Da
door Danone1991 Dec 12, 2015 om 11:58
Geldzaken & recht

Huur betalen?

Mijn verhuurder heeft 20 november om 23.00 laten weten dat ze de huur opzegt voor het verkopen van de woning.(In februari)

In het huurcontract staat een opzegtermijn van 2 maanden (wettelijk 3 maanden)

Nou heb ik hals over kop iets anders kunnen vinden en ga ik er voor 20 december uit.

Het is een contract van 1 jaar die zou lopen tot 20 april 2016.

Ben ik dan toch verplicht om de laatste maand huur te betalen?

Ik heb het namelijk niet opgezegd en er alles aan moet doen om iets anders te regelen

1283 7 Rapporteer

getty
door getty - Dec 12, 2015 om 12:01
4179 Antwoorden / 10 Vragen

In principe moet je gewoon betalen, maar in deze situatie lijkt me de kans wel groot dat je samen met de verhuurder tot een deal kan komen. Gewoon vragen dus.

Topantwoord

mathijs_b
door mathijs_b - Dec 12, 2015 om 12:09
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik ben geen jurist, maar ik dacht dat de verhuurder de kantonrechter kan vragen om de huur op te zeggen. Dat kan alleen onder bepaalde voorwaarden zoals woning nodig voor eigen gebruik of inderdaad bij verkoop. Uiteindelijk bepaalt de kantonrechter of de huur wel of niet opgezegd kan worden en de voorwaarden, zoals opzegtermijn en verhuisvergoeding.
Ik ken het huurcontract niet, maar een normaal huurcontract is voor onbepaalde tijd. Wil de verhuurder de huurder eruit hebben moet hij de verhuizing betalen (Ik dacht zelfs een wettelijk vastgesteld bedrag) en een redelijke termijn maximale termijn opgeven. Een max. termijn betekent dus dat er maar huur betaalt wordt tot het huis leeg opgeleverd kan worden.

Da
door Danone1991 - Dec 12, 2015 om 13:05
2 Antwoorden / 2 Vragen

Als ik zelf de huur had opgezegd moet ik natuurlijk betalen.

Maar het kom van de verhuurder uit dus wat is mijn recht dan?

mahadma
door mahadma - Dec 12, 2015 om 15:21
11569 Antwoorden / 51 Vragen

De verhuurder mag blij zijn dat u zo meewerkt. Dus probeer overeen te komen de laatste maand geen huur, of anders 50/50. De verhuurder heeft hier ook profijt van. De gang naar een rechter zal hem/haar zeker meer geld/tijd kosten.

diumenge
door diumenge - Dec 12, 2015 om 16:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Heb je al met de verhuurder hierover gesproken? Misschien doet zij helemaal niet moeilijk en is het helemaal niet van belang wat je recht is.

Verder betreft het een contract voor bepaalde duur, dus dat kon de verhuurster helemaal niet tussentijds beeindigen. Dus mag ze inderdaad blij zijn met je medewerking.

Da
door Danone1991 - Dec 12, 2015 om 17:59
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ik had eerder gesproken over een verekening ipv de 20ste de 25ste. Dat ik nog voor 5 dagen zou betalen dat was geen probleem. (Mondeling)

Nou kreeg ik de kans op de 19 de eruit te kunnen wat scheelde in het berekenen.

Dit kreeg ik terug

"het is een opzegtermijn dat houd in dat je nog 2 maanden hebt. Qua kosten maakt het niks uit dus"

Vandaar dat ik naar een juridische oplossing zoek.

Ik ben namelijk bang dat als ik zeg dat het niet klopt ik er tot april moet blijven zitten en nou al iets anders heb.

Topantwoord

ha
door halex - Dec 12, 2015 om 18:37
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ik begrijp het niet helemaal. U hebt een huurcontract van 1 jaar. Dan kan er binnen dat jaar niet opgezegd worden, tenzij beide partijen instemmen met de opzegging. Als ik u was zou ik een verhuisvergoeding vragen en afspreken dat u geen huur meer hoeft te betalen zodra u in een andere woning bent gaan wonen. Gaat de verhuurder daarmee niet akkoord, dan zou ik de opzegging weigeren en tot 20 april blijven zitten. Voor de verhuurder lijkt dat een groter probleem, want die zal de woning dan niet kunnen verkopen (een woning met een huurder er in is slecht te verkopen).

En als de woning al verkocht is en in februari geleverd moet worden, staat u nog sterker. Dan moet de verhuurder wel aan u tegemoet komen aangezien hij in februari een onbewoonde woning moet leveren. En dat kan alleen als u meewerkt.

Let u er overigens sowieso op dat de verhuurder uw woning niet binnengaat voordat de huurperiode echt is afgelopen. Pas dan mag hij de woning in om het laatste onderhoud te plegen en de woning opleverklaar te maken. Dat mag niet zolang u nog de huurder bent.