he
door henderikaa Sep 30, 2013 om 13:45
Geldzaken & recht

In je vakantie naar het ziekenhuis

Een paar weken geleden had ik een weekje vakantie en ben toen bij de specialist (in het ziekenhuis) geweest. Het had ook wel een week eerder gekund maar dat kwam op mijn werk niet goed uit.

Nu zegt mijn baas dat, omdat dit doktersbezoek in mijn vakantie was dit in mijn eigen tijd gebeurde en ik dus gewoon een hele week verlof (5 dagen, 40 uur) moet opnemen en niet een dag minder.

Het lijkt mij toch dat ik die ene dag dat ik naar het ziekenhuis ben geweest geen verlof op hoef te nemen (de rest van de week natuurlijk wel dat lijkt mij niet meer dan normaal).

Wie heeft er nu gelijk, mijn baas of ik? Als mijn baas gelijk heeft dan maak ik natuurlijk nooit meer een afspraak ik de vakantie!

1567 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 30, 2013 om 14:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

U weet wanneer u vakantie heeft, u weet wanneer u een afspraak maakt, toch heeft u dit gecombineerd, dus ........ U was dus al vrij. Het lijkt mij dat u geen poot heeft om op te staan, dus volgende keer "in de baas z'n tijd" naar de dokter. Stel u even voor, u bent op vakantie in verweggistan, en moet aldaar naar een dokter, is dat dan ook voor de rekening van de baas z'n tijd?

ve
door verwijderd - Sep 30, 2013 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij veel werkgevers word je geacht het bezoeken aan artsen zoveel mogelijk in de eigentijd te doen. Ook wordt vaak gevraagd de verloren tijd in te halen. Het lijkt mij raadzaam om dit in overleg te regelen en er niet direct van uit gaan dat u in uw recht staat. Lees in elk geval de CAO er op na.

Jantje7

ve
door verwijderd - Sep 30, 2013 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw baas heeft gelijk. U koos zelf ervoor om in uw vakantie naar de dokter te gaan.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2013 om 16:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen als u zich werkelijk ziek meld in u vacantie dan heeft u recht op vervangende vacantie dagen. Zo was dat in mijn tjd dat ik nog werkte, en daar zal denk niet veel verandering in zijn gekomen. Dokters be bezoek in vanantie heeft u daar geeb recht op.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2013 om 16:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

In tegenstelling tot wat Valerius-2 in zijn laatste zin zegt, hebt u wel degelijk recht op doktersbezoek in uw vakantie. Uw baas zal daar uiteraard tevreden mee zijn. Natuurlijk kunt u die tijd niet terugkrijgen, u hoefde namelijk toen niet te werken dus kunt u ook niet om betaling van die tijd vragen.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2013 om 19:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

jpm schreef op maandag 30 sep 2013, 16:36: In tegenstelling tot wat Valerius-2 in zijn laatste zin zegt, hebt u wel degelijk recht op doktersbezoek in uw vakantie. Uw baas zal daar uiteraard tevreden mee zijn. Natuurlijk kunt u die tijd niet terugkrijgen, u hoefde namelijk toen niet te werken dus kunt u ook niet om betaling van die tijd vragen.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2013 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

jpm schreef op maandag 30 sep 2013, 16:36: In tegenstelling tot wat Valerius-2 in zijn laatste zin zegt, hebt u wel degelijk recht op doktersbezoek in uw vakantie. Uw baas zal daar uiteraard tevreden mee zijn. Natuurlijk kunt u die tijd niet terugkrijgen, u hoefde namelijk toen niet te werken dus kunt u ook niet om betaling van die tijd vragen.

Als u dit zo zeker weet waar kan TS dan dit vinden?

ve
door verwijderd - Sep 30, 2013 om 19:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

henderikaa schreef op maandag 30 sep 2013, 13:45: ...

Wie heeft er nu gelijk, mijn baas of ik? Als mijn baas gelijk heeft dan maak ik natuurlijk nooit meer een afspraak ik de vakantie!
Walgelijke instelling dit, alles moet dus maar in de tijd van de baas? Ik geef die baas groot gelijk.

@valerius-2, jpm neemt uw opmerking "Dokters be bezoek in vanantie heeft u daar geeb recht op." heel letterlijk, u bedoelde "Dokter bezoek in vakantie in de tijd van de baas daar heeft u geen recht op.", nu kan het gelezen worden als TS had niet naar de dokter gemogen tijdens de vakantie.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2013 om 19:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

En kostte dat doktersbezoek dan een hele dag? Blijkbaar was het niet dringend, dat u het kon uitstellen en dan om dat uurtje bij uw baas gaan zeuren?

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 00:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

U geeft eigenlijk antwoord op uw eigen vraag. Geen tijd voor de vakantie om een (ziekenhuis)arts te raadplegen "dus" maar in de vakantie. Dan is het in uw vrije tijd. Tijdens uw vakantie ziek worden en in ziekenhuis (onverwachts) terechtkomen is een ander verhaal, dan was het vanuit uw vakantieadres een telefoontje naar de werkgever geworden en was het doorbetaald. Dit was dus uw eigen keuze, dus ook in uw eigen tijd, de vakantietijd.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 10:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

U wist ruim tevoren dat u op die dag naar het ziekenhuis moest.
U had de dag van het consult geen vakantiedag moeten opnemen maar verlofuren moeten vragen voor het ziekenhuisbezoek.
Uw werkgever kan u dat niet telkenmale weigeren omdat het even niet gelegen komt.
Uiteraard heeft de werkgever dan wel het recht u de resterende uren van die dag te laten komen om te werken.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tsja en daarom nemen wij geen vast personeel meer aan.,

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 18:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van henderikaa horen we hier vast nooit meer wat...

ve
door verwijderd - Oct 4, 2013 om 19:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vast niet.