ge
door gerardhei Apr 17, 2018 om 11:58
Geldzaken & recht

Huur kamer in pand die verkocht wordt, moet eruit, welke vergoeding?

Ik huur een kamer in een pand die verkocht wordt, deze is van een particulier.
ik en mijn medebewoners op 2 na hebben al een contract voor onbepaalde tijd en de andere 2 wonen er nog maar 4 maanden.

de nieuwe eigenaar wil er zelf gaan wonen en dus moeten we eruit, weet iemand of we daarom recht hebben op een vergoeding?
ik kan namelijk alleen informatie vinden bij renovatie of verbouwing.

alvast bedankt voor de reacties.

Gerard

4873 7 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2018 om 12:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er geldt ten opzichte van u in ieder geval al een opzegtermijn van drie maanden. Lees hier.

http://www.justitia.nl/huurrecht/kamerverhuur.html

N
eem eens contact op met de woonbond over eventuele verdere rechten.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Apr 17, 2018 om 12:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ik huur een kamer

Als u een kamer huurt heeft u huurbescherming. Soms kan uw verhuurder uw huurcontract wel makkelijk opzeggen.

Tijdelijk huurcontract

Heeft u uw huurcontract vóór 1 juli 2016 afgesloten? Dan eindigt uw huurcontract niet automatisch na afloop van de periode. Uw huurcontract voor bepaalde tijd loopt gewoon door. Een opzegging door de verhuurder betekent in dit geval niet dat uw huurcontract eindigt.

Is uw tijdelijke huurcontract op of na 1 juli 2016 ingegaan? Dan eindigt uw huurcontract mogelijk automatisch na de afgesproken periode. Uw huurcontract kan voor maximaal 5 jaar worden afgesproken. Uw verhuurder moet de beëindiging schriftelijk aan u bevestigen. Dit moet minimaal 1 maand vooraf, maar niet eerder van 3 maanden voordat uw contract afloopt.
(Bron)

Lees ook eens hier: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/hoe-moeten-huurder-en-verhuurder-de-huur-opzeggen

Topantwoord

Le
door Leonardio - Apr 17, 2018 om 12:56
4 Antwoorden / Vragen

Dat de nieuwe eigenaar er zelf wil gaan wonen is geen goede reden om jullie eruit te krijgen.
Zoals via in de link van Tijger1 kan lezen is 1 van de redenen om op te zeggen, dringend eigen gebruik, zeggen dat hij er zelf wil gaan wonen valt daar niet onder.
Hier kan je meer lezen wat wel goede redenen zijn voor dringend eigen gebruik: http://www.advocaten.nl/opzegging-huur-wegens-dringend-eigen-gebruik/

Topantwoord

Franske1958
door Franske1958 - Apr 17, 2018 om 13:03
433 Antwoorden / 2 Vragen

Zoals de andere be-antwoorders ook al hebben vermeld, U hoeft er NIET uit.  De nieuwe eigenaar is verplicht om alle huurcontracten over te nemen.
Tip:  Doe de verhuurder een voorstel:  Dat U zoveel geld van hem wil, anders blijft U daar zitten. Kan U mogelijk een aardig centje opleveren.
Gaat de nieuwe eigenaar hier niet mee accoord??  Prima, maar dan woont U daar over tien jaar nog steeds.  De koper wist immers dat hij een
verhuurt pand kocht, en zal daarom flink minder hebben betaald als zou het niet verhuurd geweest zijn.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Apr 17, 2018 om 13:43
6599 Antwoorden / Vragen

Je moet er niet uit als je een overeenkomst voor onbepaalde tijd hebt.
Dat is hierboven al gezegd.
Maar het wordt het je  misschien onmogelijk gemaakt als jewilt blijven. (alvast beginnen met verbouwen)
Als je een andere kamer vindt dan kun je best een vergoeding vragen. Je kunt aansluiten bij de vergoeding van de rijksoverheid voor een renovatie.Voor een zelfstandige woning is dat bijna €6000.
Voor een kamer is het lager, maar wat denk je zelf minimaal nodig te hebben om te verhuizen en in te richten.
Als jullie als vaste bewoners samen een prijs afspreken als jullie er binnen een paar maanden uitgaan en je daar ook aan houden, dan sta je sterker t.o. de verhuurder.
Zo'n €2000 tot €3000 zul je toch wel nodig hebben per huurder, denk ik.
Zet afspraken op papier, datum er boven, handtekeningen er onder, zodat er geen misverstanden onstaan.
Dus wanneer gaan jullie er uiterlijk uit, hoe wordt de vergoeding betaald en wanneer.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-verhuiskostenvergoeding

1paul
door 1paul - Apr 18, 2018 om 13:37
3174 Antwoorden / 0 Vragen

stukje wat wel intresant is in deze...

Nieuwe eigenaar: huurcontract loopt door

Ook een nieuwe verhuurder moet de huur opzeggen als hij de huur wil beëindigen. Het huurcontract eindigt namelijk niet als de woning wordt verkocht. De nieuwe eigenaar zet het bestaande huurcontract voort. Als hij het huurcontract wil beëindigen is hij gebonden aan wettelijke regels voor opzegging.

Wil de nieuwe eigenaar de woning zelf gebruiken (dringend eigen gebruik), dan kan hij de huur niet meteen opzeggen. Dit kan pas 3 jaar nadat hij de huurder schriftelijk gemeld heeft dat hij de nieuwe eigenaar is.

maak dus geen slapende hond wakker, de nieuwe huurder moet eerst aan jullie melden dat hij het pand heeft gekocht en kan dan pas na 3 jaar de huur opzeggen, zo hebben jullie dus de tijd om nieuwe ruimte te zoeken...

ho
door honza23 - Apr 18, 2018 om 23:16
262 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt altijd een beroep doen op huurbescherming. Huurbescherming betekent dat de verhuurder de rechter zal moeten inschakelen als u niet instemt met de opzegging. De opzeggingsgrond die hier gebruikt wordt is 'dringend eigen gebruik'. Dat wil zeggen dat de verhuurder de woning dringend nodig heeft voor een bepaald doel dat specifiek zijn belang dient en de huurder daarvoor de woning moet verlaten.
Om de huurovereenkomst te laten beëindigen door de rechter op grond van dringend eigen gebruik moet er aan drie voorwaarden zijn voldaan, namelijk het gebruik moet ‘dringend’ en ‘eigen’ zijn, de huurder moet andere, passende woonruimte kunnen krijgen en de belangen van de verhuurder moeten zwaarder wegen dan die van de huurder(s) en eventuele onderhuurder(s).
Betreffende de tweede voorwaarde geldt dat de verhuurder verplicht is om de huurder passende andere woonruimte aan te bieden of aan te tonen dat er passende andere woonruimte beschikbaar is. Deze woonruimte hoeft niet precies hetzelfde te zijn en ook niet even duur, maar moet wel passend zijn. Of dat zo is hangt af van de persoonlijke omstandigheden van de huurder (bijvoorbeeld diens inkomen, de grootte van het huishouden en zijn gezondheid) en van de bijzondere omstandigheden van het geval.
De huurder moet wel meewerken als de verhuurder vervangende woonruimte probeert te vinden, bijvoorbeeld door zich als woningzoekende in te schrijven en te reageren op het beschikbare aanbod. Of de huurder in de vervangende woonruimte eventueel recht heeft op huurtoeslag speelt geen rol bij de beoordeling of de woonruimte passend is.
Alleen als aan alle drie deze voorwaarden is voldaan en de verhuurder minimaal drie jaar eigenaar is van de woning, zal hij met succes een beroep kunnen doen op de opzeggingsgrond 'dringend eigen gebruik'.
Tenslotte kan de huurder in deze juridische procedure verzoeken om een verhuiskostenvergoeding en de rechter kan de verhuurder verplichten om de huurder een tegemoetkoming in de verhuis en herinrichtingskosten te voldoen. Dit is een element dat een rol kan spelen in de belangenafweging van de rechter. In de praktijk wordt een dergelijke tegemoetkoming door de rechter veelal toegekend.