nirak888
door nirak888 Nov 23, 2013 om 20:19
Geldzaken & recht

Huurtoeslag

Iedere maand wordt mijn huurtoeslag met mijn huur verrekend.
Nu zag ik een paar dagen geleden dat mijn huurtoeslag op mijn eigen rekeningnummer gestort is.

Na een telefoontje met de belastingtelefoon, wist men mij alleen maar te vertellen dat er per december een nieuwe wetswijziging omtrent de huurtoeslag in het leven is geroepen.
Op mijn vraag waarom ik niet daarover ingelicht ben, kreeg ik te horen dat ik maar even op www.toeslagen.nl moest kijken en idd daar stond een klein berichtje dat men de huurtoeslag voortaan op eigen rekening krijgt gestort.

Ook gaf mijnheer nog even aan, dat we ergens in december wel een brief zouden krijgen. ( alsof mijn iedere dag op www.toeslagen kijkt.)

Nu heb ik van mijn zus gehoord dat bij haar wel de toeslag van haar huur is afgehaald.

Ik volg alle actualiteiten programma's maar ik heb er nooit iets over gehoord en bij navraag , niemand uit mijn omgeving.

Heeft iemand hier een verklaring voor? Ik weet het gewoon even niet meer.

P.s Het zou op deze manier veiliger zijn, Ik zie het verschil niet. Behalve dan dat mijn huurtoeslag nu 10 tot 11 dagen eerder betaald wordt, vind ik het niet veiliger worden.

1034 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2013 om 20:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De belastingdienst wil de toeslagen allemaal op één nummer en alleen op naam van de rechthebbende gaan uitkeren, om fraude te voorkomen.

Toeslagen worden altijd vooruit in ongeveer de derde week van een maand uitgekeerd. Dus u krijgt het op tijd binnen.

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2013 om 20:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw zuster zal de huur van december nog niet betaald hebben. Dus zij moet ook maar even op haar bankrekening kijken.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 23, 2013 om 22:12
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Volgens mij heb ik toch al een keer vernomen dat het voor 2014 zo zou gaan. Het kwam na de tijd dat er zoveel fraude geweest is. Maar het was geen aparte mededeling. Het zat in het totale rapport.

mahadma
door mahadma - Nov 24, 2013 om 01:39
11559 Antwoorden / 51 Vragen

P.s Het zou op deze manier veiliger zijn, Ik zie het verschil niet. Behalve dan dat mijn huurtoeslag nu 10 tot 11 dagen eerder betaald wordt, vind ik het niet veiliger worden.

Gewoon, als de toeslagen binnenkomen, direct overmaken naar je verhuurder/zorgverzekering. Dan kan je het niet meer uitgeven als je dat veiliger vindt. De veiligheid is dat het altijd aan de aanvrager wordt betaalt en er dus niet op een andere naam (die kàn frauderen) terecht komt. Eigenlijk wel logisch.

fi
door fisbel - Nov 24, 2013 om 03:02
851 Antwoorden / 3 Vragen

Rekeningnummer
U krijgt uw toeslagen uitbetaald op het rekeningnummer dat u aan ons hebt doorgegeven. Vanaf 1 december 2013 mag dat nog maar 1 rekeningnummer zijn. Dit rekeningnummer moet op uw naam staan. Krijgt u kinderopvangtoeslag? Die kunt u in sommige gevallen laten overmaken aan de kinderopvang

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De informatie van hierboven is van de Belastingdienst. Al langer dan een jaar is bekend dat alle toeslagen op 1 rekeningnummer uitbetaald gaan worden. Dit heeft natuurlijk nogal wat voeten in de aarde (administratieve consequenties). Een gesignaleerd probleem is dat de uitbetaling van de huurtoeslag aan de woningbouwvereniging dan niet meer mogelijk zou zijn. Hier zijn de laatste woorden nog niet over gezegd. Er is ondanks de nieuw ingevoerde regeling per 1 december 2013 de mogelijkheid voor de woningbouwvereniging tot continuering van het storten van de huurtoeslag op de rekening van de woningbouwvereniging. Maar dat heeft nogal wat haken en ogen. Leest u zelf hier de informatie van woningbouwvereniging Aedes. Woningbouwverenigingen kunnen zelf kiezen voor 1 van de varianten genoemd in de link.

de eelco
door de eelco - Nov 24, 2013 om 10:04
607 Antwoorden / 92 Vragen

ik krijg nu al zo,n 7 maanden regelmatig post dat me huurtoeslag niet meer direct naar de verhuurder gaat

ltmvz
door ltmvz - Nov 24, 2013 om 10:29
949 Antwoorden / 18 Vragen

Volgens mij is de verhuurder degene die u op de hoogte zou moeten brengen van deze wijziging.