tr
door trudy de groot Feb 11, 2022 om 08:55
Geldzaken & recht

Kan mijn buurman eisen dat ik mijn muur aan zijn kant moet voegen

heb in 2009 aangebouwd mijn vorige buren hadden een aanbouw staan daar hebben wij op ons eigen grond een aanbouw gedaan.
dus die aanbouw van de buren is weg,maar er stond een erfafscheiding die mijn buurman heeft afgebroken ook een deel waar mijn aanbouw tegen stond op mijn grond.nou wil de buurman hebben dat ik iets doe met die muur waar hij tegen aan kijkt.hij wil zelf een afdakmaken maar mijn buiten muur is en konden wij niet voegen.wat kan ik daat tegen doen

16175 13 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Feb 11, 2022 om 09:17
862 Antwoorden / 3 Vragen

Je muur (laten) voegen omdat dat ook beter voor je muur is. Maar vraag wel toestemming, liefst schriftelijk,  aan je buurman of je daarvoor op zijn erf nag.

Waarom zou je het risico lopen om in onmin te raken met je buren door dat voegen niet te doen?

Communication is key.

mahadma
door mahadma - Feb 11, 2022 om 09:25
11566 Antwoorden / 51 Vragen

Als UW muurtje op UW grond staat, heeft de buur niets te eisen. Als de muur "mandelig"  is omdat  die OP de erfgrens staat, dan zijn beide buren 50 % eigenaar en dus mag dan de buurman zijn kantje onderhouden. Of U betalen om het voor hem te doen.

panter22
door panter22 - Feb 11, 2022 om 09:54
6599 Antwoorden / Vragen

De buurman had niet zonder jouw toestemming de erfascheiding mogen afbreken.
Een erfafscheiding is van jou en de buren samen.
Maar nu die afgebroken is en het beter voor je muur is, dan zou je de muur kunnen laten voegen.
Hoe wil die buurman het afdak maken?
De muur staat op jullie eigen grond, dus de buurman moet daar vanaf blijven En mag dus niet zonder jouw toestemming in jouw muur gaan boren en een deel van het afdak gaan bevestigen. Bovendien gaat hij dan over de erfgrens heen met zijn afdak.
Het kan allemaal wel als jij dat wilt,  maar even goed doorvragen wat de buurman nu precies van plan is.
En de afspraken schriftelijk vastleggen.

Gr
door Grunn1 Feb 11, 2022 om 09:58
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je had de zelfde gedachte als ik maar was net even sneller met typen. Die buurman heeft het alleen over het voegen maar wil zelf iets wat niet zomaar kan.

panter22
door panter22 Feb 11, 2022 om 10:28
6599 Antwoorden / Vragen

Gelukkig maar dat je er ook zo over denkt. Het is altijd goed dat meerdere mensen er hetzelfde over denken en schrijven,

Gr
door Grunn1 - Feb 11, 2022 om 09:56
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als die muur helemaal op je eigen grond staat heeft de buurman niks te willen.
Met een niet afgevoegde muur loop je echter wel een risico dat er vocht intrekt en dat je muur langzaam slechter wordt dus voor jezelf is het beter om hem wel te (laten) voegen.
Vraag wel toestemming aan de buren om via zijn grond je muur te voegen en desnoods schriftelijk en neem daarin mee dat hij niks tegen of aan jouw muur mag bevestigen mits je buiten muur helemaal op je eigen grond staat. Ook mag hij geen afwatering tegen je muur af laten lopen dus hij zal op zijn eigen grond een afdak met dakgoot moeten plaatsen die niet boven jouw grond mag uitkomen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 11, 2022 om 10:00
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, uiteraard kjan en mag de buurman dat wel vragen maar u bent volledig in uw recht indien u dat weigert.
Als al gezegd, de buurman had zonder uw toestemmning de erefafscheiding niet mogen afbreken omdat die ook half uw eigendom was mits precies op de erfgrens geplaatst.
Indien u zelf geen bezwaar heeft tegen het gevraagde voegen kunt u wel toestemming geven dat hij dat doet of dat u dat laat doen maar dan welk op zijn kosten!
 Bent u lid van Eigen Huis, meld dit dat dan daar ook. https://www.eigenhuis.nl/contact/

Indien het voegen inderdaad ook naar uw menig zinvol is kunt u overwegen te stellen dat de buurman bijv. d helft betaalt. d

Ja
door JannieBoe - Feb 11, 2022 om 11:10
124 Antwoorden / Vragen

In aanvulling op wat @Panter22 en @Grunn1: wij hebben in ons huurhuis een flinke lekkage gehad omdat de buren een afdak aan ons huis bevestigd hadden waar nogal wat aan mankeerde. Allemaal prima opgelost met de buren en de verzekeringsmaatschappij verder maar een hoop gedoe.
Ik zou gezien deze ervaring niet zo maar toestemming geven om iets aan mijn muur te bevestigen. Succes.

1paul
door 1paul - Feb 11, 2022 om 17:03
3173 Antwoorden / 0 Vragen

alsnog voegen of aansmeren/stucen met cement, let op, de buurman mag NIET tegen uw muur aanbouwen en moet op zijn eigen erf bouwen, de muur is immers van u en staat geheel op uw eigen grond!!!!

u bent trouwens niet verplicht dit te laten doen, de muur staat immers op uw eigen grond en de erfafscheiding is zonder uw toestemming verwijderd.

pr
door praat mee - Feb 11, 2022 om 19:09
30 Antwoorden / Vragen

ik zou die muur gewoon laten zoals die is. De voegen zitten vol met metselspecie, omdat je die muur niet kon uitkrabben omdat de erfafscheiding in de weg stond. Nu de buurman de erfafscheiding heeft verwijderd, kunt U een nieuwe eisen.Een erfafscheiding is meestal van beiden Het maakt niets uit voor Uw muur om deze opnieuw te voegen, maar het aanzicht is voor Uw buurman wel aantrekkelijker. Als Uw buurman een nieuwe erfafscheiding plaatst, kan hij zijn afdak daar tegenaan bouwen en hoeft ie niet op Uw perceel te komen

Iv
door Ivo W - Feb 11, 2022 om 21:38
734 Antwoorden / Vragen

Zoals ik het begrijp staat de muur die niet gevoegd is volledig op uw erf. En stond daar nog een erfafscheiding tegenaan.

In dat geval heeft de buurman niets over uw muur te vertellen. Het is uw muur, op uw erf. En omdat de muur volledig op uw erf staat, mag de buurman zijn nieuw te bouwen overkapping, uitbouw oid er ook niet tegenaan bouwen. Sterker nog, hij had de bestaande erfafscheiding niet zonder uw toestemming mogen verwijderen, tenzij er sprake was van instortingsgevaar

ro
door ronny530 - Feb 12, 2022 om 09:49
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Er is wel een verschil tussen erfafscheiding en de erfgrens het kan dus zijn dat de erfafscheiding op de grond van de buurman stond. Ik lees dat de vorige buren een aanbouw hadden staan en u uw aanbouw tegen de erfafscheiding heeft geplaatst op een zodanige afstand dat voegen van de buitenmuur geen optie was. Wettelijk mag u tot aan de erfgrens bouwen en dat maakt dat de buurman niets te willen heeft en u niet op kan dragen de buitenmuur te gaan voegen. Een ongevoegde buitenmuur ziet er niet echt mooi afgewerkt uit maar maakt niet dat de aanbouw onveilig is en als uw buurman er niet tegenaan wil kijken is dat zijn probleem en zal een andere oplossing voor zijn afdak moeten vinden. Als compromis zou u voor kunnen stellen dat de buurman de buitenmuur tegen eigen kosten laat voegen en u toestemming aan de buurman geeft om die muur te gebruiken voor plaatsing van het gewenste afdak. Twee vliegen in één klap, de buitenmuur wordt netjes afgevoegd waarvan u ook voordeel heeft omdat de muur weerbestendig wordt en de buurman hoeft geen constructie te bedenken om zijn afdak tegenaan te plaatsen. Wil de buurman dat niet dan mag u de muur laten in de staat zoals die nu is omdat de aanbouw op uw eigen grond staat.

me
door mein33 - Feb 12, 2022 om 13:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De buur kan zijn afdak rustig plaatsen zonder dat u uw buitenmuur voegt, de muur staat nl. op uw eigen grond.
De buur kan aan zijn kant van de erfafschijding, dus op zijn eigen grond,naar eigen materiaal keuze en voor eigen rekening, het e.e.a. afwerken door een mooie wand te plaatsen van de grond tot de hoogte van zijn nieuw te plaatsen afdak.
Zou de buur wel tot aan uw muur bouwen, dan bouwt hij wel aan uw kant van de erfgrens en dat lijkt alleszins niet gewenst.

Al met al, u moet helemaal niets in deze.

jantje7
door jantje7 - Feb 12, 2022 om 18:17
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Waarschijnlijk zal voegen niet lukken. Een muur die tegen de erfafscheiding is gemetseld, zal zeker niet uitgekrabt zijn na het metselen. Het is aan u of de voegen eerst laat uitslijpen, om daarna een nette afwerking van uw muur te krijgen. Het is wel een aanrader. Mocht het slechts een half steens muur zijn, is isoleren en een nieuwe buiten muur op de scheiding te metselen aan te raden.

ft
door ftm - Feb 14, 2022 om 20:56
102 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een ontzetten warrig verhaal van de vraagsteller. Er is geen touw aan vast te knopen.
Probeer het nog eens te formuleren.
En als het kan dan svp ook met interpuncties, hoofd- en kleine letters.

gerbera
door gerbera Feb 14, 2022 om 21:55
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Zo warrig is het verhaal niet, veel forumleden weten waar het over gaat ook zonder interpuncties, hoofd- en kleine letters. Gewoon een kwestie van goed lezen.