Incasso gemeentelijke en provinciale belastingen
Goedemorgen/middag/avond,
Gemeentes, Waterschappen en Provincies bieden een incassomogelijkheid, maar, in onze gemeente moeten de belastingen over een vreemd aantal termijnen voldaan worden, namelijk 8.
Ik wil graag dat genoemde organisaties gaan werken met een 12 maandelijkse incasso. Hoe moet ik zoiets regelan?
Dank voor de aandach en een mooie dag gewenst
Topantwoord
Geachte RZ,
Hier in Amsterdam is dat net zoals bij u.
Om welke gemeente gaat het?
Heeft u moeite met het maandelijkse bedrag?
Het gaat om Lisse. UIt een andere reactie maak ik voorlopig op dat 8 maanden random gekozen lijkt. Ik heb (nog) geen moeite met het bedrag maar, gezien het feit dat de WOZ waarde gebruikt wordt, zie ik deze toekomst wat somberder in.
@rz, die echte toekomst ziet er immers toch al bijzonder somber uit? Extreem grote resecessie is er gaande.
@Tenormin,
Ik heb zulke prijsstijgingen nog nooit meegemaakt .
Veel Nederlanders gaan het moeilijk krijgen......
Ja, dat klopt ook wel. Na de Beurskrach in 1929 in New York was sprake van een wereldwijde economische crisis. Niet alleen in Nederland maar wereldwijd.
@Tenormin,
Ja dat is een goede vergelijking: men ziet nu ook opkomende dictators in Rusland en China.
Wat eng is ,dat net als in die jaren voor de 2e W.O. ,andere rijke landen toekijken hoe de boel escaleert......
De Verenigde Naties zijn een "leeuw zonder tanden": de wereld kijkt toe hoe onschuldige burgers worden gebombardeerd.......
Mocht u in Tilburg wonen:
Automatische incasso
- U kunt uw aanslag automatisch betalen in 12 maandelijkse termijnen.
- Het bedrag wordt dan iedere maand rond de 28e van uw rekening afgeschreven.
- De afschrijvingen starten in de maand na ontvangst van de aanslag.
Hier gaat het in 10 termijnen. De eerste 2 maanden hoef je niets te betalen. Mocht je dus krap bij kas zitten, dan heb je 2 maanden de tijd om te sparen.
Het zal u niet gaan lukken om de betalingsvoorwaarden aan te passen.
Het aantal termijnen wordt door die betreffende overheidsinstelling(en) bepaald, niet door de (belasting)betaler.
Indien u dat zou willen wijzigen zult u bij uw Gemeentebestuur 'moeten' aankloppen want daar is het besluit genoemen en naar ik aanneem bevestigd door de Gemeenteraad.
Het lijkt mij zinvol dat u voor deze kwestie nader advies vraag resp. uw vraag neerlegt bij https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/nationale-ombudsman als uw Gemeente daarbij is aangesloten en zoniet bij de dan in uw Gemeente aanwezige Gemeentelijke ombudsman. U kunt uiteraard één of meerdere aan u bekende gemeenteraadsleden benaderen. Bij. die waarop u uw stem de laatste keer heeft uitgebracht.
Het aantal termijnen is geheel afhankelijk van de maand dat u de aanslag krijgt en dat is meestal rond April. Omdat de aanslag voor het eind van het jaar betaald moet zijn worden er 8 termijnen gebruikt. Wat het waterschap betreft deze heeft u rond deze tijd ontvangen en kan slechts in 2 termijnen betaald worden. Het naar 12 maanden omzetten van de termijn lijkt mij een probleem om de simpele reden dat men in Januari de WOZ administratief nog niet op orde heeft en u dus ook niet weet om welk bedrag het gaat. Helaas kan de ombudsman hier niets aan doen, deze heeft totaal geen invloed op in de gemeenteraad, volgens de regels, genomen besluiten.
Hier komt waterschap in april en gaat automatisch in 10 termijnen, tenzij je specifiek aangeeft het in één keer te willen voldoen.
En hier heb ik hem op 29-10 ontvangen dus is het overal anders.
Hallo Rz ,
Artikel 2 Doel van de automatische incasso
De automatische incasso heeft tot doel: de belastingschuldige de gelegenheid te bieden de gemeentelijke belastingen gespreid in termijnen te kunnen betalen met zo min mogelijk inspanning voor de belastingschuldige en zo min mogelijk administratieve lasten voor de gemeente.
Voor verdere informatie , klik op de rode regel .
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR671914/1
Terzijde: de meeste zorgverzekeringen delen het eigen risico in porties van 10 per jaar.
In mijn woonplaats staat alleen op de site dat je in termijnen kan betalen, maar niet hoeveel.
De gemeente Lisse heeft het aantal termijnen reglementair als zijnde beleid vastgelegd en daar valt niet aan te tornen, voor 2022 zijn het er 7 vanaf de maand waarin de aanslag op de mat is gevallen. Daarbij is de termijnbetaling middels een automatische afschrijving een service en geen verplichting van de gemeente want feitelijk mag u de opgelegde belastingaanslag in termijnen betalen. Wellicht kunt u de gemeente Lisse aanschrijven met het verzoek om voor 2023 het aantal termijnen naar boven bij te stellen maar dan dient u wel met een goede motivatie te komen maar dat u het ongemakkelijk vind is m.i. geen goede motivatie. Een andere optie is medestanders vinden en gezamelijk een petitie bij de gemeente in te dienen want als inwoners door de hoge termijnbedragen in de financiële problemen komen kan zo'n petitie van invloed zijn om het aantal termijnen voor 2023 naar boven bij te stellen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Windows life mail mappen verdwenen
Ook goede morgen,ik gebruik windows life mail,en ja,ik weet het,dat is oud,maar werkt nog prima
Echter nu zie ik de submappen plots niet meer bij het hoofdaccount
En ik snap dat ik iets verkeerd heb gedaan,maar ik had ze heel graag terug
Ze zijn schijnbaar niet weg,maar onzichtbaar
Ik draai onder windows 10
Ik hoop en duim dat iemand een makkelijke oplossing weet
Beda
...
Lees meer
Aanmaning
Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123)
Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was.
...
Lees meer
Webwinkel
Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.
Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden.
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer