me
door meneertje May 21, 2018 om 21:21
Geldzaken & recht

Is het mogelijk voor een bedrijf dmv geheimhouding je mening af te dwingen?

Hallo,
Ik heb een jaar geleden een contract bij mijn werkgever ondertekend met een geheimhoudingsformulier, hier stond in dat je je niet negatief mag uitspreken over de organisatie (ook na beeindiging van het contract), wat ik mij afvroeg was: is dit wel juridisch correct? Ik ben zelf van mening dat deze regel conflicteert met de vrijheid van meningsuiting (die in de nederlandse grondwet staat).

gr.

3295 12 Rapporteer

Topantwoord

tenormin
door tenormin - May 21, 2018 om 21:42
16850 Antwoorden / 108 Vragen

Waarom heeft u het dan ondertekend? Is inderdaad een raar contract; als het nu nog ging over bij de concurrent gaan werken, was dat normaler geweest daar een beding in contract voor te maken dat u niet voor een zelfde bedrijf mag werken (voor bepaalde tijd).

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - May 21, 2018 om 21:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een geheimhoudingscontract gaat erover dat u uiteraard geen bedrijfsgeheimen mag vertellen aan anderen, ook niet nadat u uit dienst bent gegaan.

Maar niets negatiefs vertellen? Dat is grote onzin.

Maar goed, hebt u iets negatiefs te melden, of is het slechts een hypothetische vraag?

me
door meneertje May 22, 2018 om 00:07
Antwoorden / 1 Vragen

Nou, het is op dit moment ook het geval, ik heb zelf wel het een en ander negatiefs over de organisatie, maar ik moest even zeker weten dat het niet rechtsgeldig zou zijn voordat ik de regel van dat contract zou "overtreden". Ik snap zelf ook niet waarom ik toen met die ene regel in het contract akkoord ben gegaan (het contract telde zo'n 40 pagina's), maar als het niet rechtsgeldig is doet dat er gelukkig ook niet toe.

sjjoppy
door sjjoppy - May 21, 2018 om 22:22
7214 Antwoorden / 3 Vragen

Als u in dienst bent van een koninklijke familie is het de gewoonte om te tekenen voor geheimhouding over alles wat u ter kennis is gekomen tijdens de uitoefening daarvan voor nu en in de toekomst.

tijger1
door tijger1 May 21, 2018 om 23:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ja, dat is wel een heel speciaal bedrijf. Maar je mag nadien nog steeds negatief zijn.

sjjoppy
door sjjoppy May 21, 2018 om 23:07
7214 Antwoorden / 3 Vragen

Het gaat over de diensttijd waarover gezwegen dient te worden.

pe
door peentjes - May 22, 2018 om 00:07
421 Antwoorden / 0 Vragen

Als u tekent gaat u akkoord. Bij vragen stelt u die voordat u tekent. Met nu gaan vragen ofhet bedrijf in zijn recht staat geeftu aan geen eigen verantwoordelujkheid te dragen en uw handtekening te beschouwen als een bijkomstigheid. Uw keuze.

aurora1
door aurora1 - May 22, 2018 om 14:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dus u wilt nu modder gooien naar het bedrijf waar u werkt? Wilt u uw baan behouden?
Waarom  heeft u dat contract getekend als u het er niet mee eens was of vragen erover had?
Heeft u een arbeidsconflict?
Bent u lid van een vakbond? Een vakbond kan u dan verder raden- of helpen.
Wat is het probleem nu dat u eerder niet had?

jo
door jorisw - May 22, 2018 om 19:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Kan je de tekst eens plaatsen zodat we precies weten wat er in de betreffende clausule staat?

tijger1
door tijger1 - May 22, 2018 om 19:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U mag best schrijven of zeggen dat u het daar niet gezellig vindt hoor.

aurora1
door aurora1 - May 22, 2018 om 20:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En van mij mag u ook zeggen dat ze daar niet aan koffiesesjuns in de baas zijn tijd doen als dat zo is.

gerbera
door gerbera - May 22, 2018 om 21:17
7374 Antwoorden / 14 Vragen

hier stond in dat je je niet negatief mag uitspreken over de organisatie
wat ik mij afvroeg was: is dit wel juridisch correct

Het is maar net om wat voor bedrijf het gaat. Bij sommige bedrijven, zoals justitie, politie, beveiligingsdienst e.d. is het normaal dat u een geheimhoudingsverklaring tekent. Het gaat dan om interne zaken , vaak ook persoonlijke, die door betreffende dienst worden uitgevoerd of behandeld waarover u geen uitlatingen naar buiten mag doen. Als voorbeeld, u kunt het niet eens zijn met de wijze waarop bepaalde zaken worden behandeld en dat kan u dan alleen met de leidinggevende bespreken.  U mag dus ook niet op verjaardagen of partijtjes binnen de familie en/of kennissenkring over de inhoud van uw werkzaamheden vertellen. Dit heeft dus niets met vrijheid van meningsuiting te maken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 23, 2018 om 16:35
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik geef u gelijk maar u heeft wel getekend.
Dat betekent dat indien u klokkeluider zou zijn en hetgeen u stelt ook kunt bewijze'/ hard maken het uiteindelijke oordeel bij een rechter ligt. Sedert juli 2016 is er een wettelijke beschermingsregeling m.b.t. hegeen u noemt.
 Zie hiervoor bijv.  http://hetarbeidsrechtadvocatenkantoor.nl/klokkenluiders-beter-beschermd/

audb
door audb - May 23, 2018 om 17:21
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Oké daar gaan we een kwis over maken.

Waar mag je niet negatief uit laten over je werkgever.

a. Bij een zorg instelling

b. Bij DENK
c. bij beiden

Het goede andwoord is: C

Maar mag u zich negatief uitlaten over uw werkgever? JA!  zolang het de waarheid is en u dat ook kan bewijzen en als het niet onnodig beledigend en de algemene veiligheid in geding komt
en dat staat zelfs in de verdrag voor de rechten van de mens namelijk:

mo
door mof - May 23, 2018 om 23:00
3619 Antwoorden / 3 Vragen

ja, dat mag. door te tekenen heeft u aangegeven vrijwillig af te zien van het uiten van een negatieve mening. tot hoelang zo n contract geldt, dat hangt af van het belang van beide partijewn.