door 1953 Nov 20, 2015 om 13:16
Geldzaken & recht

Omzettingsofferte Hypotheek

Kreeg gisteren een schrijven van mijn hypotheekgever, Direktbank Hypotheken, omtrent mijn aflossingsvrije hypotheek.

Er werden twee opties gepresenteerd, t.w.: tussentijds aflossen (bij vermogen) en de aflossingsvrije hypotheek gratis omzetten naar een lineaire hypotheek of een annuïteit hypotheek.

Voor die laatste twee moet het verzoek voor de omzettingsofferte door een onafhankelijke hypotheekadviseur worden gedaan, met eventueel de nodige kosten van dien aard.

Vraag mij af of dit niet zelf zou kunnen zonder die onafhankelijke hypotheekadviseur?

Wat zijn de (redelijke) kosten die ik daarmee kan besparen?

2374 4 Rapporteer

jo
door jorisw - Nov 20, 2015 om 17:03
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom niet gewoon de aflossingsvrije hypotheek door laten lopen en daar zelf op aflossen? Het effect is dan hetzelfde als bij een annuiteiten of lineaire lening. Los gewoon het maximaal boetevrij af te lossen bedrag ieder jaar af. Daarvoor hoef je geen kosten te maken voor een onafhankelijke adviseur (en het daarbij uitgespaarde bedrag kan je meteen als aflossing gebruiken).

door 1953 - Nov 20, 2015 om 17:04
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=jorisw schreef op vrijdag 20 nov 2015, 16:05]Waarom niet gewoon de aflossingsvrije hypotheek door laten lopen en daar zelf op aflossen? Het effect is dan hetzelfde als bij een annuiteiten of lineaire lening. Los gewoon het maximaal boetevrij af te lossen bedrag ieder jaar af. Daarvoor hoef je geen kosten te maken voor een onafhankelijke adviseur (en het daarbij uitgespaarde bedrag kan je meteen als aflossing gebruiken).

Bedankt voor uw reactie/antwoord in dezen.

ho
door hopetobehelping - Nov 22, 2015 om 20:46
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste 1953,

zoals jorisw ook al aangeeft kunt u natuurlijk uw aflossingsvrije hypotheek door laten lopen. Als u het risico kunt dragen zou ik dan kiezen voor een variabele rente (die is laag momenteel). Gezien de lage variabele rente is dit voor nu (u moet wel het risico kunnen dragen en het vermogen tzt uiteraard om het af te lossen) het voordeligst.

De 'advieskosten' zijn ons door de wetgever opgelegd en de banken/verzekeringen branche doet daar haar voordeel mee. Als ik naar de kosten kijk die men rekent dan denk ik 'dat is gemakkelijk verdient' en met mij denken velen dat.
Zonder kosten oversluiten naar een andere vorm zal u niet lukken verwacht ik. Er zijn wel de nodige verschillen in de kosten die men berekent.
U hoeft uiteraard ook niet bij Direktbank Hypotheken te blijven, wellicht kunt u de advieskosten die u moet maken nog wel uitonderhandelen als u de keuze maakt tot oversluiten naar een andere vorm.
Succes met uw keuze en neem er de tijd voor om er 'goed in te duiken' voordat u beslist.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 22, 2015 om 20:46
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Nooit in mee werken of het moet voordelig uit pakken volor u zelf.