Ra
door RamonWilleman Mar 17, 2020 om 21:02
Geldzaken & recht

Moeder woont in bij zus, financiele gevolgen voor mij?

Mijn moeder is van plan in te gaan wonen bij mijn zus, dat is voor allebei gezelliger, aangezien ze allebei alleenstaand zijn en wel zo praktisch. Ik heb hier geen moeite mee alleen zit ik met een kronkel in mijn hoofd die mij niet loslaat. Mijn moeder gaat meebetalen aan de hypotheek (helft) alszijnde huur. Dat begrijp ik alleen nu komt mijn probleem, dit is in het voordeel van mijn zus, aangezien zij minder hypotheek gaat betalen. Ik snap best het principe van huur en zou het ook niet anders willen zien. Maar toch heb ik nu het gevoel dat zij bevoordeelt wordt ten opzicht van mij. Zolang mijn moeder ergens anders woont heeft geen van beide hier voordeel van, nu heeft mijn zus wel een voordeel.
Heeft iemand hier ervaring mee en hoe los je dit op?
Moet ik hiermee naar een Notaris?

3162 17 Rapporteer

ju
door juliomariner - Mar 17, 2020 om 21:06
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Sorry maar vind het een rare gedachtenkronkel. U heeft dus liever dat geld van uw moeder naar een vreemde gast dan naar uw eigen zus?. Hoe het juridisch zit weet ik niet maar dit neigt toch echt naar jalousie volgens mij

ne
door neodutchio - Mar 17, 2020 om 21:10
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Uw zus heeft niet alleen voordelen, andere kosten gaan weer omhoog. Uw moeder had in haar vorige huis ook huur of hypotheek, daar verandert niets aan.

me
door mein33 - Mar 17, 2020 om 21:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Noem het hypotheek meebetalen of huur betalen of kost en inwoning betalen, uw moeder kan toch niet voor niets ergens onderdak vinden.
M.a.w uw gedachten kronkel is onbegrijpelijk en klopt voor geen meter.
Zodra uw moeder bij u komt wonen, dan kunt u deze pecunia incasseren, maar nu nog even niet. ;-))

gerbera
door gerbera - Mar 17, 2020 om 21:43
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Zolang mijn moeder ergens anders woont heeft geen van beide hier voordeel van, nu heeft mijn zus wel een voordeel.

Hoezo heeft uw zus daar voordeel mee? moeder betaald gewoon voor kost en inwoning en dat daarmee een deel van de hypotheek wordt afgelost is voor zus mooi meegenomen. Maar er zal toch extra gewassen moeten worden, er zal gegeten en gedronken moeten worden, er wordt meer energie verbruikt enz, enz. en dat zal ook betaald moeten worden dus komt dat uit de knip van uw zus.  Het enige voordeel zal zijn,  een hoop gezelligheid voor moeder en dochter, waarvan de dochter niet rijk zal worden. En nee een notaris is niet nodig die kan er niets anders mee dan het ter kennisgeving aannemen. En voor u zitten er geen financiële gevolgen aan vast, alles blijft nml hetzelfde bij u.

tijger1
door tijger1 - Mar 17, 2020 om 21:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw moeder woont nu ergens en betaalt daar huur, gas en licht en ga maar door. Nu verhuist zij, en daar betaalt ze hetzelfde, of een ander bedrag, of whatever.

En waarom zou uw zus daarmee bevoordeeld worden? Zij gaat haar huis delen en meer kosten maken. Ook is het nog een onzekere zaak voor uw moeder als er eventueel iets met uw zuster gebeurt.

En hebt u uw moeder aangeboden in huis te nemen?

Er valt dus helemaal niets op te lossen of mee naar een notaris te gaan.

ja
door janf43 - Mar 17, 2020 om 22:18
733 Antwoorden / 0 Vragen

Uw zus heeft niet alleen maar voordeel. Mogelijk komt de fiscus ook nog een meekijken omdat uw zus en uw moeder fiscaal partner worden. Dit kan gevolgen hebben voor de te betalen belasting en mogelijk ook voor het inkomen pesioen of AOW van uw moeder.
Uw moeder is toch niet onder curatele gesteld? Dan mag ze doen met haar geld zoals zij denkt dat goed is. U gedacht dat u zou worden achtergesteld zit tussen uw oren. Jalouzie is een heel vervelende karaktertrek.

gerbera
door gerbera Mar 18, 2020 om 08:30
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Lees even hier  over fiscaal partner. Moeder is slechts inwonend.

panter22
door panter22 Mar 18, 2020 om 08:42
6599 Antwoorden / Vragen

De AOW wordt niet gekort.
als u uitsluitend samenwoont met uw eigen kind of met uw vader of moeder. In dat geval wordt u (allebei) als alleenstaand beschouwd.
https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/samenwonen/uitkering-en-samenwonen/

tijger1
door tijger1 Mar 18, 2020 om 09:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Moeder en dochter zijn geen fiscaal partner, geen toeslagpartner, en ook de AOW of het pensioen wordt niet gekort.

justmeagain
door justmeagain - Mar 17, 2020 om 23:52
623 Antwoorden / 8 Vragen

Als uw moeder bij uw zus gaat wonen heeft ze beduidend minder kosten ten opzichte van de huidige situatie. Als u haar vraagt dit verschil te sparen heeft u straks ook het voordeel ervan.

Magnum007
door Magnum007 - Mar 18, 2020 om 00:08
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Ramon,

Ik heb hier ervaring mee gehad.
Ik snap jouw jaloezie naar je zus.

Maar om de familieband te behouden is het belangrijk om openlijk te praten met je zus erover.
Misschien kun je voorstellen om enkele dagen per week voor ze te koken en dat zij dan de boodschappen betalen....;-)))

Of je kunt je aanbieden als chauffeur als zij jouw brandstof betalen...;-)))

Ook kun je vragen om mee te helpen bij het huishouden en af en toe je moeder in huis nemen zodat je zus wat rust krijgt, uiteraard tegenover een kleine vergoeding ....;-)))

Neem je moeder af en toe mee naar een restaurant en uitstapjes en vraag of zij het dan betaalt....;-))),enz.

Ik raad je aan om alle bonnen goed te bewaren om geen gekibbel te krijgen met je zus achteraf....

Een notaris is niet nodig en is aan je moeder.

tenormin
door tenormin Mar 18, 2020 om 00:27
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@magnum007, even wachten om te adviseren uit eten te gaan: dat is even, niemand weet hoelang even duurt, niet mogelijk. Grapje en toch geen grapje. Geldt voor de rest wat je schrijft: uitstapjes enz. Kan uit de vraag ook niet opmaken of zus ontlast moet worden als die zus ontlast moet worden. Lees niets over zorg; alleen maar dat het gezellig zou zijn voor hen beiden. De TS is kennelijk onderhuids bang dat ze een of ander geld gaat missen als moeder overlijd. Dat is wat ik er, zonder dat er over geschreven wordt, uit lees. En jaloezie. Geen beste raadgever.

Magnum007
door Magnum007 Mar 18, 2020 om 01:00
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tenormin,

Natuurlijk kunnen de uitstapjes en uit eten voorlopig niet.

Maar ik probeer Ts (helaas uit eigen ervaring )te adviseren om geen ruzie te maken met je zus over geld van je moeder.

Ik probeer er een positieve draai aan te geven.

tijger1
door tijger1 Mar 18, 2020 om 09:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Wat een dwaze adviezen omdat iemand een kronkel in zijn hoofd heeft.

Magnum007
door Magnum007 Mar 18, 2020 om 11:47
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Ben je nog niet genoeg gewaarschuwd door de redactie?

Geef antwoord op de vraag en houdt je persoonlijk mening van andere antwoorden voor jezelf.

tenormin
door tenormin - Mar 18, 2020 om 00:20
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@ramon, voor zover ik het zie heb je er alleen maar voordeel van. Hoef je niet alleen én moeder én zus te bezoeken, zodat je twee vliegen in een klap slaat. Naar een notaris gaan is uiteraard geen optie. Begrijp ook niet waarom je een kronkel in je hoofd hebt. Want een huishouding van 2 is gelijk duurder qua Belastingen Gemeente en eventuele toeslagen. Lees hier veel het woord jaloezie: is dat terecht? Ben u ietwat jaloers? Dat zou jammer zijn; als moeder zich eenzaam voelt en zus en moeder willen graag samenwonen (ook dat is niet gratis) zou je toch alleen maar blij moeten zijn zonder jaloezie? Want als ze gaan samenwonen: reken maar dat ook dit niet zal meevallen in de praktijk. En voor een eventuele erfenis hoef je je geen zorgen te maken, je blijft erfgename: als er al wat over is natuurlijk.;-))

getty
door getty - Mar 18, 2020 om 08:41
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als  moeder alleen het rentedeel betaalt en geen aflossing, heeft  zus er geen voordeel van.  Gun ze het samenwonen. Ik snap niet dat u zich hier mee bezig houdt.

En u kan er zeker niet mee naar een notaris, dat zou uw moeder moeten doen.

andere vraag: gaat u uw zus tzt betalen voor de te leveren mantelzorg?

ma
door malty Mar 18, 2020 om 09:26
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Leg eens uit, geen voordeel, lijkt me toch dat de zus het deel aan rente wat moeder betaalt  nu in haar zak kan houden

tijger1
door tijger1 Mar 18, 2020 om 09:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Moeder betaalt helemaal geen rente of aflossing, moeder betaalt gewoon omdat zij daar woont. En dat kan men huur noemen of kostgeld of wat dan ook. Heeft niets met de aftrekmogelijkheden van zus van doen.

gerbera
door gerbera Mar 18, 2020 om 10:24
7366 Antwoorden / 14 Vragen

@malty, Hoezo wat kan zus in haar zak houden? Moeder betaald huur waarvan een deel van de hypotheek betaald wordt. Maar moeder moet toch ook eten, drinken, de was moet gedaan worden, er wordt dus meer energie, water e.d. gebruikt. En wie betaald dat dan...juist dochter. Maar de TS is blijkbaar bang dat moeder haar dochter gaat onderhouden en dat ook allemaal gaat betalen en er geen geld meer voor de TS overblijft. .

ma
door malty Mar 18, 2020 om 11:11
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera  Weet u wat het bedrag is wat de moeder betaalt en of daar, al wat u noemt niet van betaald kan worden?
Trouwens ik reageer op wat @getty schrijft,  Als moeder alleen het rentedeel betaalt en geen aflossing....
Wat maakt het uit of de zus de 'huur' aan het rentedeel of aflossing besteed?

getty
door getty Mar 18, 2020 om 12:57
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als moeder aflossing betaalt, wordt de woning van zus steeds meer van zus ipv de bank. Dit leidt uiteindelijk tot een eigen vermogen in het huis waar moeder dan aan bijgedragen heeft.

Dit is wat het is, niet dat ik het er mee eens ben he....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 18, 2020 om 10:09
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn reactie: u bent een ontzettend aardige broer voor uw zus. En m.b.t. de krokodil, als uw moeder zelfstandig woont moet zij dan mogelijk nog veel meer betalenen dat dan ook uw gezichtseinder m.b.t. erfenis nog meer beperkt.

ro
door ron503 - Mar 18, 2020 om 12:46
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U zou eigenlijk wensen dat uw moeder gratis in mag wonen want dan houdt ze meer geld over om te sparen en in de erfenis kan stoppen. Uw zus mag kosten voor inwoning van uw moeder vragen en een deel daarvan gebruiken om de hypotheek van te betalen daarbij is het laten inwonen van een ouder niet altijd rozegeur en maneschijn dus als je de voor en nadelen tegen elkaar wegstreept blijft niets over. Als u niet van die kronkel af kunt komen dan heb ik maar één advies neem uw moeder zonder kosten in huis want anders heeft uw zus daar weer voordeel van. Iets in mij denkt dat u en uw zus op niet zo'n goede voet staan want menig zoon of dochter zou blij zijn als moeder een veilig thuis heeft en niet eens aan financieel gewin denken.

Redacteur
door Redacteur - Mar 18, 2020 om 18:39
1055 Antwoorden / 62 Vragen

Beste forumleden,

Verwijten maken naar de topicstarter draagt niet bij aan een antwoord. Graag inhoudelijk reageren of laat je reactie achterwege.

Met vriendelijke groet,
Danny
Redactie Kassa