kn
door kniefke Apr 24, 2016 om 16:17
Geldzaken & recht

Introductie betaald?

Goedendag
Mijn dochter van 16 moest op zondag om 11 uur een paar uurtjes meedraaien in de Subway om te kijken of zij het werk leuk vond en of zij hun beviel,die paar uurtjes werden gewoon een gehele werkdag van 8 uur waarbij ze de meest rotklusjes zoals 4 uur lang de afwas heeft moeten doen,dit tot daar aan toe maar nu zegt Subway dat dit een onbetaalde dag is...mag dit zomaar vroeg ik me af

2131 4 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Apr 24, 2016 om 16:21
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dat mag Subway niet doen! Een paar uurtjes "aan elkaar snuffelen" mag. Maar dit is productief werk leveren. Subway moet dan ook tenminste het minimumloon betalen over alle uren.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

edrick3
door edrick3 - Apr 24, 2016 om 17:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tja, dit lijkt een beetje op kinderarbeid.
Het ligt er maar aan wat er precies afgesproken is, maar het komt een beetje over als uitbuiting.

Wel een baan aangeboden gekregen?

uwjurist
door uwjurist - Apr 24, 2016 om 17:49
1043 Antwoorden / 0 Vragen

door edrick3 - 24 Apr 2016 om 17:22: “Tja, dit lijkt een beetje op kinderarbeid.
Het ligt er maar aan wat er precies afgesproken is, maar het komt een beetje over als uitbuiting.
Wel een baan aangeboden gekregen?”

Niet juist. Wat er afgesproken is, is niet relevant. Het mag wettelijk gewoon niet. Van dwingend recht afwijken is niet toegestaan.

Je kunt een arbeidsovereenkomst ook een stageovereenkomst noemen, maar als het in alle opzichten feitelijk een arbeidsovereenkomst is, moet je loon betalen (en zijn er nog veel meer verplichtingen). Idem een zogenaamde bruikleenovereenkomst die feitelijk een huurovereenkomst is. Enz. Enz.

En de links die Aurora geeft bevestigen wat ik al aangaf: het gaat om productief werk, terwijl bij proefdraaien het voor werkgever niet rendabel mag zijn.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

edrick3
door edrick3 Apr 24, 2016 om 17:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

OT: waarom een link naar mijn profiel?

uwjurist
door uwjurist Apr 24, 2016 om 19:58
1043 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb alleen maar naam, tijd en tekst gekopieerd. die link was niet de bedoeling.