vr
door vraagvanineke Oct 9, 2014 om 21:33
Geldzaken & recht

Mijn rechten bij failliet Halfords

Verleden week bij Halfords 2 elektrische fietsen gekocht met 5 jaar garantie. Nu blijkt zaak failliet en ik heb vreselijke spijt van de aankoop. Maak me zorgen om onderhoud, garantie en evt reparatie van deze Peugeot fietsen. Zou ze graag terugbrengen (je kan nl binnen 14 dagen retourneren) Dit willen ze echter niet. Wat zijn mijn rechten nu de zaken nog open zijn? En weet iemand misschien waar ik naartoe kan voor een evt garantie. Vriendelijk dank voor het meedenken,
Ineke

9214 44 Rapporteer

door 1953 - Oct 9, 2014 om 21:59
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Ben bang dat die extra is vervallen door het faillissement.

U kunt zich allicht tot de curator wenden of er voor dit feit een oplossing is of komt of niet.

Halfords maakt geen doorstart, de oubolligheid van het assortiment en de prijzigheid, en is niet rendabel voor een eventuele overnemer.

zoekster
door zoekster - Oct 9, 2014 om 22:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ja, ik vreesde al dat er dit soort vragen zouden komen.
U zegt dat u 14 dagen bedenktijd heeft, is dat een service vanuit de winkel of heeft u een online bestelling gedaan?

tenormin
door tenormin - Oct 9, 2014 om 22:21
16850 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt me een on-line aankoop. 14 Dagen in winkel is immers ongebruikelijk. Maar zelfs dan. Zou me maar zo snel mogelijk bij de curator wenden, al vrees ook ik niet veel goeds. Misschien kan er van Peaugeot nog een coulance "garantie" bieden.

tenormin
door tenormin - Oct 9, 2014 om 22:22
16850 Antwoorden / 108 Vragen

Peugeot!!!

Cookies
door Cookies - Oct 9, 2014 om 22:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Garantie, onderhoud enz. kun je wel vergeten. Ze maken waarschijnlijk wel een doorstart, maar zal wel hetzelfde gaan als bij Neckermann: bedankt voor de aankoop en voor de rest mag je het zelf uitzoeken.

door 1953 - Oct 9, 2014 om 22:33
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 9 okt 2014, 22:26]Garantie, onderhoud enz. kun je wel vergeten. Ze maken waarschijnlijk wel een doorstart, maar zal wel hetzelfde gaan als bij Neckermann: bedankt voor de aankoop en voor de rest mag je het zelf uitzoeken.

Zo goed als zeker dat er geen doorstart zal plaatsvinden.

Heel vervelend voor TS, die zit nu met zijn handen in haar, in feite met lege handen. Garantie, onderhoud e.d. kan ts wel vergeten.

In dit geval is het faillissement van Halfords einde oefening noch een doorstart à la Neckermann zal er niet inzitten. Helaas!

Cookies
door Cookies - Oct 9, 2014 om 22:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=1953 schreef op donderdag 9 okt 2014, 22:33][quote=carola.83 schreef op donderdag 9 okt 2014, 22:26]Garantie, onderhoud enz. kun je wel vergeten. Ze maken waarschijnlijk wel een doorstart, maar zal wel hetzelfde gaan als bij Neckermann: bedankt voor de aankoop en voor de rest mag je het zelf uitzoeken.

Zo goed als zeker dat er geen doorstart zal plaatsvinden.

In dit geval is het faillissement van Halfords einde oefening noch een doorstart à la Neckermann zal er niet inzitten. Helaas!

Doorstart
Bij het hoofdkantoor en de filialen van Halfords werken 536 mensen. De directie van Halfords zegt dat een doorstart een reële mogelijkheid is. De curator, die het nu voor het zeggen heeft bij de keten, gaat de komende dagen bekijken wat de mogelijkheden zijn hiervoor.

Bron: (o.a.) Nos.nl

zoekster
door zoekster - Oct 9, 2014 om 22:39
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zie nog wel een lichtpuntje

Woordvoerder Peter Zijlmaker van Halfords Nederland laat weten dat de curatoren hebben besloten de winkels en webwinkel open te houden: 'Het was hun eerste beslissing, voor ons een lichtpuntje op zwarte dinsdag gisteren. De webwinkel is vorige maand pas live gegaan en het zou kapitaalsvernietiging zijn om die nu uit de lucht te halen.’

Zijlmaker voegt toe dat webshoppers producten gewoon kunnen afhalen in de winkels van Halfords, dat fabrieksgaranties blijven gelden en dat reparaties ook gewoon worden uitgevoerd. ‘We zien de toekomst met ingetogen vertrouwen tegemoet.'

bron klik HIER

tenormin
door tenormin - Oct 9, 2014 om 22:45
16850 Antwoorden / 108 Vragen

@zoekster, lees is goed dat binnen 14 dagen de fietsen nog (indien online gekocht) teruggestuurd kunnen worden? Als dat zo is zou ik dit met beide handen aangrijpen. (Maar je weet mijn kennis van lezen).

zoekster
door zoekster - Oct 9, 2014 om 22:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als ze de webwinkels open houden, zullen ze ook de dwingende wet van koop op afstand moeten respecteren. De 14 dagen herroepingsrecht kunnen dan niet worden genegeerd, alleen omdat dat nu zo slecht uitkomt.
Vreemd niemandsland waar Halfords zich nu in bevindt. Die curatoren lijken me buiten hun boekje te handelen door gewoon door te gaan op de oude voet met een webwinkel.
Ik zou er niet zomaar wat bestellen en zeker niet met Ideal betalen. Vreemde zaak.

Maar het is nog steeds niet duidelijk of de vraagsteller online of in de winkel heeft gekocht.

zoekster
door zoekster - Oct 9, 2014 om 22:56
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik heb het idee, dat ze de voorraad proberen te slijten door nog eventjes door te gaan alsof er niets aan de hand is.
Zelf zou ik geen fiets durven terugsturen bij een online aankoop, want het is nog maar de vraag of je je geld terugkrijgt en dan heb je niets. Vertrouw het zaakje niet. Hoop dat ik het mis heb.

sw
door swat1500 - Oct 9, 2014 om 23:04
3796 Antwoorden / 0 Vragen

TS loopt wel het risico bij retour zenden dat hij dan wellicht de fietsen en zijn geld kwijt is als Halfords het geld niet meer heeft. Hij kan dan wel het recht aan zijn zijde hebben maar van een kale kip valt niet te plukken.

fl
door flessebon - Oct 9, 2014 om 23:04
418 Antwoorden / 7 Vragen

Vind het ook vreemd dat ze niets zeggen. Zou natuurlijk kunnen dat alleen de webshop doorgaat zoals met Megapool het geval was.

tijger1
door tijger1 - Oct 9, 2014 om 23:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou die fiets maar houden. Die hebt u in ieder geval.

Fiets terug, geld kwijt, helemaal niets.

Nu alleen masr extra kosten voor onderhoud.

tijger1
door tijger1 - Oct 9, 2014 om 23:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Toch belachelijk dat blijkbaar die webwinkel een maand geleden van start is gegaan.

fl
door flessebon - Oct 9, 2014 om 23:36
418 Antwoorden / 7 Vragen

Volgens mij klopt dat ook niet helemaal, de webwinkel is alleen vernieuwd denk ik. Heb er toevallig een paar keer op gekeken omdat ik mij aan het orienteren was. Er staan nu veel meer producten op dan eerst.

Zou ook gewoon de fietsen houden. En er zoveel mogelijk van genieten.

vr
door vraagvanineke - Oct 10, 2014 om 07:23
6 Antwoorden / 3 Vragen

Iedereen heel hartelijk dank voor het meedenken en reageren.
Ik had de fietsen gewoon in een winkel van Halfords gekocht, omdat ik online fietsen kopen bij een ander te link vond. Tja ik ben nu veel slechter af, vrees ik.
Hopelijk is er ergens nog een lichtpuntje al vrees ik van niet.
Weet iemand misschien hoe je zo'n curator kan bereiken?
Nogmaals heel veel dank.

zoekster
door zoekster - Oct 10, 2014 om 09:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De curtoren Rinke Dulack en Robbert Roeffen
klik HIER

en HIER

Zullen die u helpen met de fietsen te retouneren en daarvoor geld te krijgen? Nee. Zij zijn er nu op uit zoveel mogelijk voorraad van Halfords te verkopen en zo weinig mogelijk geld uit te geven. Maar u kunt altijd contact met ze opnemen en doorspreken wat u nog van de garanties en van de toekomst mag verwachten bij Halfords.

U moet maar hopen op een doorstart waarbij ook nog eens de garanties door de nieuwe Halfords worden overgenomen van de oude.

Als Halfords de garanties niet meer afhandelt, dan zult u vrees ik in Frankrijk bij Peugot moeten aankloppen. klik HIER

Cookies
door Cookies - Oct 10, 2014 om 09:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=vraagvanineke schreef op vrijdag 10 okt 2014, 07:23]Iedereen heel hartelijk dank voor het meedenken en reageren.
Ik had de fietsen gewoon in een winkel van Halfords gekocht, omdat ik online fietsen kopen bij een ander te link vond. Tja ik ben nu veel slechter af, vrees ik.
Hopelijk is er ergens nog een lichtpuntje al vrees ik van niet.
Weet iemand misschien hoe je zo'n curator kan bereiken?
Nogmaals heel veel dank.

In welke vestiging heb je de fietsen gekocht? Er schijnen een paar winkels te zijn (franchise) die niet failliet zijn. Sneek en Doetinchem heb ik al voorbij zien komen.

Cookies
door Cookies - Oct 10, 2014 om 09:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Even verder gezocht:

Het faillissement heeft betrekking op 102 eigen winkelvestigingen in Nederland en het Hoofdkantoor in Veenendaal, waar (in totaal) 536 medewerkers actief zijn. Het totale Halfords winkelbestand bestaat uit: 130 verkooppunten, waarvan 28 verkooppunten geëxploiteerd worden door zelfstandige ondernemers. De directie van Halfords heeft laten weten dat een doorstart een reële mogelijkheid is.

Bron: Rtlnieuws

Er schijnen dus 28 vestigingen niet failliet te zijn.

zoekster
door zoekster - Oct 10, 2014 om 09:58
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als uw vestiging niet failliet is en u heeft op de bon staan dat u binnen 14 dagen de fietsen mag retouneren dan kunt u ze daar aan houden. Daar heeft u dan (vanuit de wet gezien) recht op.

vr
door vraagvanineke - Oct 10, 2014 om 10:02
6 Antwoorden / 3 Vragen

Allemaal weer dank voor het reageren.
Helaas Carola kan ik niet zien, of mijn vestiging franchise is. Het betreft Rotterdam, Alexandrium en dat zal dus wel niet, want die weigeren, ondanks de 14 dagen omruilgarantie de fietsen terug te geven.
Ze zijn dus wel open zoekster, maar doen dit dus niet.

Cookies
door Cookies - Oct 10, 2014 om 10:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gezien de dure locatie zal Halfords Alexandrium wel van Halfords zelf zijn. Dit kun je natuurlijk navragen bij de curator.

Dan zou ik de fietsen zeker niet terug brengen, ben je hoogst waarschijnlijk naast de fietsen ook je geld kwijt.

zoekster
door zoekster - Oct 10, 2014 om 10:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=vraagvanineke schreef op vrijdag 10 okt 2014, 10:02]Allemaal weer dank voor het reageren.
Helaas Carola kan ik niet zien, of mijn vestiging franchise is. Het betreft Rotterdam, Alexandrium en dat zal dus wel niet, want die weigeren, ondanks de 14 dagen omruilgarantie de fietsen terug te geven.
Ze zijn dus wel open zoekster, maar doen dit dus niet.
Maar nu heeft u het over omruilgarantie, niet over geld terug. Wat is precies de overeenkomst?
Krijgt u uw geld terug bij retouneren, of mag u ruilen bij retouneren?

Cookies
door Cookies - Oct 10, 2014 om 10:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 10 okt 2014, 10:23]
Maar nu heeft u het over omruilgarantie, niet over geld terug. Wat is precies de overeenkomst?
Krijgt u uw geld terug bij retouneren, of mag u ruilen bij retouneren?

In de winkel gekocht, dus koop = koop. Die 14 dagen staan voor webshop aankopen. De winkelier staat dus in zijn recht om de fietsen niet terug te nemen.

vr
door vraagvanineke - Oct 10, 2014 om 10:33
6 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 10 okt 2014, 09:01]De curtoren Rinke Dulack en Robbert Roeffen
klik HIER

en HIER

Zullen die u helpen met de fietsen te retouneren en daarvoor geld te krijgen? Nee. Zij zijn er nu op uit zoveel mogelijk voorraad van Halfords te verkopen en zo weinig mogelijk geld uit te geven. Maar u kunt altijd contact met ze opnemen en doorspreken wat u nog van de garanties en van de toekomst mag verwachten bij Halfords.

U moet maar hopen op een doorstart waarbij ook nog eens de garanties door de nieuwe Halfords worden overgenomen van de oude.

Als Halfords de garanties niet meer afhandelt, dan zult u vrees ik in Frankrijk bij Peugot moeten aankloppen. klik HIER

zoekster
door zoekster - Oct 10, 2014 om 10:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik schrijf het steeds fout. Retourneren.

Ja, in de winkel koop = koop, tenzij het op de bon anders staat. Als op de bon staat bij teruggave geld terug, dan kun je ze daar aan houden. Maar ik heb nu het idee, dat er omruilgarantie op staat en dat geeft dan recht op ruil.

vr
door vraagvanineke - Oct 10, 2014 om 10:38
6 Antwoorden / 3 Vragen

Op mijn aankoopbon (dus van de winkel) staat : aankopen mogen binnen 14 dagen geruild of geretourneerd worden met de kassabon!

zoekster
door zoekster - Oct 10, 2014 om 10:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dan heeft u inderdaad recht op geld terug. Retourneren staat voor geld terug, anders hadden ze niet 'geruild of retourneren', neergezet.
De verkoper kan niet eenzijdig zijn voorwaarden wijzigen, omdat dat hem nu minder goed uitkomt. Ze moeten die tent maar sluiten of aangeven dat ze nu faillissementsverkoop houden. Dit is de boel voor de gek houden. Doorgaan of er niets aan de hand is en tegelijkertijd failliet zijn.
Absurde situatie.

Neem contact op met de curator en leg uw situatie uit. Ben benieuwd waar ze u mee afschepen.

Cookies
door Cookies - Oct 10, 2014 om 10:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Dan heeft u inderdaad recht op geld terug. Retourneren staat voor geld terug, anders hadden ze niet 'geruild of retourneren', neergezet.......

Sorry, maar dit ben ik niet met je eens. Bij retourneren mag een winkelier ook een tegoedbon geven. (Waar je in dit geval dus niks aan hebt.)

zoekster
door zoekster - Oct 10, 2014 om 11:22
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 10 okt 2014, 10:53]........Dan heeft u inderdaad recht op geld terug. Retourneren staat voor geld terug, anders hadden ze niet 'geruild of retourneren', neergezet.......

Sorry, maar dit ben ik niet met je eens. Bij retourneren mag een winkelier ook een tegoedbon geven. (Waar je in dit geval dus niks aan hebt.)
Als je kijkt op internet en je ziet bij winkels retourneren of ruilen, bedoelen ze er allemaal geld terug of ruilen mee.

Nu ineens doen alsof retourneren een tegoedbon inhoudt, zou alleen maar van misselijkmakende praktijken getuigen.

zoekster
door zoekster - Oct 10, 2014 om 12:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het schijnt zo te zijn dat als de curator de webshop verder laat gaan na het faillissement dat hij persoonlijk verantwoordelijk wordt voor de schade die eventueel wordt opgelopen door de klant bij niet geleverde producten.

Hoe het zit met het herroepingsrecht weet ik niet.

klik HIER en lees het antwoord van Diumenge.

(O.T. ik zag op de bon van C&A dat er alleen een ruilrecht op staat, terwijl ik toch zeker weet dat je daar je geld terug krijgt als je iets terug wilt brengen. Ben benieuwd of dat sinds kort is veranderd. Echt van die dingen om in de gaten te houden)

tenormin
door tenormin - Oct 10, 2014 om 12:41
16850 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 10 okt 2014, 12:34]
(O.T. ik zag op de bon van C&A dat er alleen een ruilrecht op staat, terwijl ik toch zeker weet dat je daar je geld terug krijgt als je iets terug wilt brengen. Ben benieuwd of dat sinds kort is veranderd. Echt van die dingen om in de gaten te houden)

Ook O.T. Bij C&A krijgt men nog steeds geld terug als men binnen 14 dagen iets terug brengt. Althans, tot vorige week tenzij er opeens iets veranderd is.

de
door denotto - Oct 10, 2014 om 14:33
66 Antwoorden / 17 Vragen

De winkel in Alphen aan den Rijn is nog open....idee?
succes

no
door nordhaus - Oct 10, 2014 om 15:36
25 Antwoorden / 3 Vragen

Peugeot e-bikes werden ook verkocht door de ANWB. Onderhoud en service werden uitbesteed aan een e-bike specialist. Vraag daar maar naar firmanaam en adres. Zij komen ook aan huis voor zover ik weet. Misschien hebt u hier iets aan.

vr1944
door vr1944 - Oct 10, 2014 om 16:11
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Dat klopt wel dat je kan ongebruikte en in de verpakking zittende artikelen ruilen of terugbrengen .Als de fiets gebruikerssporen heeft is het logisch dat ze de fiets niet retour nemen . Dus binnen 14 dagen ruilen of terug brengen betekend niet dat je een paar dagen mag proefrijden

=vraagvanineke schreef op vrijdag 10 okt 2014, 10:38: Op mijn aankoopbon (dus van de winkel) staat : aankopen mogen binnen 14 dagen geruild of geretourneerd worden met de kassabon!

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 10, 2014 om 18:06
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Naast de 28 die nu een andere inkoop organisatie moeten zoeken als het dicht gaat... maar het personeel van de overige 102 zaken, die moeten kiezen, werkloos thuis of het lopende huurcontract en winkel overnemen en afhankelijk van prijs en voorwaarden is het mogelijk om een eigen winkel in Franchise te nemen...

Ik verwacht dat als ze niet als Halfords doorstarten de goed verkopende overblijven en de rest gesloten zal worden.
Ook de voorraad moet op dus de overgebleven kunnen dan op die manier voordelig inkopen....

De gekochte fietsen, Peugeot geeft als importeur garantie dus was die 5 jaren Halfords of Peugeot... anders helaas 2 jaren....
Elke Peugeot dealer kan de service en garantie overnemen mits het geen garage met auto's is...
Maar enkele garages verkopen naar de auto ook fietsen en hebben ze als leen fiets en dan is een Peugeot garage wel in het voordeel....

jo
door joentje1978 - Oct 10, 2014 om 18:42
367 Antwoorden / 6 Vragen

Voor fabrieksgarantie kan je waarschijnlijk wel bij een andere dealer van Peugeot-fietsen aankloppen, die claimen de kosten toch bij de fabrikant.
Als je extra garantie van Halfords hebt dan ben je dat waarschijnlijk kwijt.

Fietsen terugbrengen zal ik niet doen.
Zoals hierboven al is aangegeven ben je dan je fietsen EN je geld kwijt.
Bij een faillissement staan de Bank en de Belastingdienst bovenaan de lijst en jij als consument helemaal onderaan de lijst.
Als de Bank en de Belastingdienst een graai hebben gedaan dan blijft er meestal niets meer over.

zoekster
door zoekster - Oct 10, 2014 om 18:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dit is de peugeotgarantie

Op alle frames geldt een garantie van 5 jaar
Op lakwerk en decoratie geldt een garantie van 2 jaar
Op andere componenten geldt een garantie van 2 jaar
Op de accu's van elektrische fietsen geldt een garantie van 1 jaar

door 1953 - Oct 10, 2014 om 19:05
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 10 okt 2014, 18:59]Dit is de peugeotgarantie

Op alle frames geldt een garantie van 5 jaar
Op lakwerk en decoratie geldt een garantie van 2 jaar
Op andere componenten geldt een garantie van 2 jaar
Op de accu's van elektrische fietsen geldt een garantie van 1 jaar

Moet ik dit zien als blij maken met een dooie mus? De rechten dan wel garantieaanspraken e.d. zijn vrijwel te niet gegaan door het faillissement. M.a.w. met lege handen staan.

zoekster
door zoekster - Oct 10, 2014 om 19:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=1953 schreef op vrijdag 10 okt 2014, 19:05]

Moet ik dit zien als blij maken met een dooie mus? De rechten dan wel garantieaanspraken e.d. zijn vrijwel te niet gegaan door het faillissement. M.a.w. met lege handen staan.
Ik weet niet hou jij het moet zien, maar als je fabrieksgarantie hebt, loopt die gewoon door onafhankelijk van het feit of de verkoper failliet is of niet. Dus daar kan de vraagsteller met garantievraagstukken bij terecht. En ik vind het een goed idee van @joentje1978 om bij een andere peugeotdealer aan te kloppen voor hulp.
Niet iedereen spreek uitmuntend Frans.

tenormin
door tenormin - Oct 10, 2014 om 19:56
16850 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 10 okt 2014, 19:44]Niet iedereen spreek uitmuntend Frans.

Pas tout le monde parle un excellent Français! Geintje, zoekster....

ro
door rob.marks - Oct 10, 2014 om 21:04
1 Antwoorden / 0 Vragen

weleens gehoord fabrieksgarantie is iets om je druk om te maken

ge
door gerry37 - Nov 12, 2014 om 10:59
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een faillisement vervallen bij mijn weten alle rechten en plichten van de verkopende partij. Wellicht kunt u inderdaad terecht bij een plaatselijke fietsspecialist of bij de Nederlandse importeur.

Cycleurope
Marssteden 29,
7547TE Enschede
0541-200587 (nummer is van vestiging in Oldenzaal)