sl
door slingshot Mar 21, 2008 om 09:22
Geldzaken & recht

Officiele relatie t.a.v. overledene in verband met bepaling successierechten

Hallo,

Helaas is mijn aangetrouwde oma overleden.
Ze heeft o.a. mij opgenomen in haar testament en om te bepalen hoeveel successierechten moeten worden betaald moet de relatie tot haar duidelijk zijn.

Mijn opa was op latere leeftijd na het overlijden van zijn (1e) vrouw hertrouwd. Hierdoor heb ik dus een aangetrouwde oma gekregen. Deze oma had zelf geen kinderen en voor haar was het ook het tweede huwelijk.

Mijn opa is zo'n 10 jaar geleden overleden, waarna mijn aangetrouwde oma  achte is gebleven. Zij is nooit meer hertrouwd. Helaas is ze vorig jaar dus overleden.

Nu word ik (naast anderen) genoemd in het testament; dat is allemaal duidelijk, maar wat is nu mijn officiele relatie met haar voor de belastingdienst in verband dus met de succiesrechten. Volgens mij ben ik gewoon een officieel kleinkind. Echter anderen scharen de relatie onder "overig". Maakt het nog uit omdat bij het overlijden van mijn opa het huwelijk met mijn oma automatisch is ontbonden?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

450 2 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 21, 2008 om 12:06
16885 Antwoorden / 202 Vragen

U bent geen kleinkind. of wel geen bloedverwant in de rechtopgaande lijn. Dat betekent m.i. dat voor u tariefgroep III van toepssing zal zijn het is overigens de Belastingdienst die dat bepaalt op basis van de aangifte. Doe (ook) navraag bij de (een) notaris.

Ga na of er in deze situatie sprake is van een mogelijkheid om toch als kleinkind te worden behandeld. Wie niet vraagt, die niet krijgt.

marcel75
door marcel75 - Mar 22, 2008 om 17:36
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Helaas voor u maar uw oma was " slechts"  een stiefoma. Dat betekent dat u voor de aangifte van de successierechten moet uitgaan van categorie III, oftewel de hoogste schijf.

Het maakt niet ui dat het huwelijk tussen opa en oma " automatisch" is ontbonden (oftewel door overlijden).

Juridisch bent u namelijk geen kleinkind geworden omdat uw vader of moeder geen kind is geworden van oma doordat zij huwde met uw opa.

Uiteraard staat het u vrij om navraag te doen bij de Belastingdienst, maar die zullen de regels hanteren zoals deze bestaan.