wendy de jong
door wendy de jong May 11, 2011 om 13:23
Geldzaken & recht

Kan mijn man omdat hij met mij getrouwd is op zijn eigen salaris geen hypotheek en nhg krijgen vanwege een wsnp die ver voor ons huwelijk al was afgerond met schone lei?

Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen?We hebben de Mogelijkheid om het huis van mijn overleden schoonvader te kopen. Probleem is dat het gaat om een koopgarant woning. Nu is het zo dat ik uit een vorig huwelijk schuld heb over gehouden. Dit heb ik via een schuldsaneringstraject op kunnen lossen. Heb het dan ook netjes afgerond met een schone lei. Dit was allemaal al afgerond tegen de tijd dat ik mijn huidige man leerde kennen.

We zijn vorig jaar oktober getrouwd en nu kregen we dus de mogelijkheid dit huis te kopen. En financieel is het op het salaris van mijn man haalbaar.Ondanks het feit dat ik ook al 10 jaar bij dezelfde baas werk en mijn inkomen ook gewoon stabiel is.Maar daar zitten voorwaarden aan want de hypotheek moet zijn met Nationale hypotheek garantie. Gisteren hebben we dus te horen gekregen dat we de NHG niet krijgen omdat ik een BKR registratie heb. Even voor de duidelijkheid hij dus niet. Heeft geen schulden geen lopende lening of credit cards. We kunnen aantonen dat dit alles was opgelost voor het huwelijk maar krijgen simpelweg de kans niet. Kregen gewoon Nee te horen. Werkt het nu dus echt zo dat mijn man gestraft word voor iets wat ik in een ander leven lang geleden heb gedaan?

4367 7 Rapporteer

sw
door swat1500 - May 11, 2011 om 23:16
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Een BKR notitie blijft een bepaalde periode staan ook al is de onderliggende schuld inmiddels afgelost of op andere wijze teniet gedaan.
Uw man wordt niet gestraft maar men heeft gewoon (nog) geen vertrouwen in u.

Wellicht kunt u bij het BKR meer informatie krijgen m.b.t. de vraag of de registratie niet inmiddels opgeheven had moeten worden.

wendy de jong
door wendy de jong - May 12, 2011 om 09:14
11 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=swat1500 schreef op woensdag 11 mei 2011, 23:16]Een BKR notitie blijft een bepaalde periode staan ook al is de onderliggende schuld inmiddels afgelost of op andere wijze teniet gedaan.
Uw man wordt niet gestraft maar men heeft gewoon (nog) geen vertrouwen in u.

Wellicht kunt u bij het BKR meer informatie krijgen m.b.t. de vraag of de registratie niet inmiddels opgeheven had moeten worden.

@swat1500 :

Ik begrijp ook wel dat ze mij geen hypotheek willen verstrekken maar waar ik niet bij kan is dat mijn man die hier zelf nooit een partij in is geweest omdat het allemaal gebeurd en afgehandeld is voor hij uberhaupt in beeld was ook geen hypotheek kan krijgen. Zoals ik al zei is heeft hij geen schulden of iets dergelijks en staat persoonlijk zelf niet geregistreerd.Hij Krijgt hem niet om de dood ordinaire reden dat hij met mij onder 1 dak woont. En dat is naar mijn mening toch wel vreemd?! Zeker als je , je bedenkt dat hij de hypotheek aanvraagt op zijn naam en alleen zijn salaris. Om het even kort door de bocht te zeggen ik heb met de betaling e.d niks te maken. Voor ons gevoel word hij dus wel degelijk gestraft voor mijn fouten.

jaapje_1
door jaapje_1 - May 12, 2011 om 09:31
315 Antwoorden / 0 Vragen

Wendy,

Komt het huis dan ook alleen op zijn naam te staan? Wellicht zit daar het addertje? Anders is het inderdaad vreemd

wendy de jong
door wendy de jong - May 12, 2011 om 12:01
11 Antwoorden / 6 Vragen

Hoi Jaapje ,

Idd komt aleen op zijn naam te staan. Hebben zelfs geopperd om het bij de notaris vast te laten leggen , maar nee ; het maakte geen verschil. Vanwege mijn BKR staat ook hij de komende jaren met zijn rug tegen de muur. Zoals het NHG het uitlegt is het feit dat hij op het zelfde adres woont als ik al genoeg reden om de aanvraag af te wijzen.En om nu uit elkaar te gaan ging ons dus ook wat ver!

We hebben begrip voor het feit dat ik de komende jaren die BKR houd maar zoals de regelgeving er nu uit ziet komt het er dus op neer dat je voor je een relatie met iemand start je eerst even moet checken of deze persoon geen BKR heeft. Nu wist mijn man gelukkig van begin af aan wat er in mijn verleden allemaal gebeurd is. En hij ziet ook dat ik me sinds mijn scheiding altijd braaf aan alle regels en betalingsverplichtingen heb gehouden. We hebben ook nog het voorstel gedaan eigen geld in te brengen maar het mocht allemaal niet baten. Zij houden vast aan de BKR en dus houd het op. Heel zuur dus. Want het word op deze manier voor een hoop mensen gods onmogelijk om een huis te kopen. Zeker omdat we nu scheef wonen. En dat willen we graag anders maar nu worden we met ons midden inkomen gedwongen te blijven zitten waar we zitten.

vladja
door vladja - May 17, 2011 om 10:16
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Tegenover een hypotheeklening wil men zoveel mogelijk garanties op terug betalen. Dus wordt er ook gekeken naar "de aanhang".

De "aanhang" heeft een "slechte" reputatie wegens een BKR registratie.

Dat het huis op naam van de man komt te staan en deze de hypotheek van zijn salaris kan betalen, geeft niet genoeg garantie. De man is ook verantwoordelijk voor eventuele schulden, die de "aanhang" gedurende de huwelijkse periode maakt. Dat is het risico dat meegewogen wordt bij de hypotheekaanvraag.

Vladja

hy
door hypovriendelijk - May 17, 2011 om 14:53
6 Antwoorden / 0 Vragen

Wat nog een mogelijkheid is om de woning van je schoonvader te verkopen.
Omdat het met koopgarant is afgesloten zal het verplicht zijn deze aan de woningcorporaties aan te bieden.
Als je daarna voor een andere woning gaat kijken ben je niet verplicht NHG te nemen. Dit betekend dat als een bank met het verhaal wilt meegaan, jou en je man een hypotheek kan verstrekken voor de aankoop van een woning.

Wellicht kan je hier iets mee,,,[edit - reactie is van promotionele aard - verwijderd door redactie]

gr patrick

co
door courier - May 23, 2011 om 10:44
226 Antwoorden / 2 Vragen

Als je ingemeenschap van goederen bent getrouwd dan zit er inderdaad niks anders op.