huis en tuin onderhouden, uitkering of geen uitkering. Had ze de woning maar niet moeten aanvaarden, ze wist dat dit van haar gevraagd werd en ze ging daarmee akkoord. Nou niet achteraf gaan lopen zeuren......................Marcel............mensen denken dat gras makkelijkl is...........nou vergeet t................je kunt je eigen scheel werken je blijft maaien..........vooral met n beetje mooi weer............en............ik heb verleden jaar mijn tuin helemaal leeg gehaald.......met twee buren............had n vijver en van alles................was t zat..............echt alles er uit gehaald........tot n halve meter gespit................gedeeltelijk grindtegels............en ruim 44 vaste planten er in......heeft me acht dagen werk gekost...........wel 54 vierkante meter

simon55
door simon55 - Sep 3, 2010 om 16:29
1556 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=birdies schreef op vrijdag 3 sep 2010, 15:00]@simon55: wil je niet zo schreeuwen! Het onnodig gebruik van hoofdletters is niet toegestaan op deze site.[quote=birdies schreef op vrijdag 3 sep 2010, 14:54]...........helaas klopt U verhaal niet helemaal.............

Wat weet jij daarvan??!! Heb de voorwaarden hier liggen en aan mijn ogen mankeert niets!

Wat voor werk doe jij trouwens bij de wbv??[quote=tucker schreef op vrijdag 3 sep 2010, 15:50][quote=simon55 schreef op vrijdag 3 sep 2010, 15:41][quote=marcel75 schreef op vrijdag 3 sep 2010, 15:30]Simon,
Zit ik nog steeds met de vraag: waarom zou volgens jou de verhuurder de huurder niet kunnen verplichten een tuin aan te leggen en aangelegd te houden? zoals vaker gezegd het hoeft geen Eigen Huis en Muis voorbeeldtuin te zijn, maar enig onderhoud en aanleg kan in mijn ogen wel verplicht worden...............Marcel............als mensen geen tuin willen.......inderdaad in n appartement gaan wonen en niet zeuren.............nogmaals je kunt mensen niet verplichten dat ze gras of planten zetten.............t is anders wanneer je er n braakliggend terrein van maakt met n puinzooi............ik had nu die tuin al klaar gehad met al dat geklep hier

Volgens topicstarter is het inderdaad een braakliggend terrein met puinzooi, en heeft zij beloofd er een tuin van te maken. Hoeft geen mooie tuin te zijn inderdaad, maar enig onderhoud zal er gepleegd moeten worden. Snap trouwens niet waarom ze dat niet doet, hoeft niks te kosten om het netjes te maken. Ze heeft nota bene kinderen, die laat je toch ook niet in zo'n bouwput kleien lijkt me. Beetje gras erin en klaar, ik zie het probleem eerlijk gezegd niet. We moeten allemaal ons eigen huis en tuin onderhouden, uitkering of geen uitkering. Had ze de woning maar niet moeten aanvaarden, ze wist dat dit van haar gevraagd werd en ze ging daarmee akkoord. Nou niet achteraf gaan lopen zeuren............................Bestemd voor birdies...........wat ik daar doe......normaal gesproken ben ik uitvoerder...en...opzichter.............zit nu tijdelijk twee dagen per week in de binnendienst op de afdeling verhuur door n tekort aantal geschoolde medewerkers tevens bemiddelijk ik ook in huur conflicten

marcel75
door marcel75 - Sep 3, 2010 om 16:36
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Simon,
Graag je reacties aan de juiste persoon richten.

Maar ik heb zelfs iets meer vierkante meters tuin en toch is het me gelukt om in 1 weekend de tuin helemaal leeg te krijgen. En dat grasmaaien valt ook reuze mee. Maximaal 1 keer per week op de juiste maaihoogte. En niet meteen in het voorjaar de laagste stand op zoeken. Tot de langste dag van het jaar kun je de maaihoogte gerust aanpassen naar beneden. Dan 1x per week en je hebt nergens last van. 2x per jaar kalk strooien en als het helemaal mooi wilt doen 2x per jaar verticuteren. Dan heb je een prachtige grasmat liggen. Als je een wat grotere grasmat hebt, kun je dit natuurlijk machinaal doen. Bij een kleinere grasmat zijn die alleen maar lastig en ben je afhankelijk van mankracht.

En als ik de hele tuin een halve meter moet/wil omspitten, zorg ik wel dat ik daar een machine voor heb. Scheelt je je rug en ook nog eens tijd.

Volgens mij gaat onze discussie niet over het wel of niet kunnen verplichten tot het aanleggen van een tuin, maar om de invulling van het begrip tuin. Nogmaals: de verhuurder kan die verplichting gewoon opleggen en dat wordt ook toegestaan. Wat dan een redelijke tuin is een ruim begrip. Maar braakliggende grond is geen tuin. Een grasmatje of betontegels er in scheelt al heel wat.

simon55
door simon55 - Sep 3, 2010 om 17:19
1556 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=marcel75 schreef op vrijdag 3 sep 2010, 16:36]Simon,
Graag je reacties aan de juiste persoon richten.

Maar ik heb zelfs iets meer vierkante meters tuin en toch is het me gelukt om in 1 weekend de tuin helemaal leeg te krijgen. En dat grasmaaien valt ook reuze mee. Maximaal 1 keer per week op de juiste maaihoogte. En niet meteen in het voorjaar de laagste stand op zoeken. Tot de langste dag van het jaar kun je de maaihoogte gerust aanpassen naar beneden. Dan 1x per week en je hebt nergens last van. 2x per jaar kalk strooien en als het helemaal mooi wilt doen 2x per jaar verticuteren. Dan heb je een prachtige grasmat liggen. Als je een wat grotere grasmat hebt, kun je dit natuurlijk machinaal doen. Bij een kleinere grasmat zijn die alleen maar lastig en ben je afhankelijk van mankracht...................ik stop met die stom zinloze geklep over n tuin.................laat die vriendin haar handen eens uit de mouwen steken.................had ze allang klaar geweest

En als ik de hele tuin een halve meter moet/wil omspitten, zorg ik wel dat ik daar een machine voor heb. Scheelt je je rug en ook nog eens tijd.

Volgens mij gaat onze discussie niet over het wel of niet kunnen verplichten tot het aanleggen van een tuin, maar om de invulling van het begrip tuin. Nogmaals: de verhuurder kan die verplichting gewoon opleggen en dat wordt ook toegestaan. Wat dan een redelijke tuin is een ruim begrip. Maar braakliggende grond is geen tuin. Een grasmatje of betontegels er in scheelt al heel wat.

sonjaatje
door sonjaatje - Sep 3, 2010 om 17:54
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind een tuin helemaal geen ruim begrip.
Gras erin of tegels en hup je hebt een tuin.
Simpel. Zonder puin, afval of kapotte zooi.

Ik heb gratis grindtegels van marktplaats gehaald en het grind dat er lag met een geleende kruiwagen bij de overbuuf gedupt, die wilde het graag in haar voortuin.
Best moeilijk met een rugkwaal.

Mijn tuin verdient ook geen schoonheidsprijs maar het is wel netjes.
Heeft uiteindelijk geen drol gekost.

marcel75
door marcel75 - Sep 3, 2010 om 18:01
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Sonjaatje,
That's the spirit en dat bedoel ik al de hele tijd aan te geven!!!

sonjaatje
door sonjaatje - Sep 3, 2010 om 18:05
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Yep het leven is zo simpel :-)

invalide
door invalide - Sep 3, 2010 om 19:48
787 Antwoorden / 5 Vragen

Na mijn humor, met plastic afdekken, maar wat mag wel en niet?
Ik lees redelijke tuin maar wie bepaald wat wel en niet mag?

Ik hoorde ooit een bericht over overlast gevende paardenbloemen maar de gemeente had deze ook in het gras en daar werd niets tegen gedaan.
Dus is deze persoon hiervoor ook vrijgesproken want als de gemeente niets doet is het veel werk je tuin netjes te houden zonder stenen.
Mijn plastic is natuurlijk niet afdek plastic maar de steviger versie waar je gaten in kunt prikken voor hier en daar een plant, het water gaat er doorheen en ik heb er sier grind over voor uiterlijk.
De meeste grind tuinen hebben dit worteldoek en ik noem het plastic!

Dus betaalbaar en snel kan wel, door het doek te leggen gaat alles eronder dood en grind erop en later enkele planten mag maar hoeft niet eens.
Dus worteldoek en zeer kleine gaten voor de vaste planten en geen brandnetel of paardenbloem heeft nog een kans!

Ik hoop dat deze iets duidelijker als vorige keer geschreven wel voldoende is.

ba
door barbaraeli - Sep 4, 2010 om 14:14
8 Antwoorden / 2 Vragen

Er zijn mogelijkheden via vrijwilligers-diensten die weer te vinden zijn via het internet .
Buurtlink.nl enz.
Ook via de bijstand is misschien een mogelijkheid om een bedrag hiervoor te krijgen of te lenen.
Zelf men ik ook minder.valide, maar heb toch van alles gedaan in mijn tuin, beetje bij beetje.
Sommige wbv geven wel gratis ophoogzand, informeer naar de mogelijkheden.
Wil je de tuin bestraten dan maakt het puin niet uit en is voor het afwateren juist beter heb ik mij laten vertellen ,Dit is weer terug te vinden via klussenhulp van diverse bouwmarkten op het internet.
Succes er mee

du
door dubbelzout - Sep 6, 2010 om 13:02
100 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=eenigma schreef op woensdag 1 sep 2010, 19:53] Gut wat een gebrek aan inlevingsvermogen Gerland, maar u kunt er ongetwijfeld ook niets aan doen dat uw empathisch vermogen nogal beperkt is.

Mevrouw, u geeft aan dat u in een moeilijke positie verkeert op financieel gebied. Gezien uw toon krijg ik vragen. U zegt het over een vriendin te hebben, waarom bent u niet eens gezellig met man en buren één middagje aan de slag gegaan? Nee, u zit liever achter de computer niks te doen en iedereen die een antwoord levert wat u niet zint eens grondig af te zeiken. En het sprookje dat zij of u 'totáál' geen mankracht kunnen vinden om de klus te klaren.

Inmiddels heeft zij zich niet aan de afspraken gehouden, dus dat de WBV dan denkt 'zoek het zelf maar uit, maar u gáát die tuin toonbaar maken' is gewoon een normale reactie.

Gelukkig hebt u nog een uitgang uit dit gesprek: U begint gewoon een zeurverhaal over mijn geestelijke vermogens zodat u weer lekker met een bak koffie een forum vol kunt kalken met sneren naar antwoorden die u niet zinnen.

Gezien het feit dat u geen spat inzet toont om haar te helpen, en u alleen maar zit te zeveren, ga ik er van uit dat u lui bent. En op z'n Koelmans verdenk ik er u nu van van u breder bent dan de stoel waarop u zit te typen. U ziet het, als het op sneren aankomt, kan ik er ook wat van.

Dus: a.s. zaterdagmorgen om 09:00 met vier man de tuin in (zijzelf ook, tenzij ze volledig invalide is, en puin ruimen. U regelt voor haar bij de Gamma een BigBag à 35,00 euri. En de Gamma komt de volle BigBag ophalen. Klaar. En nu niet meer zeuren.

P.S. als u toch bezig bent: € 10 aan graszaad en de tuin voldoet aan de vraagstelling van de WBV. Makkelijker kunnen we het niet voor u maken. Zij van het probleem verlost. En u kunt weer de hele dag in de chatroom klessebessen.

Dag!

kr
door kreeftje - Sep 6, 2010 om 17:41
86 Antwoorden / 36 Vragen

Ik doe ook maar even een duit in het zakje.
Ik heb alles gelezen en bewonder het geduld en de beleefdheid van de experts die geprobeerd hebben deze "single (!!) vrouw" (zie haar profiel) een antwoord te geven.
Ik had al lang en breed de moed opgegeven als ik zo behandeld zou worden als zij durft.
Heren/dames : petje-af; het tekent jullie mentaliteit.

Hartelijke groet aan de experts van
Kreeftje

p.s.: deze mevrouw zégt hier niet meer te lezen maar ik weet wel zeker dat ze dat stiekem toch doet...

stacey
door stacey - Sep 7, 2010 om 10:49
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Kwam deze nog tegen:

---l. Tuinen, erven, opritten en erfafscheidingen.

Rekening huurder:

Bij eerste bewoning aanleg tuin of erf. Daarna egaliseren van de tuin en het opbrengen van teelaarde. Regelmatig maaien van het gras. Regelmatig verwijderen van onkruid in de tuin en tussen tegels van de opritten, toegangspaden, en terrassen. Het vervangen van gebroken tegels. Regelmatig snoeien van heggen, hagen en opschietende bomen. Het vervangen van beplanting die is doodgegaan. Het vervangen van kapotte planken of segmenten van houten afscheidingen. Het rechtzetten en recht houden van houten erfafscheidingen. Regelmatig verven of beitsen van erfafscheidingen

Rekening verhuurder:
Bij eerste bewoning aanleg opritten en toegangspaden en aanbrengen eenvoudige erfafscheiding. Grote reparaties, vervanging.

Dossier Onderhoud VROM