dm
door dmv Dec 29, 2009 om 00:12
Geldzaken & recht

IB-Groep

Door vroegtijdig beeindigen van mijn studie was mijn prestatiebeurs en gebruik van ov voor die periode omgezet in een lening. Iedere maand heb ik de IBG netjes het termijnbedrag betaald. Echter vernam ik puur bij toeval dat deze lening omgezet kan worden in een gift vanwege verschillende redenen. In mijn geval medisch. Dit verzoek tot omzetting in gift is mijn toegekend. De IBG restitueert nu de termijnen die betaald zijn naar rek.nrs vanwaar de betaling (toendertijd) van afkomstig was. Dat zijn 3 rek.nrs waarvan 2 oude. 1 is een oude en/of met ex-partner, de ander een oud DSB bankrek.nr. De wijzigingen van rek.nrs zijn beide keren schriftelijk bevestigd. De IBG zegt nu dat ik maar het geld bij mijn ex vandaan moet zien te krijgen. Het geld dat naar de DSBrek is gegaan zullen ze naar het nu correcte rek.nr overmaken. Is dit mijn fout? De medewerker die ik gesproken heb zegt dat hun beleid logisch is. Mi is het logisch dat een gewijzigd rek.nr ook niet meer gebruikt wordt. Ik moet van IBG nu maar zien hoe ik het terugkrijg bij mijn ex.

Wat kan ik doen? Ik heb immers geen contact meer met mijn ex en geen bevoegdheden meer over die rekening.

693 2 Rapporteer

kr
door krieties - Dec 29, 2009 om 19:05
442 Antwoorden / 0 Vragen

De eerste vraag die gesteld moet worden in dit soort zaken is wie er schuld aan heeft dat er op een verkeerd nummer is gestort.
Ik vind eigenlijk dat beiden wat schuld hebben.
Jij had een verzoek gedaan om geld te retourneren om medische redenen. Jammer dat je dan niet direct een rek.nr hebt vermeld waarop gestort moest worden. Zeker bij scheidingen weet je dat het bedrag nog wel eens bij de verkeerde terechtkomt. Toch wat slordig.
ING heeft gemakshalve teruggestort op de rekening waar het geld vandaan kwam. Ook dat is slordig als je weet dat dat rek.nr is gewijzigd.
Eigenlijk is er nog een derde schuldig: de ex. Hij/zij heeft geld ontvangen wat hem/haar niet toekomt. Een kwestie van fatsoen om terug te storten.
Een directe oplossing heb ik niet. Een procedure starten is de oplossing, maar dat kost relatief te veel, zodat je erin zal moeten berusten. Jammer dat er geen contact meer is met de ex.

sonjaatje
door sonjaatje - Dec 29, 2009 om 19:09
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Als de wijzing vd rekeningnummers al schriftelijk bevestigd was, ligt de fout bij de IBG is mijn mening.
Laat hen het maar oplossen met je ex.
(die ik overigens ook aso vind als zij het geld niet aan jou geeft).

Lijkt mij een goed idee om contact op te nemen met het juridisch loket.