P.
door P.v.d.Bogert Nov 24, 2021 om 17:23
Geldzaken & recht

Is het normaal dat energieleveranciers 2x opzegboete berekenen?

Goedemiddag,

ik ben overgestapt van energieleverancier. op mijn eindafrekening staat zowel bij stroom als bij gas een regel van -100 opzegboete,
en ik krijg een apparte nota, het lijkt mij dat ik nu 400 euro opzegboete heb gehad, ivp de afgesproken 200
ik zie dat ik geen pdf kan invoegen, dat is jammer

[Edit redactie: persoonsgegevens]

3387 10 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 24, 2021 om 17:30
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is in de eerste plaats een kwestie van de contractvoorwaarden doorlezen. Ik vind het dubbel aanrekenen hoe dan ook wel zeer merkwaardig en het lijkt mij dat u hoe dan ook bezwaar dient te maken bij de leverancier en deze gang van zaken ook te melden bij https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/16915/Melden-bij-ConsuWijzer-loont en zie

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 24, 2021 om 17:31
2098 Antwoorden / Vragen

Ze kunnen u niet twee keer dezelfde opzegboete in rekening brengen maar is de helft niet een teruggevorderde vergoeding van de opzegboete van uw vorige overstap?

getty
door getty - Nov 24, 2021 om 17:35
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bent u te vroeg overgestapt en moet u de eerder door hen betaalde boete aan de vorige leverancier nu wellicht alsnog zelf betalen?

staat vast wat over in de voorwaarden.

ne
door neodutchio - Nov 24, 2021 om 17:59
5167 Antwoorden / 12 Vragen

Overstappen loont alleen als de nieuwe tarieven lager zijn dan de oude. En dan wel zo laag dat de overstapboete ook daarmee lonend word. Tenzij de nieuwe aanbieder deze boete overneemt, maar dan zal u wel dat contract moeten uitzingen. Anders bent u en opnieuw een boete verschuldigd als ook dat u de vorige boete moet terug betalen. Want voorwaarden zijn er niet voor niks.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 25, 2021 om 11:54
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Je moet bij te vroeg weg gaan de  boete  betalen per product en per jaar.

Bij Gas & stroom dus 2x en bij nog  13 maanden te gaan  2 jaren x2 = 4 jaren boete.

4x €50,- = €200,=

Maar als je vorige leverancier die boete overnam en  niet rekende  en je daar te vroeg weg ging?

Die boete van  die hiervoor was vervalt pas na de termijn en krijg je dus  2x200 boete als je nogmaals te vroeg weg ging.

Te vroeg weg gaan + vorige keer kwijtgescholden boete vorige leverancier kan het dus  inderdaad €400,- worden.

Voor je overstap  de eind datum op zoeken en niet te snel overstappen.

mo
door mof - Nov 26, 2021 om 11:43
3619 Antwoorden / 3 Vragen

van een pdf kunt u een jpg maken met ieder zich zelf respecterend tekenprogramma  .... gratis zijn GIMP, INKSCAPE, ImageMagick. Maar dit terzijde.
In uw contract staan bij gas en elektriciteit een opzegboete van 100€? JA, dat kan want u kunt voor gas en electriciteit onafhankelijk verschillende leveranciers kiezen. Maar 400 € hoeft u niet te betalen lijkt me.
Als in uw contract een boete is afgesproken van 100€ per voorziening dan is dat gewoon 200€.
Wie is uw aanbieder ???? Gelijk een trap onder de kont laten geven! PRoberen natuurlijk te compenseren voor de hoge energieprijzen over de rug van de klant.

Le
door LexvanRootselaar - Nov 26, 2021 om 13:28
7 Antwoorden / Vragen

Als inderdaad tweemaal opzegboete is berekend, deden ze iets dat niet toegestaan is. Er mag voor elk produkt (gas, electra, warmte) een maximale opzegboete van 50 euro per produkt worden berekend als het kontrakt toch binnen een jaar zou aflopen. Als het een langer lopend kontrakt is kan het bedrag van de boete ook hoger zijn. Vrijwel elk energiebedrijf hanteert de "maximale" boete als "standaard opzegvergoeding". Je kunt je zaak na een afgewezen klacht bij de leverancier alsnog aan de geschillencommissie voorleggen voor een onafhankelijke beslissing.